Page 37 - medorledor135
P. 37

‫מגזין מדור לדור‬

                  ‫"הדבר החשוב שהמאמן יכול להקנות למתאמן‬        ‫"בשני המקרים‪ ,‬מי שינסה 'לרוץ את המרתון' יוכל תמיד להיעזר‬
                  ‫היא ההכרה שהוא חי סיפור‪ ,‬שנבנה באופן‬         ‫באימון מקצועי כדי להשתפר ולמנוע פגיעה בעצמו‪ .‬זוהי הבנה‬
                  ‫אקראי על פי מה שהסביבה יצרה בשבילו‪ .‬אם‬       ‫שמציגה את מקצוע המאמן המנטלי כמקצוע שראוי להתייחסות‪,‬‬
                  ‫אדם חי סיפור‪ ,‬מה שנקרא בשפת האימון‬
                  ‫פרדיגמה שפוגעת בו והסיפור הוא רק סיפור‪,‬‬         ‫לפיקוח ולהכוונה מטעם המדינה כמו שנדרש למאמן הספורט"‪.‬‬
                  ‫הרי שהמאמן יכול לעזור לו לבחור סיפור חדש‬     ‫יגאל אפרתי (‪ )74‬עבר כמה תחנות בחייו בהחלטה מושכלת שבכל‬
                  ‫ומקדם לחייו ובאמצעות התהליך הטבעי‬            ‫עשור הוא ישנה עיסוק‪ .‬בשלב מסוים השתלב בהייטק ופעל במסגרת‬
                  ‫שנקרא 'טרנספורמציה מנטלית' להחליף את‬         ‫סטארט אפים שנתנו לו כמה רעיונות מקוריים לגבי פעילות המוח‬
                                                               ‫האנושי‪ .‬במקביל הוא התעניין מאוד בפילוסופיה‪ ,‬בדמיון מודרך‬
                              ‫הסיפור המגביל בסיפור מקדם"‪.‬‬
‫"מושג מפתח בספר הוא 'הטרנספורמציה המנטלית'‪ .‬טרנספורמציה‬                                                     ‫ובאימון מנטלי‪.‬‬
‫מנטלית היא שינוי עמוק ובר‪-‬קיימא באופן שבו אנחנו תופסים את‬      ‫"שני דברים מכוונים את חיי"‪ ,‬אומר יגאל אפרתי שמסביר את‬
‫המציאות ומגיבים לה‪ .‬זה לא רק שינוי התנהגותי שטחי‪ ,‬אלא זהו‬      ‫היכולת הייחודית שלו ללמוד תחומים רבים ולהמציא את עצמו‬
‫שינוי ברמה העמוקה ביותר של התודעה‪ .‬משנוצרה הטרנספורמציה‬        ‫מחדש בכל פעם בתחום אחר‪" .‬קודם כל‪ ,‬מאז שאני זוכר את עצמי‪,‬‬
                                                               ‫אני סקרן‪ ,‬מטיל ספק בכל ידע‪ ,‬כמובן לאחר שלמדתי והכרתי אותו‪.‬‬
              ‫הרצויה בכל תחום נעלמות החרדות והאושר נוכח‪".‬‬      ‫תכונה זו אפשרה לי להיות אוטודידקט‪ ,‬כלומר להיות מסוגל ללמוד‬
                                                               ‫לבד‪ ,‬ידע חדש‪ .‬אני משתמש בידע הזה כדי לשחרר את המתאמנים‬
‫כל אחד יכול להצליח באימון או שנדרשת מוטיבציה יוצאת‬             ‫שלי מהאשמה ומההתייחסות לעצמם כלקויים וביחד‪ ,‬אנו בוחרים‬
                                               ‫דופן?‬           ‫את הסיפור המקדם‪ ,‬שהמתאמן בוחר בו כבסיס להמשך חייו‪ .‬כך‬

‫"כדי להצליח באימון על המתאמן ללמוד לסמוך על המאמן שיהיה‬                     ‫שהשיטה שאני ממליץ עליה‪ ,‬כבר נוסתה בהצלחה"‪.‬‬
‫עסוק בו ולא בעצמו‪ ,‬שלא יתיימר לדעת מה המתאמן מרגיש‪ ,‬אלא‬
‫ילמד כיצד לשמוע מהמתאמן מה הוא מרגיש‪ ,‬עליו להבין שהאימון‬                                           ‫למי מיועד הספר?‬
‫קורה בין הפגישות ולא בחדר האימון ולהתאים את התנהגותו למה‬
‫שנלמד‪ .‬חשוב מאד שתהיה מוטיבציה‪ ,‬אבל הרי אם הייתה אולי הוא‬      ‫"הספר פונה קודם כל למי שמחפש עזרה בהתמודדות היום יומית‪.‬‬
‫לא היה זקוק למאמן ‪ -‬זהו חלק מתהליך האימון‪ :‬בנייה של משמעת‬      ‫רק כשהמתאמנים הפוטנציאליים ידעו מה לחפש במאמן שהם‬
‫עצמית‪ ,‬מוטיבציה‪ ,‬ועוד יכולות נרכשות שיסייעו לו שעל המאמן‬       ‫רוצים‪ ,‬שהוא עבר הכשרה משמעותית ושהמדינה מפקחת על‬
                                                               ‫התכנים ועל האתיקה והמקצועיות‪ ,‬יהיה להם קל לבחור מאמן שיוכל‬
                                               ‫להכיר אותן"‪.‬‬
                                                                         ‫באמת יעזור להם‪ .‬זוהי דרישה לשינוי‪ ,‬שתגיע מלמטה"‪.‬‬
                       ‫אז בעצם יש תמיד תקווה לשינוי?‬
                                                                 ‫יצאו לאור הרבה ספרים על אימון‪ .‬במה שונה הספר שלך?‬
‫"בוודאי שיש תקווה‪ .‬אם לא הייתה תקווה לשינוי לא הייתי מוציא את‬
      ‫הספר הזה כי לשם מה לטרוח ולכתוב כל כך הרבה מלים?"‪.‬‬       ‫"קודם כול הוא שונה בכך שהוא יוצא חוצץ נגד התפיסה המקובלת‬
                                                               ‫של אימון שמקודמת על ידי הפדרציה לאימון‪ .‬נקודת המוצא שלהם‬
‫את הספר "מיהו המאמן המנטלי המתאים לי? אפשר להשיג‬               ‫היא שהמתאמן 'כבר יודע' מה הוא צריך והמאמן צריך להקשיב לו‬
                                                               ‫ולכוון אותו אל הידע שהוא כבר יודע‪ .‬אם נחזור למרתון אזי ההנחה‬
‫באתר הוצאת ספרי ניב או באמצעות האתר של יגאל אפרתי‬              ‫היא שהמתאמן 'כבר יודע' מה הוא צריך לעשות כדי לרוץ את‬
                                                               ‫המרתון של החיים‪ ,‬הוא לא צריך ללמוד שום דבר חדש ולסמוך על‬
           ‫ראיון אישי‬  ‫‪www.learningstrategies.co.il‬‬            ‫עצמו ועל הידע שלו ‪ -‬לי זה נראה מופרך מהייסוד‪ .‬הספר שלי עוסק‬

‫סרוק אותי‬                                                              ‫בידע שחסר ואנו לא יודעים כלל שהוא חסר עד שנפגענו"‪.‬‬

                                                                                     ‫איך הספר שלך יכול לעזור לקורא?‬

                                                               ‫"קודם כול‪ ,‬להציג בפניו שגם אם הוא מתקשה וסובל הוא לא לקוי‪,‬‬
                                                               ‫לא חולה ולא מופרע‪ ,‬אלא פשוט חסר לו הידע הרלוונטי כדי להצליח‬
                                                               ‫בפעולותיו‪ .‬כך הוא יוכל להיפטר מחוסר האמון בעצמו‪ ,‬מהוויתור‬
                                                               ‫מראש על החיים 'אני כבר יודע שאכשל' ללא סיבה אמיתית‪ ,‬אלא‬

                                                                                                                 ‫מדומה"‪.‬‬

‫גיליון ‪37 135‬‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40