Page 37 - medorledor147
P. 37

‫מגזין מדור לדור‬                                                  ‫פסיכיאטריים? למי הזכות על זרע בן הזוג לאחר מותו? שאלות אלה‬
                                                                 ‫שגרוס מציף בין השורות ובאופן ישיר הופכות את הקריאה לחוויה‬
                  ‫איזה מסר אתה רוצה להעביר באמצעות‬               ‫שמעבר לסיפור‪ ,‬לדיון רעיוני עמוק שממשיך ללוות את הקורא זמן רב‬
                                             ‫הספר?‬
                                                                                                      ‫אחרי סיום קריאת הספר‪.‬‬
                    ‫"יש כמה מסרים‪ .‬קודם כול הילד שנולד מחוץ‬      ‫למרות ניסיונו העשיר זהו ספר הביכורים שלו ‪ -‬חלום ילדות שיצא סוף‬
                    ‫לנישואים הוא האחרון שצריך לסבול מהעובדה‬      ‫סוף לאור‪ .‬לדבריו דווקא ההמתנה הארוכה של יותר משבעים שנה‬
                    ‫הזאת‪ .‬לילד יש את מלוא הזכות להכרה וגם‬        ‫אפשרה לו להביא אל הכתיבה עומק‪ ,‬תובנות ובשלות רגשית ומשפטית‪.‬‬
                    ‫לדעת מי ההורים המעורבים‪ .‬בחיים מבחינתי‬
                    ‫כל ילד זכאי באופן מוחלט לדעת שהוא נולד‬       ‫ספר קצת על תהליך הכתיבה ‪ -‬הבנתי שלקח לך הרבה זמן‬
                                                                                                ‫לכתוב את הספר‪ ,‬למה?‬
                              ‫מחוץ לנישואים ולדעת מי מעורב"‪.‬‬
                                                                 ‫"שאלה טובה‪ .‬לפני קצת יותר משלוש שנים החלטתי לנסות להגשים‬
                          ‫מה חשוב לך שייקחו מהספר?‬               ‫שאיפה שהייתה לי לכתוב ספר פרוזה‪ .‬מה גרם לי להגיע להחלטה הזאת‬
                                                                 ‫ולמה אחרי כל כך הרבה שנים‪ ,‬כי עד לפני שלוש‪-‬ארבע שנים הייתי‬
‫"העלילה בספר היא דמיונית‪ ,‬אבל היא מבוססת על מציאות שיכולה‬        ‫כמובן עסוק בבניית הקריירה האישית שלי כייעוד במקצוע המשפטים‬
‫לקרות‪ .‬באמצעות הקריאה תנסו ללמוד מה נכון ומה לא‪ ,‬מה צודק ומה‬     ‫והקדשתיכמעטאתכלהזמןלכךוהייתיעסוקבעיקרבכתיבהמשפטית‪.‬‬
‫לא‪,‬מהחוקיומהלא‪.‬חשובלישאנשיםשמעורביםברומןמחוץלנישואים‬             ‫לאורךכלהשניםובמקבילזכרתישאנירוצהלנסותאתכוחיגםבכתיבת‬
‫ייקחו בחשבון את תוצאות המעשה‪ .‬אם יגיעו למצב של היריון כולם‬       ‫פרוזה‪ .‬לפני שלוש שנים כשהגעתי למסקנה שאני כבר בשיא הקריירה‬
‫צריכים לדעת ולהסכים מה יקרה הלאה ‪ -‬המשך ההיריון או הפסקתו‬        ‫המשפטית שלי ורק אז יכולתי להרשות לעצמי לקחת הפוגה מהכתיבה‬
                                                                 ‫המשפטית ולנסות את כוחי בכתיבה אחרת‪ .‬אז התחלתי לבנות את‬
                        ‫עליהם להיות בהסכמה של שני הצדדים"‪.‬‬       ‫הספר שאנחנו מדברים עליו‪ .‬בדיעבד טוב שהמתנתי‪ .‬ניסיון החיים והידע‬
‫אי אפשר לראיין את פרופ' עמנואל גרוס בלי להזכיר את הרקע המרשים‬    ‫המשפטי אפשרו לי לכתוב את הספר הזה באופן שלא הייתי מסוגל‬
‫שלו על כס השיפוט‪ :‬סגן נשיא בתי המשפט ביהודה ושומרון‪ ,‬שופט‬        ‫קודם‪ .‬לא כתבתי שלוש שנים ברציפות‪ ,‬כתבתי בעיקר בהפוגות כשנחה‬
‫במערכת‪ ‬בתי הדין הצבאיים‪ ,‬נשיא בית הדין הצבאי של פיקוד הדרום‪.‬‬     ‫עליי ההשראה‪ .‬בכתיבה משפטית יש לי יכולת הרבה יותר טובה לחתור‬
‫במקביל להוראה באוניברסיטת חיפה כמרצה למשפט פלילי ולדיני‬
‫ראיות לימד פרופ' גרוס גם במכללות רבות וביניהן מכללת קריית אונו‪,‬‬       ‫למטרה‪ .‬בכתיבת הפרוזה זרמתי עם הסיפור והסיפור לקח אותי"‪.‬‬
‫המרכז הבין תחומי ובית הספר למשפטים במכללת נתניה‪ .‬גרוס משמש‬
                                                                                                 ‫המתח בין צדק לאהבה‬
         ‫גם כיו"ר משותף של הפורום למשפט וחברה במכללה זאת‪.‬‬
                                                                 ‫פרופ' עמנואל גרוס לא מציע בספר תשובות קלות‪ .‬הוא בוחן את המתח‬
                            ‫סוף פתוח‪ ,‬מחשבות סגורות‬              ‫בין מה שצודק בעיני החוק לבין מה שנכון בעיני הלב‪ ,‬למשל הוא מתאר‬
                                                                 ‫סצנה שבה האם שוקלת אם ליידע את האב בזמן ההיריון ‪ -‬החלטה‬
‫עמנואל גרוס הקדיש את הספר לאשתו דינה עימה הביא לעולם שני‬         ‫שתשפיע על חיי כולם‪" :‬האם ראוי להביא ילד לעולם שלא ידע את אביו?‬
‫ילדים ‪ -‬עידית ויהונתן‪ .‬הוא חותם את הספר בפרק "הדפיקה בדלת"‪ .‬זהו‬  ‫האם זה הוגן ללדת את ילדו של אדם שלא יודע כלל שהוא האב? האם‬
‫רגע שמותיראת הקורא עם שאלותפתוחות ועם תחושת המשכיות‪.‬אין‬
‫כאן סגירת מעגל הרמטית‪ ,‬אלא הצעה להמשיך לחשוב‪ ,‬לדון‪ ,‬ולשאול‪.‬‬                                     ‫לאב אין זכות לדעת על העובר?"‪.‬‬
‫בכך מצליח פרופסור עמנואל גרוס להפוך סיפור אינטימי ומשפחתי לדיון‬  ‫ובצד המשפטי הטהור מופיעה הכרעת דין דרמטית‪" :‬בית המשפט פסק‬
‫ציבורירחבבוהמוסר‪,‬החוק‪,‬והלבמשמשיםבערבוביהוכלאחד מאתנו‬             ‫כי רק לאישה יש זכות על זרע בעלה ולאף אחד אחר זולתה אין מעמד‬

                                 ‫נדרש לבחור את העמדה שלו‪.‬‬                                                        ‫בנושא זה"‪.‬‬
                                                                 ‫למרות שהעלילה היא בתוך מערכת יחסים ספציפית המסרים שלה‬
‫הספר "היכרות מאוחרת" זמין גם בחנויות הספרים המקוונות‬             ‫רחבים בהרבה‪ .‬גרוס נוגע בסוגיות של‪ :‬חופש בחירה‪ ,‬אחריות הורית‪,‬‬
                                                                 ‫סודיות וכמובן הזכות לדעת את האמת‪ .‬הוא גם לא נרתע מתיאורים‬
     ‫ראיון אישי‬                                                  ‫טעונים רגשית כמו מחשבותיה של נורית שמתחילות להידרדר‬
                                                                 ‫למקומות אפלים‪" :‬התחלתי לשמוע את קולה של אימא שפוקדת עליי‬
‫סרוק אותי‬
                                                                                      ‫לשים קץ לחיי ולהצטרף אליה בעולם האחר"‪.‬‬

‫גיליון ‪37 147‬‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40