Page 10 - medorledor28
P. 10
"צ.ב.ע .צעירים בונים עתיד"
התנדבות שהיא חוויה ומקום לצמיחה
מדובר בילדים נורמטיביים שפחות שמים לב אליהם בכיתה. מאת :איילת יובל דרזנר [email protected]
מסוג הילדים שאין להם בעיות התנהגות מיוחדות ,לא
מצביעים בשיעור ,מתוך תפיסה מוטעית שאם אצביע ואטעה שגרתי בהרצליה רציתי לעשות משהו למען הקהילה.כ
יצחקו עלי אז עדיף שלא להצביע .ילדים לא בולטים שבתוך
משהו שאוכל לחוש ולראות תוך פרק זמן קצר שתורם,
כיתה בת 35תלמידים ,ניתן בנקל לפספס אותם וחבל. שיש תוצאות .העדפתי את גיל בית הספר היסודי,
לילדים אלו יש צורך לימודי או התנהגותי רגשי. מתוך פרספקטיבה אישית ,שזה דור העתיד בו אוכל לתמוך,
ללמד ולדבר בגובה העיניים .אחרי שיחת טלפון עם מכרה
זו לא עמותה טיפולית לבעיות התנהגות חמורות וגם לא בשם Einat Vivanteשהכירה עמותות להתנדבות ועשתה
לילד שיש בביתו מעורבות של עובדת סוציאלית .אין לנו איתי מעין "תיאום ציפיות" הכרתי את צ.ב.ע .אני מזמינה
הכשרה לטפל בילדים כאלו". אתכם לקרוא ולבוא להתנדב
אז איך מתחילים? מה זה צ.ב.ע? .
לפני ההתנדבות המתנדב מגיע לשיחה עם הרכז .לאחר "אנחנו עמותה חברתית חינוכית המפעילה מרכזי העשרה
תיאום ציפיות והבנה ,המתנדב זוכה להכשרה אחת מהרכז. לילדים במודל פיזי ומקוון חדשני .כלומר יש מרכזים אליהם
מגיעים המתנדבים פיזית פעמיים בשבוע ויש אפשרות
מתנדב לתחום המקוון מקבל 3הכשרות. שהמתנדב יהיה בבית ,באוניברסיטה או בכל מקום אחר בו
בנוסף ,בסוף כל פעילות יש ישיבה של כל המתנדבים עם יש מחשב ,בעוד הילדים נמצאים בכיתת מחשבים במרכז
הרכז ועוד ישיבה אחת בסוף כל חודש. העשרה .המתנדב מעביר פעילות מרחוק לקבוצת ילדים".
המתנדב לומד מספר כלים כמו" :מעגל אפרת"" ,שפת האני"
ו"מודל לפתרון קונפליקטים" ,במטרה לעשות בהם שימוש מתי צ.ב.ע .החלה את דרכה ?
במרכז בהדרכה ועידוד הילדים לפתח עצמאות מחשבתית
"צ.ב.ע .הוקמה ב 1999 -מעט אחרי רצח רבין כשהיתה
והתנהגותית. תחושה במדינה שצריך לעשות מעשה שיחבר בין אנשים.
למשל ,כשמתרחש קונפליקט על משחק בכדור ,שזו פעילות הוקמו משחקיות בשכונה ד' בבאר שבע ובשכונת התקווה
שילד נתקל בה ביומיום בבית הספר או בשכונה ,הוא ידע בתל אביב ,אליהן הגיעו הורים ,ילדים ,פעוטות כיוון
איך להתנהג בסיטואציה לפני השימוש באלימות מילולית שהמשחקייה היתה פתוחה לכל האוכלוסייה .עם הזמן ראו
ב-צ.ב.ע .שיש צורך גדול יותר והמתנדבים עליהם היא
או פיזית.
דוגמא אחרת ,המתנדב ,לאחר שמכיר את הילדים בוחר בילד מושתתת ,חשבו מה ניתן לעשות".
אחד מתוך קבוצה עימה יבוצע דיון .הילד הנבחר הופך להיות חזון העמותה מראשיתה התייחס לאזרחים פעילים התורמים
מנחה ,אחרי שהמתנדב הסביר לו איך לפעול .הילד המנחה לקהילה ,כלומר ,הילדים הם קהל היעד שלנו לא פחות
שואל את הילדים מה היו עושים בסיטואציה מסוימת .כל
ילד מהקבוצה יכול לשלוף פתרון איך לדעתו ניתן לפתור. מהמתנדבים.
נוצר מצב שכל ילד מביא פתרון מתוך עולם המושגים קבוצת גיל הילדים ב צ.ב.ע :..בית ספר יסודי ג' – ו'.
שלו ,משהו שהוא היה רוצה שיקרה ואחרי שמדברים על
האפשרויות ,נוצרת הבנה גדולה יותר .בסוף הפעילות הילד מי המתנדבים שלכם ?
המנחה משתף את הכיתה בתוצאה .כולם יוצאים נשכרים
מכך .הילד המנחה זוכה לגלות יכולת שלא ידע שקיימת בו. תיכוניסטים כחלק מהתנדבות אישית ,חיילים ,אזרחים
גם בשיעורי הבית המתנדב מעניק מנחה את הילד איך בכל מיני גילאים ומקצועות וגם פנסיונרים .יש מתנדבים
לפתור .אין פה כוונה שהמתנדב יעשה לילד את שיעורי הבית, הפועלים מאז הקמת העמותה ,כ 16 -שנה ויש אפילו מתנדב
אך מניסיוננו ,אם ילד מגיע הביתה עם שיעורים במקצוע
מסוים בו הוא מתקשה ,לרוב הוא יפתח את המחברת ואחרי שאמא שלו היא מדור המשחקיות.
כמה דקות יסגור ,ילך לשחק או יעתיק לפני השיעור את
"ילדי אמצע"
"סוג הילדים המגיע לעמותה נקרא בלשוננו "ילדי אמצע".
לא מדובר בילדי 'סנדוויץ'.
10מגזין מדור לדור