Page 39 - medorledor99
P. 39
מגזין מדור לדור אותנטי ונוגע ללב
דילמות באתיקה רפואית "היוימיםיפיםבפלוגה"שכתבקוביסימןטוב()30הוא
רומן על השירות הקרבי שעוסק בתיאור חוויותיו של
מגפת הקורונה שהתפשטה בישראל בשנת לוחם בחטיבת גבעתי מנקודת מבט הומוריסטית.
2020והצורך לחסן את האוכלוסייה העלו הספר מתחיל כשאור ,גיבור העלילה ,פוגש את
בפנינו דילמות רבות .אחת מהן הייתה האם חבריו למחלקה בהלוויה של המפקד שלהם
זכותו וחירותו של הפרט שלא להתחסן ,עולה מהשירות הסדיר .היות שהמחלקה נפגשה יחד
על זכותה של המדינה לשמור על בריאות כלל בהרכבמלאאחריכלכךהרבהשנים,הםמחליטים
הציבור ,באמצעות הטלת סנקציות והגבלות בסיום ההלוויה ללכת לפאב .במהלך הערב מעלים אור וחבריו למחלקה
שונות על מי שמסר להתחסן (סגר" ,תו ירוק", זיכרונות מהשירות ,שמתפרשים על פני סיפורים אותנטיים ונוגעים ללב,
חדירה לפרטיות) 50" .דילמותבאתיקהרפואית" שעוסקים בתמימות ,נעורים ,חברות ,אנושיות ,גבריות והתבגרות .ניכר
מאתד"ררותםויצמןבהוצאת "ספרי ניב" ,פותח צוהר לשיקולים הרבים שעולם הכתיבה של סימן טוב משולב יחד עם הסטנדאפ באיזון שמדמה
שישנם בעת קבלת החלטות רפואיות ,אשר מתבססות על עקרונות את חווית הקריאה למנגינה מהפנטת .לאורך הקריאה אפשר לראות את
האתיקה הרפואית ומעורר דיון ומחשבה על מצבים מורכבים ורגישים תהליךההתפתחותשלאור,ואתהמעברמנערבתיכוןשרוצהלהשתמט
במפגש בין האזרח לעולם הרפואה .בין הדילמות האתיות בתחום ופוחד ממלחמות לבוגר שמתגייס לשירות קרבי רק כדי להוכיח לאביו
הרפואה למשל ,אפשרי לשאול -החיים של מי חשובים יותר -של העובר שהוא יכול ,אבל בתנאי שאלוהים ייתן לו שלוש שנים בלי מלחמות,
שרוצה להיוולד או של האם שנמצאת בסכנת מוות בשל כך? מי אמור בלי היתקלויות ובלי להרוג אף אדם ,דבר שמוביל אותו לשרת בקווים
לקבל קדימות בטיפולי חירום – הפצוע הצעיר יותר ,המבוגר ביותר או בעל מבצעיים כמו איו"ש ,לבנון ,עזה ולעבור חוויות וסיטואציות בשגרה ההזויה
הסיכויים הגבוהים יותר להינצל? האם ניתן לפנות בכפייה אדם שסובל והבלתינתפסתכמושרקהצבאיכוללספק.מישלאשירתבשירותקרבי
מאירוע מוחי ,אף שהוא מסרב לכך ואף נוהג באלימות כלפי הצוות יוכל באמצעות הספר לגלות קיום מסעיר ,שבדרך אחרת כנראה כבר לא
הרפואי? ועוד .מטרת הספר היא לפתוח את החשיבה שלנו לדילמות יכיר(.הוצאתספריניב 257,עמודים)054-6575627,
רבות שיכולות להיווצר באירועים שנראים לו בנאליים ושגרתיים ,אך
יכולים להיתפס בצורה אחרת לאנשים שונים ובמקומות שונים( .הוצאת מה מסתתר בקופסת ההפתעות?
ספריניב 185,עמודים) ספר הילדים "מתנה לשי" שכתבה ואיירה
שושנה לויט (מחברת 'נחום תקום' ו'איך לצייר
עוצמות הנפש והמחשבה גמד קטן') ,הוא ספר מקסים ,קליל ומלא תנועה
חיובית ,מחורז ובעל חוש הומור עדין שכיף
"התובנה האינסופית" מאת שנחל (שי נתנאל לקרוא לפעוטות החל מגיל שנתיים וחצי ועד
חיים לוי) עתיד לגרום בקריאה לשינוי ניכר ארבע .אין הרבה מלל בספר ,דבר שחשוב
בחייכם ,לעורר בכם משהו עילאי שנקרא דחף, לפעוטות בגיל הזה .לאורך כל הספר איורים מקוריים ,נפלאים
תעוזה ,ובעיקר הוא יעורר בכם רצון עז לממש וססגוניים של שושנה שמאירה בשלל צבעים את הסיפור ומוסיפה
את שאיפתכם העצמית ככל שתהיה .מטרתו לייחודיות שלו .אימא של שי קנתה לו מתנה -קופסה .כאן מתחיל
לסייע לכם לייצר רווחה ותחושת ערך עצמי, הסיפור שבעצם מלמד מה הם צבעי היסוד ומה ההבדל בין "לא
עצמאות אינדיבידואלית ועצמאות כלכלית גדול"" ,לא קטן" ו"זעיר" .בקופסת ההפתעות מסתתרת ביצה לבנה,
באמצעות שליטה מוחלטת בתת ההכרה. בתוכה מסתתרת ביצה כחולה יותר קטנה ,בתוכה ביצה אדומה
בידכם מחשבות שהן מעשים ,ומעשים הם רבי עוצמה כאשר יותר קטנה ,בתוכה ביצה ירוקה קטנטנה שבתוכה הפתעה .לאורך
יש בהם מטרה מוגדרת ושאיפה לוהטת באמונה ובדמיון יוצר השמיעה יגלו הפעוטות מה מסתתר בתוך הביצה .ההבעה על פני
להתממשותם המוחשית .פעימת המחשבה ,גם אם היא מופשטת, הילד משתנה בכל איור .הקופסה שגם היא נעה כל הזמן ,משנה את
יכולה להפוך למקבילתה המוחשית על ידי יישומם של עקרונות הזווית .אפשר לספור את חצאי הביצים ולתת לילדים מושג ראשוני
מושרשים בעזרת גדולתה של תת ההכרה שכוללת בתוכה רגשות, במתמטיקה .מומלץ לומר לפעוט בקול את הצבעים ולהצביע על
יצרים ותשוקות .לכל בן אנוש יש יכולת לשלוט שליטה מוחלטת התמונה שמתאימה בצבע .גם בסוף הסיפור יש קצת דרמה ומיד
במוחו ,ובמתכונת זו יפתח את הערוצים שלו לפעימות המחשבה
שנודדות ומשוחררות על ידי מוחות אחרים .היו מוכנים ,אתם אחר כך סוף טוב( .הוצאת ספרי ניב ,מנוקד).
עתידים לצאת לדרך מלהיבה אל האושר הרב ואל העושר ,שלא
בהכרח מתבטא תמיד בכסף( .הוצאת ספרי ניב 186 ,עמודים)
גיליון 39 99