Page 12 - medorledor97
P. 12

‫במבט אישי‬

‫אחת הדרכים שאני בוחרת להתמודד עם הדחיינות שלי היא‬               ‫סוף הוא תמיד‬
‫להכין את רשימת המטלות שלי שבראשה מככבים הנושאים‬                    ‫התחלה של‬
‫שאני פחות אוהבת לעשות וחוששת להתמודד איתם‪ .‬אלה הן‬                  ‫משהו אחר‬
‫המטלות הראשונות שאבחר לבצע וכך אפטר מהם ראשונים‬
‫ואשאר עם המשימות החביבות עלי‪ .‬אופן פעולה כזה מקל על‬                                               ‫מאת‪ :‬אסתר בוטביקה‬
‫ההתמודדות וחוסך את המחשבות על המשימות המעיקות‬
‫שמעלות בי לעיתים שיפוטיות וביקורת כלפי עצמי ושבסופו‬          ‫כל אחד מאתנו יש דפוסי פעולה מאפיינים עלל‬
‫של דבר לא ניתן להימלט מהן וחייבים לעשות אותן‪ .‬לעיתים‬
                                                             ‫פיהם אנחנו פועלים ומאמינים כי הם יקדמו אותנו‬
          ‫הדחייה בטיפול בהם גוררת גם עונשים כמו קנסות‪.‬‬                     ‫בהשגת המטרות שהצבנו לעצמנו‪.‬‬

                   ‫איך מתמודדים עם דפוסים מעכבים?‬            ‫אולם‪ ,‬מסתבר כי לצד דפוסי הפעולה המקדמים לכל אחד‬
                                                             ‫מאתנו גם דפוסי פעולה מעכבים בין אם אנחנו מודעים להם‬
‫בשלב ראשון יש לזהות את הדפוס ולבדוק מה מקורו‪ .‬מה‬
‫באמת מסתתר מאחורי אותה התנהגות עקבית שפעמים רבות‬                                                          ‫ובין אם פחות‪.‬‬
‫מונעת ביצוען של פעולות נדרשות‪ .‬לאחר זיהוי מקור הבעיה‪ ,‬יש‬
‫לנסות ולהבין איזו חוויה הובילה להתנהלות זו‪ .‬למשל‪ ,‬ילד‬        ‫אחד מהדפוסים המעכבים שרבים מאתנו מכירים הוא‬
‫שלומד ומתכונן בבית למבחנים מקבל ציונים בינוניים בממוצע‬       ‫הדחיינות‪ .‬לעיתים‪ ,‬אנו דוחים תוך אימוץ סיבות רבות וטובות‪,‬‬
‫של ‪ .70‬התגובה של ההורים היא של אכזבה והצהרה שהם‬              ‫ולעיתים זה מנקר למצפון‪ ,‬אך‪ ,‬תמיד אפשר לעשות זאת מחר‪.‬‬
‫מאמינים כי הוא מסוגל ליותר‪ ,‬ללא שום פעולה מצדם לעזור לו‬      ‫המחר הוא תמיד אפשרות נפלאה לתכנן לעשות את הדברים‬
‫להבין מה צריך לשנות על מנת להצליח יותר‪ .‬עם הזמן תחושת‬        ‫ולפעמים אוסף של 'מספר מחרים' מצטבר למספר שבועות‪ ,‬כי‬
‫המסוגלות של התלמיד נפגעת מאוד והסיכוי שלו להצליח יותר‬        ‫תמיד יש מחר‪ .‬כדי להצדיק את הדחייה‪ ,‬בעיקר עבורנו‪ ,‬אנחנו‬
‫הולכת וקטנה‪ .‬עם הזמן הילד יאמץ לעצמו דפוס המנתק אותו‬
‫מהלימודים כי הוא חווה בתחום תחושת כישלון ואכזבה שלו‬                           ‫מספרים את הסיפור שתומך ומסביר אותה‪.‬‬

                                    ‫מעצמו ושל הוריו ממנו‪.‬‬                                 ‫למה אנחנו דוחים דברים?‬

           ‫האם ניתן להיפטר מהדפוסים המעכבים שלנו?‬            ‫דחיינות מסמנת את חוסר היכולת שלנו להתמודד‪ ,‬את הפגיעה‬
                                                             ‫בתחושת המסוגלות שלי‪ .‬פעמים רבות התירוץ לפחד‬
‫ברור שאפשר‪ ,‬אך על מנת שנצליח לשנות זאת עלינו לשנות‬           ‫מהתמודדות שעלול להביא להתמודדות עם כישלון‪ ,‬גורם לי‬
‫את נקודת המבט ולבחור באופן התמודדות אחר‪ .‬רובנו מבינים‬        ‫לספר לעצמי סיפור שזה נושא שאני לא מתחבר אליו‪ .‬יש לכך‬
‫שלעשות אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות הוא לא‬         ‫דוגמאות רבות כמו למשל אנשים שנרתעים מהתמודדות עם‬
‫מהלך חכם‪ ,‬יש ביננו הטוענים כי אלברט איינשטיין היה הראשון‬     ‫טכנולוגיות חדשות‪ ,‬התמודדות של ילדים עם תחום המתמטיקה‬
‫לטעון זאת‪ ,‬אך בכל מקרה הטענה נכונה‪ .‬לכן כדי לשנות את‬         ‫או עם שפה זרה‪ .‬מציעה לכם לנסות ולמצוא את התחומים‪,‬‬
‫הדפוס עלינו לבחור באופן התמודדות אחר‪ .‬למצוא לנו את‬           ‫הפעולות או הנושאים שמרתיעים אתכם וגורמים לכם לדחות‬
‫האסטרטגיה שתעזור לנו להביס את הדפוס המעכב ולהתגבר‬
                                                                                         ‫את העיסוק בהם באופן די קבוע‪.‬‬
                                                      ‫עליו‪.‬‬
                                                                                                                      ‫‪12‬‬
‫האסטרטגיה שאני אימצתי לעצמי כדי להתמודד עם הדפוסים‬
‫המעכבים שלי היא חשיבה חיובית‪ .‬כשאני מזהה דפוס מעכב‬
‫אני מנסה לבחון אותו מנקודת מבט שונה שמאפשרת לי לזהות‬

                      ‫את הרווחים שאשיג בהתמודדות אתו‪.‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17