Page 22 - medorledor28
P. 22
צעיף רחב בדוגמאת פורצלן, ופנה
149שח ,המעצבת עדי בקשי ,יחצ
לא יכלה להרשות לעצמה לרכוש אותו ,בעלי המלאכה בעיר טרנד הפורצלן ,הזכור צלחת
הנמל ההולנדית דלפט ,החלו לחקות את סגנון העיטור הסיני לנו היטב מהחרסינות הגשה
הכחול המקורי ,ואף התאימו אותו לנוף המקומי ועיצבו ההולנדיות בכחול פלדינוקס
עיטורים של טחנות רוח ,פרות באחו ודמויות מסורתיות ולבן של עיר הנמל
הולנדיות כמו גם אלמנטים מסגנון הציור המקומי ,וכך דלפט עושה 280שח
הפורצלן ה"כחול-לבן" בייצור הולנדי כבש מקום של כבוד קאמבק והפעם
לא רק כעיטור על
בכל בית מקומי. גבי חרסינות אלא
בשלהי המאה ה 18-אומצה הטכניקה ושודרגה על ידי גם לפרינטים על
האנגלים שכינו אותה "פלו בלו" )Flow Blue( .בשיטה זו בדים ,כאלו
העבירו ציור מגלופה דקה במעין הדפס אל הכלי ולאחר מכן שלובשים וגם כאלו
שרפו אותו בתנור לשם קיבועו .הקליינטית הכי מוכרת
בבריטניה לכלי הפורצלן האלה הייתה לא אחרת מהמלכה שמקשטים את הבית.
ויקטוריה ,בכבודה ובעצמה. המקור :סין
מתחילת המאה ה 19-ועם חדירתה של הטכנולוגיה לשאר
מדינות אירופה ,עברו המפעלים לייצור פורלצן "כחול לבן" תחילתו של הפורצלן ,בסין ,שם הוא כידוע הומצא .תעשיית
כלי החרס היתה נפוצה אמנם גם במסופוטמיה ,במזרח
לטכניקת הדפסה המונית בשילוב עבודת יד. הקרוב ובאירופה אך כלי הפורצלן הסיניים ,היו דקים יותר,
"החל מימי המהפכה התעשייתית בה ייצרו באופן מסחרי שקופים יותר ,חזקים יותר ומעודנים הרבה יותר .כלי
חפצי אמנות וכלי פורצלן פונקציונאליים בעיטורי דלפט ועד הפורצלן המפורסמים ביותר הם אלה הכחולים־לבנים
ימינו אנו ,הסגנון הייחודי והמובחן של פורצלן "כחול-לבן" מתקופת שושלת מינג .בראשונה הם נוצרו במאה ה־,13
לא נעלם .שלא כמו טרנדים ומגמות חולפות בתחום העיצוב,
זה קיבע סגנון מובהק אשר בא לידי ביטוי גם בייצור המודרני וצבעם היה בשעתו שחור ולבן.
השומר על המוטיבים הויזואליים של ההוא המקורי אפילו הבאתו של המינרל קובלט מפרס והכנסתו לתעשייה
אם שיטות הייצור התפתחו במהלך המאות מאז נולד. איפשרה למעשה את יצירתם של הכלים עם העיטורים
ההתפתחות האמורה באה לידי ביטוי לא רק בתהליך העיטור הכחולים ,ואלה נעשו מועדפים על ידי האצילים והקיסרים
שכן אם בעבר ההולנדים ביקשו לשמור על קווי המתאר של
הכלים הסינים המקורים אך חוללו את השינוי ברמת בסין.
האלמנטים המאויירים שהרי בימינו "כלי הדלפט" העכשווים צביעת הפורצלן המסורתית ועיטורה נעשתה מתחת לזיגוג,
גם אם מזכירים למראית עין עיצוב סיני עתיק מוצעים בשלל לאחר הייבוש ולפני השריפה בתנור .אומן הציור העביר את
וריאציות עיצוביות שונות ובשלל עיטורים שאינם בזיקה דפוס העיטור לכלי באמצעות נייר פחם .במלאכת הצביעה
לכלים הסינים" מבאר עדי דנון מבעלי 'פלדינוקס' -יבואנית הוא השתמש במכחול ובצבע שחור על בסיס מים המכיל
תחמוצת קובלט ( )cobalt oxideשהפך לכחול בעקבות
כלי בית ועיצוב. הריאקציה הכימית בעת השריפה בטמפרטורה של מעל
1000מעלות צלזיוס .הצבע הכחול בלט על רקע (כל צבע
דלפט ב"עליית הגג של סבתא" אחר אינו משתמר בטמפרטורת השריפה הגבוהה) החרסינה
הצחורה ,ומשם נולד הכינוי פורצלן "כחול-לבן" שסוג זה של
מסין הרחוקה וימי הקולוניאליזם ,עשה הדלפט" את דרכו גם
אל מחוץ לזירת כלי הפורצלן .ובשנים האחרונות הופיעו כלים זכה לו.
הדפסי הדלפט וה"פלו בלו" כעיטורים בתחומים שונים:
טקסטיל בית ,ריהוט ואפילו על פריטי אופנה .מומחי חברת ההצלחה :בהולנד
'נגב' מציינים כי מוטיב הדלפט כבש מגוון של כלי חרס
וחרסינה מעוטרים כגון אסלה ,צלחות ,קערות ,אגרטלים בסוף המאה ה־ 16ובעיקר במאה ה־ 17הפכה הולנד לשחקן
וכיורים" .אריחים מצוירים ויפהפיים ,ושלל אביזרי דומיננטי באירופה .מעמד בורגני חדש של סוחרים ובעלי
אינסטלציה עוטרו בסגנון הדלפט שנקרא על שמה של ממון תרם מאד לפיתוחה הכלכלי והפוליטי והקים שווקים
הטכניקה לייצור כלי החימר הלבנים המזוגגים ומעוטרים וקולוניות (מושבות) בעולם כולו .בתקופה זאת הולנד
בכחול ,שהתבססה בעיר דלפט שבהולנד במאה ה.17- התוודעה לראשונה לחרסינה הסינית בעקבות הייבוא שלהם
האריחים המודרנים לרוב מציגים נושאים טיפוסיים כמו מסין על ידי סוחרי הים ההולנדיים ובראשם חברת Dutch
חיות ,פרחים ,משחקי ילדים ,חיילים ופרשים ,נושאים ימיים .East Indiaוכך ,החלו כלי הפורצלן הסיני לקשט בתיהם
ואפילו סצינות תנ"כיות המשתמשים באסתטיקה הצבעונית של הבורגנים ההולנדים .בעיקר נבחרו כלים שצוירו בכחול־
של אריחי הדלפט המקוריים באינטרפציה עכשווית .אלה לבן בשיטה הסינית המסורתית ,כשעיטורי הקובלט צוירו אל
ללא ספק גורמים לתהות על הקשר שבין המקום שבו הם מתחת לשכבת הגלזורה והעיטורים נעשו בתוך ריבועים
נוצרו או האיור שהם מתארים ,לבין הולנד או סין של המאות וכללו איורים של אביזרים או סמלים דאואיסטיים /
ההן – אך אין כלל ספק כי ההשפעה המקורית ההיא בעיצוב בודהיסטיים .בחלק המרכזי של הכלי היה לרוב ציור שלם
דלפט מודרני שמרה על אפיונה"" .עד לפני מספר שנים הם
של נוף ,שאוייר לעיתים בבעלי חיים או באנשים.
מכיוון שהפורצלן הסיני היה יקר מאד וידם של הפרוטלריון
22מגזין מדור לדור