Page 21 - medorledor05
P. 21
‫הסתגלות מטבעה היא התמודדות לא פשוטה עם שינוי‬
‫אבל מסביב אתם רואים ילדים רגועים‪ ,‬משחקים ונהנים‪,‬‬
‫בדקו מה הקושי הספציפי של ילדכם ושתפו בכך את הגננת‪.‬‬ ‫מאת‪ :‬יפעת דננברג ‪" -‬כלים קשובים"‬
‫אם תהיה נכונות מצדה להקשיב‪ ,‬לקבל ולהתמודד עם קשיי‬ ‫מנחת הורים ומאמנת בכירה ‪052-2585291‬‬

‫ההורה והילד – זה הטוב ביותר שהורה יכול לצפות לו‪.‬‬ ‫דמייני לעצמך‪,‬‬
‫ככל שתתנו אמון רב יותר בגננת‪ ,‬כך גם לילד יהיה קל יותר‬ ‫היום הראשון בגן החדש‪ .‬את צועדת עם בנך הצעיר לדלת‬
‫לעשות כמותכם‪( .‬ילדים מקשיבים לאנרגיה שאנחנו משדרים‬ ‫הגן‪ .‬התיק על גבו והוא צועד פנימה בביטחון‪ .‬על סף הדלת‬

‫יותר מלמה שאנחנו אומרים)‬ ‫הוא נפרד ממך בחיבוק ונשיקה ונכנס ברגליים קלות לגן‪.‬‬
‫עצות לימים הראשונים‪:‬‬ ‫את מפריחה לו נשיקה נוספת וממשיכה משם לענייני יומך‬

‫* טקס פרידה – פעילות מוכרת החוזרת על עצמה‪ ,‬משדרת‬ ‫ברוגע וללא שמץ של דאגה‪.‬‬
‫לילד תחושת יציבות וביטחון‪ .‬הטקס צריך להיות מאוד קצר‪:‬‬ ‫זה אפשרי?‬

‫לבוא‪ ,‬להיכנס‪ ,‬לתת נשיקה‪ ,‬להגיד שלום ולצאת‪.‬‬ ‫בוודאי! אבל לא תמיד מהיום הראשון‪ .‬פרידות הן חלק מחיינו‪,‬‬
‫טקס הפרידה הקצר מגיע אחרי תקופת הסתגלות בה ההורה‬ ‫וכל פרידה היא שלב מעבר התפתחותי‪ ,‬לאורך כל החיים‬
‫נשאר בגן עם הילד ועוזב אותו בהדרגה‪ ,‬כול יום לזמן ארוך‬
‫מעט יותר (תתכוננו‪ ,‬אלה ימים‬ ‫אנו נפרדים מאנשים‪,‬‬
‫שדורשים הרבה זמן‪ ,‬סבלנות‬ ‫ממקומות ומחפצים‪.‬‬
‫נפרדים ממשהו מוכר‬
‫וכוחות נפש)‪.‬‬ ‫וידוע והולכים לקראת‬
‫* ביטחון ביכולת של הילד‬ ‫הלא נודע‪ .‬היכולת שלנו‬
‫להסתדר – חשוב שההורה‬ ‫להיפרד ממצב מוכר‬
‫יאמר לעצמו – ''אני בטוח‬ ‫ולהסתגל למצב חדש‬
‫שהילד יתרגל''‪ .‬ילדים משקפים‬ ‫תלויה בכלים שפיתחנו‬
‫את רגשות החרדה של הוריהם‪,‬‬ ‫במשך השנים‪ .‬כשילד‬
‫לכן ברגע שאנחנו נירגע – גם‬ ‫הולך לגן‪ ,‬לא מדובר‬
‫באירוע חד‪ -‬פעמי‬
‫הילד יהיה רגוע‪.‬‬ ‫שעלינו לעבור בשלום‪,‬‬
‫* חיזוק הילד על ההתמודדות‬ ‫אלא בתהליך‪ .‬האופן שבו‬
‫– אפילו אם הילד מקבל את‬ ‫נתמודד עם התהליך‪,‬‬
‫ההורה בסוף היום בבכי‪ ,‬חשוב‬ ‫יקבע אם הילד ייצא‬
‫להחמיא לו על כך שהצליח‬ ‫מחוזק מהניסיון‪ ,‬ויצביע‬
‫להישאר לבד כל היום‪ .‬לפעמים‪,‬‬ ‫על הדרך בה יתמודד עם‬
‫בכי כזה בפגישה המחודשת עם‬ ‫פרידות ומצבים קשים‬
‫ההורה משמעותו‪" :‬תדעו לכם‬ ‫אחרים בשלבים השונים של חייו‪.‬‬
‫שהיה לי קשה אבל התמודדתי‪ ,‬ועכשיו אני יכול לחזור להיות‬ ‫יכולת הסתגלות היא חלק ממרכיבי הטמפרמנט המולדים של‬
‫הילד‪ .‬יש ילדים שנולדו עם יכולת הסתגלות טובה למצבים‬
‫קצת תינוק''‪.‬‬ ‫חדשים וכאלה שקשה להם יותר‪.‬‬
‫* התעניינו רק במצבים החיוביים שיש במעון – שאלו את‬ ‫עם זאת‪ ,‬לניסיון קודם ולדרך בה הם חווים את הפרידות‬
‫הילד במה הוא שיחק ומה עשה ולא שאלות שליליות כמו‪:‬‬ ‫הראשונות יש משמעות הקשורה ליכולתם להסתגל למצבים‬

‫"הרביצו לך היום"?‬ ‫חדשים בעתיד‪.‬‬
‫* לעתים הילד מרגיש צורך להיצמד להורה במהלך השעות‬ ‫ההחלטה להכניס את הפעוט למסגרת ולא להיות שותפים‬
‫שאחרי הגן‪ ,‬קבלו את זה בהבנה (למרות הקושי הכרוך בכך)‬ ‫להתפתחות היומיומית‪ ,‬הכל כך משמעותית בשנים הראשונות‬

‫הוא זקוק למילוי מצברים‪.‬‬ ‫לחייו‪ ,‬מעוררת חרדות‪.‬‬
‫* הפרס הגדול ביותר עבור הילד הוא שחזרתם לקחת אותו‪,‬‬ ‫בין אם בחרנו להכניס את הילד למסגרת מתוך אילוצים של‬

‫אין צורך להבטיח לו פרסים נוספים‪.‬‬ ‫העבודה או אם מתוך בחירה‪ ,‬ההחלטה היא לא פשוטה‪.‬‬
‫*ספרו לילד כבר בבוקר מי יבוא לקחת אותו בחזרה וזה הכי‬ ‫אם בדקתם מספר מסגרות חינוכיות‪ ,‬והחלטתם לאחר שיקול‬
‫דעת‪ ,‬צאו מנקודת הנחה של אמונה שהכול יהיה בסדר‪ .‬הילד‬
‫חשוב! בואו לקחת את הילד בזמן‪.‬‬ ‫חש את האמון או חוסר האמון שלנו בגננת ויהיה לו קל יותר‬
‫שתהיה לכולנו התחלה‬ ‫להיפרד מאתנו בבוקר אם ירגיש שאנחנו מעבירים אותו‪,‬‬
‫מוצלחת ונעימה‪.‬‬
‫בלב שלם‪ ,‬לאדם שאנחנו סומכים עליו‪.‬‬
‫למאמרים נוספים סרקו את הקוד‬ ‫נכון שלא תמיד אנחנו יכולים לדעת הכול‪ ,‬אבל הכי חשוב‬
‫זה להסתכל על הילד‪ .‬נניח שהילד שלכם לא הסתגל מיד‪,‬‬

‫‪21‬‬
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26