Page 19 - medorledor28
P. 19

‫משחקים תוצרת בית פיתוח אמפטיה כלפי‬
‫מאותגר קשב וריכוז‬

                       ‫מאת‪ :‬דנה אחינוע גטסמן ‪ -‬נעימות הלב‬      ‫מאת‪ :‬ענת זפרני ‪ 050-6396957‬ואנה שפרוף ‪054-4215014 -‬‬
 ‫טיפול אלטרנטיבי הנחיית קבוצות אימון אישי ‪050-3737383 -‬‬                                                   ‫חברת מחוץ לקופסה‬

‫קודת ההתחלה לפיתוח קשרים מבוססים‪ ,‬עמוקים‬                     ‫ש כל כך הרבה משחק על המדפים בחנויות‪ ...‬ממציאיםי‬
 ‫ומתוקשרים עם מאותגרי קשב וריכוז היא – אמפטיה‪.‬‬
                                                             ‫אותם עבורנו ומייצרים אותם יפים‪ ,‬צבעוניים‪ ,‬מעניינים‬
‫אם אתם רוצים שילדכם ייפתח אליכם‪ ,‬יקשיבנ‬                      ‫ומושכים‪ .‬ואנחנו‪ -‬רק צריכים להוריד מהמדף ולשחק‪,‬‬
                                                             ‫אבל‪ ...‬כן‪ ,‬יש אבל‪ ,‬מגוון המשחקים הזה והזמינות שלהם‬
‫להמלצותיכם וישמע בקולכם‪ ,‬עליכם להבין מה עובר עליו‬            ‫קצת מרדימים אותנו ואנחנו שוכחים שאחד הדברים הכי‬
    ‫בהתנהלותו היומיומית‪ .‬לחוש את הקשיים שהוא חווה‪.‬‬
                 ‫זהו אתגר למי שאינו מאותגר קשב וריכוז‪.‬‬              ‫כיפיים שאפשר לעשות זה פשוט להמציא משחקים!‬

‫כיוון שמה שקל עבורנו ואנו מתנהלים אתו מתוך הרגל‪:‬‬             ‫המצאת משחקים מפתחת סקרנות ויצירתיות אצל כל‬
‫סגירת דלתות מטבח‪ ,‬החזרת בקבוק החלב למקרר‪ ,‬איסוף‬              ‫השותפים היוצרים‪ .‬בנוסף‪ ,‬היא תומכת בדיאלוג על חוקים‬
‫הבגדים שפשטנו לסל הכביסה ועוד‪ ,‬קשים ומסובכים עבור‬            ‫ומוסכמות (שיש כאלה הרבה בבית‪ )...‬מתוך עמדה שוויונית‬
                                                             ‫שיתופית‪ .‬כך אפשר לבחון יחד מתי החוקים תומכים בנו‬
                                   ‫מאותגרי הקשב והריכוז‪.‬‬     ‫ומתי הם מעכבים או האם הם שרירותיים? וללמוד באילו‬
‫לעתים נראה כאילו הוא מזלזל בנו‪ ,‬בערכינו‪ ,‬בבקשותינו‬           ‫דרכים ניתן להגמיש את החוקים‪ ,‬להתמודד עמם‬
‫ולמרות אינספור הפעמים שביקשנו‪ ,‬עדיין אינו מציית‬
‫לחוקי המסגרות השונות‪ :‬הבית‪ ,‬בית הספר‪ ...‬כאשר למעשה‪,‬‬                      ‫ולקבל אותם כמו שהם‪ .‬יצירה משותפת של‬
                                                                           ‫משחקים במשפחה יוצרת הווי משפחתי‬
                            ‫תקלות אלו הן ההפרעה עצמה‪.‬‬
‫אחת הדרכים הטובות לפתח אמפטיה כלפי הילד הנה להבין‬                                    ‫ייחודי מלא חוויות מהנות ומחזקות‪.‬‬
‫כיצד מוחו פועל‪ ,‬כיצד הוא מרגיש‪ ,‬מה הקשיים שהוא חווה‬                                                 ‫אז מה כדאי לעשות?‬
‫ברמה היומית‪ ,‬מה מכעיס אותו‪ ,‬מעציב‪ ,‬מכאיב‪ ...‬ואז לשים‬
                                                             ‫• התבססו על משחקים קיימים שאתם מכירים היטב ונסו‬
                     ‫עצמנו במקומו ולחוש מה הוא מרגיש‪.‬‬        ‫לשלב ביניהם‪ ...‬זוכרים את מ"ריצ' ורץ' יוצא ריצ'רץ" אז‬
                        ‫כדי לראות את התמונה השלמה‪,‬‬           ‫מ‪ -‬דוקים ודומינו יוצא דוקינו‪ ,‬מזיכרון וארבע בשורה יוצא‬
                            ‫עלינו ליצור מרחב מוגן‬            ‫זיכרון בשורה ומטאקי ומלחמה‪ -‬טאקימה‪ ...‬דוקינו‪ ,‬זיכרון‬
                              ‫בתקשורת בינינו ובכך לאפשר‬
                               ‫התהוות קרקע פורייה‬                   ‫בשורה וטאקימה ממש מחכים לכם שתמציאו אותם!‬
                                 ‫לפתיחות‪ ,‬לכנות ולשיתוף‪.‬‬     ‫• הצטיידו בחומרי עזר‪ :‬כלי כתיבה‪ ,‬מספריים‪ ,‬כרטיסים‪,‬‬
                                ‫הדרך לפתיחות הנה נטרול‬       ‫פקקים‪ ,‬שעועית‪ ,‬מכוניות קטנות וצעצועים מיניאטוריים‬
                                ‫ביקורת‪ ,‬חוסר שיפוטיות‪,‬‬       ‫נוספים‪ ,‬מעטפות וכל מה שיעניק לכם השראה בתהליך‬
                                 ‫הקשבה אמפטית‪ ,‬חמלה‬
                                                     ‫ואהבה‪.‬‬                                                     ‫היצירתי‪.‬‬
                                                             ‫• הוסיפו חוקים למשחקים קיימים שבהם יש "פרצות"‬
                                                             ‫בהוראות הקיימות ושלבו בהם את "חוקי הבית" כדי שתוכלו‬
                                                             ‫ליצור את הגרסה שלכם‪ ,‬ולהתאים אותה לגילאי הילדים‪,‬‬

                                                                                    ‫להעדפות‪ ,‬לזמן הפנוי שבידכם ועוד‪.‬‬

                                                             ‫אתם ודאי יודעים את זה כבר אבל נזכיר לכם שילדים הם‬
                                                             ‫ממציאי משחקים מעולים מטבעם‪ .‬עבור מבוגרים לעומת‬
                                                             ‫זאת‪ ,‬זוהי פעולה לא פשוטה‪ ...‬השריר הזה של פיתוח‬
                                                             ‫משחקים קצת נרדם אצלנו‪ .‬כאשר אתם ממציאים משחקים‬
                                                             ‫ביחד השתיקו קולות שיפוטיים‪ ,‬אפשרו למחשבות משוגעות‬
                                                             ‫להיאמר בקול‪ ,‬רשמו אותן ורק אחר כך צרו את ההתאמה‬
                                                             ‫הנחוצה למציאות‪ .‬כל תהליך של פיתוח משחק (ופיתוח‬
                                                             ‫בכלל) מתחיל בסיעור מוחות ואחד החוקים החשובים של‬
                                                             ‫סיעור מוחות (אפרופו חוקים‪ )...‬הוא שלא אומרים לא! תנו‬
                                                             ‫לילדים לעופף במחשבות ולהוביל את התהליך‪ ,‬הצטרפו‬
                                                             ‫אתם אליהם‪ ,‬תעצימו אותם‪ ,‬הקשיבו להם ותיהנו מהחופש‬
                                                             ‫הזה שיש להם בראש‪ .‬לקרקע תמיד אפשר לנחות אבל לא‬
                                                             ‫צריך למהר! תיהנו ותספרו לנו על המשחקים שפיתחתם‪.‬‬

                                                                              ‫אנחנו יודעות מניסיון שהם יהיו מדהימים!‬

‫מגזין מדור לדור ‪19‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24