Page 28 - medorledor05
P. 28
‫סוד במשפחה‬ ‫מצוקה או שמחה ‪ -‬הבחירה בידך‪.‬‬
‫מאת‪ :‬יונה דורון‬
‫מאת אפרת ננר יעוץ ארגוני ואימון אישי ‪050-9282798‬‬
‫פרק ג’‬
‫המשפחה היא העסק שלי !‬
‫שלושת הימים הראשונים בעבודה היו לחוצים‬ ‫אמירות כמו ‪" :‬אנחנו משפחה"‪" ,‬העבודה היא המשפחה‬
‫ביותר‪ .‬היה על אילן לכבות שריפות ולסגור פערים‪,‬‬ ‫שלי"‪ ,‬שומעים לא אחת במסגרות עבודה שונות‪ .‬האם אלה‬
‫והוא נשאר במשרד הרבה מעבר לשעות העבודה‬ ‫פני הדברים? מציאת הדמיון והשוני בין משפחה לבין העסק‬
‫המקובלות‪ .‬רק ביום הרביעי‪ ,‬כאשר התפנה מעט‪,‬‬ ‫חשובים לניווט אפקטיבי הן במגרש העסקי והן בזה המשפחתי‪.‬‬
‫למשפחה‪ ,‬מבנה היררכי קבוע ושותפים קבועים‪ ,‬לא משתנים‪.‬‬
‫הרים טלפון לעורך הדין שוורץ‪.‬‬ ‫לכל משפחה תרבות משלה הבאה לביטוי בשפה‪ ,‬בסיגנון דיבור‪,‬‬
‫"מר שוורץ?" שאל‪" ,‬מדבר אילן פרנק‪ ,‬הבן של דורה‬ ‫בקיום מסורת‪ ,‬בזיקה לקהילה ומסורת משפחתית הקשורה‬
‫לתא הגרעיני ולמשפחה המורחבת‪ .‬לכל משפחה נהלים וחוקים‬
‫פרנק‪ ,‬זוכר אותי?"‬
‫"בוודאי‪ ",‬השיב עורך הדין בקול בוטח‪" .‬מה שלומך?‬ ‫מחייבים ובצדם עונשים למפרים‪.‬‬
‫לעסק‪ ,‬מבנה היררכי קבוע ושותפים משתנים‪ ,‬כל אירגון‬
‫במה אני יכול לעזור לך?"‬ ‫מאופיין בתרבותו הארגונית‪ .‬העסק מקיים מסורת משלו‬
‫"ובכן‪ ,‬כן‪ ",‬קולו של אילן היה נרגש ומהוסס במקצת‪.‬‬ ‫בזיקה למסורת הכללית (חגים‪ ,‬מועדים‪ ,‬חופשות)‪ .‬לכל עסק‬
‫"אני באמת צריך את עזרתך‪ ,‬לכן צלצלתי‪ .‬הכרת‬
‫עורך דין בשם אריה פרידמן?" בקולו של אילן היה‬ ‫ואירגון חוקים ונהלים מחייבים ועונשים למפרים‪.‬‬
‫רעד קל כאשר ביטא בפעם הראשונה בקול רם את‬ ‫הדמיון‪ ,‬מתברר‪ ,‬רב ולא מפתיע‪ .‬האדם הוא יצור חברתי וכדי‬
‫לקיים מסגרת חברתית עליו לענות על צרכים ותנאים של‬
‫השם אשר טלטל את חייו‪.‬‬ ‫חברות בקבוצה‪ .‬התנאים לקיום קבוצה הם דומים כי הצרכים‬
‫"אריה פרידמן? אה‪ ...‬לא‪ ,‬לא חושב‪ ",‬אימץ שוורץ‬ ‫דומים‪ .‬ומה אנו צריכים ? רגש של ביטחון‪ ,‬הכרה ביחודיות‪,‬‬
‫צורך בתחושת הצלחה‪ .‬ולעניין קביעות השותפים‪ .‬על פניו‬
‫את זיכרונו‪" .‬מתל אביב?" ניסה‪.‬‬ ‫נראה שהשוני היחיד בין שתי הקבוצות הוא קביעות השותפים‪.‬‬
‫"לא‪ ,‬הוא היה באחת המושבות בדרום‪ ,‬זה כל מה‬ ‫בחינה מעמיקה של מושג הקביעות מגלה שאין השינוי‬
‫שאני יודע‪ ,‬אבל חשוב לי מאוד למצוא אותו‪ ".‬בקולו‬ ‫משמעותי בין משפחה לעסק‪ .‬השוני הוא בנסתר ובגלוי‪ .‬בעסק‬
‫של אילן הייתה דחיפות שחלחלה אל אוזנו של‬ ‫הקביעות גלויה לכל‪ .‬אדם מתקבל לעבודה בתנאים מסוימים‬
‫ועל פי צרכי המעסיק‪ .‬כשלא יענה העובד על צרכי המקום‬
‫שוורץ‪.‬‬ ‫או על תנאיו‪ ,‬יפוטר‪ .‬לא כך הדבר במשפחה‪ .‬ילד שייך להוריו‬
‫"זה קשור למכתב שאימא השאירה לך אצלי?" גישש‪.‬‬ ‫לנצח נצחים‪ .‬ההורים שייכים לילדם "לעולמים" ומכאן‬
‫"כן‪ ",‬ענה אילן תשובה לקונית‪ ,‬בתקווה ששוורץ יבין‬ ‫הרי שהשייכות קבועה וגלויה ! ובכל זאת‪ ,‬הורים נפרדים‪,‬‬
‫אחד מבני המשפחה נפטר‪ ,‬משפחות מתפרקות‪ .‬כאן יכולה‬
‫שאינו מוכן לפרט יותר בשלב זה‪.‬‬ ‫להתערער תחושת השייכות‪ .‬השינוי במצב המשפחה לא משנה‬
‫"ובכן‪ ,‬תראה‪ ",‬הרים שוורץ את הכפפה‪" .‬אני יכול‬ ‫את השייכות‪ ,‬השינוי מתרחש בראשו (בלבו) של הילד ועל‬
‫לנסות לברר דרך לשכת עורכי הדין‪ .‬הם בוודאי‬ ‫ההורה "הקיים" בחיי הילד‪ ,‬להיות מודע לאפשרות מוטעית‬
‫יודעים שם‪ ".‬הייתה שתיקה קלה‪ ,‬ולאחריה הוסיף‪:‬‬ ‫כזו ולדעת "להגיע" לילד ולהשיב לו את תחושת השייכות ‪ .‬על‬
‫המבוגר לדעת שלילד תמיד יהיו ספקות ולא פעם "יבחן" את‬
‫"תן לי כמה ימים‪ ,‬ואני אעדכן אותך‪".‬‬ ‫שייכותו למשפחה ואותנו דרך התנהגות מתגרה‪ .‬הילד זקוק‬
‫"טוב מאוד‪ ",‬שמח אילן‪" ,‬אתה מאה אחוז‪ ,‬מר‬ ‫להוכחה‪ ,‬לקבלה ללא תנאי‪ .‬הוא צריך לחוש ולשמוע אהבה‪.‬‬

‫שוורץ! אני מודה לך מאוד‪".‬‬ ‫הוא זקוק לעידוד !‬
‫"כל טוב לך‪ ",‬השיב שוורץ‪ ,‬והבטיח‪" :‬נהיה בקשר‪".‬‬
‫הוא היה סקרן מאוד לדעת יותר‪ ,‬אך האתיקה‬ ‫כשאתה חש אי נוחות והתנגדות מצד הילד או מצד בן או בת‬
‫זוגך‪ ,‬זה הזמן לעצור‪ ,‬לדעת ולהבין שהמשפחה שלי זה העסק‬
‫המקצועית מנעה ממנו לשאול שאלות‪.‬‬
‫בוקר שבת‪ ,‬שקט‪ ,‬בני הבית ישנים‪ ,‬איש איש וחלומותיו‪.‬‬ ‫שלי !‬
‫נהמת אופנוע קרובה העירה את רותי משנתה‪ .‬היא‬ ‫‪ -‬לזהות את המרחב המשתנה ולבחון אותו‪.‬‬
‫הציצה בשעון‪ ,‬רק שש ושלושים‪ .‬ניסתה להירדם‬
‫שנית‪ ,‬אך הדבר לא עלה בידה‪ .‬התבוננה באילן הישן‬ ‫‪ -‬להגדיר את הבעיה‪.‬‬
‫לצידה‪ .‬פניו שלוות‪ ,‬ידיו פשוטות לצדדים‪ ,‬ורק החלק‬ ‫‪ -‬להתאים סוג חשיבה חדש למצב החדש‪.‬‬
‫התחתון של גופו מכוסה בשמיכה‪ .‬רגש חם של חיבה‬ ‫‪ -‬לשנות ‪,‬להוסיף או לבטל נוהל או גישה ולאמץ התנהלות‬

‫אחרת‪ ,‬שונה‪.‬‬
‫אל תפחד "ללכת לאיבוד"‪ ,‬תמיד יש דרך והתגליות שתגלה‬
‫במעלה ההר ובפסגתו‪ ,‬יגדילו את סיכוייך למציאת הטוב ביותר‬

‫עבורך‪ ,‬עבור ילדיך ועבור הזוגיות שלך‪.‬‬
‫הייה המשפיע ולא המגיב‪ ,‬הייה המוביל ולא המובל ודע לעשות‬

‫זאת בהאזנה לאחר ובהתחשבות בו‪.‬‬

‫‪28‬‬
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32