Page 39 - medorledor99
P. 39

‫מגזין מדור לדור‬                                                                                         ‫אותנטי ונוגע ללב‬

                               ‫דילמות באתיקה רפואית‬                                ‫"היוימיםיפיםבפלוגה"שכתבקוביסימןטוב(‪)30‬הוא‬
                                                                                   ‫רומן על השירות הקרבי שעוסק בתיאור חוויותיו של‬
                    ‫מגפת הקורונה שהתפשטה בישראל בשנת‬                               ‫לוחם בחטיבת גבעתי מנקודת מבט הומוריסטית‪.‬‬
                    ‫‪ 2020‬והצורך לחסן את האוכלוסייה העלו‬                            ‫הספר מתחיל כשאור‪ ,‬גיבור העלילה‪ ,‬פוגש את‬
                    ‫בפנינו דילמות רבות‪ .‬אחת מהן הייתה האם‬                          ‫חבריו למחלקה בהלוויה של המפקד שלהם‬
                    ‫זכותו וחירותו של הפרט שלא להתחסן‪ ,‬עולה‬                         ‫מהשירות הסדיר‪ .‬היות שהמחלקה נפגשה יחד‬
                    ‫על זכותה של המדינה לשמור על בריאות כלל‬                         ‫בהרכבמלאאחריכלכךהרבהשנים‪,‬הםמחליטים‬
                    ‫הציבור‪ ,‬באמצעות הטלת סנקציות והגבלות‬           ‫בסיום ההלוויה ללכת לפאב‪ .‬במהלך הערב מעלים אור וחבריו למחלקה‬
                    ‫שונות על מי שמסר להתחסן (סגר‪" ,‬תו ירוק"‪,‬‬       ‫זיכרונות מהשירות‪ ,‬שמתפרשים על פני סיפורים אותנטיים ונוגעים ללב‪,‬‬
                    ‫חדירה לפרטיות)‪ 50" .‬דילמותבאתיקהרפואית"‬        ‫שעוסקים בתמימות‪ ,‬נעורים‪ ,‬חברות‪ ,‬אנושיות‪ ,‬גבריות והתבגרות‪ .‬ניכר‬
‫מאתד"ררותםויצמןבהוצאת "ספרי ניב"‪ ,‬פותח צוהר לשיקולים הרבים‬         ‫שעולם הכתיבה של סימן טוב משולב יחד עם הסטנדאפ באיזון שמדמה‬
‫שישנם בעת קבלת החלטות רפואיות‪ ,‬אשר מתבססות על עקרונות‬              ‫את חווית הקריאה למנגינה מהפנטת‪ .‬לאורך הקריאה אפשר לראות את‬
‫האתיקה הרפואית ומעורר דיון ומחשבה על מצבים מורכבים ורגישים‬         ‫תהליךההתפתחותשלאור‪,‬ואתהמעברמנערבתיכוןשרוצהלהשתמט‬
‫במפגש בין האזרח לעולם הרפואה‪ .‬בין הדילמות האתיות בתחום‬             ‫ופוחד ממלחמות לבוגר שמתגייס לשירות קרבי רק כדי להוכיח לאביו‬
‫הרפואה למשל‪ ,‬אפשרי לשאול ‪ -‬החיים של מי חשובים יותר ‪ -‬של העובר‬      ‫שהוא יכול‪ ,‬אבל בתנאי שאלוהים ייתן לו שלוש שנים בלי מלחמות‪,‬‬
‫שרוצה להיוולד או של האם שנמצאת בסכנת מוות בשל כך? מי אמור‬          ‫בלי היתקלויות ובלי להרוג אף אדם‪ ,‬דבר שמוביל אותו לשרת בקווים‬
‫לקבל קדימות בטיפולי חירום – הפצוע הצעיר יותר‪ ,‬המבוגר ביותר או בעל‬  ‫מבצעיים כמו איו"ש‪ ,‬לבנון‪ ,‬עזה ולעבור חוויות וסיטואציות בשגרה ההזויה‬
‫הסיכויים הגבוהים יותר להינצל? האם ניתן לפנות בכפייה אדם שסובל‬      ‫והבלתינתפסתכמושרקהצבאיכוללספק‪.‬מישלאשירתבשירותקרבי‬
‫מאירוע מוחי‪ ,‬אף שהוא מסרב לכך ואף נוהג באלימות כלפי הצוות‬          ‫יוכל באמצעות הספר לגלות קיום מסעיר‪ ,‬שבדרך אחרת כנראה כבר לא‬
‫הרפואי? ועוד‪ .‬מטרת הספר היא לפתוח את החשיבה שלנו לדילמות‬                            ‫יכיר‪(.‬הוצאתספריניב‪ 257,‬עמודים‪)054-6575627,‬‬
‫רבות שיכולות להיווצר באירועים שנראים לו בנאליים ושגרתיים‪ ,‬אך‬
‫יכולים להיתפס בצורה אחרת לאנשים שונים ובמקומות שונים‪( .‬הוצאת‬                                ‫מה מסתתר בקופסת ההפתעות?‬

                                        ‫ספריניב‪ 185,‬עמודים)‬                         ‫ספר הילדים "מתנה לשי" שכתבה ואיירה‬
                                                                                    ‫שושנה לויט (מחברת 'נחום תקום' ו'איך לצייר‬
                              ‫עוצמות הנפש והמחשבה‬                                   ‫גמד קטן')‪ ,‬הוא ספר מקסים‪ ,‬קליל ומלא תנועה‬
                                                                                    ‫חיובית‪ ,‬מחורז ובעל חוש הומור עדין שכיף‬
                  ‫"התובנה האינסופית" מאת שנחל (שי נתנאל‬                             ‫לקרוא לפעוטות החל מגיל שנתיים וחצי ועד‬
                  ‫חיים לוי) עתיד לגרום בקריאה לשינוי ניכר‬                           ‫ארבע‪ .‬אין הרבה מלל בספר‪ ,‬דבר שחשוב‬
                  ‫בחייכם‪ ,‬לעורר בכם משהו עילאי שנקרא דחף‪,‬‬          ‫לפעוטות בגיל הזה‪ .‬לאורך כל הספר איורים מקוריים‪ ,‬נפלאים‬
                  ‫תעוזה‪ ,‬ובעיקר הוא יעורר בכם רצון עז לממש‬         ‫וססגוניים של שושנה שמאירה בשלל צבעים את הסיפור ומוסיפה‬
                  ‫את שאיפתכם העצמית ככל שתהיה‪ .‬מטרתו‬               ‫לייחודיות שלו‪ .‬אימא של שי קנתה לו מתנה ‪ -‬קופסה‪ .‬כאן מתחיל‬
                  ‫לסייע לכם לייצר רווחה ותחושת ערך עצמי‪,‬‬           ‫הסיפור שבעצם מלמד‪ ‬מה הם צבעי היסוד ומה ההבדל בין "לא‬
                  ‫עצמאות אינדיבידואלית ועצמאות כלכלית‬              ‫גדול"‪" ,‬לא קטן" ו"זעיר"‪ .‬בקופסת ההפתעות מסתתרת ביצה לבנה‪,‬‬
                  ‫באמצעות שליטה מוחלטת בתת ההכרה‪.‬‬                  ‫בתוכה מסתתרת ביצה כחולה יותר קטנה‪ ,‬בתוכה ביצה אדומה‬
‫בידכם מחשבות שהן מעשים‪ ,‬ומעשים הם רבי עוצמה כאשר‬                   ‫יותר קטנה‪ ,‬בתוכה ביצה ירוקה קטנטנה שבתוכה הפתעה‪ .‬לאורך‬
‫יש בהם מטרה מוגדרת ושאיפה לוהטת באמונה ובדמיון יוצר‬                ‫השמיעה יגלו הפעוטות‪  ‬מה מסתתר בתוך הביצה‪ .‬ההבעה על פני‬
‫להתממשותם המוחשית‪ .‬פעימת המחשבה‪ ,‬גם אם היא מופשטת‪,‬‬                 ‫הילד משתנה בכל איור‪ .‬הקופסה שגם היא נעה כל הזמן‪ ,‬משנה את‬
‫יכולה להפוך למקבילתה המוחשית על ידי יישומם של עקרונות‬              ‫הזווית‪ .‬אפשר לספור את חצאי הביצים ולתת לילדים‪ ‬מושג ראשוני‬
‫מושרשים בעזרת גדולתה של תת ההכרה שכוללת בתוכה רגשות‪,‬‬               ‫במתמטיקה‪ .‬מומלץ לומר לפעוט בקול את הצבעים ולהצביע על‬
‫יצרים ותשוקות‪ .‬לכל בן אנוש יש יכולת לשלוט שליטה מוחלטת‬             ‫התמונה שמתאימה בצבע‪ .‬גם בסוף הסיפור יש קצת דרמה ומיד‬
‫במוחו‪ ,‬ובמתכונת זו יפתח את הערוצים שלו לפעימות המחשבה‬
‫שנודדות ומשוחררות על ידי מוחות אחרים‪ .‬היו מוכנים‪ ,‬אתם‬                                 ‫אחר כך סוף טוב‪( .‬הוצאת ספרי ניב‪ ,‬מנוקד)‪.‬‬
‫עתידים לצאת לדרך מלהיבה אל האושר הרב ואל העושר‪ ,‬שלא‬
    ‫בהכרח מתבטא תמיד בכסף‪( .‬הוצאת ספרי ניב‪ 186 ,‬עמודים)‬

‫גיליון ‪39 99‬‬
   34   35   36   37   38   39   40