Page 37 - medorledor147
P. 37
מגזין מדור לדור פסיכיאטריים? למי הזכות על זרע בן הזוג לאחר מותו? שאלות אלה
שגרוס מציף בין השורות ובאופן ישיר הופכות את הקריאה לחוויה
איזה מסר אתה רוצה להעביר באמצעות שמעבר לסיפור ,לדיון רעיוני עמוק שממשיך ללוות את הקורא זמן רב
הספר?
אחרי סיום קריאת הספר.
"יש כמה מסרים .קודם כול הילד שנולד מחוץ למרות ניסיונו העשיר זהו ספר הביכורים שלו -חלום ילדות שיצא סוף
לנישואים הוא האחרון שצריך לסבול מהעובדה סוף לאור .לדבריו דווקא ההמתנה הארוכה של יותר משבעים שנה
הזאת .לילד יש את מלוא הזכות להכרה וגם אפשרה לו להביא אל הכתיבה עומק ,תובנות ובשלות רגשית ומשפטית.
לדעת מי ההורים המעורבים .בחיים מבחינתי
כל ילד זכאי באופן מוחלט לדעת שהוא נולד ספר קצת על תהליך הכתיבה -הבנתי שלקח לך הרבה זמן
לכתוב את הספר ,למה?
מחוץ לנישואים ולדעת מי מעורב".
"שאלה טובה .לפני קצת יותר משלוש שנים החלטתי לנסות להגשים
מה חשוב לך שייקחו מהספר? שאיפה שהייתה לי לכתוב ספר פרוזה .מה גרם לי להגיע להחלטה הזאת
ולמה אחרי כל כך הרבה שנים ,כי עד לפני שלוש-ארבע שנים הייתי
"העלילה בספר היא דמיונית ,אבל היא מבוססת על מציאות שיכולה כמובן עסוק בבניית הקריירה האישית שלי כייעוד במקצוע המשפטים
לקרות .באמצעות הקריאה תנסו ללמוד מה נכון ומה לא ,מה צודק ומה והקדשתיכמעטאתכלהזמןלכךוהייתיעסוקבעיקרבכתיבהמשפטית.
לא,מהחוקיומהלא.חשובלישאנשיםשמעורביםברומןמחוץלנישואים לאורךכלהשניםובמקבילזכרתישאנירוצהלנסותאתכוחיגםבכתיבת
ייקחו בחשבון את תוצאות המעשה .אם יגיעו למצב של היריון כולם פרוזה .לפני שלוש שנים כשהגעתי למסקנה שאני כבר בשיא הקריירה
צריכים לדעת ולהסכים מה יקרה הלאה -המשך ההיריון או הפסקתו המשפטית שלי ורק אז יכולתי להרשות לעצמי לקחת הפוגה מהכתיבה
המשפטית ולנסות את כוחי בכתיבה אחרת .אז התחלתי לבנות את
עליהם להיות בהסכמה של שני הצדדים". הספר שאנחנו מדברים עליו .בדיעבד טוב שהמתנתי .ניסיון החיים והידע
אי אפשר לראיין את פרופ' עמנואל גרוס בלי להזכיר את הרקע המרשים המשפטי אפשרו לי לכתוב את הספר הזה באופן שלא הייתי מסוגל
שלו על כס השיפוט :סגן נשיא בתי המשפט ביהודה ושומרון ,שופט קודם .לא כתבתי שלוש שנים ברציפות ,כתבתי בעיקר בהפוגות כשנחה
במערכת בתי הדין הצבאיים ,נשיא בית הדין הצבאי של פיקוד הדרום. עליי ההשראה .בכתיבה משפטית יש לי יכולת הרבה יותר טובה לחתור
במקביל להוראה באוניברסיטת חיפה כמרצה למשפט פלילי ולדיני
ראיות לימד פרופ' גרוס גם במכללות רבות וביניהן מכללת קריית אונו, למטרה .בכתיבת הפרוזה זרמתי עם הסיפור והסיפור לקח אותי".
המרכז הבין תחומי ובית הספר למשפטים במכללת נתניה .גרוס משמש
המתח בין צדק לאהבה
גם כיו"ר משותף של הפורום למשפט וחברה במכללה זאת.
פרופ' עמנואל גרוס לא מציע בספר תשובות קלות .הוא בוחן את המתח
סוף פתוח ,מחשבות סגורות בין מה שצודק בעיני החוק לבין מה שנכון בעיני הלב ,למשל הוא מתאר
סצנה שבה האם שוקלת אם ליידע את האב בזמן ההיריון -החלטה
עמנואל גרוס הקדיש את הספר לאשתו דינה עימה הביא לעולם שני שתשפיע על חיי כולם" :האם ראוי להביא ילד לעולם שלא ידע את אביו?
ילדים -עידית ויהונתן .הוא חותם את הספר בפרק "הדפיקה בדלת" .זהו האם זה הוגן ללדת את ילדו של אדם שלא יודע כלל שהוא האב? האם
רגע שמותיראת הקורא עם שאלותפתוחות ועם תחושת המשכיות.אין
כאן סגירת מעגל הרמטית ,אלא הצעה להמשיך לחשוב ,לדון ,ולשאול. לאב אין זכות לדעת על העובר?".
בכך מצליח פרופסור עמנואל גרוס להפוך סיפור אינטימי ומשפחתי לדיון ובצד המשפטי הטהור מופיעה הכרעת דין דרמטית" :בית המשפט פסק
ציבורירחבבוהמוסר,החוק,והלבמשמשיםבערבוביהוכלאחד מאתנו כי רק לאישה יש זכות על זרע בעלה ולאף אחד אחר זולתה אין מעמד
נדרש לבחור את העמדה שלו. בנושא זה".
למרות שהעלילה היא בתוך מערכת יחסים ספציפית המסרים שלה
הספר "היכרות מאוחרת" זמין גם בחנויות הספרים המקוונות רחבים בהרבה .גרוס נוגע בסוגיות של :חופש בחירה ,אחריות הורית,
סודיות וכמובן הזכות לדעת את האמת .הוא גם לא נרתע מתיאורים
ראיון אישי טעונים רגשית כמו מחשבותיה של נורית שמתחילות להידרדר
למקומות אפלים" :התחלתי לשמוע את קולה של אימא שפוקדת עליי
סרוק אותי
לשים קץ לחיי ולהצטרף אליה בעולם האחר".
גיליון 37 147

