Page 21 - medorledor20
P. 21
ילדים סרבני מילים ,מילים ,מילים!
סדר ומשמעת
מאת" :קשרי חיים" שפה לריפוי והתפתחות הקשר המחשבתי במו מאת :ענת זפרני 050-6396957ואנה שפרוף 054-4215014 -
שפחה רונית בן יוסף – ,0546881996יגאל רוזן 0524505870 - חברת מחוץ לקופסה
כירים ילדים סרבני סדר ומשמעת? תוך משחק קורים כל מיני דברים בין התורות ב
השאיפה האמתית שלנו כהורים היא ,שבבית תהיה ובין השורות .הקטנים מרגישים שהם לא מספיק
טובים ,הגדולים מרגישים שזה איטי ולא מאתגר,
אווירה נעימה ומאפשרת התפתחות.מ
הפרפקציוניסטים בטוחים שהם יכלו לעשות מהלך טוב יותר
אנחנו ,כביכול ,לא מבקשים הרבה מהילד פרט לבקשה להיות
אחראי ולהיות מאורגן ומסודר בדבריו האישיים .לצערנו והרגישים לצדק בטוחים שבטח רימו אותם ...העולם הפנימי
אנחנו נתקלים בקושי ובהתנגדות מול הדברים הבסיסיים
והפשוטים ביותר כגון :ארגון התיק ,סידור הבגדים ,פינוי שלנו עובד שעות נוספות גם בזמן המשחק ולכן זה כל כך חשוב
הכלים מהשולחן וכדומה. להמליל ,לשקף ולהתייחס למה שקורה .במיוחד כשאנחנו
תוך כדי כך אנחנו חווים תחושה של זלזול ,חוויה של התנגדות,
תסכול ,מתח וחוסר תקשורת .אנחנו חושבים שהילדים לא משחקים עם ילדים בגילאים שונים ובעלי יכולות שונות.
מבינים אותנו ושאנחנו לא מבינים אותם ,נכנסים למעגל סגור
של חוסר תקשורת והמציאות אינה משתנה ,בכל יום נפגוש בתור "המבוגר האחראי" שמנהל את המשחק ,אנחנו יכולים
לתת הסברים למהלך לא מוצלח ,למגדל שהתמוטט ,לקלף
אותה חוויה בעצמה שונה. שנזרק בטעות וניצח את המשחק או במילים אחרות לתווך
אם המחשבה היא :לא אכפת לו ממני ,היא אף פעם לא את הסיטואציה ולפרש אותה בעבור הילדים .לבת הזקונים
מקשיבה לי ,איזה מפונק ,איזו חסרת אחריות ,נמאס לי כבר בת ה 5-נסביר ש" :האחים הגדולים שלך הספיקו הפעם
לחטוף את הקלף יותר מהר ,אבל את משחקת מצוין ,תנסי
להעיר... בתור הבא "...ולאחים הגדולים שלה נגיד" :סבלנות ,זה התור
אלו יהיו התגובות שנקבל מילדינו בחזרה. שלה ,תנו לה זמן לחשוב מה כדאי לעשות" .באותה מידה רצוי
ככל שיגדלו עצמות הכעס וההתנגדות במחשבה שלנו כהורים וכדאי להאיר ולחזק התנהגויות ובחירות מוצלחות " :זה היה
כלפי המציאות ,כך התגובה של הילד תהיה בעצמה כלפינו. מהלך מעולה "...או " איזה זיכרון טוב יש לך ,את ממש מעולה
לדוגמה :נמאס לי שאף פעם לא אכפת לו ואינו מתחשב בי
כאימא שחוזרת מהעבודה ומוצאת את הבית מבולגן ,אני לא במשחק הזה"...
רואה את התחתית של הכיור. כל המילים האלו מסייעות ביצירתו של מרחב משחקי בטוח
במקביל מתרחשת אנרגיה שיוצרת התנגדות ומצד הילד יגיע ומהנה .הן מאפשרות לילדים ללמוד טקסט חיובי לגבי
ביטוי כמו :רק הכיור חשוב לה ,לא אכפת לה ממני ,היא לא מהלכים בלתי מוצלחים וטעויות שביצעו במשחק ,הן מפנות
רואה אותי ממטר ,לא אכפת לה שיש לי מבחן היא רואה רק את תשומת הלב שלהם לשונות הקיימת בניהם ומעודדות
אותם להבחין בה ולהתחשב בה .הן הופכות את המשחק לא
את הבית או את הכיור או את החדר. רק למרחב של כיף ותחרות ,אלא גם להזדמנות לפיתוח שפה
כאן אנחנו נכנסים למעגל המחשבה – תגובה.
רגשית וחברתית!
הטיפ שלנו ,במרכז לקשרי החיים ,הוא להיות בדיאלוג
מחשבתי אל מול החוויה שחוזרת על עצמה ,להתבונן
בהתרחשות רגע אחד לפני ,לבדוק מהן המחשבות שאנו
נכנסים אתן לסיטואציה הזו והאם זה מקדם לקראת המטרה
של בית מסודר ואווירה תומכת?
מחשבה כזו ,מראש מחזקת תקשורת תומכת ושיתוף פעולה
מצד כל השותפים .מאחלים לכולנו נחת ושלום בית!
מגזין מדור לדור 21