Page 21 - medorledor20
P. 21

‫ילדים סרבני‬                                                    ‫מילים‪ ,‬מילים‪ ,‬מילים!‬
‫סדר ומשמעת‬
‫מאת‪" :‬קשרי חיים" שפה לריפוי והתפתחות הקשר המחשבתי במו‬          ‫מאת‪ :‬ענת זפרני ‪ 050-6396957‬ואנה שפרוף ‪054-4215014 -‬‬
 ‫שפחה רונית בן יוסף – ‪ ,0546881996‬יגאל רוזן ‪0524505870 -‬‬                                                 ‫חברת מחוץ לקופסה‬

                ‫כירים ילדים סרבני סדר ומשמעת?‬                  ‫תוך משחק קורים כל מיני דברים בין התורות‬     ‫ב‬
‫השאיפה האמתית שלנו כהורים היא‪ ,‬שבבית תהיה‬                      ‫ובין השורות‪ .‬הקטנים מרגישים שהם לא מספיק‬
                                                               ‫טובים‪ ,‬הגדולים מרגישים שזה איטי ולא מאתגר‪,‬‬
  ‫אווירה נעימה ומאפשרת התפתחות‪.‬מ‬
                                                               ‫הפרפקציוניסטים בטוחים שהם יכלו לעשות מהלך טוב יותר‬
‫אנחנו‪ ,‬כביכול‪ ,‬לא מבקשים הרבה מהילד פרט לבקשה להיות‬
‫אחראי ולהיות מאורגן ומסודר בדבריו האישיים ‪ .‬לצערנו‬             ‫והרגישים לצדק בטוחים שבטח רימו אותם‪ ...‬העולם הפנימי‬
‫אנחנו נתקלים בקושי ובהתנגדות מול הדברים הבסיסיים‬
‫והפשוטים ביותר כגון ‪ :‬ארגון התיק‪ ,‬סידור הבגדים‪ ,‬פינוי‬          ‫שלנו עובד שעות נוספות גם בזמן המשחק ולכן זה כל כך חשוב‬

                                    ‫הכלים מהשולחן וכדומה‪.‬‬      ‫להמליל‪ ,‬לשקף ולהתייחס למה שקורה‪ .‬במיוחד כשאנחנו‬
‫תוך כדי כך אנחנו חווים תחושה של זלזול‪ ,‬חוויה של התנגדות‪,‬‬
‫תסכול‪ ,‬מתח וחוסר תקשורת‪ .‬אנחנו חושבים שהילדים לא‬               ‫משחקים עם ילדים בגילאים שונים ובעלי יכולות שונות‪.‬‬
‫מבינים אותנו ושאנחנו לא מבינים אותם‪ ,‬נכנסים למעגל סגור‬
‫של חוסר תקשורת והמציאות אינה משתנה‪ ,‬בכל יום נפגוש‬              ‫בתור "המבוגר האחראי" שמנהל את המשחק‪ ,‬אנחנו יכולים‬
                                                               ‫לתת הסברים למהלך לא מוצלח‪ ,‬למגדל שהתמוטט‪ ,‬לקלף‬
                                   ‫אותה חוויה בעצמה שונה‪.‬‬      ‫שנזרק בטעות וניצח את המשחק או במילים אחרות לתווך‬
‫אם המחשבה היא ‪ :‬לא אכפת לו ממני‪ ,‬היא אף פעם לא‬                 ‫את הסיטואציה ולפרש אותה בעבור הילדים‪ .‬לבת הזקונים‬
‫מקשיבה לי‪ ,‬איזה מפונק‪ ,‬איזו חסרת אחריות‪ ,‬נמאס לי כבר‬           ‫בת ה‪ 5-‬נסביר ש‪" :‬האחים הגדולים שלך הספיקו הפעם‬
                                                               ‫לחטוף את הקלף יותר מהר‪ ,‬אבל את משחקת מצוין‪ ,‬תנסי‬
                                                     ‫להעיר‪...‬‬  ‫בתור הבא‪ "...‬ולאחים הגדולים שלה נגיד‪" :‬סבלנות‪ ,‬זה התור‬
                   ‫אלו יהיו התגובות שנקבל מילדינו בחזרה‪.‬‬       ‫שלה‪ ,‬תנו לה זמן לחשוב מה כדאי לעשות"‪ .‬באותה מידה רצוי‬
‫ככל שיגדלו עצמות הכעס וההתנגדות במחשבה שלנו כהורים‬             ‫וכדאי להאיר ולחזק התנהגויות ובחירות מוצלחות‪ " :‬זה היה‬
 ‫כלפי המציאות‪ ,‬כך התגובה של הילד תהיה בעצמה כלפינו‪.‬‬            ‫מהלך מעולה‪ "...‬או " איזה זיכרון טוב יש לך‪ ,‬את ממש מעולה‬
‫לדוגמה‪ :‬נמאס לי שאף פעם לא אכפת לו ואינו מתחשב בי‬
‫כאימא שחוזרת מהעבודה ומוצאת את הבית מבולגן‪ ,‬אני לא‬                                                            ‫במשחק הזה‪"...‬‬

                                ‫רואה את התחתית של הכיור‪.‬‬       ‫כל המילים האלו מסייעות ביצירתו של מרחב משחקי בטוח‬
‫במקביל מתרחשת אנרגיה שיוצרת התנגדות ומצד הילד יגיע‬             ‫ומהנה‪ .‬הן מאפשרות לילדים ללמוד טקסט חיובי לגבי‬
‫ביטוי כמו‪ :‬רק הכיור חשוב לה‪ ,‬לא אכפת לה ממני‪ ,‬היא לא‬           ‫מהלכים בלתי מוצלחים וטעויות שביצעו במשחק‪ ,‬הן מפנות‬
‫רואה אותי ממטר‪ ,‬לא אכפת לה שיש לי מבחן היא רואה רק‬             ‫את תשומת הלב שלהם לשונות הקיימת בניהם ומעודדות‬
                                                               ‫אותם להבחין בה ולהתחשב בה‪ .‬הן הופכות את המשחק לא‬
                        ‫את הבית או את הכיור או את החדר‪.‬‬        ‫רק למרחב של כיף ותחרות‪ ,‬אלא גם להזדמנות לפיתוח שפה‬
                ‫כאן אנחנו נכנסים למעגל המחשבה – תגובה‪.‬‬
                                                                                                            ‫רגשית וחברתית!‬

   ‫הטיפ שלנו‪ ,‬במרכז לקשרי החיים‪ ,‬הוא להיות בדיאלוג‬
   ‫מחשבתי אל מול החוויה שחוזרת על עצמה‪ ,‬להתבונן‬
   ‫בהתרחשות רגע אחד לפני‪ ,‬לבדוק מהן המחשבות שאנו‬
   ‫נכנסים אתן לסיטואציה הזו והאם זה מקדם לקראת המטרה‬

                                 ‫של בית מסודר ואווירה תומכת?‬
   ‫מחשבה כזו‪ ,‬מראש מחזקת תקשורת תומכת ושיתוף פעולה‬

            ‫מצד כל השותפים‪ .‬מאחלים לכולנו נחת ושלום בית!‬

‫מגזין מדור לדור ‪21‬‬
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26