Page 12 - medorledor97
P. 12
במבט אישי
אחת הדרכים שאני בוחרת להתמודד עם הדחיינות שלי היא סוף הוא תמיד
להכין את רשימת המטלות שלי שבראשה מככבים הנושאים התחלה של
שאני פחות אוהבת לעשות וחוששת להתמודד איתם .אלה הן משהו אחר
המטלות הראשונות שאבחר לבצע וכך אפטר מהם ראשונים
ואשאר עם המשימות החביבות עלי .אופן פעולה כזה מקל על מאת :אסתר בוטביקה
ההתמודדות וחוסך את המחשבות על המשימות המעיקות
שמעלות בי לעיתים שיפוטיות וביקורת כלפי עצמי ושבסופו כל אחד מאתנו יש דפוסי פעולה מאפיינים עלל
של דבר לא ניתן להימלט מהן וחייבים לעשות אותן .לעיתים
פיהם אנחנו פועלים ומאמינים כי הם יקדמו אותנו
הדחייה בטיפול בהם גוררת גם עונשים כמו קנסות. בהשגת המטרות שהצבנו לעצמנו.
איך מתמודדים עם דפוסים מעכבים? אולם ,מסתבר כי לצד דפוסי הפעולה המקדמים לכל אחד
מאתנו גם דפוסי פעולה מעכבים בין אם אנחנו מודעים להם
בשלב ראשון יש לזהות את הדפוס ולבדוק מה מקורו .מה
באמת מסתתר מאחורי אותה התנהגות עקבית שפעמים רבות ובין אם פחות.
מונעת ביצוען של פעולות נדרשות .לאחר זיהוי מקור הבעיה ,יש
לנסות ולהבין איזו חוויה הובילה להתנהלות זו .למשל ,ילד אחד מהדפוסים המעכבים שרבים מאתנו מכירים הוא
שלומד ומתכונן בבית למבחנים מקבל ציונים בינוניים בממוצע הדחיינות .לעיתים ,אנו דוחים תוך אימוץ סיבות רבות וטובות,
של .70התגובה של ההורים היא של אכזבה והצהרה שהם ולעיתים זה מנקר למצפון ,אך ,תמיד אפשר לעשות זאת מחר.
מאמינים כי הוא מסוגל ליותר ,ללא שום פעולה מצדם לעזור לו המחר הוא תמיד אפשרות נפלאה לתכנן לעשות את הדברים
להבין מה צריך לשנות על מנת להצליח יותר .עם הזמן תחושת ולפעמים אוסף של 'מספר מחרים' מצטבר למספר שבועות ,כי
המסוגלות של התלמיד נפגעת מאוד והסיכוי שלו להצליח יותר תמיד יש מחר .כדי להצדיק את הדחייה ,בעיקר עבורנו ,אנחנו
הולכת וקטנה .עם הזמן הילד יאמץ לעצמו דפוס המנתק אותו
מהלימודים כי הוא חווה בתחום תחושת כישלון ואכזבה שלו מספרים את הסיפור שתומך ומסביר אותה.
מעצמו ושל הוריו ממנו. למה אנחנו דוחים דברים?
האם ניתן להיפטר מהדפוסים המעכבים שלנו? דחיינות מסמנת את חוסר היכולת שלנו להתמודד ,את הפגיעה
בתחושת המסוגלות שלי .פעמים רבות התירוץ לפחד
ברור שאפשר ,אך על מנת שנצליח לשנות זאת עלינו לשנות מהתמודדות שעלול להביא להתמודדות עם כישלון ,גורם לי
את נקודת המבט ולבחור באופן התמודדות אחר .רובנו מבינים לספר לעצמי סיפור שזה נושא שאני לא מתחבר אליו .יש לכך
שלעשות אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות הוא לא דוגמאות רבות כמו למשל אנשים שנרתעים מהתמודדות עם
מהלך חכם ,יש ביננו הטוענים כי אלברט איינשטיין היה הראשון טכנולוגיות חדשות ,התמודדות של ילדים עם תחום המתמטיקה
לטעון זאת ,אך בכל מקרה הטענה נכונה .לכן כדי לשנות את או עם שפה זרה .מציעה לכם לנסות ולמצוא את התחומים,
הדפוס עלינו לבחור באופן התמודדות אחר .למצוא לנו את הפעולות או הנושאים שמרתיעים אתכם וגורמים לכם לדחות
האסטרטגיה שתעזור לנו להביס את הדפוס המעכב ולהתגבר
את העיסוק בהם באופן די קבוע.
עליו.
12
האסטרטגיה שאני אימצתי לעצמי כדי להתמודד עם הדפוסים
המעכבים שלי היא חשיבה חיובית .כשאני מזהה דפוס מעכב
אני מנסה לבחון אותו מנקודת מבט שונה שמאפשרת לי לזהות
את הרווחים שאשיג בהתמודדות אתו.