Page 30 - medorledor44
P. 30
העבר מתערבב עם ההווה
שמספרים את סיפוריהם .זהו המסר .אולי הספר הוא סוג של תחלץ מהמבוי הסתום.
אנדרטה נוספת .הגיבורה מודדת כל דבר בסרגל של השואה. טלי נתיב-עירוני מספרת ,כי
בסך הכול היא רוצה שלאנשים יהיה אכפת מהאנשים האלה .גם שאבה את ההשראה
זהו מסר .הגיבורה לקחה על עצמה תפקיד שלא הוטל עליה לכתיבת הספר "מחוויותיי
והתנפלה עליו במלוא ההתלהבות .פתאום היא רואה את חייה במסגרת פרויקט תיעוד
כשליחות .היא מעולם לא ראתה אותם ככאלה .הפכה את עצמה השואה של סטיבן שפילברג,
לסוג של יד ושם .המסר השני החשוב לא פחות הוא מה קרה לבני ממפגשים עם ניצולים ועם
הדור השני (והשלישי וכל הבאים אחריו) ,נושא שלא מספיק בני הדור השני ,סיפורים
ששמעתי בבית .הספר ,כמו
נכתב עליו". כל יצירה ,הוא לא ממש
יצירה רק שלי .הספר הוא
מיהם גיבורי העלילה? של אנשים שגדלנו ב ֵחיקם,
אחרים שפגשנו בצמתים שונים של חיינו ,של אירועים שקרו לנו
"גיבורי העלילה המרכזיים הם אילנה והוריה וכן אמנון הצלם.
גיבורי-ה ִמשנה התומכים בעלילה הם קובי ,בעלה הרופא ,דבורה, וגם לאחרים".
מרכזת פרויקט התיעוד ,מנהלת בית הספר שבו אילנה עובדת
"הכתיבה ארכה כ 15 -שנה בהפסקות ,תחקירים ,קריאת חומרים
וילדיה של אילנה". רלוונטיים ,התלבטויות ,מפגשים עם אנשים .בינתיים כתבתי גם
דברים אחרים בהם ספר עיון שיצא במהלך השנה ,ומחזמר סטירי
מה מיוחד בגיבורת הספר?
משעשע בחרוזים".
"הבחירות המודעות ולא-מודעות שלה (התיעוד ,החיפוש הבלשי
אחר שתי דמויות נשים ,החיפוש אחר שורשי הצלקת הרוע) .היא טלי נתיב-עירוני מספרת כי הטריגר לכתיבה היה פרויקט תיעוד
מאפשרת לעצמה ללכת בעקבות התחושות עד הסוף בלי ויתורים השואה של שפילברג" .בפרויקט הייתה לנו הוראה חד-משמעית
לא לראיין יותר משני ניצולי שואה בשבוע ,כדי 'להגן' עלינו .אני
ובלי פשרות ובלי כניעה לנורמות ,גם במחיר כבד". חשבתי שעלינו אין צורך להגן ,אלא עליהם ,על הניצולים .יום אחד
שמעתי שבקיבוץ כפר הנשיא שבגליל העליון יש ניצולי שואה
"מודעה קטנה בעיתון הפכה את חייה המסודרים של הגיבורה רבים ,והחלטתי על דעת עצמי ובניגוד להנחיות לנסוע לסוף שבוע
לרכבת שדים הדוהרת אל תהום ,ואולי השדים היו שם תמיד, ארוך לשם ולהרביץ "מרתון" של ראיונות .בדרך חשבתי שאולי
מוסתרים במרתף הסוד האפל שקיומו העולם ממנה ,הסוד הנורא אני עושה משהו מסוכן ,שיזיק לבריאות נפשי .מכאן ועד פיתוח
שנשתל בה עוד טרם צאתה מרחם ,עוד ברגע ההתעברות .כל
יצירה חדשה היא לא ממש רק יצירה שלנו .היא של אנשים דמותה של הגיבורה המשתגעת הדרך הייתה קצרה".
שגדלנו ב ֵחיקם ,אחרים שפגשנו בצמתים שונים של חיינו ,של
אירועים שקרו לנו וגם לאחרים .היה חשוב לי להעלות דברים לא מה משמעות שם הספר?
מדוברים על סדר היום הציבורי שמחוץ למיינסטרים המקובל,
החמים והנוח ,להעביר מסרים .השואה היא לא נושא שהכי נעים "המודעה בעיתון היא הטריגר לעלילה וכל ההתרחשויות ולכל מה
שקורה לגיבורת הספר .זאת המודעה שלכדה את עיני לפני שנים,
להתעסק אתו .נעים יותר להכחיש. שבה התפרסמה פנייה למתנדבים לתיעוד לפרויקט של
שפילברג .כמובן ,שפילברג עצמו לא הוזכר במודעה ,ורק מי
"הקטע הזה עם השואה התחיל עם פרויקט שפילברג .עד אז לא שהתקבל ,אחרי ועדת מיון ,הבין במי המדובר .השדים האפלים הם
רציתי כל כך לשמוע סיפורים בבית .שמעתי מתוך נימוס ,מתוך משהו שחייב להיות בנפשו של הגיבור עוד לפני שהמסך עולה,
כבוד ,לא מתוך עניין או אפילו אמפתיה .כל הדור שלנו ברח מזה. אחרת לא יתחוללו בנפשו תהפוכות ,משברים ,תפניות,
התפתחויות .מה שקרה לגיבורת הספר לא בהכרח חייב לקרות
אבל עם פרויקט שפילברג זה הפך אצלי לאובססיה. לכל מי שמתעד ניצולי שואה .השריטה המוקדמת שלה ,השדים
"ההתעסקות הזאת שלי היא סוג של הכאה על חטא ,ואפילו האפלים שלה ,הם ש ִאפשרו את מה שקרה".
הצלפה עד זוב דם ,על שלא רצינו לשמוע .גם אם זה היה טבעי
ונורמלי ותקין שלא נרצה לשמוע ,היום -במבט לאחור -כמה "כל הסיפורים בספר "מודעה בעיתון ושדים אפלים" הם סיפורים
שלא נזעק את זה עד קצה העולם ,זה לא מספיק .הזעקה הזאת, אמתיים ששמעתי ,לא המצאתי שום סיפור ,לא צריך להמציא,
התיעוד ,ההנצחה ,הם אולי התיקון .בביתי דובר על מה שקרה הסיפורים ישנם .גם תחושות האמפתיה והחמלה וההזדהות הן
באירופה ב"רוח טובה ",בסוג של געגוע ,בנינוחות ,לא בכאב ,לא שלי לחלוטין ,כמו כל השדים האפלים שרודפים את גיבורת
בכובד ,אלא בסיפורים על בני משפחה שנספו (מצד שני ההורים),
ואנחנו לא קלטנו את גודל הטרגדיה ,את עומק האסון .הרבה הספר".
שנים השואה נתפסה כאסון לאומי ,לא כמשהו אישי ,שקרה
לאנשים א ִמתיים ,בשר ודם .רק כשהתחילו הסיפורים האישיים טלי נתיב-עירוני מוסיפה" :גיבורת הספר מדברת על משק כנפי
לצוץ ,עם התיעוד של יד ושם ,עם משפט אייכמן ,עם הפרויקט של ההיסטוריה .ההיסטוריה שנכתבת מחדש על ידי האנשים האלה
30