Page 11 - medorledor28
P. 11

‫הרכזים‪/‬ות עובדים בשיתוף פעולה עם עיריות ומחנכות בתי‬           ‫התשובות מתלמיד אחר‪ .‬לחפש מישהו מבוגר‪/‬חבר שיעזור‬
   ‫הספר‪ .‬לא עובדים ב'ריק'‪ .‬הרכזות בקשר פעם בשבוע לפחות‬                                               ‫לך לפתור – זו מיומנות‪.‬‬
   ‫עם המורות וההורים‪ ,‬ומקבלות דיווח על סמך הישיבות‬
                                                                     ‫חשוב לציין שאין קשר בין מתנדב לילד מחוץ למסגרת‪.‬‬
                                     ‫הנערכות עם המתנדבים‪".‬‬
                                                                  ‫סיפורה האישי של מרינה‬
  ‫עונשים בגין התנהגות לא נאותה של ילד‬
                            ‫כלפי ילד‪/‬מתנדב ?‬                     ‫"אני הייתי ילדת אמצע‪ .‬הייתי‬
                                                                 ‫בסדר‪ ,‬לא הוצאתי ‪ 100‬וגם לא‬
      ‫"הילדים לומדים סגנונות תגובה למקרי התנהגות שונים‪.‬‬          ‫נכשלתי‪ .‬פשוט נאלמת‪ ,‬חסרת‬
   ‫ילד שבהפסקה שיחק למשל במשחק קופסה וחטפו לו או‬                 ‫בטחון‪ ,‬לא עושה בעיות‪ .‬בגיל מבוגר‬
   ‫הפריעו לו וזה גרם לו להרים יד על ילד אחר‪ ,‬הוא והילד‬           ‫יחסית גיליתי מה הכוחות והיכולות‬
   ‫השני יעברו שיחת בירור עם המתנדב ולעיתים עם הרכז‬               ‫שלי‪ .‬אילו היה לי מתנדב של צ‪.‬ב‪.‬ע‪.‬‬
   ‫כדי לדעת איך אפשר לפתור הקונפליקט בדרך אחרת‪.‬‬                  ‫בבית ספר יסוד אולי הייתי מגלה‬
   ‫אם התנהגות אלימה חוזרת על עצמה‪ ,‬הילד יושעה מ‪2 -‬‬               ‫זאת הרבה לפני‪ .‬המטרה היא‬
                                                                 ‫לדעת במה אני טוב ולהעצים את‬
                                                      ‫פעילויות‪.‬‬
   ‫בגלל תגובה מילולית שלילית אנחנו לא משעים‪ .‬אנחנו נבצע‬                                                            ‫היכולות"‪.‬‬
   ‫עם הילד שיחת בירור כדי שהילד ידע איך אפשר להתנהג‬              ‫"אני הגעתי ל צ‪.‬ב‪.‬ע‪ .‬לפני ‪ 5‬שנים בלי להבין את כל‬
                                                                 ‫המשמעות של העמותה ועם המון רצון ללמוד‪ .‬למדתי‬
                                                         ‫אחרת‪.‬‬   ‫קרימינולוגיה ואכיפת חוק בבית ברל‪ .‬התנסיתי בעבודה‬
   ‫בכל מקרה אנחנו נדווח על התגובות הללו למחנכת ולהורים‬           ‫עם נערות בסיכון ב"מסילה"‪ ,‬מושב בירושלים‪ .‬אחרי שבוע‬
                                                                 ‫בהתנסות הבנתי שזה לא בשבילי כי זה מאוד לא פשוט‪.‬‬
                         ‫כדי שגם הם יהיו עם 'היד על הדופק'‪.‬‬      ‫המטאפורה היא שמסילה נמצאת במושב בחלקו העליון‬
   ‫סיפור הצלחה מרגש על ילדה שמרינה היתה הרכזת שלה‬                ‫שכדי לצאת ממנו צריך לרדת למטה ואני רצתי כלפי מטה‪.‬‬
   ‫בת"א "שוב‪ ,‬מדובר בילדת אמצע חסרת בטחון‪ .‬היתה פעילות‬           ‫לאחר מכן עבדתי עם ילדים בסיכון דרך "הסוכנות היהודית"‬
   ‫באמצע השנה בה נשאלו הילדים מה התחביבים שלהם ומה‬               ‫בשנים ‪ .2008-2010‬היה פרויקט "דור העתיד" בו עבדנו‬
   ‫אני רוצה לעשות כשאהיה גדול‪ .‬הילדה כבר הרגישה בנוח‬             ‫עם משפחות לפי מעגלים‪ :‬חברתי‪ ,‬לימודי‪ ,‬אישי של הילד‬
   ‫עם הילדים והמתנדבים‪ .‬היא אמרה לי שהיא אוהבת לשיר‬
   ‫באמבטיה‪ ,‬כמו שקוראים לזה ואף אחד לא יודע מזה‪ .‬עם‬                                                                ‫ומשפחתי‪.‬‬
   ‫המון אומץ היא החליטה לשיר‪ .‬היתה דקת דומייה בכיתה‪.‬‬             ‫מ‪ 2011 -‬אני ב‪-‬צ‪.‬ב‪.‬ע‪ .‬וזה המקום שלי‪ .‬ילדים שהם לא‬
   ‫אני נכנסתי מהמסדרון לכיתה בפה פעור‪ .‬מה? באמת? ככה‬             ‫בסיכון‪ .‬כמו שהמתנדבים תומכים‪ ,‬מפעילים‪ ,‬מקשיבים‬
   ‫את שרה ואף אחד לא יודע ? ילדה שמעולם לא נבחנה‬                 ‫ומוציאים מהילדים את החוזקות והיכולות‪ ,‬כך הרכזות‬
   ‫למקהלת בית הספר‪ ,‬כי להגיע ולעמוד מול כולם ולשיר?‬              ‫מצליחות להוציא מהמתנדבים את החוזקות והיכולות‬
   ‫מה פתאום אולי יצחקו עליי ! עודדנו אותה והיא הלכה‬
   ‫למורה שהיתה אחראית על המקהלה ובטקס הבא שהתקיים‬                                                                     ‫שלהם‪.‬‬
   ‫היא היתה הסולנית המובילה‪ .‬לעמוד זקופה ועם אומץ מול‬
   ‫כל בית הספר‪ ,‬זה סיפור הצלחה בעיני"‪ .‬אנחנו לא מנסים‬            ‫האם צריך ידע מוקדם כדי להתנדב בצ‪.‬ב‪.‬ע‪?...‬‬

         ‫להציל את הילדים‪ ,‬אלא למנף את החוזקות והיכולות‪.‬‬          ‫"לא‪ .‬צריך רק לרצות לתרום וללמוד‪ .‬יש הרבה כלים‬
                                                                 ‫ב‪-‬צ‪.‬ב‪.‬ע‪ .‬וכפי שאמרתי‪ ,‬אנחנו רוצים שהמתנדב יעשה בהם‬
                               ‫איך את הרגשת?‬
                                                                                                   ‫שימוש תוך כדי הפעילות‪.‬‬
   ‫"בכיתי‪ .‬התרגשתי מאוד כי זו ילדה שיצרתי איתה קשר‪ .‬ילדה‬         ‫המתנדב יכול להיות מכל תחום עיסוק‪ .‬יש מתנדב שלומד‬
   ‫שהיתה אז בכיתה ו' ובשנה הבאה צריכה לעלות לכיתה ט'‪.‬‬            ‫מוסיקה ב"רימון" ויש מישהי העוסקת במחקר לגילוי הסרטן‪,‬‬
   ‫אני מאמינה שהיא תבוא ל צ‪.‬ב‪.‬ע‪ .‬למרכז בו היא החלה את‬
                                                                                           ‫יש בני נוער ממגמת גרפיקה וכו'‪.‬‬
      ‫דרכה ותתנדב שם מתוך מחויבות אישית ותסגור מעגל‪".‬‬            ‫הילדים נחשפים להמון מודלים לחיקוי והם גם בוחנים את‬

                             ‫סיפור על מתנדבת‬                                                          ‫הגבולות של המתנדב‪".‬‬

   ‫"מישהי שכל חייה התנהלה תחת צילה של האם‪ ,‬שהיתה‬                                    ‫איך מתמנים להיות רכז ?‬
   ‫מצוינת בהמון דברים‪ .‬מתנדבת שלא היתה בטוחה במה היא‬
   ‫טובה‪ .‬היא ישבה בישיבות הקשיבה‪ ,‬שתקה והפנימה‪ .‬תוך‬                                                            ‫"יש ‪ 2‬דרכים‪:‬‬
   ‫כדי פעילות הסתבר לה שהיא נפלאה בציור ובכל מה שקשור‬            ‫א‪ .‬ניתן להיכנס לעמותה כמתנדב ולאחר מכן להציע את‬
   ‫במלאכת יד‪ .‬היא גילתה עולם שלם‪ .‬היא החלה להתנדב גם‬             ‫עצמך להתמנות לרכז כשנפתחת משרה ושולחים קורות‬
   ‫בתחום זהירות בדרכים עם ילדים‪ .‬בזכות צ‪.‬ב‪.‬ע‪ .‬היא הבינה‬
   ‫שאף פעם לא השתמשה ביכולות שלה‪ .‬היא הבינה שמה‬                                                                         ‫חיים‪.‬‬
   ‫שהיא מקבלת הוא הרבה יותר ממה שהיא נותנת‪ .‬זו אמרה‬              ‫ב‪ .‬לשלוח קורות חיים לעמותה מתוך מטרה להתקבל כרכז‪,‬‬

                                                 ‫שגורה אצלנו‪".‬‬                              ‫מבלי שהתנדבת בעבר בעמותה‪.‬‬
                                                                 ‫אין דבר כזה דרגות ב‪ -‬צ‪.‬ב‪.‬ע‪ ...‬אתה מתנדב כמה שנים‬
                       ‫מסיבות בחגים לילדים ?‬
                                                                                                               ‫שאתה רוצה‪".‬‬
        ‫כמובן שיש מסיבות בחגים‪ ,‬חנוכה פורים שבועות וכו'‪.‬‬
   ‫לכל מרכז של צ‪.‬ב‪.‬ע‪ .‬יש שותף עסקי התורם מתנדבים וגם‬                             ‫מתי מתקיים גיוס מתנדבים?‬

                            ‫מסייע מבחינת תחזוקה של המרכז‪.‬‬        ‫"עכשיו מתחילים לגייס‪ .‬המרכזים של צ‪.‬ב‪.‬ע‪ .‬נפתחים בסוף‬
                                                                 ‫אוקטובר ‪ 2015‬או תחילת נובמבר עד ‪ ,30.6.16‬סוף שנת‬
‫מגזין מדור לדור ‪11‬‬                                               ‫הלימודים‪ .‬המרכזים הם כיתות בתוך בית הספר ולעיתים‬

                                                                                                  ‫הפעילות מבוצעת במקלט‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16