Page 22 - medorledor95
P. 22

‫תרבות ואומנות‬

                                                             ‫פשוט לכתוב סיפור‬

                                                                                                  ‫מאת‪ :‬קטי פישר‬

‫מאז אריסטו‪ ,‬בתקופות שונות‪ ,‬נעשו שינויים במודל הזה‪ ,‬אך בדיקה‬   ‫ופשוטים הדברים וחיים‪ ,‬ומותר בם לנגוע‪",‬״‬
‫לעומק מראה שהשינויים האלה נעשו על הבסיס של המודל הקיים‪,‬‬
‫אך אף אחד לא הציג מודל אחר‪ .‬וזאת כנראה בגלל שהמודל הזה‬        ‫לאה גולדברג‪ ,‬מתוך השיר‪ :‬האומנם עוד יבואו ימים‬

                                      ‫הוא אכן חיקוי מציאות‪.‬‬  ‫השיר מבטא‪ ,‬בין היתר‪ ,‬כמיהה לחזור לחיי שגרה פשוטים בהם‬
                                                             ‫"פשוט" חיים את החיים – נוגעים בהם וחווים אותם בזרימה הטבעית‬
  ‫ואם נחזור לעניין הפשטות – על פניו נראה‬                     ‫שלהם‪ ,‬ללא מלחמות ומיני אסונות אחרים‪" .‬פשוט" לאהוב ולרוץ‬
  ‫שאם יש "מודל" אז "פשוט" לכתוב סיפור‬
  ‫על‪-‬פיו‪ .‬אך כיוון שהחיים לא פשוטים‪ ,‬כך‬                                      ‫בשדה הפתוח ברגליים יחפות‪ ,‬כפי שנכתב שם‪.‬‬
  ‫גם כתיבת סיפור על‪-‬פי "מודל" המחקה‬
  ‫מציאות אינה פשוטה כלל והכמיהה‬                              ‫יש שיגידו שכשם שלא פשוט כלל להגיע לאותה פשטות בחיים‪ ,‬ולא‬
                                                                      ‫רק כאן בישראל‪ ,‬כנראה כך גם לא פשוט לכתוב עליהם‪.‬‬
                    ‫לפשטות בעינה עומדת‪.‬‬
                                                             ‫המודל הקלאסי של כתיבת סיפור מתבסס על ה"פואטיקה" של‬
‫קטי פישר – פיית הסיפורים ‪ -‬סופרת‪ ,‬מנחת סדנאות לכתיבה‬         ‫אריסטו‪ ,‬הפילוסוף הראשון בתרבות המערבית שחקר יצירות‬
                                   ‫יוצרת‪ ,‬עורכת ספרותית‬      ‫ספרות של זמנו ואלה שקדמו לזמנו‪ ,‬מתוך כוונה לגלות מה הפך‬
                                                             ‫אותן לסיפורים מעניינים ובעלי השפעה‪ ,‬ועל בסיס מחקר זה הציג‬
                        ‫‪[email protected] 052-3836231‬‬          ‫את תפיסתו בספר זה‪ .‬לטענתו‪ ,‬סיפור (זה נכון גם לגבי דרמה) הוא‬
                                                             ‫חיקוי מציאות "מימזיס"‪ ,‬לכן המבנה של הסיפור מחקה תהליכים‬
                                                             ‫שבני אדם עוברים במציאות‪ .‬הסיפור הוא סוג של מראה אנושית‪,‬‬
                                                             ‫לכן הקורא או הצופה‪ ,‬מזדהה ועובר חוויה רגשית‪ ,‬סוג של "קתרזיס"‪,‬‬

                                                                                 ‫תוך כדי הקריאה בסיפור או הצפייה בהצגה‪.‬‬

                                                                                                                 ‫‪22‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27