Page 37 - medorledor143
P. 37

‫מגזין מדור לדור‬                                                      ‫בשאלות הקיומיות ביותר‪ :‬מהי זהות? מהו הזמן והאם אפשר לעצור‬
                                                                             ‫אותו? ומה קורה כשאדם נאלץ לבנות את סיפורו מחדש?‬
                     ‫בעיקר למי ששואל את עצמו שאלות על‬
                     ‫הקיום של האדם בעולם‪ :‬מה המשמעות‬                 ‫המשותף לשני הספרים הוא קול נשי חכם שמביט על החיים לא רק‬
                     ‫של חיינו הקצובים? כיצד נרתום את הזמן‬            ‫כמסלול ביוגרפי‪ ,‬אלא כתופעת טבע נפשית‪-‬רוחנית‪ .‬רויטל פז‪-‬‬
                     ‫לטובתנו? האם הזמן יוצר תחושה שהחיים‬             ‫אבולעפיה מצליחה לבטא בכתיבתה עומק רגשי‪ ,‬ידע תרבותי עשיר‬
                     ‫החולפים הם כחלום? ואם החיים הם‬                  ‫וקול פנימי נדיר שמהדהד גם הרבה אחרי שמסיימים את הקריאה‪.‬‬
                     ‫כחלום כיצד אפשר לרתום זאת‬
                     ‫להתפתחותנו? יש פרק בספר בו רואה‬                            ‫מה משמעות שם הספר "חריץ בזמן" בשבילך?‬
                     ‫שבתאי את החיים שלו כבסרט ומשווה את‬
                     ‫חייו למיתר‪ .‬הוא מבין שהכול 'מכתוב'‪ ,‬אך‬          ‫"אנו משערים שמלבד זמן העבר‪ ,‬ההווה והעתיד‪ ,‬מתקיים זמן‬
‫שואל מה זכות הבחירה שלו‪ .‬הוא מגלה שהוא יכול לשנות נקודת‬              ‫שנקרא 'נצח'‪ .‬איננו יכולים לתפוס מהו נצח זה‪ ,‬אך יכולים לשער‬
‫מבט‪ ,‬אך עדיין אין הוא יכול לשנות את מי שהוא‪' :‬והיה לי ברור לפתע‬      ‫שלזמן אין בו משמעות‪ .‬קיים בו כל שהתקיים ואולי גם יתקיים‪.‬‬
‫שאני אומנם מסוגל להיות רק פרח אחד‪ ,‬אך יש באפשרותי גם‬                 ‫שבתאי מבקש להשבית את הזמן‪ .‬שמו נגזר מהשבתה זאת‪ .‬יום‬
‫לחוות את כל הפרחים בשדה‪ .‬להיות אני‪ ,‬אך גם לבחור בו בזמן‬              ‫השבת מבחינתו הוא יום בו אפשר ליצור אין‪-‬זמן בזמן‪ .‬האין‪-‬זמן הזה‬
‫לחיות בכל רגע את אין סוף הפרחים האפשריים'‪ .‬הוא יכול אם כן‬            ‫שהוא מצליח לכונן בחייו‪ ,‬הוא למעשה צוהר שמאפשר מגע עם‬
                                                                     ‫הנצח‪ ,‬עם האין‪-‬סוף‪ .‬מגע זה‪ ,‬מאפשר הטמעה של אותו אין‪-‬סוף בחיי‬
                                 ‫להרחיב את עצמו‪ ,‬את קיומו'‪.‬‬          ‫היום‪-‬יום‪ .‬הטמעה זאת מאפשרת לחיות בהוויה עשירה רבת‪-‬‬
‫"זה מה שאני מקווה שיקרה לקוראים שלי‪ .‬אני מקווה שהם יעצרו‪,‬‬
‫יתבוננו בחיים שלהם ולא יתנו לזמן להמשיך לזרום בלי שישימו אליו‬                                                           ‫רבדים"‪.‬‬
‫לב‪ .‬ההתבוננות בזמן מאפשרת את הרחבת התודעה‪ .‬נוסף לכך היא‬              ‫"כששבתאי חולם על בני ההביה"‪ ,‬מסבירה רויטל‪" ,‬הוא מתחיל‬
‫מעשירה את חיי היום יום‪ .‬לכל רגע ורגע יש זמן משלו‪ ,‬למשל יש זמן‬        ‫למעשה להבין באמצעותם כיצד ליישם את האפשרות למצוא חריץ‬
‫ששבתאי קורא לו 'חיכיון'‪ .‬זהו זמן שאתה מצפה בו למשהו שיקרה‪,‬‬           ‫בזמן‪ .‬האין‪-‬זמן מבחינתם מתקיים בין תנועה לתנועה‪ ,‬בין שאיפה‬
‫אך הוא עדיין לא התרחש‪ .‬אנחנו שוהים בזמן זה למשל כשאנו‬
‫מצפים לאזעקה‪ .‬יש זמן אחר שנקרא 'פתאום יום אחד'‪ -‬זמן תזזיתי‪,‬‬                                                            ‫לנשיפה"‪.‬‬

      ‫זמן כלוא‪ ,‬זמן אבות אבותינו‪ ,‬זמן יעיל‪ ,‬זמן בו‪-‬זמני ועוד ועוד"‪.‬‬  ‫מה תרמת מעצמך לשבתאי גיבור העלילה או מה היית‬
                                                                                                ‫מעוניינת שיהיה לך ונתת לו?‬
                          ‫התחלת לעבוד על ספר נוסף?‬
                                                                     ‫"תרמתי מעצמי את יכולת החלימה על תרבויות שונות‪ .‬תרמתי לו‬
‫"אני כל הזמן כותבת‪ .‬אין פירוש הדבר שהקטעים שאני כותבת‬                ‫את שחקרתי בלימודי התואר השני בספרות צרפתית על‬
‫יתגבשו לכלל ספר‪ .‬ימים יגידו‪ .‬כרגע למשל אני חוקרת כיצד אי‪-‬‬            ‫הסוריאליזם‪ ,‬ספרות שנכתבה בהשראת חלומות‪ ,‬ואת הידע על‬
                                                                     ‫התת‪-‬מודע הקולקטיבי של ק‪.‬ג יונג‪ .‬תרמתי לו גם את היכולת‬
              ‫אמונה או אמונה באלוהים משפיעה על חיי האדם"‪.‬‬            ‫להתבונן באשליות ובריק מן הבודהיזם‪ .‬ומכאן תרמתי לו גם מן‬
‫כשסיימתי את השיחה איתה הבנתי שהספרים של רויטל הם כמו‬                 ‫הקבלה‪ ,‬את הרצון להתעלות מעל הטוב והרע‪ ,‬לא להרגיש בנפרדות‬
‫לשבת עם סבתא אהובה על ספסל בשדרה ‪ -‬היא מספרת סיפור‪,‬‬
‫אבל בכל מילה יש עולם שלם‪ .‬אם גם אתם מחפשים כתיבה‬                      ‫מהעולם‪ ,‬ולהתאחד עם מקור של אהבה ועם שדה תודעה מורחב‪.‬‬
‫שמדברת אל הלב וגם אל התודעה‪ ,‬כדאי לפתוח דף בספריה של‬                 ‫"אך שבתאי הוביל אותי צעד אחר צעד לכיוון מימוש הרצון הזה‬
‫רויטל פז‪-‬אבולעפיה‪ .‬ייתכן ששם בין השורות תמצאו גם את העיר‬             ‫באמצעות ההתנסות בחוויית הזמן‪ .‬היות שאיבד את זכרונו‪ ,‬הוא‬
                                                                     ‫גישש באפלה אחר דרכו‪ .‬כשהוא שב ונחבל בראשו‪ ,‬הוא נזכר שוב‬
                 ‫שלכם או את החריץ בזמן שמחכה שתביטו בו‪.‬‬              ‫בכל אירועי חייו והוא ראה אותם כהבזק של סרט‪ .‬חוויה זאת גרמה‬
                                                                     ‫לו לראות את החיים כרשומים על מיתר בנצח שהוא כינה 'ריק‪-‬‬
       ‫הספר "חריץ בזמן" זמין בחנויות הספרים המקוונות‪.‬‬                ‫מלא'‪ .‬ומיתרנו מצטלב עם מיתרים אחרים‪ .‬כך למעשה נוצרת רשת‬
                                                                     ‫מיתרים ‪ -‬רשת שמאפשרת לנו לא להיות מוכלים רק בעצמנו‪ ,‬אלא‬
     ‫ראיון אישי‬
                                                                                        ‫להיות בקשר עם שדה שלם של הוויה אחת"‪.‬‬
‫סרוק אותי‬
                                                                                     ‫למי מיועד הספר ומה המסר העיקרי שלו?‬

                                                                     ‫"הספר מיועד לכל מי שממד הזמן מעסיק אותו‪ ,‬אך הוא מיועד‬

‫גיליון ‪37 143‬‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40