Page 22 - medorledor28
P. 22

‫צעיף רחב בדוגמאת פורצלן‪,‬‬                                                      ‫ופנה‬
‫‪ 149‬שח‪ ,‬המעצבת עדי בקשי‪ ,‬יחצ‬

‫לא יכלה להרשות לעצמה לרכוש אותו‪ ,‬בעלי המלאכה בעיר‬            ‫טרנד הפורצלן‪ ,‬הזכור‬            ‫צלחת‬
‫הנמל ההולנדית דלפט‪ ,‬החלו לחקות את סגנון העיטור הסיני‬         ‫לנו היטב מהחרסינות‬            ‫הגשה‬
‫הכחול המקורי‪ ,‬ואף התאימו אותו לנוף המקומי ועיצבו‬             ‫ההולנדיות בכחול‬             ‫פלדינוקס‬
‫עיטורים של טחנות רוח‪ ,‬פרות באחו ודמויות מסורתיות‬             ‫ולבן של עיר הנמל‬
‫הולנדיות כמו גם אלמנטים מסגנון הציור המקומי‪ ,‬וכך‬             ‫דלפט עושה‬                       ‫‪280‬שח‬
‫הפורצלן ה"כחול‪-‬לבן" בייצור הולנדי כבש מקום של כבוד‬           ‫קאמבק והפעם‬
                                                             ‫לא רק כעיטור על‬
                                            ‫בכל בית מקומי‪.‬‬   ‫גבי חרסינות אלא‬
‫בשלהי המאה ה‪ 18-‬אומצה הטכניקה ושודרגה על ידי‬                 ‫גם לפרינטים על‬
‫האנגלים שכינו אותה "פלו בלו" ‪ )Flow Blue( .‬בשיטה זו‬          ‫בדים‪ ,‬כאלו‬
‫העבירו ציור מגלופה דקה במעין הדפס אל הכלי ולאחר מכן‬          ‫שלובשים וגם כאלו‬
‫שרפו אותו בתנור לשם קיבועו‪ .‬הקליינטית הכי מוכרת‬
‫בבריטניה לכלי הפורצלן האלה הייתה לא אחרת מהמלכה‬                  ‫שמקשטים את הבית‪.‬‬

                                ‫ויקטוריה‪ ,‬בכבודה ובעצמה‪.‬‬                                      ‫המקור‪ :‬סין‬
‫מתחילת המאה ה‪ 19-‬ועם חדירתה של הטכנולוגיה לשאר‬
‫מדינות אירופה‪ ,‬עברו המפעלים לייצור פורלצן "כחול לבן"‬         ‫תחילתו של הפורצלן‪ ,‬בסין‪ ,‬שם הוא כידוע הומצא‪ .‬תעשיית‬
                                                             ‫כלי החרס היתה נפוצה אמנם גם במסופוטמיה‪ ,‬במזרח‬
               ‫לטכניקת הדפסה המונית בשילוב עבודת יד‪.‬‬         ‫הקרוב ובאירופה אך כלי הפורצלן הסיניים‪ ,‬היו דקים יותר‪,‬‬
‫"החל מימי המהפכה התעשייתית בה ייצרו באופן מסחרי‬              ‫שקופים יותר‪ ,‬חזקים יותר ומעודנים הרבה יותר‪ .‬כלי‬
‫חפצי אמנות וכלי פורצלן פונקציונאליים בעיטורי דלפט ועד‬        ‫הפורצלן המפורסמים ביותר הם אלה הכחולים־לבנים‬
‫ימינו אנו‪ ,‬הסגנון הייחודי והמובחן של פורצלן "כחול‪-‬לבן"‬       ‫מתקופת שושלת מינג‪ .‬בראשונה הם נוצרו במאה ה־‪,13‬‬
‫לא נעלם‪ .‬שלא כמו טרנדים ומגמות חולפות בתחום העיצוב‪,‬‬
‫זה קיבע סגנון מובהק אשר בא לידי ביטוי גם בייצור המודרני‬                                  ‫וצבעם היה בשעתו שחור ולבן‪.‬‬
‫השומר על המוטיבים הויזואליים של ההוא המקורי אפילו‬            ‫הבאתו של המינרל קובלט מפרס והכנסתו לתעשייה‬
‫אם שיטות הייצור התפתחו במהלך המאות מאז נולד‪.‬‬                 ‫איפשרה למעשה את יצירתם של הכלים עם העיטורים‬
‫ההתפתחות האמורה באה לידי ביטוי לא רק בתהליך העיטור‬           ‫הכחולים‪ ,‬ואלה נעשו מועדפים על ידי האצילים והקיסרים‬
‫שכן אם בעבר ההולנדים ביקשו לשמור על קווי המתאר של‬
‫הכלים הסינים המקורים אך חוללו את השינוי ברמת‬                                                                        ‫בסין‪.‬‬
‫האלמנטים המאויירים שהרי בימינו "כלי הדלפט" העכשווים‬          ‫צביעת הפורצלן המסורתית ועיטורה נעשתה מתחת לזיגוג‪,‬‬
‫גם אם מזכירים למראית עין עיצוב סיני עתיק מוצעים בשלל‬         ‫לאחר הייבוש ולפני השריפה בתנור‪ .‬אומן הציור העביר את‬
‫וריאציות עיצוביות שונות ובשלל עיטורים שאינם בזיקה‬            ‫דפוס העיטור לכלי באמצעות נייר פחם‪ .‬במלאכת הצביעה‬
‫לכלים הסינים" מבאר עדי דנון מבעלי 'פלדינוקס' ‪ -‬יבואנית‬       ‫הוא השתמש במכחול ובצבע שחור על בסיס מים המכיל‬
                                                             ‫תחמוצת קובלט (‪ )cobalt oxide‬שהפך לכחול בעקבות‬
                                            ‫כלי בית ועיצוב‪.‬‬  ‫הריאקציה הכימית בעת השריפה בטמפרטורה של מעל‬
                                                             ‫‪ 1000‬מעלות צלזיוס‪ .‬הצבע הכחול בלט על רקע (כל צבע‬
              ‫דלפט ב"עליית הגג של סבתא"‬                      ‫אחר אינו משתמר בטמפרטורת השריפה הגבוהה) החרסינה‬
                                                             ‫הצחורה‪ ,‬ומשם נולד הכינוי פורצלן "כחול‪-‬לבן" שסוג זה של‬
‫מסין הרחוקה וימי הקולוניאליזם‪ ,‬עשה הדלפט" את דרכו גם‬
‫אל מחוץ לזירת כלי הפורצלן‪ .‬ובשנים האחרונות הופיעו‬                                                           ‫כלים זכה לו‪.‬‬
‫הדפסי הדלפט וה"פלו בלו" כעיטורים בתחומים שונים‪:‬‬
‫טקסטיל בית‪ ,‬ריהוט ואפילו על פריטי אופנה‪ .‬מומחי חברת‬                                     ‫ההצלחה‪ :‬בהולנד‬
‫'נגב' מציינים כי מוטיב הדלפט כבש מגוון של כלי חרס‬
‫וחרסינה מעוטרים כגון אסלה‪ ,‬צלחות‪ ,‬קערות‪ ,‬אגרטלים‬             ‫בסוף המאה ה־‪ 16‬ובעיקר במאה ה־‪ 17‬הפכה הולנד לשחקן‬
‫וכיורים‪" .‬אריחים מצוירים ויפהפיים‪ ,‬ושלל אביזרי‬               ‫דומיננטי באירופה‪ .‬מעמד בורגני חדש של סוחרים ובעלי‬
‫אינסטלציה עוטרו בסגנון הדלפט שנקרא על שמה של‬                 ‫ממון תרם מאד לפיתוחה הכלכלי והפוליטי והקים שווקים‬
‫הטכניקה לייצור כלי החימר הלבנים המזוגגים ומעוטרים‬            ‫וקולוניות (מושבות) בעולם כולו‪ .‬בתקופה זאת הולנד‬
‫בכחול‪ ,‬שהתבססה בעיר דלפט שבהולנד במאה ה‪.17-‬‬                  ‫התוודעה לראשונה לחרסינה הסינית בעקבות הייבוא שלהם‬
‫האריחים המודרנים לרוב מציגים נושאים טיפוסיים כמו‬             ‫מסין על ידי סוחרי הים ההולנדיים ובראשם חברת ‪Dutch‬‬
‫חיות‪ ,‬פרחים‪ ,‬משחקי ילדים‪ ,‬חיילים ופרשים‪ ,‬נושאים ימיים‬        ‫‪ .East India‬וכך‪ ,‬החלו כלי הפורצלן הסיני לקשט בתיהם‬
‫ואפילו סצינות תנ"כיות המשתמשים באסתטיקה הצבעונית‬             ‫של הבורגנים ההולנדים‪ .‬בעיקר נבחרו כלים שצוירו בכחול־‬
‫של אריחי הדלפט המקוריים באינטרפציה עכשווית‪ .‬אלה‬              ‫לבן בשיטה הסינית המסורתית‪ ,‬כשעיטורי הקובלט צוירו אל‬
‫ללא ספק גורמים לתהות על הקשר שבין המקום שבו הם‬               ‫מתחת לשכבת הגלזורה והעיטורים נעשו בתוך ריבועים‬
‫נוצרו או האיור שהם מתארים‪ ,‬לבין הולנד או סין של המאות‬        ‫וכללו איורים של אביזרים או סמלים דאואיסטיים ‪/‬‬
‫ההן – אך אין כלל ספק כי ההשפעה המקורית ההיא בעיצוב‬           ‫בודהיסטיים‪ .‬בחלק המרכזי של הכלי היה לרוב ציור שלם‬
‫דלפט מודרני שמרה על אפיונה"‪" .‬עד לפני מספר שנים הם‬
                                                                       ‫של נוף‪ ,‬שאוייר לעיתים בבעלי חיים או באנשים‪.‬‬
                                                             ‫מכיוון שהפורצלן הסיני היה יקר מאד וידם של הפרוטלריון‬

                                                                                   ‫‪ 22‬מגזין מדור לדור‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27