Page 18 - medorledor28
P. 18

‫אסור להיות הורה מושלם‬

‫מאת‪ :‬שרה יעקב ‪,‬פסיכולוגית "מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה ‪050-5587684 -‬‬

‫הנער חייב להיות במצב שבו יש לו במה לבקר את הוריו‪,‬‬              ‫ל הורה נאבק קשות‪ ,‬מתאמץ להיות הורה טוב‪.‬כ‬
‫את החברה בה גדל‪ ,‬את תפיסות העולם הקיימות סביבו‪.‬‬
‫זו אמורה להיות ביקורת המתבססת על המציאות‪ ,‬ביקורת‬              ‫הרבה פעמים אנו מכים על חטא על כל טעות‬
‫המאתגרת ליצור חידוש ושיפור ביחס למה שהכיר עד לאותו‬                                                  ‫שנעשתה בדרך‪.‬‬

                                                        ‫רגע‪.‬‬  ‫אנו מפתחים רגש אשם כבד על כל נקודת תורפה שגילינו‬
‫הפניית ביקורת מצד המתבגר כלפי הוריו אינה מעידה על‬                                                    ‫בנו או בהתנהגותנו‪.‬‬
‫כישלון ההורים ‪,‬נהפוך הוא‪ .‬אמנם קשה להורים לעמוד‬
‫בפרץ מול ביקורת זו ‪ ,‬אבל חשוב להבין שהמתבגר זקוק‬              ‫עיקר הוויכוחים שלנו עם בני הזוג הוא מסביב למה שאנחנו‬
‫לראות שהוריו חזקים מספיק לעמוד מולו ועם זאת פתוחים‬            ‫בוחרים לעשות למען ילדינו‪ ,‬לפעמים אפילו על חשבון‬

         ‫מספיק לאפשרות לשמוע את הביקורת שיש בפיו‪.‬‬                              ‫הזוגיות או על חשבון צרכים אישים שלנו‪.‬‬
‫כאשר הורים אינם מאפשרים הבעת ביקורת זו מתוך היותם‬             ‫אנחנו משתדלים ללמוד כל מה שאפשר כדי להצליח‬
‫"חלשים מדי" או "מושלמים מדי" עלול המתבגר להיכשל‬               ‫ומתייסרים כל פעם שהילד שלנו מגדיר אותנו כהורים לא‬
‫במשימה התפתחותית זו‪ .‬הוא לא יפתח תחושה של נבדלות‪,‬‬             ‫טובים‪.‬אם לא די בכך אנחנו רגישים לביקורת של אחרים כמו‬
‫עצמאות ואפילו עלול להרגיש שבשביל להתפתח ולבנות‬
‫זהות עליו לוותר על הקשר עם ההורה או על זכותו להיות‬                                       ‫קרובי משפחה ‪,‬חברים ומחנכים‪.‬‬
                                                              ‫ברור שהשאיפה להיות הורה טוב היא חשובה ביותר ‪ .‬קודם‬
               ‫אדם ייחודי בעל זהות משלו ושונה מאחרים‪.‬‬         ‫כל כיוון שהיא מצביעה על הרצון לעמוד במשימה ועל‬
‫ההורה החלש לא יאפשר מרד‪ ,‬ירגיש נעלב ופגיע מול‬                 ‫אכפתיות ואהבה כלפי הילדים‪ .‬היא יוצרת בנו אמביציה‬
‫הביקורת‪ .‬כשהמתבגר יזהה זאת קרוב לוודאי יפתח רגש‬               ‫ורצון להגיע להישגים‪ .‬היא פותחת את האפשרות ללמוד‬
‫אשם משום שהחליש את הוריו‪ .‬במקרה זה קרוב לוודאי‬                ‫ממקום של עשיית "בדק בית" וגם תורמת להישגים ואיכות‬

              ‫שיימנע בעתיד מלהביע את דעותיו בפניהם ‪.‬‬                                        ‫החיים אליה מגיע הילד שלנו‪.‬‬
‫ההורה המושלם יגרום לנער לא למרוד מתוך תחושה שאין‬              ‫שנית‪ ,‬כאשר ילד גדל ליד הורה שהוא מאוד מצליח ("גדול‬
‫מה לבקר אבל יפתח אמונה שאין לו מה לתרום‪ .‬התוצאה‬
                                                                     ‫מהחיים") נוצרת בעיה ‪.‬למה? יש לכך מספר סיבות‪.‬‬
               ‫תהיה ירידה בערך העצמי ולעתים גם נסיגה‪.‬‬         ‫מול ההורה כזה "מושלם"כל הישג של ילד עשוי להתפרש‬
‫בשני המקרים‪ ,‬המרד שהוא כל כך חיוני לא יתפתח‪ .‬אם‬               ‫בעיניו של הילד כקטן מדי כדי להיות משמעותי‪,‬הרף שנקבע‬
‫מרד נעורים אינו מתרחש ייתכן שזה סממן לילד שלא מפתח‬            ‫הוא גבוה וההשלכה לכך תהיה דימוי עצמי ירוד אפילו כאשר‬

               ‫חשיבה עצמאית משלו ומאמץ גישה כנועה‪.‬‬                          ‫הוא מגיע להישגים יפים לפי כל קנה מידה ‪..‬‬
‫מכאן שכאשר הורה מפתח תחושת אשם על כל טעות שלו‪,‬‬                ‫ילד זקוק לתחושה שההישגים שלו הם בעלי משמעות‪,‬‬
‫הוא נחלש מול בנו ועלול להפוך לדמות חסרת סמכות בעיניו‪.‬‬         ‫גם בהשוואה להישגים של ההורים עצמם‪ .‬לדוגמה‪ :‬ילדה‬
‫רגש אשם קבוע אצל הורה עלול למלכד אותו ב"מדיניות של‬            ‫ששני הוריה הגיעו להישגים יפים מבחינה מקצועית‪ ,‬שניהם‬
‫פיצויים"‪ .‬כלומר יתחיל לפצות את בנו על כל טעות שעשה‬            ‫רופאים‪ ,‬עלולה לחוות כישלון מוחץ אפילו בפעם היחידה‬
                                                              ‫שקבלה ציון נמוך במתמטיקה ‪.‬זכורה לי נערה שעקב כך‬
                                               ‫אתו או מולו‪.‬‬   ‫נכנסה לחרדות‪.‬היא חששה שציון זה הוא סממן לכך שלא‬
‫מיותר לציין שאימוץ גישה של פיצויים מצד הורה תגרום‬             ‫תצליח להגיע להישגים כמו הוריה‪ .‬חרדות אלו גרמו לה‬
‫לילד להבין שכדאי לו להיות תמיד "מסכן"‪ .‬אם יישאר‬               ‫להיכשל מתוך לחץ‪ .‬נוצר מעגל סגור שחייב אותה להגיע‬
‫"מסכן" בעיני הוריו יזכה ברווח משני באופן קבוע‪ .‬יהיה לו‬
‫יותר קל להיות "מסכן" מאשר להתאמץ בשביל להצליח‪ .‬הוא‬                                                                ‫לטיפול‪.‬‬
‫ילמד להפעיל את הסובבים למענו וימנע מלשנס מותניים‬              ‫כל ילד זקוק לתחושת הישג וההישג נמדד בהשוואה להישגי‪-‬‬
‫כדי לעשות את העבודה הנחוצה וכדי להתפתח ולהתעצם‪.‬‬               ‫ההורים‪ .‬ילד שגדל להורים שלא למדו ירגיש טוב אם הצליח‬
                                                              ‫ללמוד‪ .‬הוא יתגאה בהישגיו ויש להניח שגם הוריו יהיו גאים‬
                           ‫ילמד להעדיף נוחות על הצלחה‪.‬‬        ‫בהישגיו‪ .‬ילד שהוריו הצליחו מאוד יפחד לאכזב כיוון שהרף‬
‫המסקנה המתבקשת היא שאסור להיות הורה מושלם‪ ,‬רצוי‬               ‫הוא גבוה והוא יחשוש להיות לאכזבה גם בעיניו וגם בעיני‬
‫לאפשר ביקורת ויחד עם זאת יש לעמוד על גבולות ולשמור‬            ‫הוריו‪ .‬הדבר נכון גם אם הוריו מעולם לא יגידו לו מילה על‬

                              ‫על יחס של כבוד הדדי לשוני‪.‬‬                        ‫הציפיות שלהם או על רגשותיהם בנושא‪.‬‬
‫זו לא משימה פשוטה אמנם‪ .‬היא משימה מורכבת אבל מזל‬              ‫בנוסף‪ ,‬בגיל ההתבגרות נוצר תהליך חיוני להתפתחות‬
‫שאנחנו חיים בעידן שלנו בו התייעצות עם מומחים אינה‬             ‫האישיות ‪.‬זה למעשה מה שאנחנו מכירים כ "מרד נעורים"‪.‬‬
                                                              ‫בבסיסו הוא מאופיין על ידי הפניית ביקורת כלפי ההורים‪.‬‬
                             ‫מילה גסה או סימן של חולשה‪.‬‬       ‫ביקורת זו חיונית כדי לפתח זהות נבדלת ועצמאית ואפילו‬

                                                                                                       ‫יצירתיות וחדשנות‪.‬‬

                                                              ‫‪ 18‬מגזין מדור לדור‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23