Page 35 - medorledor44
P. 35

‫מגזין מדור לדור‬

                     ‫עולמו הפנימי של הילד בינו לבין‬                      ‫האהבה שלהם קסומה‬
                                               ‫עצמו‬
                                                              ‫"ככה החיים יפים" מאת אוליביה בורדו‬
                         ‫ספר הילדים "חיפושית עם פסים"‬         ‫ראה אור לפני כשנה בצרפת ומאז‬
                         ‫מאת ד"ר אירית שקדי הוא ספר‬           ‫הספיק לזכות בחמשת הפרסים‬
                         ‫ראשון בסדרה מקסימה לילדים‪,‬‬           ‫החשובים ביותר בצרפת‪ 	,‬למכור‬
                         ‫וכולל חמישה סיפורים‪ ,‬שמתארים‬         ‫זכויות תרגום ל‪ 35 -‬מדינות ולמכור‬
                         ‫דרכים שונות באמצעותן מתמודדים‬        ‫זכויות העיבוד לרומן גרפי‪ ,‬להצגה‬
                         ‫ילדים עם מצבים שונים בעולמם‬          ‫ולסרט‪ .‬הוא מביא את הסיפור המופלא‬
                         ‫כשהמשפחה והדמיון לצידם‪.‬‬              ‫של לואיז וג'ורג'‪ ,‬אישה סוערת‪-‬‬
‫הסיפורים מתארים נושאים מהותיים לעולמם של ילדים‬                ‫מתעתעת וגבר פנטזיונר‪ .‬לעיני בנם המוקסם‪ ,‬ולצלילי 'מיסטר‬
‫צעירים ואופני התמודדות שונים של ההורים עם ילדיהם‪ :‬שלבי‬        ‫ּבֹוג'נגלס' של נינה סימון‪ ,‬הם רוקדים בלי סוף‪ .‬האהבה שלהם‬
‫התפתחות בחיי הילד‪ ,‬זהות ושייכות כמו החיפושית שרוצה‬            ‫קסומה‪ ,‬מסחררת‪ ,‬חגיגה בלתי פוסקת‪ .‬מי שנותנת את הטון‪,‬‬
‫להיות דבורה כי בתפיסתה הדבורה ברמה גבוהה ממנה‪ ,‬בעיות‬          ‫מנהלת את הנשף‪ ,‬היא האמא‪ .‬היא גם זו שאימצה את חברת‬
‫אכילה ודרכי התמודדות איתן‪ ,‬גבולות במשפחה והתמודדות‬            ‫המשפחה הרביעית‪" ,‬מדמואזל אין‪-‬בה‪-‬צורך"‪ ,‬ציפור אקזוטית‬
‫עם נושאים אלה‪ .‬מה עובר על החיפושית הקטנה כשהחליפה‬             ‫גדולה שמשוטטת בדירה‪ .‬והיא זו שגוררת אותם שוב ושוב‬
‫האדומה עם הנקודות יוצאת מהאופנה? ולמה הדבורים חושבות‬          ‫למערבולת הזויה של אשליות‪ .‬אבל יום אחד היא הולכת רחוק‬
‫שעליה לטגן חצילים? גליה הקטנה לומדת לספור‪ ,‬יחד עם אבא‬         ‫מדי‪" .‬אף פעם לא הבנתי למה‪ ,‬אבל אבא שלי לא קרא לאמא‬
‫היא מונה אצבעות בידיים‪ ,‬ימים עד לחפש הגדול ועוד‪ .‬מה יהיה‬      ‫שלי באותו שם יותר מיומיים ברציפות‪ ...‬רק יום אחד בשנה היה‬
‫אם לא יספיקו המספרים? למה אבא של רומי‪ -‬פרצוף‪ -‬חמוץ‬            ‫לאמא שלי שם קבוע‪ .‬בחמישה‪-‬עשר בפברואר קראו לה‬
‫אינו מוכן לצאת מהבית עם העניבה המקושטת במעוינים? ומי‬          ‫ז'ורז'ט"‪ .‬נפלא‪( .‬מצרפתית‪ :‬אביגיל בורשטיין‪ ,‬הוצאת כנרת‬
‫יישא את אמא כמו שק ‪ -‬קמח עד למסיבה? על שאלות אלה‬
‫ואחרות תמצאו תשובות בספר‪ .‬הקריאה המשותפת והשאלות‬                                                       ‫זמורה‪ 128 ,‬עמודים)‬
‫המתעוררות יכולות לשמש דרך לקירוב רגשי‪( .‬איורים‪ :‬יונת‬
                                                                                            ‫הכנה רגשית לכיתה א'‬
                              ‫קציר‪ ,‬הוצאת אוריון‪ 32 ,‬עמודים)‬
                                                                                      ‫"מה יקרה אם‪ 10 – ...‬שאלות שילדים‬
                                                                                      ‫שואלים לפני כיתה א" מאת אורלי‬
                                                                                      ‫שמש‪ ,‬הוא ספר הכנה רגשית לכיתה‬
                                                                                      ‫א' שנכתב בעקבות שאלות אמיתיות‬
                                                                                      ‫שילדים שאלו‪" .‬מה יקרה אם אלך‬
                                                                                      ‫לאיבוד בין הכיתות ולא אמצא את‬
                                                                                      ‫הכיתה שלי? מה יקרה אם לא אכיר‬
                                                                                      ‫חברים חדשים? מה יקרה אם אצטרך‬
                                                              ‫ללכת לשירותים בזמן השיעור? מה יקרה אם לא יבואו לקחת‬
                                                              ‫אותי בזמן?" ‪ -‬כשהשאלות האלה עולות בראשם של ילדים והם‬
                                                              ‫לא מדברים עליהן‪ ,‬הן עלולות להפוך את המעבר מהגן לבית‬
                                                              ‫הספר לדבר מפחיד ומאיים‪ .‬הפחדים והחששות שמוצגים בספר‬
                                                              ‫הם "פחדים מיותרים" ‪ -‬פחדים שנובעים מחוסר ידע או ממידע‬
                                                              ‫מוטעה שהופכים את המציאות למפחידה ומאיימת‪ .‬ההורים‬
                                                              ‫ואנשי החינוך‪ ,‬יכולים להפיג את הפחדים האלה‪ .‬דרך השאלות‬
                                                              ‫שבספר תוכלו לעודד את הילדים לשתף אתכם במחשבות‬
                                                              ‫וברגשות שלהם‪ ,‬תוך שיחה והסבר קצר ומרגיע‪ .‬כי כשמדברים‬
                                                              ‫על הפחדים הם פחות מפחידים‪ .‬טרם קריאת הספר רצוי‬
                                                              ‫לשוחח עם הילדים‪ ,‬לשמוע מהם על ציפיותיהם ותחושותיהם‬
                                                              ‫לקראת המעבר ולתת מקום למגוון הרגשות שעולים בהם‪.‬‬
                                                              ‫לספר מצורפת פעילות להורים וילדים‪ :‬קיר משאלות ‪ 12 +‬פתקי‬
                                                              ‫משאלות לכיתה א'‪( .‬איורים‪ :‬מירב שדה‪-‬לביא‪ ,‬הוצאת ניתן‬

                                                                                           ‫באהבה‪ ,‬עמודים לא ממוספרים)‪.‬‬

‫גיליון ‪35 44‬‬
   30   31   32   33   34   35   36