Page 20 - medorledor20
P. 20

‫מספיק שינוי אצל בן זוג אחד בכדי שהזוגיות‬

‫תשתנה‪ .‬מפתיע?‬
‫מאת‪ :‬שרה יעקב ‪,‬פסיכולוגית "מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה ‪050-5587684 -‬‬

‫תפקידו של המטפל יהיה לעזור לו להבין שההבדלים בקצב‬              ‫עידן בו אחוז הגירושין הוא בסימן עליה‪ ,‬נוצריםב‬
‫אינם נובעים מחוסר התחשבות ואולי אפילו אינם ניתנים‬
‫לשינוי‪ .‬מעצם התובנה הזו‪ ,‬דפוס החשיבה לגבי בן‪-‬הזוג ישתנה‬        ‫מצבים בהם אחד מבני‪-‬הזוג מעוניין לעשות כל מה‬
                                                               ‫שביכולתו בכדי להציל את המערכת המשפחתית‬
             ‫ותשתנה גם האסטרטגיה להתמודדות עם המצב‪.‬‬
                                                                                                                     ‫והזוגית‪.‬‬

‫המטופל שפנה לייעוץ לחפש פתרונות להתמודדות עם‬                   ‫הקושי הראשון ביצירת הטבה במערכת הזוגית‪ ,‬הוא חוסר‬
‫קשיים יעשה שימוש יעיל בהבדלים בינו לבין בן‪-‬זוגו בכדי‬                      ‫המוטיבציה של בן‪/‬בת הזוג להיעזר באיש מקצוע‪.‬‬
‫להגיע לפתרון בעיות יעיל יותר ואף ייתן להבדלים האישיים‬
                                                               ‫חשוב להבין שאין צורך בנוכחות בפועל של שני בני‪-‬הזוג‬
                                                   ‫לגיטימציה‪.‬‬                      ‫בטיפול בכדי לשנות את המערכת הזוגית‪.‬‬
         ‫בעקבות זאת‪ ,‬גם תגובותיו של בן הזוג כלפיו ישתנו‪.‬‬
‫ברגע שמטופל לא יצפה שבן הזוג יהיה‪/‬יפעל כמוהו והוא יבין‬         ‫על‪-‬פי רוב‪ ,‬המערכת הזוגית היא תבניתית‪ ,‬בני‪-‬הזוג נתקלים‬
‫ויהיה מודע להיכן הוא "נופל" בציפייה הבלתי‪-‬אפשרית הזו‪,‬‬          ‫בעימותים תמיד באותה הצורה וסביב נקודות תורפה‬
‫יצאו בני‪-‬הזוג מהסבך ותיווצר הקלה גדולה בתקשורת הזוגית‬          ‫אופייניות‪ .‬לדוג'‪ :‬זוג עם שני ילדים שמרבה לריב על זמן‬
        ‫וביכולת ליצור פתרונות יעילים ומקובלים על שניהם‪.‬‬
‫ברור מאליו שכתוצאה מכך המערכת הזוגית תהיה יותר‬                                                     ‫התארגנות בשעות הבוקר‪.‬‬
‫מספקת ופחות רווית מתחים‪ .‬המסקנה‪ :‬שינית זווית ראייה ‪-‬‬           ‫אחד מהם זריז ונוטה להתעצבן אם הדברים לא עומדים בקצב‬
      ‫מצאת פתרונות‪ ,‬שינית פרשנויות והרווחת איכות חיים‪.‬‬         ‫הנראה לו סביר‪ .‬ואילו השני מתקשה להבין מדוע קצב העשייה‬
‫נכון‪ ,‬הפעם דברנו על תכונה מולדת אך הדבר נכון גם לגבי‬
                                                                                       ‫שלו "מוציא מהדעת" את בן‪/‬בת הזוג‪.‬‬
                   ‫הבדלי אופי בין בני‪-‬זוג ו‪/‬או תפיסות חיים‪.‬‬    ‫יש להניח ששני בני‪-‬הזוג מאופיינים ע"י קצב פעולה שונה‬
                                                               ‫וקצב זה הוא נתון מולד‪ ,‬משמע‪ ,‬שיהיה מאוד קשה על סף‬
                                                               ‫הבלתי‪-‬אפשרי להגיע למצב בו אחד עונה לציפיות של השני‪.‬‬
                                                               ‫קרוב לוודאי שהבדלי הקצב יוצרים חיכוכים ועימותים לא‬
                                                               ‫רק סביב ההתארגנות בבוקר והעימותים כרוכים בהאשמות‬
                                                               ‫הדדיות היכולות ליצור תסכול מצטבר ומתמשך‪ .‬אלה‪ ,‬לטווח‬
                                                               ‫הארוך‪ ,‬שוחקים את הזוגיות ומחזקים תחושה של חוסר קבלה‪,‬‬

                                                                                             ‫אכפתיות‪ ,‬הבנה ואכזבה הדדית‪.‬‬

                                                               ‫הם מתחדדים כאשר בני‪-‬הזוג נסחפים לעמדה שיפוטית בה‬
                                                                        ‫אחד פוסל את השני היות ולדעתו "מתנהל לא נכון"‪.‬‬

                                                               ‫מאחר שציינו שקצב פעילות הוא נתון מולד‪ ,‬הרי שאין "מה‬
                                                                    ‫נכון ומה לא נכון"‪ .‬יש קצב שנכון לי ויש קצב שנכון לך‪.‬‬

                                                               ‫אם רק אחד מבני‪-‬הזוג יגיע לטיפול ויהיה מודע למצב לאשורו‬
                                                               ‫‪-‬במקרה זה מדובר בהבדלים מולדים בקצב‪ -‬יהיה קל יותר‬
                                                                ‫לבני‪-‬הזוג להגיע לפיתרון מעשי על בסיס הנתונים הקיימים‪.‬‬

                                                                                                                      ‫כיצד ?‬

                                                               ‫‪ 20‬מגזין מדור לדור‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25