Page 9 - medorledor19
P. 9

‫אך החוק נעצר כאן‪ .‬החוק לא התקדם צעד נוסף בכיוון הפת‬                                                 ‫מוגבלת בתקרה מסוימת‪.‬‬
   ‫סיקה שדרשה יצירת מנגנון אוביקטיבי המחוייב בשקיפות לצו‬          ‫בסיום ההתקשרות‪ ,‬יתרת הפיקדון לאחר שחיקתו‪ ,‬מושבת‬

   ‫רך קביעת התוספת עקב גידול בהוצאות‪ .‬לאור הקבוע בחוק‬                           ‫לדייר או ליורשיו‪ ,‬כאשר יתרה זו צמודה למדד‪.‬‬
   ‫הרי שבית דיור מוגן אינו מחוייב בהצגת אסמכתאות לעניין‬           ‫בנוסף לשחיקת הפיקדון‪ ,‬הדייר מחוייב בתשלום קבוע של דמי‬
                                                                  ‫אחזקה הכוללים את השירותים השוטפים הניתנים לדייר כגון‬
                                      ‫התייקרות עלויות התפעול‪.‬‬     ‫מערכת חוגים בסיסית‪ ,‬ניקיון שבועי בדירה‪ ,‬שימוש במתקני‬
                                                                  ‫המקום‪ ,‬שירותי רפואה ועובד‪/‬ת סוציאלי‪/‬ת‪ ,‬וכן מים וחשמל‪,‬‬
         ‫שחיקת הפיקדון השנתית‪,‬‬
                                                                                                             ‫מיזוג אויר וחימום‪.‬‬
   ‫הינה רכיב דינמי נוסף במסגרת מערכת היחסים המסחרית בין‬           ‫יש לשים לב כי תשלום דמי האחזקה נקבע במעמד החתית‬
   ‫הצדדים‪ .‬רכיב זה קובע את היתרה אשר תיוותר בידי הדייר‬            ‫מה על הסכם ההתקשרות אך תשלום זה צמוד למדד‪ ,‬מחוייב‬
   ‫או יורשיו בסיום ההתקשרות‪ .‬הסכם ההתקשרות קובע כללים‬
   ‫לעניין התנאים והמועדים להשבת יתרת דמי הפיקדון הנותת‬                              ‫במע"מ ובנוסף יכול לעלות במשך השנים ‪.‬‬
   ‫רים לאחר השחיקה וכן את התניית ההשבה בביטול הבטוחה‬              ‫בע"א ‪ 1152-09‬אבני גד ואח' נ' אחוזת פולג (‪ )1998‬בע"מ‪,‬‬
                                                                  ‫נקבע כי בית הדיור המוגן יהיה זכאי להעלות את דמי האחזקה‬
                                                   ‫שניתנה לדייר‪.‬‬  ‫רק אם חל שינוי נסיבות המצדיק את העלאה וכי ההחלטה‬
   ‫השחיקה השנתית מחויבת אף היא בתשלום מע"מ‪ .‬ברוב‬                  ‫אם להעלות את דמי השימוש ובאיזה שיעור להעלותם תיקבע‬
   ‫ההתקשרויות‪ ,‬מתווסף המע"מ לשחיקה השנתית באופן יחסי‬              ‫באמצעות מנגנון אובייקטיבי ולא תהיה נתונה לשרירות ליבה‬
   ‫לתשלום החודשי (דהיינו מחלקים את סכום המע"מ על השת‬
   ‫חיקה השנתית ‪-‬ל‪ 12-‬חודשים ומוסיפים את החלק היחסי ל�ת‬                                    ‫של המשיבה ולשיקול דעתה הבלעדי‪.‬‬
                                                                  ‫סעיף ‪( 26‬א)(‪ )2‬לחוק הדיור המוגן‪ ,‬התשע"ב‪( ,2012-‬להלן‪:‬‬
                                                 ‫שלום החודשי)‪.‬‬    ‫"החוק") קובע כי דיור מוגן לא יוכל להעלות את דמי האחזקה‬
   ‫בנוסף קיים ברוב בתי הדיור המוגן חיוב חודשי בגין המע"מ‬          ‫מעבר לשיעור עליית המדד אלא אם כן התייקרו עלויות התפת‬
   ‫על הריבית הרעיונית‪ .‬כלומר‪ ,‬הדייר מחוייב לשאת בתשלום‬            ‫עול השוטף של בית הדיור המוגן‪ ,‬ולא יותר מהשיעור המירבי‬
   ‫מע"מ שחל בעבור ההכנסה שבית הדיור המוגן היה עשוי‬                ‫שנקבע בהסכם ההתקשרות‪ .‬החוק אינו מעגן את נושא תיחום‬
   ‫להרוויח מהריבית על פקדונות הדיירים שהופקדו בידיו אילו‬          ‫שיקול דעתו של בית הדיור המוגן ואינו קובע חובת ביצוע‬
   ‫הפקיד אותם לטובתו (ראה לעניין זה ת‪.‬א‪ 28523-08 .‬אהרוני‬
                                                                                                             ‫מנגנון אובייקטיבי‪.‬‬
                      ‫ואח' נגד שבעת הכוכבים דיור מוגן בע"מ)‪.‬‬      ‫סעיף זה‪ ,‬יש ויטענו לגביו שהינו בגדר "תפסת מרובה‪ ,‬לא‬
                                                                  ‫תפסת"‪ .‬הוא נועד כביכול לסייע לדייר בכך שיתחום את גבות‬
                                                                  ‫לות העלאת דמי האחזקה העתידיים‪ ,‬אך למעשה הותיר את‬
                                                                  ‫הנושא פרוץ למשעי ונתון להכתבתו בפועל של בית הדיור‬
                                                                   ‫המוגן‪ .‬העלייה אמנם כפופה לעליית עלויות התפעול בפועל‬

‫‪9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14