Page 29 - medorledor44
P. 29

‫מגזין מדור לדור‬

          ‫העבר מתערבב בהווה‬
   ‫הכל התחיל במודעה בעיתון‬

                                                            ‫מאת‪ :‬זהר נוי‬

‫"הדור השני הוא הוכחה לכך שהצלקת לא נגמרה בשואה‪ .‬היא גם לא תעבור אחרי הדור‬

‫השני והשלישי‪ ,‬היא תישאר במידה זו או אחרת לעולם"‪ ,‬כך אומרת הסופרת והעיתונאית‬

                                                            ‫טלי נתיב‪-‬עירוני‪.‬‬
                                                            ‫חודש אפריל חל יום השואה וזו ההזדמנות להעלותב‬
        ‫האפלים של טראומת השואה ול"הליכה כצאן לטבח‪".‬‬
‫יש בספר תיאור מרתק של טראומות דור ההורים שחוו את‬            ‫נושא שכמעט ואינו עולה על סדר היום‪ :‬ההשפעות על‬
                                                            ‫הדור השני והשלישי לשואה‪ .‬הסופרת והעיתונאית‬
‫השואה‪ ,‬טראומת הדור השני‪ ,‬וסודות שמרחפים באוויר וגם‬          ‫טלי נתיב‪-‬עירוני מספרת כי הטריגר לכתיבה ספרה השני‬
‫סיוטים שמלווים את אילנה‪ ,‬ויש גם רצון אז שלה להעביר את‬       ‫"מודעה בעיתון ושדים אפלים" היה פרויקט תיעוד השואה של‬
‫הידע על השואה לתלמידיה בבית הספר‪ ,‬גם כאשר הנושא לא‬          ‫שפילברג‪" .‬בפרויקט הייתה לנו הוראה חד‪-‬משמעית לא לראיין‬
‫בתוכנית הלימודים שלה‪ ,‬והיא אף משלמת על כך באיבוד‬            ‫יותר משני ניצולי שואה בשבוע‪ ,‬כדי 'להגן' עלינו‪ .‬אני חשבתי‬
                                                            ‫שעלינו אין צורך להגן‪ ,‬אלא עליהם‪ ,‬על הניצולים‪ .‬יום אחד‬
                                                    ‫משרתה‪.‬‬

‫בסיפור מוצגת גם סוגיית הצברים אשר‬                           ‫שמעתי שבקיבוץ כפר הנשיא שבגליל העליון יש ניצולי שואה‬
‫התייחסו בזלזול לניצולי השואה‪" :‬כן‪ ,‬לא‬                       ‫רבים‪ ,‬והחלטתי על דעת עצמי ובניגוד להנחיות לנסוע לסוף‬
‫היית היחיד‪ .‬כל החברה הישראלית לא‬                            ‫שבוע ארוך לשם ולהרביץ "מרתון" של ראיונות‪ .‬בדרך חשבתי‬
                                                            ‫שאולי אני עושה משהו מסוכן‪ ,‬שיזיק לבריאות נפשי‪ .‬מכאן ועד‬

‫רצתה לשמוע‪ ",‬אמרתי‪" .‬זלזלו בהם‪ .‬ראו‬                         ‫פיתוח דמותה של הגיבורה המשתגעת הדרך הייתה קצרה"‪.‬‬

‫בהם צאן שהלך לטבח‪ .‬אמרו להם שהם‬                             ‫מודעה בעיתון ושדים אפלים (הוצאת אוריון) הוא רומן שעלילתו‬

‫הדרמטית והסוחפת מתרחשת בתל אביב של ראשית שנות התנדבו למות‪ .‬כן‪ ,‬התנדבו‪ .‬אולי הרגישו‬
                                                            ‫ה‪ ,90 -‬ובמרכזו סיפור מתח תוך מבט נוקב על בני הדור השני‬
‫אשמים שלא עזרו להם שם‪".‬‬                                     ‫של השואה‪ .‬בספר‪ ,‬שבו מרכיבים ביוגרפיים ובדיוניים‪ ,‬טלי‬

‫נתיב‪-‬עירוני לוקחת את הקוראים אחורנית בזמן ופורשת לפנינו טלי נתיב‪-‬עירוני (‪ ,)70‬היא עיתונאית‪ ,‬מתרגמת ספרים (כלת‬

‫פרס שרת החינוך לתרגום ספרות ילדים ונוער)‪ ,‬בימאית סרטים‬      ‫ביד אמן רגישה מארג עלילות ומערכות יחסים בין הדמויות‬
‫דוקומנטריים ומרצה בתחומים שונים כולל בפני תלמידי בתי‬        ‫ומטפלת בנושא השואה והדור השני באופן מעורר השראה‪,‬‬
‫ספר תיכוניים ומשלחות נוער לפולין על ניסיונותיה וחוויותיה‬    ‫בלשון חדה‪ ,‬לא מתנצלת‪ ,‬כנה ועם זאת מתוחכמת‪ .‬כתיבתה‬

‫בפרויקט שפילברג לתיעוד השואה; בוגרת אוניברסיטת תל‬           ‫ייחודית‪ ,‬נועזת ואפילו חצופה‪.‬‬

‫אביב בחוגים תיאטרון‪ ,‬פילוסופיה ועיתונאות‪ ,‬ברוקלין קולג'‬     ‫אל חייה של אילנה גלבוע‪ ,‬מורה להיסטוריה בבית ספר תיכון‪,‬‬
‫והסמינר היהודי התיאולוגי בניו יורק‪ .‬הפקה‪ ,‬צילום‪ ,‬בימוי‬      ‫נשואה לקובי‪ ,‬רופא ואם לשניים‪ ,‬מגיחה מודעה בעיתון הקוראת‬
‫ועריכה של סרט דוקומנטרי קצר‪" :‬מכתבים מסבא" – מסע‬            ‫למתנדבים לתיעוד ניצולי השואה‪ .‬בניגוד לכל היגיון ועל אף‬
‫אישי בגרמניה בעקבות השואה המשפחתית‪ .‬ליווי הסרט‬              ‫לחציהם של בני משפחתה היא נענית למודעה ונשאבת אל‬
‫בהקרנות בהרצאה (לסרט ‪ 3‬גרסאות – עברית‪ ,‬אנגלית‬               ‫האתגר הגדול של חייה‪ .‬עיסוקה הצדדי החדש הולך ומשתלט‬
‫וגרמנית); מנכ"לית אגודת "מיתר" לקשרי תרבות בעם היהודי‪.‬‬      ‫עליה והופך לאובססיה‪ .‬במקביל היא עוסקת בחיפוש אחר סוד‬

‫מודעה בעיתון ושדים אפלים הוא ספרה השני של טלי‪ .‬ספרה‬         ‫משפחתי אפל שקשור בעברה שלה‪ ,‬חלומותיה מנבאים‬
‫הראשון אלה במיל ֵעיל (זמורה‪-‬ביתן‪-‬מודן‪ ,‬שנת ‪ )2000‬עוסק‬       ‫פורענות מתקרבת והיא מתנחמת בחיקו של א ֵחר‪ ,‬עד לסוף‬

‫בסיפור חייה של צעירה המנסה ללא הצלחה למצוא את דרכה‬          ‫הטרגי המפתיע הבלתי נמנע‪.‬‬

‫בכתיבה‪ ,‬ואינה מסוגלת להתגבר על המחסומים הכרוכים בכך‪.‬‬        ‫העלילה מתרחשת בימי מלחמת המפרץ‪ ,‬בספטמבר ‪,1990‬‬
‫בתוך כך מתברר שהבריחה שהיא עוסקת בה ללא הרף ‪-‬‬               ‫סאדם חוסיין שליט עיראק פולש לכווית‪ ,‬והישיבה בחדרים‬
‫בריחה מהחיים‪ ,‬מהארץ‪ ,‬מסודות העבר‪ ,‬מאנשים אהובים‬             ‫האטומים ומסכות הגז מהווים עננה נוספת המרחפת מעל‬
‫שנטשו אותה ובעיקר מעצמה ‪ -‬היא המעצור העיקרי לכתיבה‪,‬‬         ‫ראשיהם של אילנה ובני משפחתה ומשמשים תזכורת לימים‬
‫ועד שלא תבחר בחיים‪ ,‬במקום בעיסוק האובססיבי במוות‪ ,‬לא‬

‫גיליון ‪29 44‬‬
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34