Page 37 - medorledor152
P. 37
תחפשו את עצמכם -כמו שאדם שומע שיר "צריך להגיד תודה על מה שיש ,גם כשכואב"
ומזדהה ,הוא מזדהה עם עצמו לא עם מה שעבר
על הכותב .כך גם כאן :בספר אני מנסה להחזיר את בספרו חושף דן אגם את הכאב שלו :מול הבן ,ההתמודדות עם מחלתה
של אשתו ועם ניפוץ החלום לשמוע את בנו מדבר" .לכולנו יש חלומות,
הקורא אל עצמו". לכולנו יש רצונות ,לא כולם מתגשמים .כשכתבתי שאלתי את עצמי 'מה
בסופו של דבר ,הוא מודה שדניאל בנוי מקווים עושים עם האובדן הזה .האם שוקעים בתוכו ,או מקבלים אותו?'" ,הוא
מקבילים אליו .הוא נתן לדניאל "לא מעט" ,אבל
יש מקומות שהוא השאיר לעצמו .לא כל דבר מונח על השולחן – הוא מספר.
טוען שיש סיטואציות ושנים שהוא מעדיף שיישארו איתו.
מה פירוש שם הספר ''צל של חלומות''?
מה המסר שאתה רוצה להעביר לקוראים?
"החלומות שלא התגשמו ,השאיפות שלא התממשו -הולכים איתנו
"אם אתה במשבר -קודם כל שב וכתוב -לא לשתוק ,אל תסתיר ואל כצל -אנחנו לא נפרדים מהם לגמרי ,הם לא נעלמים ,הם פשוט משנים
תחביא בייחוד אם אתה מתקשה לדבר עם חבר קרוב או עם משפחה צורה .הם נוכחים לידך גם כשאתה צוחק ,גם כשאתה מתפקד ,גם
קרובה .אני ממליץ לא 'לכתוב למגירה' ,אלא להוציא את הדברים
מהמגירה .מבחינתי זאת הייתה כתיבה תרפויטית .לפעמים נשארתי כשאתה 'בסדר'".
בלי יכולת לבטא את הרגשות שלי וכאן נכנסו השירים". מה החלום שלך?
הסבר "החלום שלי קשור לבני .כשהוא נולד רציתי רק שהוא יהיה בריא.
בהמשך ראיתי את הפער בינו לבין אחותו התאומה .חלמתי שהוא
"לפעמים אתה שומע שורה משיר ,משפט ,פזמון ואתה אומר לעצמך: יהיה כמוה .החלום הכי גדול שלי שאני אזכה באחד הימים לשמוע אותו
רגע ,זה מדבר עליי ,זה אני" ,דן משתמש בספרו בשירים כדרך לקצר מדבר .הוא לא ורבלי ,יש לי ילד שאני לא יודע איך נשמע הקול שלו ,אני
מרחק אל הרגש .הוא מספר שהוא פותח את הספר בכמה שורות
משירים של זמרים ושל זמרות ידועים -שירים שמצליחים בכמה מילים לא יודע איך עבר עליו היום בבית הספר ומה שלומו באמת".
"לסכם סיטואציה" שהייתה דורשת ממנו פרק או שניים .הוא משלב דן מספר כי התקשורת בין בני המשפחה והבן מתנהלת באמצעות
כרטיסיות ,לוחות תקשורת ,אוצר מילים מצומצם מאוד .לפעמים
בספר כ 12-שירים. הקשר לא מצליח ,ואז מגיעים לסבבים של התפרצויות שיכולות להגיע
מה נאחל לך לסיום? גם למצבים אלימים".
"שהספר יגיע לכמה שיותר קוראים שנמצאים במשבר ,שאדע מה נתן לך את הכוח להתמודד עם כל המצב?
ושאמשיך להתמודד עם משברים אם יגיעו .כיום אני עובד על ספר "אתה מחליט איך אתה חי עם זה .אתה רוצה לשכב על הרצפה ולבכות.
אם אתה רוצה להתמודד ,אז תקום -מותר להזיל דמעה ,אבל לקום.
המשך כך שאני לא נפרד עדיין מהדמויות ומהכתיבה שעשתה לי רק הכוח שלי בא מהחיים עצמם :צריך להחזיק בית ,יש שני ילדים נוספים,
יש אישה שהיא 'החבר הכי טוב שלי' הוא מספר שבלי חברות אמיתית
טוב בזמן השפל שלי".
בין בני הזוג הכול מתפרק.
"אני גם מבקש" ,הוא מוסיף לקראת סיום" ,לומר תודה לאנשים
עד כמה הספר מתעד את המציאות?
מופלאים ,שכולם לב ,של "בית פישמן -בית לחיים" ,לאנשי "שלו שרותי
"בספר אני עוסק בהשוואה בין אובדן ממשי לבין אובדן לא ממשי .את
שיקום" ולא פחות חשוב למקום עבודתי ולממונים עלי ,על הכלה, שניהם אני מכיר .הגיבור דניאל חווה אובדן ממשי ושוקע במשך שנים
בתוך עצמו ,לא מצליח להתרומם מעל האבל .מולו נמצאת אור -אישה
סובלנות והמון אמפתיה". שחלתה במחלת הסרטן וננטשה בתוך כדי המחלה .האובדן שלה
הוא לא ממשי במובן שאין מוות ,אבל יש שבירה ,יש נטישה ,יש חלום
"צל של חלומות" הוא לא ספר שמבטיח נחמה קלה ,הוא לא מספר שנגמר .אני שואל את עצמי וגם מפנה לקורא את השאלה :מי משניהם
נמצא במצב יותר קשה? ומנסה להשיב בקו העלילה שאין כאן מקום
אגדת "סוף טוב" פשוטה .דן אגם מבקש בספרו דבר אחד :להכיר בכך להשוואה -כל אחד והסיפור שלו על האובדן שלו ,על האבל שלו ועל
שהחלומות שלא התגשמו לא נעלמים ,הם נשארים כצל ולבחור כל יום ההתמודדות שלו".
"דניאל מבחינת קווי האופי הוא אני .יש דברים עליהם לא כתבתי כדי
מחדש איך ללכת איתם -לשקוע בהם או ללכת קדימה למרות שהם לשמור על פרטיות בני משפחתי .אל תחפשו את הסופר בתוך הטקסט,
ראיון אישי לידך. גיליון / 152אפריל2026
סרוק אותי הספר "צל של חלומות" זמין
בחנויות הספרים המקוונות
37

