Page 12 - medorledor53
P. 12

‫משפחה‬

                                                              ‫שורשים‬
                                                             ‫של שייכות‬

                                                               ‫ואהבה‬
                                                                       ‫מאת‪ :‬עופרה רוזנפלד‬
                                                                    ‫מחברת הספר 'אבירי המ‪.‬ל‪.‬ך'‬

‫הילד שלנו מגיח לסלון ומתחיל למשוך לנו בחולצה בבקשות‬          ‫שורש בצמח מתפתח לרוב מתחת לפני הקרקע‪ ‬ומשמשה‬
‫חוזרות‪” ,‬אמא בואי‪ ‬לשחק איתי”‪ ,‬אנחנו‪ ‬בדיוק עייפות‪ ,‬חזרנו רק‬
‫עכשיו מהעבודה‪ ,‬רוצות כמה רגעים להתאקלם‪ .‬בטון הכי נחמד‬        ‫לעגינתו בקרקע‪ .‬תפקידו לא מסתיים באספקת‪ ‬מזון‪ ‬מן‬
‫שגייסנו אנחנו אומרות "עוד כמה דקות"‪ .‬והוא ממשיך בשלו‪,‬‬        ‫הסביבה אלא גם ביכולתו של השורש לשמש לאגירת‬
‫"אמא‪ ,‬בואי נשחק עכשיו‪ ...‬נו‪ ."...‬והקול שלו מתחיל להוסיף‬      ‫מזון‪ .‬השורש אצל בני‪-‬האדם נבנה ברגע שיצאנו לאוויר העולם‬
‫לעצמוצלילים‪ ‬פחות נוגים של יבבה‪ .‬אנחנו מסבירות שעוד מעט נשב‬   ‫ומקבל חותמת כשאנחנו מקבלים את שמנו ואת ההשתייכות‬
‫איתו לשחק או לקרא סיפור קצר אחרי שננוח‪ ‬קצת‪ ...‬כמה דקות‬       ‫שלנו למבנה המשפחתי שלנו‪ .‬ביטחון במערכת השורשים שלנו‪,‬‬
‫לעצום עיניים וכבר נהיה שם בשבילו והוא שוב חוזר ובטון‪ ‬יותר‬    ‫שתהיה שם תמיד ותספק לנו את העיגון לקרקע מאפשרת לילדים‬
‫מנגן אומר " אמא בואי שבי איתי‪ ...‬עכשיו "‪ .‬ואז נשמעת יבבה לא‬
‫נעימה‪ .‬אנחנו שואלים בטון קצת כועס וחצי מצטדק על הבקשה‬                                      ‫שלנו צמיחה בריאה והתפתחות‪.‬‬
‫המוגזמת שלנו לכמה דקות לפני המשחק ואומרים "קצת‬
‫סבלנות‪ ,‬דני‪ ,‬כבר אני אתך" ודני כבר השתבלל בתוך עצמו‪ ,‬ממרר‬    ‫התפתחות המבנה המשפחתי תמיד תלויה בפרשנותו של הילד‬
‫בבכי‪ .‬אחרי שעה שנרגע מסתבר שרב עם חבריו בביה"ס וחיפש‬         ‫את המצב בבית ואת סיכוייו בתוך המערך הזה‪ ,‬ובהתאם למעמפ‬
                                                             ‫דו כפי שהוא רואה זאת הוא ינקוט עמדה‪ .‬ילד יכול בהחלט לעורר‬
      ‫נחמה‪ .‬וכן העיתוי היה קצת גרוע אבל דני צריך תשומת לב‪.‬‬   ‫פרובוקציות כדי 'לקבל את שלו' ומכך ידרוש את תשומת הלב‬
‫אם הילד רוצה תשומת לב‪ ,‬האסטרטגיה היא לתת מקום לילד‬           ‫שלנו‪ .‬אם לא נימצא דרך לשינוי דעותיו הוא יוכל להמשיך כך כל‬

                                                                                                                      ‫חייו‪.‬‬

                                                             ‫הילד מרגיש כי מוטב שיכעסו עליו מאשר יתעלמו ממנו ולפעמים‬
                                                             ‫עדיף לו להתנהג 'רע' כדי למצוא את החשיבות שלו ולקבל תשומת‬
                                                             ‫לב‪ ,‬כי זו הדרך שמצא להתגבר על המכשולים ולבלוט יותר בשטח‪.‬‬

                                                             ‫הילד יקלוט ערכים וינסה להתאים את עצמו‬
                                                             ‫לדפוסים קיימים של הוריו‪ .‬חשוב לתת לילד‬
                                                             ‫מענה לצרכיו‪ ,‬לתת לו הרגשה של היותו אהוב‬
                                                             ‫אבל במקביל חשוב ביותר לאפשר לו דרך ניסוי‬
                                                             ‫וטעייה להבין את הדרך בהכוונה עדינה שלכם‪.‬‬
                                                             ‫הגישה המשלבת סיפור המביא גם שיחה פתופ‬
                                                             ‫חה בין ההורה והילד תוך כדי משחק והמחשות‬

                                                                                     ‫אחרות היא הדרך‪.‬‬

                                                                                                                      ‫‪12‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17