Page 34 - medorledor99
P. 34
תרבות ואומנות
מה
מסתתר
מאחורי
המילים
מאת :קטי פישר
יחד עם זאת הפער בין המילה לחוויה בכל המישורים תמיד נשאר. אין לראות את הדברים היטב אלא בלב בלבד .כי הדבר״
המילה לא מחליפה את "הלב" ואת החוויה עצמה.
החשוב באמת סמוי מן העין ".אמר השואל לנסיך הקטן
ובאשר לסיפורים -הסופר בורא עולם שלם באמצעות המילה ,בו בשיחה שהתנהלה ביניהם על ידידות ועל דברים שבלב.
הוא מנסה לדייק עד כמה שניתן את החוויות ואת האינטראקציות
האנושיות בעולם שלנו .כאשר תוצר הבריאה הזו – הסיפור ,הוא מה זו ,אולי ,אחת התובנות החשובות בספר "הנסיך הקטן" מאת :א .דה
שנראה בסופו של דבר לעין .למעשה ,זהו חיקוי של מלאכת הב־ סנט-אכזופרי .ניתן למצוא תובנה זו כבר בטרגדיות של סופוקלס.
ריאה המקורית שלא יכול לעמוד בפני עצמו ללא השלמת הפער הנביא טרזיאס עיוור פיזית ,אך הוא רואה את האמת לעומת
על ידי הקורא .השלמה זאת נעשית באמצעות הדמיון של הקורא,
המילים מפעילות את עולמו החוויתי ,וככל שהסופר ינסה לדייק הגיבורים הרואים פיזית ,אך עיוורים לאמת.
עדיין כל קורא ישלים את הפער על-פי ניסיונו החוויתי האישי .מכאן
יבואו הפרשנויות השונות ליצירה של הסופר ,ומרביתן לגיטימיות, השאלה המתבקשת היא ,מה זה אומר לראות בלב את מה
כיוון שהיצירה הספרותית ,כמו גם היצירות האמנותיות אחרות, שסמוי מהעין? ואיך כל זה קשור למילים ולסיפורים?
איננה שלמה ללא העולם החוויתי" ,הלב" והדמיון של האדם
לא ארחיב כאן את הדיבור על היצירות שהזכרתי (אני עושה זאת
הפוגש את אותה היצירה. בהרצאות ובמאמרים אחרים) ,אתמקד במילים ובסיפורים.
במילים אחרות ,העולם החוויתי או "הלב" של האדם הוא זה כבני אדם ניחנו ,בין היתר ,ביכולת ביטוי
שמסתתר מאחורי המילים. מילולית ובעזרת המילים אנו מנסים לתפוס
את מה שאנו רואים וחווים ולתת להם את
קטי פישר – פיית הסיפורים -סופרת ,מנחת סדנאות לכתיבה הביטוי המדויק והמובחן ביותר ,הן בעל-פה והן
יוצרת ,עורכת ספרותית בכתב .ככל שהמין האנושי התפתח לאורך
השנים ,כך התפתח גם הביטוי המילולי
[email protected] 052-3836231 והמילים הפכו לאמנות בפני עצמה ולרטוריקה
משוכללת על כל גווניה.
34