Page 30 - medorledor05
P. 30
עצמאי .רק על ידי עבודת אדמה של יהודים תיגאל הארץ. פינת ההסטוריה מאת :דבוריק הר-פז מתעדת סיפורים חיים.
הפקידים נהגו באיכרים בקשיחות רבה ,חוקקו חוקים "אל צור ישראל אשא לבי ואודה לו בכל נפשי ,כי הטה
נוקשים והענישו מי שלא ציית להם .על רקע היחסים הללו לי חסדו וזיכני לחזות לעת זקנתי את המראה הנפלא הזה,
היו עימותים מילוליים וגופניים בין האיכרים והפקידים ואף חיזיון תחיית ישראל{ "...מתוך נאומו של הברון אדמונד דה
רוטשילד ,שנשא בתל -אביב לפני נכבדי הארץ ,בשנת 1925
התמרדויות מדי פעם. בעת ביקורו האחרון .בעיניו ,נאום זה היה מורשתו וצוואתו
על אף קשיים אלו תרומתו של הברון הייתה רבה וחשובה.
המושבות פרחו ובשנת 1900כאשר החזיר את האדמות ליישוב היהודי שבארץ ישראל}.
לבעלות האיכרים ,נוצר מעמד של איכרים עשירים במחצית המאה ה 19-החלה המהפכה הציונית שהתבטאה
ומבוססים .הוא פיתח את ענף הכרמים ,הקים יקבים בקריאה לתפוצות ישראל לעלות לארץ ובהקמתה של
בראשון לציון ובזיכרון יעקב ,הקים מפעל לבקבוקים תנועת "חובבי ציון" ברוסיה שארגנה קבוצות לעלייה ,לאחר
בשביל היין ,ניסה לפתח את תעשיית המשי על ידי הבאת שנרכשה עבורם קרקע בארץ .העלייה הראשונה הגיעה ב-
עצי תות ונטיעתם בארץ ,פיתח את ענף ההדרים ,דאג ( 1882שנת תרמ"ב) ובחודשים הראשונים נתמכו העולים
לייבוש הביצות על ידי הבאת עצי אקליפטוס מאוסטרליה על ידי תנועת "חובבי ציון" שברוסיה .הייתה התרגשות
שספגו את הרטיבות ,בנה בתי ספר והכשיר מורים להוראה גדולה באוויר ורצון עז להצליח וליישב את השממה,
בעברית ,הקים מרפאות ובהן רופאים מיומנים לשמירה על להפריח את ארץ ישראל ולפתח בה חקלאות .הרצון היה
בריאות האיכרים ומשפחותיהם ,הקים בתי כנסת ומוסדות אדיר אך המציאות הקשה החלה ,כמעט מיד ,לטפוח על
דת נוספים ,בכל המושבות .היו מושבות שלא הסכימו להיות פני העולים :השלטון התורכי שהטיל מסים כבדים והטיל
נתמכות בו אבל גם להן עזר כמיטב יכולתו .איכרי רחובות חתיתו (פחד) על התושבים ,הביצות הענקיות ויתושי ה-
סרבו להיכנס תחת חסות הברון אבל הסכימו למכור לו את "אנופלס" שהדביקו את האנשים במחלת הקדחת .תרופות
כל יבול הענבים שלהם ,מדי שנה .וזו הייתה תרומתו ,להם. לא היו ורופאים -גם כן מעט מאוד .הקדחת גבתה הרבה
אין ספק שהכינוי "הנדיב הידוע" שזכה בו ,היה בזכות קורבנות בנפש ,בעיקר של ילדים ותינוקות .חוסר הידע
פועלו .כשאנחנו מטיילים ברחובות ראשון לציון וברחובות בעבודה חקלאית גרם לכישלונות חוזרים ונשנים ולטעויות
של המושבות האחרות שעזר להן ורואים את ההתפתחות, קשות בעבודה החקלאית ולבסוף -להפסקת התמיכה של
את השכונות החדשות והמפוארות שקמות מדי תקופה,
שומעים את צחוק הילדים ,את צלילי השפה העברית ,ברור "חובבי ציון".
לנו ללא כל ספק שחזונו התממש במלואו והרבה בזכות חלק מהמשפחות חזרו לארצותיהם באירופה ,חלק מהם
נשארו בארץ אך עברו לעיר (ירושלים) ,אלו שנשארו הבינו
העזרה והאהבה והנדיבות שלו. שהם זקוקים מאוד לעזרה ,ובמהירות .הברון אדמונד דה
רוטשילד מצרפת ,העניק את העזרה הזאת ברצון ,באהבה
הסטודיו של שולמית ובנדיבות נדירה .הוא פרש חסותו על המושבות ,קנה את
האדמות מהאיכרים והשקיע בציוד ,חומרים וכספים .הכול
שולמית אנגל היה " על חשבון הברון" -בנייה ,הרחבת בתים ,משכורות,
רח' התמר 65 תיקונים בבתים ,רכישת ציוד חקלאי ,חינוך הילדים ,מימון
בית גמליאל שמחות כגון -חתונות ועוד ועוד .זה ,כמובן ,יצר תלות של
050-7341428 האיכרים בכספו של הברון והיה מנוגד לרצון ולאידיאל
הראשוני -להקים בארץ חברה יצרנית ולהראות שיהודים
לא בשבת מסוגלים לעבודת כפיים .הברון שלח את אנשיו לפקח על
המושבות (הם נקראו – "פקידים") .חלקם היו אנשי מינהלה
סטודיו לזכוכית וחרוזי מבער בעבודה ידנית.תכשיטים יחודיים שתפקידם היה לנהל את המושבות מבחינה כספית וחלקם
ובהתאמה אישית מתנות מיוחדות לחגים היו אגרונומים מומחים שתפקידם היה ללמד את האיכרים-
יין מיקב בוטיק עם פקק מעוצב ,כפיות לדבש ,סימניות ועוד .הכל עבודה חקלאית מהי.
מזכוכית מורנו פקידי הברון לא היו שותפים לחזונו -הם ראו במפעל העזרה
שלו" -קפריזה" של איש עשיר ובאיכרים הם ראו "אנשים
המייל שלי[email protected] - משוגעים" (מי "משוגע" לעזוב ארצות מסודרות באירופה
https://www.facebook.com/shlmitengels ולבוא לחיות בארץ שכוחת אל מלאה בסכנות ,מחלות ,מוות
ואדמה עקרה?) הפקידים לא האמינו ביכולתם של האיכרים
לעבוד את האדמה ,לכן הכניסו למושבות פועלים ערביים
וכך נוצר המושג "עבודה ערבית ,שהיה מנוגד לחלוטין לכוונה
הציונית לעסוק בעבודת האדמה ,בארץ ישראל ,באופן
30
הפקידים נהגו באיכרים בקשיחות רבה ,חוקקו חוקים "אל צור ישראל אשא לבי ואודה לו בכל נפשי ,כי הטה
נוקשים והענישו מי שלא ציית להם .על רקע היחסים הללו לי חסדו וזיכני לחזות לעת זקנתי את המראה הנפלא הזה,
היו עימותים מילוליים וגופניים בין האיכרים והפקידים ואף חיזיון תחיית ישראל{ "...מתוך נאומו של הברון אדמונד דה
רוטשילד ,שנשא בתל -אביב לפני נכבדי הארץ ,בשנת 1925
התמרדויות מדי פעם. בעת ביקורו האחרון .בעיניו ,נאום זה היה מורשתו וצוואתו
על אף קשיים אלו תרומתו של הברון הייתה רבה וחשובה.
המושבות פרחו ובשנת 1900כאשר החזיר את האדמות ליישוב היהודי שבארץ ישראל}.
לבעלות האיכרים ,נוצר מעמד של איכרים עשירים במחצית המאה ה 19-החלה המהפכה הציונית שהתבטאה
ומבוססים .הוא פיתח את ענף הכרמים ,הקים יקבים בקריאה לתפוצות ישראל לעלות לארץ ובהקמתה של
בראשון לציון ובזיכרון יעקב ,הקים מפעל לבקבוקים תנועת "חובבי ציון" ברוסיה שארגנה קבוצות לעלייה ,לאחר
בשביל היין ,ניסה לפתח את תעשיית המשי על ידי הבאת שנרכשה עבורם קרקע בארץ .העלייה הראשונה הגיעה ב-
עצי תות ונטיעתם בארץ ,פיתח את ענף ההדרים ,דאג ( 1882שנת תרמ"ב) ובחודשים הראשונים נתמכו העולים
לייבוש הביצות על ידי הבאת עצי אקליפטוס מאוסטרליה על ידי תנועת "חובבי ציון" שברוסיה .הייתה התרגשות
שספגו את הרטיבות ,בנה בתי ספר והכשיר מורים להוראה גדולה באוויר ורצון עז להצליח וליישב את השממה,
בעברית ,הקים מרפאות ובהן רופאים מיומנים לשמירה על להפריח את ארץ ישראל ולפתח בה חקלאות .הרצון היה
בריאות האיכרים ומשפחותיהם ,הקים בתי כנסת ומוסדות אדיר אך המציאות הקשה החלה ,כמעט מיד ,לטפוח על
דת נוספים ,בכל המושבות .היו מושבות שלא הסכימו להיות פני העולים :השלטון התורכי שהטיל מסים כבדים והטיל
נתמכות בו אבל גם להן עזר כמיטב יכולתו .איכרי רחובות חתיתו (פחד) על התושבים ,הביצות הענקיות ויתושי ה-
סרבו להיכנס תחת חסות הברון אבל הסכימו למכור לו את "אנופלס" שהדביקו את האנשים במחלת הקדחת .תרופות
כל יבול הענבים שלהם ,מדי שנה .וזו הייתה תרומתו ,להם. לא היו ורופאים -גם כן מעט מאוד .הקדחת גבתה הרבה
אין ספק שהכינוי "הנדיב הידוע" שזכה בו ,היה בזכות קורבנות בנפש ,בעיקר של ילדים ותינוקות .חוסר הידע
פועלו .כשאנחנו מטיילים ברחובות ראשון לציון וברחובות בעבודה חקלאית גרם לכישלונות חוזרים ונשנים ולטעויות
של המושבות האחרות שעזר להן ורואים את ההתפתחות, קשות בעבודה החקלאית ולבסוף -להפסקת התמיכה של
את השכונות החדשות והמפוארות שקמות מדי תקופה,
שומעים את צחוק הילדים ,את צלילי השפה העברית ,ברור "חובבי ציון".
לנו ללא כל ספק שחזונו התממש במלואו והרבה בזכות חלק מהמשפחות חזרו לארצותיהם באירופה ,חלק מהם
נשארו בארץ אך עברו לעיר (ירושלים) ,אלו שנשארו הבינו
העזרה והאהבה והנדיבות שלו. שהם זקוקים מאוד לעזרה ,ובמהירות .הברון אדמונד דה
רוטשילד מצרפת ,העניק את העזרה הזאת ברצון ,באהבה
הסטודיו של שולמית ובנדיבות נדירה .הוא פרש חסותו על המושבות ,קנה את
האדמות מהאיכרים והשקיע בציוד ,חומרים וכספים .הכול
שולמית אנגל היה " על חשבון הברון" -בנייה ,הרחבת בתים ,משכורות,
רח' התמר 65 תיקונים בבתים ,רכישת ציוד חקלאי ,חינוך הילדים ,מימון
בית גמליאל שמחות כגון -חתונות ועוד ועוד .זה ,כמובן ,יצר תלות של
050-7341428 האיכרים בכספו של הברון והיה מנוגד לרצון ולאידיאל
הראשוני -להקים בארץ חברה יצרנית ולהראות שיהודים
לא בשבת מסוגלים לעבודת כפיים .הברון שלח את אנשיו לפקח על
המושבות (הם נקראו – "פקידים") .חלקם היו אנשי מינהלה
סטודיו לזכוכית וחרוזי מבער בעבודה ידנית.תכשיטים יחודיים שתפקידם היה לנהל את המושבות מבחינה כספית וחלקם
ובהתאמה אישית מתנות מיוחדות לחגים היו אגרונומים מומחים שתפקידם היה ללמד את האיכרים-
יין מיקב בוטיק עם פקק מעוצב ,כפיות לדבש ,סימניות ועוד .הכל עבודה חקלאית מהי.
מזכוכית מורנו פקידי הברון לא היו שותפים לחזונו -הם ראו במפעל העזרה
שלו" -קפריזה" של איש עשיר ובאיכרים הם ראו "אנשים
המייל שלי[email protected] - משוגעים" (מי "משוגע" לעזוב ארצות מסודרות באירופה
https://www.facebook.com/shlmitengels ולבוא לחיות בארץ שכוחת אל מלאה בסכנות ,מחלות ,מוות
ואדמה עקרה?) הפקידים לא האמינו ביכולתם של האיכרים
לעבוד את האדמה ,לכן הכניסו למושבות פועלים ערביים
וכך נוצר המושג "עבודה ערבית ,שהיה מנוגד לחלוטין לכוונה
הציונית לעסוק בעבודת האדמה ,בארץ ישראל ,באופן
30