Page 21 - medorledor07
P. 21

‫פינת ההסטוריה מאת‪ :‬דבוריק הר‪-‬פז מתעדת סיפורים חיים‪.‬‬

‫למאמרים נוספים סרקו את הקוד‬  ‫ואמרה לו ‪ " :‬לך עם אחיך אל אברהם אבינו ואמור לו‪ :‬אתה‬       ‫מן הידועות הוא שההיסטוריה של עם ישראל מלאה בעמים‬
                             ‫עקדת ילד אחד ואני‪ -‬שבעה"‪ .‬לאחר מכן עלתה על גג המבנה‬        ‫ובמלכים שניסו להשמיד את העם היהודי‪ ,‬בדרכים שונות‬
                             ‫וקפצה אל מותה‪ .‬במסורת היהודית חנה נחשבת גיבורה כיוון‬       ‫ולא הצליחו‪.‬אחד הסיפורים המרגשים הוא הסיפור על חנה‬
                             ‫שהעדיפה למות היא ובניה ובלבד שיישארו יהודים מאמינים‬
                                                                                                                                        ‫ושבעת בניה‪.‬‬
                                        ‫ולא יסטו ולא יחללו את מצוות היושב במרומים‪.‬‬      ‫חנה הייתה אלמנה שגידלה שבעה בנים בתקופה שבה‬
                             ‫התופעה הזאת ידועה בהיסטוריה היהודית בשם ‪" :‬קידוש‬           ‫אנטיוכוס היווני שלט ביהודה והכריז על גזרות נוראות לכל‬
                             ‫השם"‪ .‬בשם האמונה הדתית היו יהודים רבים‪ ,‬בתקופות‬            ‫יהודי שהאמין בקב"ה‪ .‬דרישותיו של אנטיוכוס היו שהיהודים‬
                             ‫שונות‪ ,‬מוכנים לתת את נפשם ונפש יקיריהם‪ .‬התופעה הזאת‬        ‫יפסיקו למלא אחרי חוקי הדת היהודית‪ ,‬יחללו את השבת‪,‬‬
                             ‫קרתה הרבה בימי הביניים‪ ,‬בזמן קיומה של האינקויזיציה‬         ‫יאכלו מאכלי טריפה ובעיקר עז היה רצונו שהם ישתחוו‬
                             ‫הספרדית‪ ,‬בתקופה העתיקה וגם בתקופת השואה‪ .‬בשואה‬             ‫לפסלים שהציב בכל מיני מקומות ובעיקר בכניסה לבית‬
                             ‫לא נדרשו היהודים להתלבט אם למות או להמיר את דתם כי‬         ‫המקדש‪ .‬הוא הכריז שיהודי שייתפס כשהוא ממלא אחרי‬
                             ‫בשביל הנאצים הארורים‪ ,‬גם מי שהיה נוצרי אבל היה קשור‬        ‫חוקי הדת היהודית‪ ,‬יעונה למוות‪ ,‬חייליו סיירו ברחבי יהודה‬
                             ‫ליהודים בדרך כלשהי‪ ,‬גם הוא נשלח למחנה השמדה‪ .‬בשואה‬
                             ‫‪ ,‬תופעת "קידוש השם" באה לידי ביטוי בכך שיהודים‪,‬‬                                              ‫וחפשו "עבריינים" שכאלו‪.‬‬
                             ‫זקנים וצעירים‪ ,‬היו צמים ביום הכיפורים במחנות ההשמדה‪,‬‬       ‫חנה ושבעת בניה שהמשיכו לקיים בסתר את מצוות היהדות‪,‬‬
                             ‫בגטאות וביערות ‪ ,‬ובמקום שבו פרוסת לחם יבשה יכולה‬           ‫נתפסו והובאו בפני המלך היווני‪ .‬באכזריותו כי רבה הוא פנה‬
                             ‫הייתה להיות ההבדל בין חיים ומוות הם ‪ ,‬פעמים‪ ,‬לא אכלו‬       ‫קודם אל הבנים לפי סדר גילם {קודם הבכור}‪ ,‬מתוך ידיעה‬
                             ‫את הפרוסה העבשה בימות הפסח‪ .‬מקליפות של תפוחי‬               ‫שהאם שתעשה הכול כדי שלא יאונה להם כל רע‪ ,‬תעשה‬
                             ‫אדמה היו מלבבים מעין לביבות לחנוכה ומקיימים בסתר את‬        ‫כמיטב יכולתה לשכנע אותם להקשיב ולעשות כדבריו‪ .‬כל‬
                                                                                        ‫אחד מהבנים נצטווה להשתחוות לפסל שעמד בארמון‪ ,‬כל‬
                                           ‫התפילות בחגים ובלילות שישי‪ ,‬כמטב יכולתם‪.‬‬     ‫אחד מהבנים סרב ועונה למוות ‪ ,‬והכול מול עיניה הדואבות‬
                             ‫אף שהבחירה הזאת זכורה בהיסטוריה היהודית כבחירה‬             ‫של האם שעמדה שקטה‪ .‬לבסוף נשאר הבן הצעיר שהיה‬
                             ‫נאצלת הרי שדת ישראל ותורתו מצווים על קדושת החיים‪.‬‬          ‫ילד רך וצפה בכל מה שקרה בעיניים מפוחדות‪ .‬כאשר פנה‬
                             ‫יש היתר של 'פיקוח נפש' במקרים של סכנה לאיבוד החיים‬         ‫אליו המלך ענה לו הקטנטן בתקיפות כמו שענו אחיו ואמר‬
                             ‫ומצווה אדם לשמור על חייו אך מומלץ לחיות אותם מתוך‬          ‫שהיחיד אליו הוא ישתחווה הוא בורא עולם‪ .‬אנטיוכוס‬
                                                                                        ‫שגאוותו וכבודו נפגעו מול אנשיו החליט שהפעם הוא חייב‬
                                                                        ‫משמעות וערכים‪.‬‬  ‫להביא את הילד להשתחוויה‪ .‬הוא ניסה לשכנעו בכל דרך‬
                                                                                        ‫ואף הציע שיפיל דבר מה מידיו והילד יתכופף להרימו וכך‬
                                                                                        ‫"כאילו" ישתחווה‪ .‬הילד הרך המשיך בסירובו ‪ ,‬המשיך‬
                                                                                        ‫בעמידתו הגאה והאיתנה מול הצורר האכזר‪ ,‬כמו אחיו ‪,‬וגם‬

                                                                                                                       ‫הוא עמד להיות מוצא להורג‪.‬‬
                                                                                        ‫חנה ‪ ,‬שעד לאותו רגע עמדה בשתיקתה ולא ניסתה להניא‬
                                                                                        ‫את בניה מעמידתם הגאה ומתוך הידיעה שהם עתידים‬
                                                                                        ‫להיהרג‪ ,‬שברה את שתיקתה‪ ,‬הפעם הזאת‪ ,‬וביקשה להיפרד‬
                                                                                        ‫מבנה הצעיר‪ .‬המלך נענה לה‪ .‬היא חיבקה ונישקה את הילד‬

                                                                                                                                                     ‫‪20‬‬
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26