Page 22 - medorledor95
P. 22
תרבות ואומנות
פשוט לכתוב סיפור
מאת :קטי פישר
מאז אריסטו ,בתקופות שונות ,נעשו שינויים במודל הזה ,אך בדיקה ופשוטים הדברים וחיים ,ומותר בם לנגוע",״
לעומק מראה שהשינויים האלה נעשו על הבסיס של המודל הקיים,
אך אף אחד לא הציג מודל אחר .וזאת כנראה בגלל שהמודל הזה לאה גולדברג ,מתוך השיר :האומנם עוד יבואו ימים
הוא אכן חיקוי מציאות. השיר מבטא ,בין היתר ,כמיהה לחזור לחיי שגרה פשוטים בהם
"פשוט" חיים את החיים – נוגעים בהם וחווים אותם בזרימה הטבעית
ואם נחזור לעניין הפשטות – על פניו נראה שלהם ,ללא מלחמות ומיני אסונות אחרים" .פשוט" לאהוב ולרוץ
שאם יש "מודל" אז "פשוט" לכתוב סיפור
על-פיו .אך כיוון שהחיים לא פשוטים ,כך בשדה הפתוח ברגליים יחפות ,כפי שנכתב שם.
גם כתיבת סיפור על-פי "מודל" המחקה
מציאות אינה פשוטה כלל והכמיהה יש שיגידו שכשם שלא פשוט כלל להגיע לאותה פשטות בחיים ,ולא
רק כאן בישראל ,כנראה כך גם לא פשוט לכתוב עליהם.
לפשטות בעינה עומדת.
המודל הקלאסי של כתיבת סיפור מתבסס על ה"פואטיקה" של
קטי פישר – פיית הסיפורים -סופרת ,מנחת סדנאות לכתיבה אריסטו ,הפילוסוף הראשון בתרבות המערבית שחקר יצירות
יוצרת ,עורכת ספרותית ספרות של זמנו ואלה שקדמו לזמנו ,מתוך כוונה לגלות מה הפך
אותן לסיפורים מעניינים ובעלי השפעה ,ועל בסיס מחקר זה הציג
[email protected] 052-3836231 את תפיסתו בספר זה .לטענתו ,סיפור (זה נכון גם לגבי דרמה) הוא
חיקוי מציאות "מימזיס" ,לכן המבנה של הסיפור מחקה תהליכים
שבני אדם עוברים במציאות .הסיפור הוא סוג של מראה אנושית,
לכן הקורא או הצופה ,מזדהה ועובר חוויה רגשית ,סוג של "קתרזיס",
תוך כדי הקריאה בסיפור או הצפייה בהצגה.
22