Page 39 - medorledor147
P. 39

‫מגזין מדור לדור‬                                                                         ‫ספרים‪ ,‬חתולים ואהבת נעורים‬

                        ‫על חברות נשית והתפכחות‬                                       ‫"החתול שהציל ספרים"‪ ‬שכתב הסופר היפני‬
                                                                                     ‫סֹואּו ְְס ֶֶקה ָָנצּו ָָקאָָווה הוא רומן כובש לב שישמח‬
                      ‫"החברה המקוללת" מאת באטריצ׳ה סלביוני‬                           ‫כל מי שבשבילו ספרים הם הרבה יותר ממילים‬
                      ‫הוא רומן היסטורי מרגש‪ ,‬סיפור התבגרות‬                           ‫המודפסותעלנייר‪.‬ריְְנ ָָטארֹונאצּוקיהואתלמיד‬
                      ‫מגנטי על חברּות נשית והתפכחות‪ .‬על‬                              ‫תיכון ביישן שמתגורר עם סבו‪ ,‬בעל חנות ישנה‬
                      ‫רקע המלחמה באתיופיה‪ ,‬כאב האובדן‬                                ‫לספרים משומשים‪ .‬החנות‪ ,‬עם מדפיה עמוסי‬
                      ‫וגיל ההתבגרות הסוער‪ ,‬לומדת פרנצ'סקה‬                            ‫הספרים שמגיעים עד לתקרה‪ ,‬משמשת‬
                      ‫גיבורת העלילה להשמיע את קולה ולהוקיע‬                           ‫לרינטארו מפלט והוא מבלה בה שעות‬
                      ‫את הניצול לרעה של הכוח הגברי האלים‬                             ‫מאושרות רבות‪ .‬כאשר הסב הולך לעולמו‬
                      ‫ששולט בעיירת מגוריה‪ .‬איטליה‪.1936 ,‬‬          ‫באופן פתאומי‪ ,‬רינטארו נותר לבדו בחנות וחושש שייאלץ לסגור אותה‪.‬‬
                      ‫על גדת נהר הלמברו‪ ,‬שתי ילדות מנסות‬          ‫יום אחד מופיע בחנות חתול מדֵֵּבר‪ ,‬שמספר לרינטארו שהעולם מלא‬
‫להסתיר גופת גבר‪ ,‬אשר על דש חולצתו סיכת המפלגה הפשיסטית‪.‬‬           ‫בספרים נטושים ונטולי אהבה‪ ,‬והוא מחפש מישהו שיעזור לו להציל‬
‫הן מבוהלות ולבושות רק למחצה‪ .‬בקרוב החברּות שלהן תעמוד‬             ‫אותם‪ .‬רינטארו ובת כיתתו‪ ,‬סאיה‪ ,‬יוצאים עם החתול לשלושה מסעות‬
‫במבחן אמת‪ .‬פרנצ'סקה בת השתים־עשרה‪ ,‬ילדה טובה ממשפחה‬               ‫מלאי הרפתקאות כדי להציל את הספרים הבודדים‪ .‬אל המסע הרביעי‬
‫בורגנית‪ ,‬מספרת בגוף ראשון את הסיפור שהוביל אותן לשם‪ .‬מדי יום‬      ‫והאחרון יוצא רינטארו לבדו כדי להציל את סאיה‪ .‬תוך כדי כך‪ ,‬הוא לומד‬
‫היא מרגלת בסתר אחר מדלנה ‪ -‬נערה בת גילה‪ ,‬שמשחקת בנהר עם‬           ‫על תוצאות מעשיו‪ ,‬ומבין שבכוח אהבתו לספרים‪ ,‬הוא הצליח לחולל‬
‫הבנים ברגליים יחפות ומלוכלכות מבוץ‪ .‬החופש וההתרסה של הנערה‬                ‫שינוי אמיתי‪( .‬מיפנית‪ :‬עינת קופר‪ ,‬הוצאת כתר‪ 188 ,‬עמודים)‬
‫הזאת ממגנטים אותה‪ ,‬והיא חולמת‪ ‬להיות חברה שלה‪ ,‬אף שאנשי‬
‫העיר נמנעים מן המנּודה המרדנית הזאת ומכנים אותה 'המקוללת'‪,‬‬
‫בשל השמועות על כוחותיה האפלים‪( .‬מאיטלקית‪ :‬יעל קריצוק‪ ,‬הוצאת‬

                                    ‫כנרת זמורה‪ 221 ,‬עמודים)‬

                         ‫סיפור אהבה עם שני סופים‬                                                      ‫ללמוד מטעויות‬

                      ‫"על פילים ושיברון לב" מאת ‪ ‬דולי אלדרטון‬                        ‫"לטעות נכון – למה חשוב להיכשל כדי‬
                     ‫הוא סיפור מצחיק וחד כתער על רומנטיקה‬                            ‫להצליח?" מאת פרופ' ‪ ‬איימי אדמונדסון‪  ‬הוא‬
                     ‫ועל סוגים שונים של חברּות‪  .‬סיפור אהבה‬                          ‫מדריך שישנה את היחסים שלנו עם כישלון‪.‬‬
                     ‫עם שני סופים שנכתב על אהבה בישירות‪,‬‬                             ‫פעם חשבנו שכישלון הוא ההפך מהצלחה‪.‬‬
                     ‫בדייקנות ובחמלה‪ .‬אנדי אוהב את ג'ן‪ .‬ג'ן‬                          ‫היום אנחנו נקרעים בין שתי "תרבויות כישלון"‪:‬‬
                     ‫אוהבת את אנדי‪ .‬או בעצם‪ ,‬ג'ן אהבה את‬                             ‫זו הקוראת לנו להימנע מכישלון בכל מחיר‪,‬‬
                     ‫אנדי‪ ,‬ועכשיו היא כבר לא‪ .‬ואנדי לא מצליח‬                         ‫וזו שמקורה בעמק הסיליקון‪ ,‬המאיצה בנו‬
                     ‫להבין מה קרה‪ .‬עכשיו אין לו בית‪ ,‬קריירת‬                          ‫"להיכשל מהר ולעיתים קרובות" מכיוון שזו‬
‫הסטנד־אפ שלו תקועה‪ ,‬והוא לא מבין מתי כל החברים שלו הספיקו‬                            ‫הדרך ללמידה ולשבירת פרדיגמות‪ .‬נלמד‬
‫להתבגר ולהתיישב ומה הוא עשה בזמן הזה‪ .‬אנדי לא מסוגל להתגבר‬        ‫בקריאה מהו כישלון‪ ,‬כיצד נגרום לו לעבוד עבורנו‪ ,‬ואיך נוכל לתרֵֵגל‬
‫על שיברון הלב והבלבול שלו‪ .‬כל מה שחשב שהוא יודע על נשים‪ ,‬על‬       ‫אותו בחוכמה‪ .‬מוסבר כיצד ניתן לצמצם כישלון לא פרודוקטיבי‪ ,‬ואיך‬
‫מגורים משותפים ועל חברויות השתנה ללא הכר‪ .‬בניסיון להכניס‬          ‫אנו והארגונים שלנו יכולים לאמץ את הֶּּכשל האנושי‪ ,‬ללמוד מתי הוא‬
‫יציבות לחייו‪ ,‬הוא נאחז בצורך שלו לפתור את חידת מערכת היחסים‬       ‫עשוי לעבוד לטובתנו‪ ,‬וכשזה לא המצב – להצליח למנוע את רובו‪ .‬כך‬
‫השבורה שלו ושל ג'ן‪ .‬כי אם הוא יצליח למצוא את התשובה לכך‪ ,‬אולי‬     ‫נוכל לאתר סיכונים חכמים ולמנוע נזקים לא הכרחיים‪ .‬לצד סיפורים‬
‫ג'ן תצליח למצוא את דרכה חזרה אליו‪ .‬אבל נראה שלאנדי עדיין יש‬       ‫מעוררי השראה מתחומי העסקים‪ ,‬ההיסטוריה‪ ,‬תרבות הפופ ועוד‪,‬‬
‫הרבה ללמוד‪ ,‬ואולי יותר מכול‪ ,‬הוא צריך להכיר את הצד של ג'ן בסיפור‬  ‫אדמונדסון מלמדת מיומנויות ודפוסי חשיבה בדרך לפיתוח סקרנות‪,‬‬
 ‫האהבה שלהם‪( .‬מאנגלית‪ :‬יערית טאובר‪ ,‬הוצאת כתר‪ 376 ,‬עמודים)‬        ‫צמיחה והצלחה‪ .‬לאורך הספר משובצות דוגמאות של כישלונות‬
                                                                  ‫שהובילו ללמידה‪ ,‬לחשיבה מחדש‪ ,‬ובסופו של דבר להצלחה‪( .‬מאנגלית‪:‬‬
                                                                                    ‫לינדה פניאס‪-‬אוחנה‪ ,‬הוצאת מודן‪ 320 ,‬עמודים)‬

‫גיליון ‪39 147‬‬
   34   35   36   37   38   39   40