Page 36 - medorledor143
P. 36

‫ממ"ד הזמן‬

‫צילום‪ :‬עידן צורדקר‬                                                  ‫ממ"ד הזמן‬

              ‫למצוא חריץ בזמן דרכו יוכל אולי להגיע אליה שוב‪.‬‬  ‫רויטל פז‪-‬אבולעפיה מספרת על ספרה השני "חריץ בזמן"‬
‫כדי לנסות לפענח את אותו חריץ חמקמק‪ ,‬מתחיל שבתאי לתעד‬               ‫שמספק אפשרות נדירה להתעלות מעל המקום והזמן‪.‬‬
‫את חקירותיו במחברות‪ .‬את המחברות הוא מוסר לסהר ‪ -‬סופר‬
‫צללים וחבר ילדותה של רחל‪ .‬קריאתו של סהר במחברות משמשת‬                                                     ‫מאת‪ :‬זהר נוי‬
‫ציר נוסף ברומן‪ ,‬דרכו נאלץ גם הוא לבחון את חייו ואת אופן‬
‫התמודדותו עם מושג הזמן‪ .‬עליו להתמודד עם הפחד שלו מזמניות‬      ‫מציאות בה כל רגע הכול יכול להשתנות ולא בהכרחב‬

         ‫החיים שגורמת להיעלמותם של אנשים ושל משמעויות‪.‬‬        ‫לטובה‪ ,‬נדמה שהזמן מקבל משמעות חזקה במיוחד‬
‫הרומן "חריץ בזמן" מחולק לתשעה זמנים כשבכל אחד מהם אפשר‬        ‫בחיינו‪ .‬במציאות בה אנחנו מקבלים התרעות של דקות‬
‫ליהנות מהדמיון ומהכישרון של רויטל פז‪-‬אבולעפיה‪ .‬כך למשל‬
‫כשהיא כותבת‪" :‬כשאיעלם‪ ,‬תמשיך לחשוב עליי‪ .‬אולי אז תתחיל‬        ‫על טיל מאיראן או שאנחנו תקועים באתונה וסופרים את הימים עד‬
‫להבחין שחלומות מאפשרים מגע בין מרחבים וזמנים שונים‬            ‫לחזרה לארץ‪ ,‬אפשר בהחלט להגיד שאנחנו חיים על הרצף של בין‬
                                                              ‫ממ"ד לממד הזמן‪ .‬לרויטל פז‪-‬אבולעפיה חיוני מאוד להתעלות מעל‬
                           ‫שמתקיימים זה לצד זה בו‪-‬זמנית"‪.‬‬     ‫המקום והזמן דווקא בעולם בו הכול שברירי‪ ,‬זמני ולא ודאי ‪ -‬אם תרצו‬
‫לדברי רויטל "משמעות הזמן מורכבת ולא דיכוטומית‪ .‬בני שבט‬        ‫כמו במטריקס ‪ -‬להבין ש"החיים הם כמו חלום"‪ .‬מה זה אומר? האם‬
‫ההביה‪ ,‬למשל‪ ,‬עליהם חולם שבתאי‪ ,‬מודעים למורכבות הזמן‪ .‬הם‬       ‫אנחנו יכולים לחלום את החיים שאנחנו מייחלים לעצמנו? ואולי‬
‫יודעים שאין זמן הזבוב זהה לזמן הינשוף או הסלע‪ .‬לפיכך הם‬
‫מתאמנים באיסוף פעימות הזמן השונות של כל אובייקט או יצור חי‪.‬‬     ‫החיים שאנחנו מתייחסים אליהם כאל מציאות אינם אלא חלום?‬
‫את התנודות האלה הם משליכים לנהר ושואפים להתמזג עם כל‬          ‫כדי להבין את התפיסה המרתקת הזאת יש לצלול לעולם המיוחד של‬
                                                              ‫יוצרת שלפי הקוראים הוא "עשיר בחוכמה אלוהית"‪ .‬רויטל פז‪-‬‬
                            ‫תנודות הזמן שהוא אוסף בדרכו"‪.‬‬     ‫אבולעפיה היא קול ספרותי יוצא דופן שמצייר בכתיבתו ערים‬
                                                              ‫פנימיות‪ ,‬חריצי זמן ואנשים שחיים בין החלום לזיכרון‪ .‬מאחוריה שני‬
                                   ‫כתיבה שהיא מסע‬             ‫ספרים בולטים‪ .‬לתואר ראשון למדה גם תרבות קלאסית‪ ,‬לימודי יוון‬

‫ספרה הראשון "הערים שמעבר לפרגוד"‪ ,‬מגולל את חייה של עומר‪.‬‬                           ‫ורומא העתיקה ותואר שני בספרות צרפת‪.‬‬
‫היא מספרת לנכדה על שבע ערים דמיוניות בהן חיה‪ ,‬כשכל אחת‬        ‫"חריץ בזמן" (הוצאת ספרי ניב)‪ ,‬הוא רומן פיוטי והגותי שמאתגר את‬
‫מהן מייצגת שלב במסע חייה או תובנה עמוקה שהבשילה בה‪ .‬העיר‬      ‫הקוראים להתבונן מחדש במושג הזמן לא כמשהו קצוב וחד‪-‬כיווני‪,‬‬
‫האחת משקפת בריחה והתגוננות‪ ,‬השנייה פחד לאבד זיכרונות‪,‬‬
‫השלישית יצירה וכן הלאה עד לעיר האחרונה שממזגת את הערים‬                            ‫אלא כמרחב מורכב‪ ,‬טעון ואולי אפילו גמיש‪.‬‬
‫כולן‪ .‬זהו ספר מהורהר ופיוטי שבו יפו‪ ,‬תל אביב וערים דמיוניות‬
                                                                                                       ‫"חריץ בזמן"‬
                            ‫משתלבות לכדי מפת חיים שלמה‪.‬‬
‫בספרה השני "חריץ בזמן" מבנה הספר מורכב פחות והוא נוגע‬         ‫הסיפור מתחיל כששבתאי‪ ,‬איש שנחבל בראשו מתעורר מתרדמת‬
                                                              ‫ומגלה שאיבד את זיכרונו‪ .‬עליו לבנות את עולמו מבראשית‪ ,‬ובעיקר‬
                                                              ‫להבין מי הוא‪ .‬את מסעו האישי מובילה חקירה פנימית ומסתורית‬
                                                              ‫אחר מושג הזמן‪ ,‬שמתבצעת בין מציאות שקטה לבין מרחבי חלום‬

                                                                                                ‫עשירים בדימויים ובחזיונות‪.‬‬
                                                              ‫במהלך התרדמת חווה שבתאי חלומות על תרבויות שונות ועל הדרך‬
                                                              ‫בה חוו את הזמן‪ :‬שבטים שראו את הזמן כמיתר ספיראלי‪ ,‬כאלה‬
                                                              ‫שחיו רק בהווה נצחי או כאלה שניסו לדמיין את הזמן מהסוף‬
                                                              ‫להתחלה‪ .‬כשהוא חזר להכרה סיפורים מהעבר התחילו להיחשף‪,‬‬
                                                              ‫כשבמרכזם אהובתו רחל שקפצה אל מותה מקצה גג‪ .‬עם התמונה‬
                                                              ‫הזאת בליבו יוצא שבתאי למסע ‪ -‬לא כדי לשחזר את העבר‪ ,‬אלא כדי‬

                                                                                                                       ‫‪36‬‬
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40