Page 21 - medorledor27
P. 21

‫מסוגלות הורית‬

                    ‫מאת‪ :‬שרה יעקב ‪,‬פסיכולוגית "מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה ‪050-5587684 -‬‬

‫עם בן‪-‬הזוג לא עולה יפה וישנם הורים שכל‪-‬כך משחירים‬            ‫א כל אדם מסוגל להיות הורה טוב‪ ,‬לא כל אחד מסוגלל‬
‫את בני‪-‬הזוג עד שיוצרים ניכור בין הילדים לבין ההורה‬                                  ‫לשאת בתפקיד בצורה נאותה‪.‬‬
                                                             ‫רובנו חסרי‪-‬חשיבה על המסוגלות ההורית של בן‪-‬הזוג‬
                                                      ‫השני‪.‬‬  ‫כאשר אנחנו בוחרים אותו‪ .‬אנחנו לא מודעים לחשיבות שיש‬
‫כל הדוגמאות הללו אינן מתייחסות דווקא לאופי של ההורה‬
‫עצמו אלא גם לבשלות שלו‪ ,‬לפנאי שיש לו ולסוג התקשורת‬                      ‫למסוגלות ההורית בחיי הזוגיות ובחיי הנישואין‪.‬‬
                                                             ‫רוב הויכוחים בין בני‪-‬הזוג הם סביב חינוך של הילדים‪,‬‬
                                          ‫שיש בין בני‪-‬הזוג‪.‬‬  ‫דבר שמאוד משפיע על הזוגיות‪ .‬הויכוחים נראים כנובעים‬
‫הדבר עלול להשאיר הורה לבד בגידול הילדים ואת הילדים‬           ‫מהבדלים בגישה החינוכית אבל הם מאוד מושפעים וקשורים‬

     ‫במצב שלא נהנים משני ההורים אלא רק מהורה אחד‪.‬‬                ‫קשר ישיר להבדלי‪-‬אופי ולהבדלים במסוגלות ההורית‪.‬‬
‫‪.3‬המסוגלות ההורית הופכת להיות קריטית כאשר מדובר‬              ‫מלבד זאת‪ ,‬חשוב להבין שהיכולת ההורית של בן‪-‬אדם‬
                                                             ‫משקפת לא רק את האפשרות להיות הורה טוב אלא היא‬
               ‫בחלוקה מקוטבת של תפקידים בין בני‪-‬הזוג‪.‬‬        ‫גם קובעת איכות הקשר וסוג הקשיים שיכולים להיווצר‬
‫כאשר החלוקה חדה‪ ,‬מקוטבת ולא שווה מבחינת המעורבות‬             ‫בין בני‪-‬הזוג‪ .‬כלומר‪ ,‬המסוגלות ההורית קשורה קשר ישיר‬
‫ההורית בגידול הילדים‪ ,‬תלויים הילדים בפרט במסוגלות‬
‫ההורית של ההורה המגדל‪ .‬זאת אומרת‬                                                            ‫למסוגלות להיות בן‪-‬זוג טוב‪.‬‬
‫שאם אותו הורה מגדל‪ ,‬בגלל תכונות אופי‬                                            ‫לו הייתה ערנות לבחור בן‪-‬זוג כאשר יש‬
‫או בגלל סיבות אחרות (לדוג' רפואיות)‪,‬‬                                            ‫מודעות למה שיכול לקבוע הורות טובה‪,‬‬
‫אין לו מסוגלות הורית בסיסית‪ ,‬אין‬
‫בחיי הילדים דמות המסוגלת להתייחס‬                                                   ‫הייתה בחירת בן‪-‬הזוג יותר מושכלת‪.‬‬
‫לצרכיהם ולתת מענה כיוון שהדמות‬                                                  ‫להלן מספר דוגמאות למדדים של‬
‫הנוספת עסוקה בפרנסה בלבד‪ .‬לעומת‬                                                 ‫מסוגלות הורית המשפיעים גם על הקשר‬
‫זאת‪ ,‬כאשר שני ההורים מעורבים‪,‬‬
‫יכול להיווצר מצב שלפחות אחד מהם‬                                                                             ‫בין בני‪-‬הזוג‪.‬‬
‫כן יכול לאבחן ולתת מענה לצרכים‬                                                  ‫‪.1‬תכונות אופי בסיסיות של בן‪-‬אדם‬
                                                                                ‫עלולות לפגוע ביכולתו להיות הורה טוב‪.‬‬
             ‫ההתפתחותיים של הילדים‪.‬‬                                             ‫ישנם אנשים שאין להם יכולת אמפתיה‪.‬‬
‫‪.4‬נושא המסוגלות ההורית הוא נושא‬                                                 ‫זאת אומרת‪ ,‬הם לא מסוגלים להבין את‬
‫מרכזי כאשר מדובר בקביעת משמורת‬                                                  ‫רגשותיו של אדם אחר ולרוב עסוקים רק‬
‫בזמן שההורים נמצאים בתהליך גירושין‪.‬‬                                             ‫בצרכים שלהם או רואים את העולם רק‬
‫פעם האם באופן אוטומטי הייתה מקבלת‬
‫את המשמורת על הילדים‪ .‬היום‪ ,‬כאשר‬                                                                    ‫מזווית ראייה שלהם‪.‬‬
‫גם האב יותר מעורב בגידול הילדים‪ ,‬שני‬                                            ‫ברור שהורה מסוג זה יהיה מסוגל‬
‫בני‪-‬הזוג שואפים להיות המשמורנים‬                                                 ‫"להכתיב" סדר יום או כללים‪ ,‬אבל לא‬
‫וההחלטה על משמורת נעשית מורכבת‬                                                  ‫יהיה מסוגל להבין את התהודה שיש לו‬
‫יותר‪ ,‬בפרט כאשר בני‪-‬הזוג אינם מגיעים‬
                                                                                    ‫על רגשות ילדיו וגם לא על בת‪-‬זוגו‪.‬‬
                       ‫להסכמה ביניהם‪.‬‬                                           ‫אדם פרפקציוניסט וכפייתי יהיה מאוד‬
‫כאשר נוצר צורך במאבק‪-‬משפטי בתהליך של גירושין‪-‬‬                                   ‫עסוק בלבקר את אשתו‪ ,‬ילדיו וסביבתו‪.‬‬
‫ההורות עצמה‪ ,‬המסוגלות ההורית‪ ,‬ההתנהגות כלפי הילדים‬                              ‫כשמדובר בחינוך הילדים עלול הדבר‬
‫והתנהגות הילדים כלפי ההורים הופכים לנושא מרכזי‬               ‫לערער את ביטחונם ולהרוס את הדימוי‪-‬העצמי‪ .‬באותה‬
‫בדיוק כמו חלוקת הרכוש‪ .‬ישנם גם מצבים בהם ההורים‬                          ‫מידה‪ ,‬יכול להשפיע על הביטחון של בת‪-‬זוגתו‪.‬‬
‫כ"כ נשאבים למאבק‪-‬המשפטי עד שאינם מסוגלים להיות‬               ‫באותה מידה הורה חרדתי עלול לגרום לילד להסתכל על‬
‫פנויים לאבחן ולטפל בצרכי‪-‬הילדים‪ .‬המאבק‪-‬המשפטי‬                ‫העולם מתוך חששות‪ .‬כתוצאה מכך‪ ,‬יהיה לילד מאוד קשה‬

                      ‫מונע מההורים להיות פנויים להורות‪.‬‬                                    ‫לצאת "מהאזור הבטוח" שלו‪.‬‬
‫במצבים כאלה עשוי בית‪-‬המשפט להזדקק לכלים מקצועיים‬             ‫אדם הנוטה להתפרצויות וכעס עלול להביא את בנו לפתור‬
‫כדי להבדיל בין הטענות ההדדיות של ההורים לבין יכולתם‬          ‫דברים בדרכים תוקפניות או לחילופין‪ ,‬לעמדה של זהירות‬
                                                             ‫יתר וקושי להביע את עמדתו מתוך חשש לתגובות אלו‬
                 ‫בפועל לענות על דרישות התפקיד ההורי‪.‬‬         ‫מאחרים‪ .‬כמובן שתכונות אלו משפיעות על איכות הקשר‬
‫כתוצאה מכך אנשי מקצוע פיתחו כלים מקצועיים בכדי‬
‫להשוות מה המסוגלות‪-‬ההורית של כל הורה בנפרד ובכך‬                                                 ‫שהוא יוצר עם בת‪-‬הזוג‪.‬‬
                                                             ‫‪.2‬עניין המסוגלות קשור גם ליכולת של בן‪-‬הזוג להיות בעל‬
        ‫לתת מענה מקצועי שיקבע מה עדיף עבור הילדים‪.‬‬
‫באופן טבעי יש באבחון זה התייחסות לאופי של כל הורה‬                      ‫כמיהה לגדל ילדים ולהיות מעורב ונוכח בחייהם‪.‬‬
‫כאשר מתוך הבנת אישיותו של בן‪-‬אדם ניתן להסיק מהו‬              ‫ישנם אנשים שבלי כל קשר לאופיים‪ ,‬אינם מוצאים עניין‬
                                                             ‫בגידול ילדים‪ .‬ישנם אנשים השוכחים את עצמם תוך כדי‬
                            ‫הפוטנציאל ההורי של כל אחד‪.‬‬       ‫גידול הילדים וישנם כאלו שכל‪-‬כך עסוקים בקריירה או‬
‫נקודה נוספת להתייחסות היא הנכונות‪ ,‬הכמיהה והפנאי‬             ‫בצרכים הישרדותיים‪ ,‬שאינם פנויים לילדים ואינם נוכחים‬
‫למלא תפקיד זה‪ .‬מלבד שני אלה חשוב באבחונים כאלה‬
‫לבדוק את האפשרות שיש לכל הורה לעשות הפרדה בין‬                                                                    ‫בחייהם‪.‬‬
                                                             ‫ישנם הורים שמתנכרים או מנוכרים לילדיהם כאשר הקשר‬

‫מגזין מדור לדור ‪21‬‬
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26