Page 36 - medorledor147
P. 36

‫היכרות מאוחרת‬

‫צילום‪ :‬עידית פלד גרוס‬                                                ‫היכרות מאוחרת‬

     ‫ספורות לאחר מכן היכה בו הזיכרון ‪ -‬קשר ישן‪ ,‬פרידה ואז מכתב‪.‬‬  ‫רומן מחוץ לנישואין‪ ,‬ילדה שגדלה עם הרבה שאלות מוסריות‬
                                                                 ‫ורומן ביכורים שמעז לשאול את מה שלא נעים לשאול‪ .‬איך‬
‫מתוךהספר‪":‬נורית‪,‬יקירתי‪,‬אתיכולהלתארלעצמךאתהשוקשחטפתי‬              ‫מגיבים לגילוי שמשנה את כל מה שידעת על חייך? השופט‬
‫למשמע דברי אמך‪ .‬את גם יכולה לחבר אחת ועוד אחת ולהבין שאני‬        ‫בדימוס פרופ' עמנואל גרוס משיק את הספר "היכרות‬

                                                    ‫אביך"‪.‬‬                                                  ‫מאוחרת"‬

‫כך במשפט אחד נשמטה הקרקע מתחת לרגלי השניים‪ .‬בספרו החדש‬                                                       ‫מאת‪ :‬זהר נוי‬
‫"היכרות מאוחרת" נוגע פרופ' עמנואל גרוס בדיוק ברגעים האלה בהם‬
‫פוגשים החיים האישיים את השאלות המשפטיות והמוסריות הקשות‬          ‫משפטן פרופסור עמנואל גרוס (‪ ,)77‬הוא מורה‪ ,‬חוקר בתחוםה‬

                                                    ‫ביותר‪.‬‬       ‫המשפטים ופעיל זכויות אדם שמעורר שיח ועניין בכל‬
                                                                 ‫התבטאות שלו‪ .‬ספרו החדש "היכרות מאוחרת" (הוצאת‬
‫פרופ' עמנואל גרוס מספר את סיפורו של שמואל ‪ -‬אב שמגלה את‬          ‫ספרי ניב) הוא סיבה טובה להיפגש ולדבר על צדק‪ ,‬על מוסר ועל זכויות‬
‫קיומה של בתו רק כעבור‪ 25‬שנה ומוצא את עצמו לא רק מתמודד עם‬
‫המשמעות של הגילוי‪ ,‬אלא גם עם העובדה שהוא המורה שלה‪ .‬זהו‬                 ‫אדם בחברה שמאתגרת את הנושאים האלה חדשות לבקרים‪.‬‬
‫סיפור סוחף שמציף דילמות עמוקות ומציג את המחיר האישי של‬
                                                                                                          ‫עלילת הספר‬
                                 ‫החלטות משפטיות ומוסריות‪.‬‬
                                                                 ‫"בספר כמה וכמה דברים‪ :‬קודם כול חיפשתי לכתוב סיפור על דרמה‬
‫הוא גם משרטט בספר את ההתלבטויות של נורית שמוצאת את עצמה‬          ‫אנושית ‪ -‬סיפור מהחיים שיש בו תובנות שאפשר ללמוד מהן‪ .‬כך בניסיון‬
‫בין עולמות ‪ -‬בין המשפחה שגידלה אותה לבין האב הביולוגי שזה עתה‬    ‫לחפש סיפור מהחיים ‪ -‬דרמה שתשקף אירוע‪ .‬הגעתי לאירוע שהוא‬
‫הכירה‪ ,‬בין הרצון לדעת את האמת לבין הפחד מהשלכותיה‪ .‬ההלם לא‬       ‫בהחלט מתרחש מפעם לפעם בקרבנו‪ :‬רומן מחוץ לנישואים שיכול כמו‬
‫פוסח גם על בני המשפחות האחרות ששואלים את עצמם מה יקרה אם‬         ‫במקרה של הסיפור בספר להוביל לתוצאה שאכן התרחשה ‪ -‬בת זוג‬
                                                                 ‫נכנסה להיריון‪ .‬ברוב המקרים בן הזוג יודע על ההיריון ושניהם מחליטים‬
                  ‫לפתע "יוכנס" אדם זר למארג המוכר של חייהם‪.‬‬      ‫אם להמשיכו או לא‪ .‬המיוחד במקרה הזה הוא שבת הזוג לאחר שגילתה‬
‫פרופ' עמנואל גרוס לא מסתפק ברומן הזה בדרמה המשפחתית‪ ,‬אלא‬         ‫שהיא בהיריון וכבר נפרדה מבן הזוג החליטה להשאיר את העובר ולא‬
‫הוא שואב את הקורא אל ליבה של מחלוקת משפטית וחברתית‪ :‬למי יש‬       ‫לספר לו כי היא חששה שאם תספר לו הוא ילחץ עליה להפיל‪ ,‬דבר שהיא‬
‫זכות על העובר? האם לנולד יש זכות לדעת מי הם הוריו? האם חובה על‬   ‫בשום אופן לא רצתה‪ .‬במחשבה שזה לא הוגן מצידה להפיל עליו את‬
‫אם לגלות לילד מי אביו? מה הן זכויות המאושפזים בכפייה בבתי חולים‬  ‫התוצאות החליטה ללדת את התינוקת לבד‪ .‬הקשר ביניהם נותק וכל‬
                                                                 ‫אחד בנה את חייו‪ .‬הילדה נולדה לאם יחידנית וכעבור כשנה מצאה האם‬
                                                                 ‫בן זוג חדש שאימץ את הבת כבתו‪ .‬שנה לאחר מכן נולד להם בן משותף‪.‬‬
                                                                 ‫הילדים גדלו יחד ואף אחד לא ידע שהם לא מאותו אב‪ .‬הטוויסט בעלילה‬
                                                                 ‫קורה כשהילדה ‪ -‬נורית בת ה‪ 25-‬למדה משפטים ואחד המרצים שלה‬
                                                                 ‫למשפט פלילי היה אביה הביולוגי בלי שידעה‪ .‬האימא שהייתה חולה‬
                                                                 ‫בסרטן סופני החליטה ליידע את האב לפני מותה ולתת לו להחליט אם‬
                                                                 ‫לספר לבתו‪ .‬באותו שלב בחר לא לספר לה‪ ,‬אך לאחר מותה כשמצפונו‬

                                                                                                   ‫נוקף בו החליט כן לגלות לה"‪.‬‬
                                                                 ‫הגילוי הדרמטי נחת על נורית כמו פטיש‪ .‬נורית שהייתה סטודנטית‬
                                                                 ‫צעירה הגישה למורה שלה מכתב‪ .‬הוא שאל אותה בתמימות מי אימה‪,‬‬
                                                                 ‫"אריאלה וקס"‪ ,‬השיבה‪ .‬בהתחלה לא צלצל השם באוזניו‪ ,‬אך שניות‬

                                                                                                                          ‫‪36‬‬
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40