Page 19 - medorledor29
P. 19

‫בכעסו‪ ,‬אני חייבת להביא בחשבון שעלי להיות מודעת‬               ‫במצב זה ייתכן שאכן תשמור על חשיפת הכעס בתוך‬
                                                 ‫ולהוות דוגמה‪.‬‬  ‫המשפחה אך הוא יהפוך להיות מקור לבושה והאשמה‬
                                                                ‫עצמית‪ .‬ובכלל‪ ,‬לאובדן הביטחון העצמי והערכה העצמית‬
   ‫עם זאת‪ ,‬חשוב מאוד שהאווירה בבית תאפשר ביטוי של‬
   ‫כעסים בהתאם לכללים המקובלים בבית‪ .‬העדר לגיטימציה‬                                                                  ‫כאישה‪.‬‬
   ‫בביטוי של כעסים היא מסוכנת היות שיוצרת מצב שבו‬               ‫לעומת זאת‪ ,‬הכחשה של כעסים יוצרת מצב שבו האנרגיות‬
   ‫הילד יפנים את כעסיו כדי לא להרגיש דחוי ‪ -‬כי הדבר לא‬          ‫השליליות קיימות בגוף אך יש אובדן של התודעה בקשר‬
                                                                ‫לכעס הנאגר‪ .‬למשל‪ ,‬גם כאשר יש הכחשה מצידנו ולכאורה‬
                             ‫מקובל ‪ -‬או משום שחרד לתגובה‪.‬‬       ‫אנחנו חושבים שאנו פועלים בצורה רגילה‪ ,‬הסביבה קולטת‬
   ‫השלב הרצוי הוא שלב בו אדם מתחבר לכעסים‪ ,‬מביא‬                 ‫את הכעס‪ .‬הן בתגובות הגופניות והן במגע הפיזי עם אותו‬
   ‫בחשבון את הצורך בביטוי ומתאים ביטוי זה לסיטואציה‬
   ‫ולאנשים איתם נמצא‪ ,‬כאשר הוא מצליח להפוך את הכעס‬                                                                     ‫אדם‪.‬‬
   ‫לבקשה לקבל מענה לצרכיו כך שאלו ורגשותיו יהיו מובנים‬          ‫זהו מצב שבו כל מעמסה נוספת על המתרחש יכול לגרום‬
                                                                ‫לתגובה לא פרופורציונאלית לאירוע עצמו‪ .‬לדוג'‪ ,‬האישה‬
              ‫כשהקונפליקטים בינו לבין הסביבה יהיו מתונים‪.‬‬       ‫אמרה דבר מה לא נעים לבעלה‪ ,‬הוא כתגובה הפנה את גבו‪.‬‬
   ‫ברור שכאשר אדם מתעמת מול הכעסים או כאשר משתמש‬                ‫כשנשאל על‪-‬ידה אם כועס ענה שלא ועם זאת‪ ,‬הגוף דרוך‬
                                                                ‫בצורה כזו שכשילדו עובר לידו ונוגע בו פיזית – הוא מתפרץ‬
      ‫בהם כדי להגדיר בקשה‪ ,‬הוא יוצר אווירה שונה לחלוטין‪.‬‬        ‫עליו בצורה בלתי‪-‬נשלטת‪ ,‬כאשר הילד הוא לא מקור הכעס‬
   ‫הראשונה זו אווירה קונפליקטואלית‪ ,‬נעימה פחות‪ .‬בעוד‬
   ‫הבקשה יכולה להתקבל בהבנה‪ ,‬באמפתיה לצרכיו ואפילו‬                                                 ‫אלא טריגר להתפרצותו‪.‬‬
   ‫בשמחה‪ .‬לדוג'‪ ,‬זה שונה מאוד להטיח בפני הבעל על כך‬             ‫ייתכן שכמה רגעים אחרי התפרצות הכעס‪ ,‬האב יבין‬
                                                                ‫שההתפרצות הייתה חסרת פרופורציה אך לא מבחינתו‬
                   ‫שלא מחבק יותר מאשר פשוט לבקש חיבוק‪.‬‬          ‫לא היה מסוגל למנוע אותה‪ .‬ועם זאת‪ ,‬עדיין לא יעשה את‬
   ‫מכל הנאמר אפשר להבין את חשיבותו של הכעס בחיינו‪ ,‬את‬
   ‫מקומו בהבנת הצרכים שלנו‪ ,‬בהתחברות אליו ובביטויו ואת‬                                 ‫הקישור למה שקרה קודם עם אשתו‪.‬‬
                                                                ‫כאשר אדם מבטא כעס לעומת זאת‪ ,‬הוא יכול לעשות זאת‬
                                        ‫חלקו במערכות‪-‬יחסים‪.‬‬
                                                                                                              ‫בכמה אופנים‪.‬‬
‫מגזין מדור לדור ‪19‬‬                                              ‫לבטא כעס בצורה מבוקרת ומודעת בלי לפגוע במערכת‪-‬‬
                                                                ‫היחסים‪ .‬ובקצה השני‪ ,‬ביטוי כעס ממקום של אלימות‪ ,‬הרס‬

                                                                                       ‫ופגיעה הן במערכת‪-‬היחסים ובזולת‪.‬‬
                                                                ‫כאשר מדובר בביטוי חיצוני של כעס חשוב להדגיש כי‬
                                                                ‫האופן בו אנו מביעים כעס הוא מולד בחלקו ובחלקו נרכש‪.‬‬
                                                                ‫ילד היפראקטיבי‪ ,‬עוצמות ביטוי הכעס שלו תהיינה גדולות‬
                                                                ‫מאוד ויהיה לו קושי לווסת את הביטוי בגלל הגורמים‬
                                                                ‫הגנטיים‪ .‬מצד שני‪ ,‬אם בביתו צורת ביטוי הכעס היא מתונה‬
                                                                ‫ובשליטה‪ ,‬הוא ילמד לווסת ולבטא את הכעס בצורה מתונה‬

                                                                                                                ‫מתוך הרגל‪.‬‬
                                                                ‫אם יראה בבית תוקפנות הדדית בוטה‪ ,‬זה יחזק ויקצין את‬

                                                                                                            ‫הנטייה הגנטית‪.‬‬
                                                                ‫פה חשוב להבין שלחינוך יש השפעה מכרעת על ביטוי‬
                                                                ‫הכעסים‪ .‬אופן הביטוי שלנו כבוגרים נלמד ע"י הילד‪ .‬אם‬
                                                                ‫אני צועקת עליו כאשר מרגיז אותי‪ ,‬בין אם ארצה או לא‬
                                                                ‫ארצה‪ ,‬אני מלמדת אותו תוקפנות מילולית‪ .‬אם אני מעליבה‬
                                                                ‫אותו תוך כדי כעסים‪ ,‬אני מלמדת אותו להעליב‪ .‬אם אני‬

                                                                                       ‫מכה אותו‪ ,‬אני מלמדת אותו להכות‪.‬‬
                                                                          ‫הילד ילמד יותר מהמעשים שלי מאשר מהמילים‪.‬‬
                                                                ‫כשאני מבטאה את כעסי כלפיו וכלפי שאר הבית בצורה‬
                                                                ‫שלא פוגעת ביחסים‪ ,‬אני מלמדת אותו לכבד את הכעס שלו‪,‬‬
                                                                ‫לבטא אותו בצורה לגיטימית ולהיות מודע כי באופן הביטוי‬
                                                                ‫של הכעס יש להביא בחשבון את שמירת מערכת‪-‬היחסים‬

                                                                                                     ‫ואת בן האדם שיקר לו‪.‬‬
                                                                ‫עפ"י רוב אנו לא חושבים על זה‪ ,‬על איך ביטוי הכעס שלנו‬
                                                                ‫משפיע על הילד ומשמעות הדבר היא שכדי שילד ישלוט‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24