Page 26 - medorledor05
P. 26
‫מה בין גוף לנפש ועודף משקל‬

‫סירקו את הקוד לדגמאות נוספות‬ ‫מאפשרים הפרדה בפועל‪.‬‬ ‫מאת טל אשד מאמן להרזייה ‪052-3809797‬‬
‫כך למשל‪ ,‬אדם שסובל מדיכאון קליני ופונה לפסיכיאטר‪,‬‬ ‫המציאות בעולם המערבי של היום‪ ,‬מספקת לנו מגוון אדיר‬
‫הפסיכיאטר עשוי לתת לו תרופה (חומר)‪ ,‬והתרופה תשנה‬ ‫של אפשרויות‪ .‬הטכנולוגיה משתכללת בקצב מהיר‪ ,‬הנגישות‬
‫את הרגשתו (לא‪-‬חומר) של אותו אדם‪ .‬דהיינו ניתן לראות‬ ‫לעולמות רחוקים נהיית בהישג ידנו‪ ,‬גם אם פיזית המרחק‬
‫כיצד חומר משפיע על לא‪-‬חומר‪ .‬היה פשוט יותר להבין‬
‫כיצד חומר פיזי‪ ,‬כמו אדמה‪ ,‬משפיע על משהו פיזי אחר‪,‬‬ ‫הוא בלתי נתפס‪.‬‬
‫למשל פרח‪ ....‬אבל כיצד משהו לא חומרי משפיע על משהו‬ ‫כתוצאה מההתקדמות הטכנולוגית‪ ,‬ההתנהלות של‬
‫חומרי? אם למשל ירצה פלוני ויחליט לרדת במשקל‪ ,‬הוא‬ ‫ההישרדות התייעלה ואנו יכולים תוך מספר לחיצות על‬
‫ישפיע כך‪ ,‬בעזרת כוח הרצון שלו (לא‪-‬חומר)‪ ,‬על הפעולות‬ ‫כפתורים במחשב‪ ,‬להזמין לביתנו אוכל מכל אשר חפצה‬
‫ההתנהגותיות שלו‪ ,‬ולבסוף על הצורה של הגוף שלו (חומר)‪,‬‬ ‫נפשנו‪ .‬אין צורך להשקיע הרבה אנרגיה בארגון‪ ,‬בתכנון‬
‫הן בגודל והן במשקל‪ .‬בכך משיגים שינוי פיזי שמקורו בשינוי‬ ‫ובחשיבה לטווח ארוך‪ .‬אנחנו כבר לא יוצאים לצייד ולא‬

‫פנימי (רוח)‪.‬‬ ‫תלויים בגשמי הברכה‪ ,‬הגענו לעידן שופע‪.‬‬
‫כשמגיעה אלי לקוחה שרוצה להיכנס לתהליך של אימון אישי‬ ‫בתוך כך‪ ,‬כשאנו מביטים אחורה אל מרחבי הזמן הרחוק‪,‬‬
‫(קואוצ'ינג) להרזייה‪ ,‬היא מגיעה אליי משום חוסר הלימה בין‬ ‫מעניינת מאד השאלה‪ :‬כיצד השינויים בתזונה שעבר המין‬
‫המצב המצוי שלה למצב הרצוי שלה‪ .‬ייתכן שהסיבה תהיה‬ ‫האנושי אלפי שנים קודם ועד היום‪ ,‬השפיעו על יחסי הגומלין‬
‫אסטטית‪ ,‬רגשית‪ ,‬או בעיה רפואית‪ .‬בכל מקרה השורש יהיה‬
‫בין גוף לנפש?‬
‫חוסר איזון שמתגלם בעודף משקל‪.‬‬ ‫לפני המצאת האש‪ ,‬הקדמונים שלנו אכלו בשר חי והמערכת‬
‫עיקר האימון יהיה באיזון היחסים בין הגוף לנפש‪ .‬המתאמנת‬ ‫הגופנית היתה מותאמת לכך‪ .‬עם הזמן וההתקדמות‪ ,‬עבר‬
‫מזהה את הדיאלוג‪ ,‬ואט אט מתעדנת בהבנה שלה‪ :‬היא‬ ‫האדם לבשר מבושל ובהתאם התפתח והשתנה‪ .‬אט אט מצא‬
‫מבחינה ביחסים הדו סיטריים שנעים על פני "האוטוסטרדה"‬ ‫האדם דרך לייצר חקלאות וניזון יותר מתפריט שאינו בשרי‪.‬‬
‫ולומדת בהדרגתיות‪ ,‬מה בדיאלוג נכון ומדויק עבור המערכת‬ ‫יש סברה שאומרת שבשל המעבר מבשר חי לבשר מבושל‬
‫הפרטית שלה‪ .‬תפקידי הוא לעזור לה למצוא את הדיאלוג‬ ‫ולכיוון הצמחוני‪ ,‬הקיבה עבדה פחות קשה‪ ,‬מה שאיפשר‬
‫הבריא בין המחשבות והתכנונים לעשייה הממשית‪ .‬לאפשר‬
‫לחומר לעשות את תפקידו‪ ,‬לאפשר לרוח (לא‪-‬חומר) למלא‬ ‫למוח לקבל יותר כוח מהגוף וכך היכולות השכליות גדלו‪.‬‬
‫את תפקידה‪ ,‬ולהגיע לזרימה הרמונית‪ ...‬משם הבנייה הנכונה‬ ‫וכעת‪ ,‬נחזור אל תחילת מאמרנו ונשאל שוב‪ :‬מה בין גוף‪ ,‬נפש‬
‫ועודף משקל? קודם שנעסוק בשאלה גדולה זו ננסה לברר‬
‫של התהליך‪ ,‬מתחילה‪.‬‬ ‫שאלות מקדימות‪ :‬מה בין גוף לנפש? האם גוף ונפש אחד הם?‬
‫לסיכום‪ ,‬פרדוקס בלתי מובן זה שהומחש בקשר שבין גוף‬ ‫מי משפיע על מי‪ ,‬ואיך? האם התזונה משמשת כגשר ביניהם?‬
‫לנפש‪ ,‬נתפס בעינינו לרוב כמובן מאליו‪ :‬כך למשל אדם שחש‬ ‫האם קשר בלתי מאוזן ובלתי מתואם בין הגוף לנפש יתבטא‬
‫בעצב (נפש) ורוצה להתנחם‪ ,‬עשוי להשתמש במזון שיביא‬
‫לו סיפוק (דרך הגוף)‪ .‬תפקידה של הפילוסופיה הוא להזכיר‬ ‫במראה הפיזי או בהרגשה?‬
‫לנו את קיום היחס הפלאי ביחסי הגומלין בין השניים;‬ ‫שאלת הקשר בין גוף לנפש עומדת בבסיס הדיון הפילוסופי‬
‫לעורר אותנו לצאת מתוך הראייה שדרכה אנו משקיפים על‬ ‫האנושי‪ ,‬אך אין לה הסבר מושלם‪ .‬אף שלא ניתן להבין את‬
‫המציאות‪ ,‬ושדרכה אנו פועלים בהרגלים שאימצנו לעצמנו‪.‬‬ ‫הקשר בין הגוף (חומר) לנפש (הפן הלא חומרי)‪ ,‬כל אדם‬
‫ההיחשפות אל הפלא הזה גורמת לנו לרצות לחקור אותו‪.‬‬ ‫יודע שקיים קשר ביניהם‪ .‬אך מהו הקשר? האם הגוף והנפש‬
‫החקירה עצמה‪ ,‬שנעשית במסגרת של האימון להרזיה‪,‬‬
‫באמת נפרדים?‬
‫מפתחת אותנו ויוצרת תחושת‬ ‫לצורך כך נחדד את ההבדלים‪:‬‬
‫מיקוד ומשמעת חזקה‪ ,‬וכך קל לנו‬ ‫הכורסה הנוחה שעליה אני יושב כעת‪ ,‬יש לה צורה ברורה ‪,‬יש‬
‫יותר להשקיע אנרגיה בכיוון הנכון‬ ‫לה מסה שאפשר למדוד‪ .‬אנו יכולים לדעת מה אורכה ומה‬
‫ולהתקדם אל המצב שהוגדר כמצב‬ ‫רוחבה‪ ,‬כמה היא שוקלת ומה הצבע שלה‪ .‬לעומת זאת כשאני‬
‫בא לקחת את בנותיי מהגן‪ ,‬ומתפרצים אל החלל רגשי שמחה‬
‫הרצוי‪.‬‬ ‫עזים‪ ,‬האם יש לנו אפשרות למדוד את הצורה‪ ,‬או לדעת את‬
‫המשקל של רגשות שמחה אלו? השמחה עצמה נמצאת מחוץ‬
‫לטווח הפיזי המדיד‪ .‬החידה מתחילה במקום שבו ברור לנו‬
‫שגוף ונפש שונים זה מזו לחלוטין‪ ,‬מבחינת התפיסה‪ .‬יחד‬
‫עם זאת אנו יודעים שיש ביניהם קשרי גומלין‪ ,‬אשר לא‬

‫‪26‬‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31