Page 38 - medorledor100
P. 38

‫תרבות ואומנות‬

‫כתיבה ספרותית והשפה העברית‬

                                      ‫מאת‪ :‬קטי פישר‬

        ‫הטבה גליון‪100‬‬

‫הספור–י "םב"חהלכולףבלהרבכבבנועתל"יים"מבצע‬
‫‪1‬כו‪3‬ל‪2‬ל‪36‬מ‪8‬ש‪-3‬לו‪2‬ח‪2₪₪05‬לסספפרירם‪5805‬‬
                     ‫‪15/1/22‬‬        ‫בתוק‬
                                    ‫ף‬
‫עד‬
                                                                  ‫רור לכל מי שכותב בשפה העברית שקהל הקוראיםב‬
‫הזה והוא מתאים לקהלים מסוימים במצבים מסוימים‪ .‬אך לעניות‬
                                                                  ‫של הספרות העברית בשפת המקור הרבה יותר‬
‫דעתי‪ ,‬לספרות יש גם את התפקיד של העשרת השפה שלנו וחלק‬              ‫מצומצם מקהל הקוראים של הספרים הנכתבים‬
                                                                  ‫באנגלית‪ ,‬צרפתית‪ ,‬סינית ומספר שפות נוספות בעולם‪ ,‬אבל‬
‫מהחוויה האסתטית של הקורא‪ ,‬לפחות בקרב ציבור רחב של‬                 ‫כדאי שנזכור שרב המכר הגדול ביותר בכל הזמנים נכתב‬

‫קוראים‪ ,‬הוא השימוש בשפה ספרותית עשירה‪ ,‬על רבדיה‬                                                         ‫במקור בעברית‪.‬‬

‫התנכ"יים‪ ,‬המטפורות והדימויים שיש לה את היופי שלה והוא חלק‬         ‫אם עדיין לא ניחשתם‪ ,‬זהו ספר התנ"ך שהוא מעבר לשיוכו לתחום‬
                                                                  ‫הדת וההיסטוריה‪ ,‬אולי‪ ,‬היצירה הספרותיות הגדולה והטובה ביותר‬
                                           ‫מההנאה בקריאת היצירה‪.‬‬
                                                                                                            ‫שנכתבה אי‪-‬פעם‪.‬‬
‫אי לכך‪ ,‬לטענתי‪ ,‬רצוי להקפיד בכתיבה‬                                ‫אי‪-‬לכך‪ ,‬לפחות בראייה שלי‪ ,‬יש לתת לשפה העברית‪ ,‬העתיקה ‪-‬‬
‫ספרותית על שפת כתיבה עשירה ובכך לתת‬                               ‫שפת התנ"ך והשפה שחודשה‪ ,‬מקום של כבוד‪ ,‬במיוחד בכתיבה‬
‫כבוד לשפה העברית שהשפיעה רבות על‬
‫העולם‪ ,‬גם אם באמצעות תרגומה לשפות‬                                                                      ‫הספרותית על כל סוגיה‪.‬‬

                                 ‫אחרות‪.‬‬                           ‫בתקופתנו‪ ,‬הכתיבה בכללותה והכתיבה הספרותית על כל גווניה‬
                                                                  ‫נגישים לציבור רחב יותר מאשר אי‪-‬פעם‪ ,‬אי לכך בכל שנה יוצאים‬
‫ייתכן שטענה זו נשמעת אליטיסטית‪ ,‬אך להערכתי‪ ,‬לספרות‬                ‫לאור הרבה ספרים חדשים‪ .‬חלק מהספרים בתחום הספרות‬
‫הנכתבת בשפה ספרותית עשירה‪ ,‬מעבר ליתרונותיה האחרים‪,‬‬                ‫נכתבים בשפת הדיבור היום‪-‬יומית‪ ,‬הכוללת גם סלנג – עגה‪ ,‬מה‬
‫יש סיכוי רב יותר להפוך לרב מכר בקנה מידה עולמי‪ ,‬כמובן מבלי‬        ‫שנקרא "שפה רזה"‪ ,‬ואין הכוונה לשילוב של שפה כזאת בדיאלוגים‬
                                                                  ‫בהם השימוש הזה הוא חלק מאפיון הדמויות‪ ,‬אלא לסגנון הכתיבה‬
                                          ‫להתחרות בתנ"ך‪.‬‬          ‫של כל הספר‪ .‬נראה‪ ,‬שבספרים אלה אין הבחנה בין שפת דיבור‬

‫קטי פישר – פיית הסיפורים ‪ -‬סופרת‪ ,‬מנחת סדנאות לכתיבה‬                                                          ‫לשפת הכתיבה‪.‬‬
                                   ‫יוצרת‪ ,‬עורכת ספרותית‬
                                                                  ‫אינני פוסלת סגנון כתיבה זה‪ ,‬שהרי יש מקום גם לספרות מהסוג‬
                        ‫‪[email protected] 052-3836231‬‬

                                                                                 ‫‪38‬‬
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43