Page 30 - medorledor05
P. 30
‫עצמאי‪ .‬רק על ידי עבודת אדמה של יהודים תיגאל הארץ‪.‬‬ ‫פינת ההסטוריה מאת‪ :‬דבוריק הר‪-‬פז מתעדת סיפורים חיים‪.‬‬
‫הפקידים נהגו באיכרים בקשיחות רבה‪ ,‬חוקקו חוקים‬ ‫"אל צור ישראל אשא לבי ואודה לו בכל נפשי‪ ,‬כי הטה‬
‫נוקשים והענישו מי שלא ציית להם‪ .‬על רקע היחסים הללו‬ ‫לי חסדו וזיכני לחזות לעת זקנתי את המראה הנפלא הזה‪,‬‬
‫היו עימותים מילוליים וגופניים בין האיכרים והפקידים ואף‬ ‫חיזיון תחיית ישראל‪{ "...‬מתוך נאומו של הברון אדמונד דה‬
‫רוטשילד‪ ,‬שנשא בתל ‪ -‬אביב לפני נכבדי הארץ‪ ,‬בשנת ‪1925‬‬
‫התמרדויות מדי פעם‪.‬‬ ‫בעת ביקורו האחרון‪ .‬בעיניו‪ ,‬נאום זה היה מורשתו וצוואתו‬
‫על אף קשיים אלו תרומתו של הברון הייתה רבה וחשובה‪.‬‬
‫המושבות פרחו ובשנת ‪ 1900‬כאשר החזיר את האדמות‬ ‫ליישוב היהודי שבארץ ישראל}‪.‬‬
‫לבעלות האיכרים‪ ,‬נוצר מעמד של איכרים עשירים‬ ‫במחצית המאה ה‪ 19-‬החלה המהפכה הציונית שהתבטאה‬
‫ומבוססים‪ .‬הוא פיתח את ענף הכרמים‪ ,‬הקים יקבים‬ ‫בקריאה לתפוצות ישראל לעלות לארץ ובהקמתה של‬
‫בראשון לציון ובזיכרון יעקב‪ ,‬הקים מפעל לבקבוקים‬ ‫תנועת "חובבי ציון" ברוסיה שארגנה קבוצות לעלייה‪ ,‬לאחר‬
‫בשביל היין‪ ,‬ניסה לפתח את תעשיית המשי על ידי הבאת‬ ‫שנרכשה עבורם קרקע בארץ‪ .‬העלייה הראשונה הגיעה ב‪-‬‬
‫עצי תות ונטיעתם בארץ‪ ,‬פיתח את ענף ההדרים‪ ,‬דאג‬ ‫‪( 1882‬שנת תרמ"ב) ובחודשים הראשונים נתמכו העולים‬
‫לייבוש הביצות על ידי הבאת עצי אקליפטוס מאוסטרליה‬ ‫על ידי תנועת "חובבי ציון" שברוסיה‪ .‬הייתה התרגשות‬
‫שספגו את הרטיבות‪ ,‬בנה בתי ספר והכשיר מורים להוראה‬ ‫גדולה באוויר ורצון עז להצליח וליישב את השממה‪,‬‬
‫בעברית‪ ,‬הקים מרפאות ובהן רופאים מיומנים לשמירה על‬ ‫להפריח את ארץ ישראל ולפתח בה חקלאות‪ .‬הרצון היה‬
‫בריאות האיכרים ומשפחותיהם‪ ,‬הקים בתי כנסת ומוסדות‬ ‫אדיר אך המציאות הקשה החלה‪ ,‬כמעט מיד‪ ,‬לטפוח על‬
‫דת נוספים‪ ,‬בכל המושבות‪ .‬היו מושבות שלא הסכימו להיות‬ ‫פני העולים‪ :‬השלטון התורכי שהטיל מסים כבדים והטיל‬
‫נתמכות בו אבל גם להן עזר כמיטב יכולתו‪ .‬איכרי רחובות‬ ‫חתיתו (פחד) על התושבים‪ ,‬הביצות הענקיות ויתושי ה‪-‬‬
‫סרבו להיכנס תחת חסות הברון אבל הסכימו למכור לו את‬ ‫"אנופלס" שהדביקו את האנשים במחלת הקדחת‪ .‬תרופות‬
‫כל יבול הענבים שלהם‪ ,‬מדי שנה‪ .‬וזו הייתה תרומתו‪ ,‬להם‪.‬‬ ‫לא היו ורופאים‪ -‬גם כן מעט מאוד‪ .‬הקדחת גבתה הרבה‬
‫אין ספק שהכינוי "הנדיב הידוע" שזכה בו‪ ,‬היה בזכות‬ ‫קורבנות בנפש‪ ,‬בעיקר של ילדים ותינוקות‪ .‬חוסר הידע‬
‫פועלו‪ .‬כשאנחנו מטיילים ברחובות ראשון לציון וברחובות‬ ‫בעבודה חקלאית גרם לכישלונות חוזרים ונשנים ולטעויות‬
‫של המושבות האחרות שעזר להן ורואים את ההתפתחות‪,‬‬ ‫קשות בעבודה החקלאית ולבסוף ‪ -‬להפסקת התמיכה של‬
‫את השכונות החדשות והמפוארות שקמות מדי תקופה‪,‬‬
‫שומעים את צחוק הילדים‪ ,‬את צלילי השפה העברית‪ ,‬ברור‬ ‫"חובבי ציון"‪.‬‬
‫לנו ללא כל ספק שחזונו התממש במלואו והרבה בזכות‬ ‫חלק מהמשפחות חזרו לארצותיהם באירופה‪ ,‬חלק מהם‬
‫נשארו בארץ אך עברו לעיר (ירושלים)‪ ,‬אלו שנשארו הבינו‬
‫העזרה והאהבה והנדיבות שלו‪.‬‬ ‫שהם זקוקים מאוד לעזרה‪ ,‬ובמהירות‪ .‬הברון אדמונד דה‬
‫רוטשילד מצרפת‪ ,‬העניק את העזרה הזאת ברצון‪ ,‬באהבה‬
‫הסטודיו של שולמית‬ ‫ובנדיבות נדירה‪ .‬הוא פרש חסותו על המושבות‪ ,‬קנה את‬
‫האדמות מהאיכרים והשקיע בציוד‪ ,‬חומרים וכספים ‪ .‬הכול‬
‫שולמית אנגל‬ ‫היה " על חשבון הברון"‪ -‬בנייה‪ ,‬הרחבת בתים‪ ,‬משכורות‪,‬‬
‫רח' התמר ‪65‬‬ ‫תיקונים בבתים‪ ,‬רכישת ציוד חקלאי‪ ,‬חינוך הילדים ‪ ,‬מימון‬
‫בית גמליאל‬ ‫שמחות כגון‪ -‬חתונות ועוד ועוד‪ .‬זה‪ ,‬כמובן‪ ,‬יצר תלות של‬
‫‪050-7341428‬‬ ‫האיכרים בכספו של הברון והיה מנוגד לרצון ולאידיאל‬
‫הראשוני‪ -‬להקים בארץ חברה יצרנית ולהראות שיהודים‬
‫לא בשבת‬ ‫מסוגלים לעבודת כפיים‪ .‬הברון שלח את אנשיו לפקח על‬
‫המושבות (הם נקראו – "פקידים")‪ .‬חלקם היו אנשי מינהלה‬
‫סטודיו לזכוכית וחרוזי מבער בעבודה ידנית‪.‬תכשיטים יחודיים‬ ‫שתפקידם היה לנהל את המושבות מבחינה כספית וחלקם‬
‫ובהתאמה אישית מתנות מיוחדות לחגים‬ ‫היו אגרונומים מומחים שתפקידם היה ללמד את האיכרים‪-‬‬

‫יין מיקב בוטיק עם פקק מעוצב‪ ,‬כפיות לדבש‪ ,‬סימניות ועוד‪ .‬הכל‬ ‫עבודה חקלאית מהי‪.‬‬
‫מזכוכית מורנו‬ ‫פקידי הברון לא היו שותפים לחזונו‪ -‬הם ראו במפעל העזרה‬
‫שלו‪" -‬קפריזה" של איש עשיר ובאיכרים הם ראו "אנשים‬
‫המייל שלי‪[email protected] -‬‬ ‫משוגעים" (מי "משוגע" לעזוב ארצות מסודרות באירופה‬
‫‪https://www.facebook.com/shlmitengels‬‬ ‫ולבוא לחיות בארץ שכוחת אל מלאה בסכנות‪ ,‬מחלות‪ ,‬מוות‬
‫ואדמה עקרה?) הפקידים לא האמינו ביכולתם של האיכרים‬
‫לעבוד את האדמה‪ ,‬לכן הכניסו למושבות פועלים ערביים‬
‫וכך נוצר המושג "עבודה ערבית‪ ,‬שהיה מנוגד לחלוטין לכוונה‬
‫הציונית לעסוק בעבודת האדמה‪ ,‬בארץ ישראל‪ ,‬באופן‬

‫‪30‬‬
   25   26   27   28   29   30   31   32