Page 10 - medorledor28
P. 10

‫"צ‪.‬ב‪.‬ע‪ .‬צעירים בונים עתיד"‬
       ‫התנדבות שהיא חוויה ומקום לצמיחה‬

‫מדובר בילדים נורמטיביים שפחות שמים לב אליהם בכיתה‪.‬‬                         ‫מאת ‪ :‬איילת יובל דרזנר ‪[email protected]‬‬
‫מסוג הילדים שאין להם בעיות התנהגות מיוחדות‪ ,‬לא‬
‫מצביעים בשיעור‪ ,‬מתוך תפיסה מוטעית שאם אצביע ואטעה‬             ‫שגרתי בהרצליה רציתי לעשות משהו למען הקהילה‪.‬כ‬
‫יצחקו עלי אז עדיף שלא להצביע‪ .‬ילדים לא בולטים שבתוך‬
                                                              ‫משהו שאוכל לחוש ולראות תוך פרק זמן קצר שתורם‪,‬‬
     ‫כיתה בת ‪ 35‬תלמידים‪ ,‬ניתן בנקל לפספס אותם וחבל‪.‬‬           ‫שיש תוצאות‪ .‬העדפתי את גיל בית הספר היסודי‪,‬‬
           ‫לילדים אלו יש צורך לימודי או התנהגותי רגשי‪.‬‬        ‫מתוך פרספקטיבה אישית‪ ,‬שזה דור העתיד בו אוכל לתמוך‪,‬‬
                                                              ‫ללמד ולדבר בגובה העיניים‪ .‬אחרי שיחת טלפון עם מכרה‬
‫זו לא עמותה טיפולית לבעיות התנהגות חמורות וגם לא‬              ‫בשם ‪ Einat Vivante‬שהכירה עמותות להתנדבות ועשתה‬
‫לילד שיש בביתו מעורבות של עובדת סוציאלית‪ .‬אין לנו‬             ‫איתי מעין "תיאום ציפיות" הכרתי את צ‪.‬ב‪.‬ע‪ .‬אני מזמינה‬

                               ‫הכשרה לטפל בילדים כאלו‪".‬‬                                      ‫אתכם לקרוא ולבוא להתנדב‬

                           ‫אז איך מתחילים?‬                                                 ‫מה זה צ‪.‬ב‪.‬ע‪? .‬‬

‫לפני ההתנדבות המתנדב מגיע לשיחה עם הרכז‪ .‬לאחר‬                 ‫"אנחנו עמותה חברתית חינוכית המפעילה מרכזי העשרה‬
‫תיאום ציפיות והבנה‪ ,‬המתנדב זוכה להכשרה אחת מהרכז‪.‬‬             ‫לילדים במודל פיזי ומקוון חדשני‪ .‬כלומר יש מרכזים אליהם‬
                                                              ‫מגיעים המתנדבים פיזית פעמיים בשבוע ויש אפשרות‬
                   ‫מתנדב לתחום המקוון מקבל ‪ 3‬הכשרות‪.‬‬          ‫שהמתנדב יהיה בבית‪ ,‬באוניברסיטה או בכל מקום אחר בו‬
‫בנוסף‪ ,‬בסוף כל פעילות יש ישיבה של כל המתנדבים עם‬              ‫יש מחשב‪ ,‬בעוד הילדים נמצאים בכיתת מחשבים במרכז‬

                    ‫הרכז ועוד ישיבה אחת בסוף כל חודש‪.‬‬           ‫העשרה‪ .‬המתנדב מעביר פעילות מרחוק לקבוצת ילדים‪".‬‬
‫המתנדב לומד מספר כלים כמו‪" :‬מעגל אפרת"‪" ,‬שפת האני"‬
‫ו"מודל לפתרון קונפליקטים"‪ ,‬במטרה לעשות בהם שימוש‬                            ‫מתי צ‪.‬ב‪.‬ע‪ .‬החלה את דרכה ?‬
‫במרכז בהדרכה ועידוד הילדים לפתח עצמאות מחשבתית‬
                                                              ‫"צ‪.‬ב‪.‬ע‪ .‬הוקמה ב‪ 1999 -‬מעט אחרי רצח רבין כשהיתה‬
                                               ‫והתנהגותית‪.‬‬    ‫תחושה במדינה שצריך לעשות מעשה שיחבר בין אנשים‪.‬‬
‫למשל‪ ,‬כשמתרחש קונפליקט על משחק בכדור‪ ,‬שזו פעילות‬              ‫הוקמו משחקיות בשכונה ד' בבאר שבע ובשכונת התקווה‬
‫שילד נתקל בה ביומיום בבית הספר או בשכונה‪ ,‬הוא ידע‬             ‫בתל אביב‪ ,‬אליהן הגיעו הורים‪ ,‬ילדים‪ ,‬פעוטות כיוון‬
‫איך להתנהג בסיטואציה לפני השימוש באלימות מילולית‬              ‫שהמשחקייה היתה פתוחה לכל האוכלוסייה‪ .‬עם הזמן ראו‬
                                                              ‫ב‪-‬צ‪.‬ב‪.‬ע‪ .‬שיש צורך גדול יותר והמתנדבים עליהם היא‬
                                                   ‫או פיזית‪.‬‬
‫דוגמא אחרת‪ ,‬המתנדב‪ ,‬לאחר שמכיר את הילדים בוחר בילד‬                                     ‫מושתתת‪ ,‬חשבו מה ניתן לעשות‪".‬‬
‫אחד מתוך קבוצה עימה יבוצע דיון‪ .‬הילד הנבחר הופך להיות‬         ‫חזון העמותה מראשיתה התייחס לאזרחים פעילים התורמים‬
‫מנחה‪ ,‬אחרי שהמתנדב הסביר לו איך לפעול‪ .‬הילד המנחה‬             ‫לקהילה‪ ,‬כלומר‪ ,‬הילדים הם קהל היעד שלנו לא פחות‬
‫שואל את הילדים מה היו עושים בסיטואציה מסוימת‪ .‬כל‬
‫ילד מהקבוצה יכול לשלוף פתרון איך לדעתו ניתן לפתור‪.‬‬                                                           ‫מהמתנדבים‪.‬‬
‫נוצר מצב שכל ילד מביא פתרון מתוך עולם המושגים‬                        ‫קבוצת גיל הילדים ב צ‪.‬ב‪.‬ע‪ :..‬בית ספר יסודי ג' – ו'‪.‬‬
‫שלו‪ ,‬משהו שהוא היה רוצה שיקרה ואחרי שמדברים על‬
‫האפשרויות‪ ,‬נוצרת הבנה גדולה יותר‪ .‬בסוף הפעילות הילד‬                                 ‫מי המתנדבים שלכם ?‬
‫המנחה משתף את הכיתה בתוצאה‪ .‬כולם יוצאים נשכרים‬
‫מכך‪ .‬הילד המנחה זוכה לגלות יכולת שלא ידע שקיימת בו‪.‬‬           ‫תיכוניסטים כחלק מהתנדבות אישית‪ ,‬חיילים‪ ,‬אזרחים‬
‫גם בשיעורי הבית המתנדב מעניק מנחה את הילד איך‬                 ‫בכל מיני גילאים ומקצועות וגם פנסיונרים‪ .‬יש מתנדבים‬
‫לפתור‪ .‬אין פה כוונה שהמתנדב יעשה לילד את שיעורי הבית‪,‬‬         ‫הפועלים מאז הקמת העמותה‪ ,‬כ‪ 16 -‬שנה ויש אפילו מתנדב‬
‫אך מניסיוננו‪ ,‬אם ילד מגיע הביתה עם שיעורים במקצוע‬
‫מסוים בו הוא מתקשה‪ ,‬לרוב הוא יפתח את המחברת ואחרי‬                                      ‫שאמא שלו היא מדור המשחקיות‪.‬‬
‫כמה דקות יסגור‪ ,‬ילך לשחק או יעתיק לפני השיעור את‬
                                                                                              ‫"ילדי אמצע"‬

                                                              ‫"סוג הילדים המגיע לעמותה נקרא בלשוננו "ילדי אמצע"‪.‬‬
                                                                                               ‫לא מדובר בילדי 'סנדוויץ'‪.‬‬

                                                                                                  ‫‪ 10‬מגזין מדור לדור‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15