Page 11 - medorledor28
P. 11
הרכזים/ות עובדים בשיתוף פעולה עם עיריות ומחנכות בתי התשובות מתלמיד אחר .לחפש מישהו מבוגר/חבר שיעזור
הספר .לא עובדים ב'ריק' .הרכזות בקשר פעם בשבוע לפחות לך לפתור – זו מיומנות.
עם המורות וההורים ,ומקבלות דיווח על סמך הישיבות
חשוב לציין שאין קשר בין מתנדב לילד מחוץ למסגרת.
הנערכות עם המתנדבים".
סיפורה האישי של מרינה
עונשים בגין התנהגות לא נאותה של ילד
כלפי ילד/מתנדב ? "אני הייתי ילדת אמצע .הייתי
בסדר ,לא הוצאתי 100וגם לא
"הילדים לומדים סגנונות תגובה למקרי התנהגות שונים. נכשלתי .פשוט נאלמת ,חסרת
ילד שבהפסקה שיחק למשל במשחק קופסה וחטפו לו או בטחון ,לא עושה בעיות .בגיל מבוגר
הפריעו לו וזה גרם לו להרים יד על ילד אחר ,הוא והילד יחסית גיליתי מה הכוחות והיכולות
השני יעברו שיחת בירור עם המתנדב ולעיתים עם הרכז שלי .אילו היה לי מתנדב של צ.ב.ע.
כדי לדעת איך אפשר לפתור הקונפליקט בדרך אחרת. בבית ספר יסוד אולי הייתי מגלה
אם התנהגות אלימה חוזרת על עצמה ,הילד יושעה מ2 - זאת הרבה לפני .המטרה היא
לדעת במה אני טוב ולהעצים את
פעילויות.
בגלל תגובה מילולית שלילית אנחנו לא משעים .אנחנו נבצע היכולות".
עם הילד שיחת בירור כדי שהילד ידע איך אפשר להתנהג "אני הגעתי ל צ.ב.ע .לפני 5שנים בלי להבין את כל
המשמעות של העמותה ועם המון רצון ללמוד .למדתי
אחרת. קרימינולוגיה ואכיפת חוק בבית ברל .התנסיתי בעבודה
בכל מקרה אנחנו נדווח על התגובות הללו למחנכת ולהורים עם נערות בסיכון ב"מסילה" ,מושב בירושלים .אחרי שבוע
בהתנסות הבנתי שזה לא בשבילי כי זה מאוד לא פשוט.
כדי שגם הם יהיו עם 'היד על הדופק'. המטאפורה היא שמסילה נמצאת במושב בחלקו העליון
סיפור הצלחה מרגש על ילדה שמרינה היתה הרכזת שלה שכדי לצאת ממנו צריך לרדת למטה ואני רצתי כלפי מטה.
בת"א "שוב ,מדובר בילדת אמצע חסרת בטחון .היתה פעילות לאחר מכן עבדתי עם ילדים בסיכון דרך "הסוכנות היהודית"
באמצע השנה בה נשאלו הילדים מה התחביבים שלהם ומה בשנים .2008-2010היה פרויקט "דור העתיד" בו עבדנו
אני רוצה לעשות כשאהיה גדול .הילדה כבר הרגישה בנוח עם משפחות לפי מעגלים :חברתי ,לימודי ,אישי של הילד
עם הילדים והמתנדבים .היא אמרה לי שהיא אוהבת לשיר
באמבטיה ,כמו שקוראים לזה ואף אחד לא יודע מזה .עם ומשפחתי.
המון אומץ היא החליטה לשיר .היתה דקת דומייה בכיתה. מ 2011 -אני ב-צ.ב.ע .וזה המקום שלי .ילדים שהם לא
אני נכנסתי מהמסדרון לכיתה בפה פעור .מה? באמת? ככה בסיכון .כמו שהמתנדבים תומכים ,מפעילים ,מקשיבים
את שרה ואף אחד לא יודע ? ילדה שמעולם לא נבחנה ומוציאים מהילדים את החוזקות והיכולות ,כך הרכזות
למקהלת בית הספר ,כי להגיע ולעמוד מול כולם ולשיר? מצליחות להוציא מהמתנדבים את החוזקות והיכולות
מה פתאום אולי יצחקו עליי ! עודדנו אותה והיא הלכה
למורה שהיתה אחראית על המקהלה ובטקס הבא שהתקיים שלהם.
היא היתה הסולנית המובילה .לעמוד זקופה ועם אומץ מול
כל בית הספר ,זה סיפור הצלחה בעיני" .אנחנו לא מנסים האם צריך ידע מוקדם כדי להתנדב בצ.ב.ע?...
להציל את הילדים ,אלא למנף את החוזקות והיכולות. "לא .צריך רק לרצות לתרום וללמוד .יש הרבה כלים
ב-צ.ב.ע .וכפי שאמרתי ,אנחנו רוצים שהמתנדב יעשה בהם
איך את הרגשת?
שימוש תוך כדי הפעילות.
"בכיתי .התרגשתי מאוד כי זו ילדה שיצרתי איתה קשר .ילדה המתנדב יכול להיות מכל תחום עיסוק .יש מתנדב שלומד
שהיתה אז בכיתה ו' ובשנה הבאה צריכה לעלות לכיתה ט'. מוסיקה ב"רימון" ויש מישהי העוסקת במחקר לגילוי הסרטן,
אני מאמינה שהיא תבוא ל צ.ב.ע .למרכז בו היא החלה את
יש בני נוער ממגמת גרפיקה וכו'.
דרכה ותתנדב שם מתוך מחויבות אישית ותסגור מעגל". הילדים נחשפים להמון מודלים לחיקוי והם גם בוחנים את
סיפור על מתנדבת הגבולות של המתנדב".
"מישהי שכל חייה התנהלה תחת צילה של האם ,שהיתה איך מתמנים להיות רכז ?
מצוינת בהמון דברים .מתנדבת שלא היתה בטוחה במה היא
טובה .היא ישבה בישיבות הקשיבה ,שתקה והפנימה .תוך "יש 2דרכים:
כדי פעילות הסתבר לה שהיא נפלאה בציור ובכל מה שקשור א .ניתן להיכנס לעמותה כמתנדב ולאחר מכן להציע את
במלאכת יד .היא גילתה עולם שלם .היא החלה להתנדב גם עצמך להתמנות לרכז כשנפתחת משרה ושולחים קורות
בתחום זהירות בדרכים עם ילדים .בזכות צ.ב.ע .היא הבינה
שאף פעם לא השתמשה ביכולות שלה .היא הבינה שמה חיים.
שהיא מקבלת הוא הרבה יותר ממה שהיא נותנת .זו אמרה ב .לשלוח קורות חיים לעמותה מתוך מטרה להתקבל כרכז,
שגורה אצלנו". מבלי שהתנדבת בעבר בעמותה.
אין דבר כזה דרגות ב -צ.ב.ע ...אתה מתנדב כמה שנים
מסיבות בחגים לילדים ?
שאתה רוצה".
כמובן שיש מסיבות בחגים ,חנוכה פורים שבועות וכו'.
לכל מרכז של צ.ב.ע .יש שותף עסקי התורם מתנדבים וגם מתי מתקיים גיוס מתנדבים?
מסייע מבחינת תחזוקה של המרכז. "עכשיו מתחילים לגייס .המרכזים של צ.ב.ע .נפתחים בסוף
אוקטובר 2015או תחילת נובמבר עד ,30.6.16סוף שנת
מגזין מדור לדור 11 הלימודים .המרכזים הם כיתות בתוך בית הספר ולעיתים
הפעילות מבוצעת במקלט.