Page 28 - medorledor94
P. 28

‫מחוץ לקופסא‬

‫לא תמיד מקבלים אותנו ללא תנאי‪ .‬העצוב הוא שלעיתים‬                 ‫קונפליקטים‬
‫מבוגרים ממשיכים למצוא את עצמם נאבקים על אהבת‬                      ‫משפחתיים‬
‫הוריהם‪ .‬ואז בתקופה הקשה רגשית התחרות‪ ,‬הקנאה‪ ,‬תחושות‬
                                                                                                  ‫מאת‪ :‬רחל סטיקלרו‬
                     ‫הקיפוח וחוסר הביטחון מתעוררים מחדש‪.‬‬
                                                            ‫יימים סוגים שונים של קשרים החל מהמשפחהק‬
‫המשימה של "הילדים המבוגרים" שהפכו להורים להוריהם היא‬             ‫הגרעינית אליה נולדנו‪ ,‬ובהמשך זו שהקמנו‪.‬‬
‫להבין את הקושי של ההורים‪ ,‬לקבל את התלות ולהכיר בצרכים‬
‫החדשים של ההורים‪ .‬לטפל בהורה מתוך אהבה ודאגה בלא לברוח‬      ‫וכמובן המשפחה המורחבת יותר של אחיינים‪ ,‬דודים‪,‬‬
‫מההתמודדות הרגשית‪ .‬ועדיין לא לאבד את עצמם ואת עצמאותם‬       ‫סבים‪ ,‬סבתות וכל אלה שעימם אנו חוגגים יחד‬
‫בתפקיד המטפל ללא גבולות‪ .‬במילים אחרות‪ ,‬העצמה רגשית של‬       ‫במועדים‪ ,‬ועימם נפגשים מפעם עד פעמיים בשנה ועד‬
‫הילד המבוגר‪ ,‬לשמירה על עצמם ולהציב גבולות למרות העומס‪,‬‬      ‫מפגש יומי קבוע‪ .‬יותר מכך לרוב מערכות יחסים נוספות שניצור‬
‫והלחץ הרגשי הכרוך בטיפול בהורה‪ .‬להמשיך לנהל אורח חיים‬       ‫בחיינו נשענות על דפוסי התנהגות וערכים שהכרנו במסגרת‬

                                     ‫אישי‪ ,‬משפחתי וחברתי‪.‬‬                                            ‫המשפחתית שלנו‪.‬‬

‫עולים גם קונפליקטים חדשים עקב הצורך בטיפול רפואי ופיזי‬      ‫תוכלת החיים הארוכה יצרה מערכות יחסים בין‪-‬דוריות הנמשכות‬
‫בהורה במסגרת ביתית או מוסדית חיצונית‪ .‬עיסוק בשוויון בטיפול‬  ‫שנים רבות‪ ,‬ומכאן שחלק מהאתגרים של ילדותינו מלוות אותנו גם‬
‫ובניהול כספי‪ .‬עובדות‪-‬החיים הקשות הן שהורינו מזדקנים יותר‪,‬‬
‫ומיום ליום הופכים להיות תלויים בילדיהם יותר ויותר‪ .‬הגלגל‬                                                         ‫היום‪.‬‬
‫התהפך והם כעת החלשים והנזקקים‪ ,‬וילדיהם לרוב הם המקור‬
                                                            ‫כשהורה מתבגר או נפטר מתרחש תהליך אובדן נוסף במקביל‪,‬‬
                                      ‫היחיד לתמיכה ולסיוע‪.‬‬      ‫כשהילד הופך להיות ה"מבוגר האחראי"‪ .‬השינוי שחל במאזן‬

  ‫בשנים האחרונות נוכחים חדשות לבקרים‬                        ‫הכוחות מחייב מצד אחד התארגנות מחדש‪ ,‬שינוי בהגדרות‬
  ‫במקרים בהם הילדים‪ ,‬שהפכו לאנשים‬                           ‫התפקידים של כל בני המשפחה‪ :‬ההורים‪ ,‬הילדים ואף‬
  ‫מתחשבנים עם הוריהם‪ .‬למרות השינוי במאזן‬                    ‫הנכדים‪ .‬מצד שני‪ ,‬מצבים אלו לרוב גורמים להתעוררות פחדים‪,‬‬
  ‫היחסים‪ .‬ולמרות שאלו דברים שהתרחשו לפני‬                    ‫מתחים‪ ,‬לחצים ועימותים במערכות היחסים המשפחתיות‪ .‬ומכאן‬
  ‫שנים רבות‪ ,‬ולמרות שלכל תקופה יש את‬
  ‫אילוציה‪ .‬במילים אחרות‪ ,‬ההורים עשו כמיטב‬                                             ‫מומלץ תהליך רגשי לעיבוד האובדן‪.‬‬
                                                            ‫ביחסים בין ילדים להורים זקנים מתעוררים מספר קונפליקטים‬
                                   ‫יכולתם‪.‬‬
                                                                                                  ‫חדשים וישנים גם יחד‪.‬‬
‫התחשבנות עם הוריו איננה מכירה בשינוי העמוק במצב היחסים‪,‬‬
‫וממשיכה דפוס שהיה אמור למצות את עצמו לפני שנות דור‪.‬‬         ‫קונפליקטים ישנים ובלתי‪-‬פתורים על מתחים בין הילדים של‬
‫בנוסף‪ ,‬לעיתים גם בני או בנות הזוג של הילדים "מוסיפים שמן‬    ‫ההורה המבוגר‪ ,‬או ובין ההורה וילדיו‪ .‬מעניין הוא שלרוב התפקידים‬
                                                            ‫במשפחה נשמרים‪ ,‬והילד המטפל‪ ,‬הדואג והאחראי הוא זה שגם‬
                ‫למדורה"‪ ,‬עקב יחסים לא תקינים עם הזקנים‪.‬‬     ‫כבוגר מטפל בהוריו‪ .‬ואז שוב מתעוררות בו תחושות תסכול וקיפוח‬

‫התוצאה ההרסנית היא ללא חמלה‪ ,‬ללא כיבוד אב ואם‪ ,‬וללא כל‬                                       ‫של הנותן ולא מקבל מספיק‪.‬‬
‫הכרת תודה‪ ,‬אם בהתעללות רגשית עד סחטנות או ניתוק פיזי‪.‬‬
‫אין אני סבורה כי הילדים התוקפים את הוריהם הם אנשים רעים‪,‬‬    ‫משפט קשה הוא שבמשפחה אין שוויון ואין צדק‪ ,‬ולמרות הציפייה‬
‫ושלעיתים תחושת העוול שנעשה להם היא בלתי נסבלת‪ .‬השאלה‬
‫היא מה עדיף עבור שני הצדדים ‪ -‬ניתוק או התחשבנות במטרה‬                                                                 ‫‪28‬‬

                        ‫שההורים ייקחו אחריות על מעשיהם?‬
‫הרי אפילו בחוקי המדינה יש נסיבות מקלות‪ ,‬ויש חוקי התיישנות‬
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33