Page 31 - medorledor44
P. 31

‫מגזין מדור לדור‬                                               ‫שפילברג ואחרים שצצו בעקבותיו‪ ,‬התחלנו בעצם לקלוט מה‬
                                                              ‫קרה‪ .‬פתאום הבנו את העקירה‪ ,‬הפירוד‪ ,‬הניתוק‪ ,‬החלל שהעצום‬
‫או אחרת לעולם‪ ,‬כמו חורבן הבית וכמו כל ההיסטוריה העקובה‬        ‫שנפער בלב אנשים‪ ,‬הדבר הנורא הזה שאנשים סחבו ִאתם כל‬
‫מדם של העם היהודי‪ .‬בני הדור השני מכונים בפי פרופ' חיים‬        ‫חייהם בלי לצייץ ובלי להתבכיין כמו שאנחנו מתבכיינים היום‬
‫דסברג מהמכון לחקר השואה באוניברסיטת בר אילן בשם‬
‫נרות זיכרון‪ ,‬ובפי ד"ר דינה ורדי מהאוניברסיטה העברית בשם‬                                                      ‫על כל שטות‪.‬‬
‫נושאי החותם‪ .‬אני חושבת שהכינויים הללו ממצים את הכול‪,‬‬
‫את התפקיד שהפילו על בני הדור השני‪ ,‬לשמש נרות זיכרון‬           ‫"אני רואה בזה סוג של שליחות‪ ,‬הדבר החשוב ביותר שעשיתי‬
‫למתים‪ ,‬תזכורת למה שהיה ואיננו עוד‪ ,‬משא כבד מידי‪ .‬אבל נר‬       ‫מימי‪ ,‬ואני ממשיכה בזה עד היום‪ .‬הספר שלי אינו קל לעיכול‪,‬‬
                                                              ‫אבל זה כלום לעומת מה שהם עברו וחוו‪ .‬הכתיבה החושפנית‬
                                  ‫זיכרון הוא גם אור ותקווה"‪.‬‬  ‫היא אולי פונקציה של גיל‪ .‬אין דמויות סמכויות שישפטו – הורים‪,‬‬
‫"לא זו בלבד שהילדים הללו הם נרות זיכרון‪ ,‬הם אנדרטאות‬
‫חיות למתים‪ .‬הם הופכים להיות חלק בלתי‪-‬נפרד מריטואל‬                                                         ‫מורים‪ ,‬מפקדים"‪.‬‬
‫שקפא בלב הניצולים כשנמנעה מהם האפשרות לעבד את‬
‫האבל ולחיות אותו בצורה נורמלית‪ .‬לכן הם משמרים את זכר‬          ‫"אולי הספר הוא סוג של אנדרטה נוספת‪ ,‬והוא גם מאיר באור‬
‫המתים בילדיהם‪ ,‬העניקו להם את שמות המתים ובכך חרצו‬             ‫זרקורים את הדור השני‪ ,‬שמעטים יודעים מה עבר‪/‬עובר עליו‬
‫את גורל ילדיהם לחיי רגש ותחושת זהות כפולים‪ :‬הילדים חיים‬       ‫וגם הדור השלישי לא ניצל מזה‪ .‬בחיפוש אחר חיים אבודים‬
‫בתור עצמם ובתור בני המשפחה שעל שמם הם נקראים‪.‬‬                 ‫שהיו ואינם היה חשוב לי להעלות דברים שאינם על סדר היום‬
‫ההורים שמתקשים להפריד בין העבר להווה חרדים לילדיהם‬            ‫הציבורי שמחוץ למיינסטרים המקובל‪ ,‬החמים והנוח‪ ,‬לזעוק‬
‫שיוצאים לטיול‪ .‬לבני הדור השני ולעיתים גם השלישי מועבר‬         ‫מסר‪ .‬הנושא בוער בעצמותי שנים רבות‪ .‬ההתעסקות הזאת‬
‫מסר של חוסר‪-‬אמון מוחלט בזולת‪ .‬וכן ‪ -‬פרידה מההורים‬             ‫שלי היא סוג של הכאה על חטא‪ ,‬ואפילו הצלפה עד זוב דם‪ ,‬על‬
‫פירושה להעלם ולהיאבד בעולם‪ .‬ההורים מעולם לא לימדו את‬          ‫שלא רצינו לשמוע‪ .‬גם אם זה היה טבעי ונורמלי ותקין שלא‬
‫הילדים להיות עצמאיים‪ ,‬לעמוד על זכויותיהם ולהתמרד‬              ‫נרצה לשמוע‪ ,‬היום ‪ -‬במבט לאחור ‪ -‬כמה שלא נזעק את זה עד‬
‫התמרדות בריאה ומעולם לא כיבדו את פרטיותם‪ .‬גילויים של‬          ‫קצה העולם‪ ,‬זה לא מספיק‪ .‬הזעקה הזאת‪ ,‬התיעוד‪ ,‬ההנצחה‪,‬‬
‫אוטונומיה התפרשו על ידי ההורים כבגידה‪ ,‬חוסר נאמנות‪,‬‬           ‫הם אולי התיקון‪ .‬הייתי רוצה שהספר יהיה כמו שרביט קסמים‪,‬‬

                                                    ‫נטישה"‪.‬‬                                   ‫שייגע בפצעי אנשים וירפא"‪.‬‬

  ‫יהודית לוטואק‬                                                                                ‫דור שני‬
   ‫מאחלת לכם‬
  ‫חג חרות שמח‬                                                 ‫"הדור השני הוא הוכחה לכך שהצלקת לא נגמרה בשואה‪ .‬היא‬
                                                              ‫גם לא תעבור אחרי הדור השני והשלישי‪ ,‬היא תישאר במידה זו‬
           ‫‪054-7388825‬‬
                                                                                                                 ‫גיליון ‪44‬‬
‫‪31‬‬
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36