Page 41 - medorledor134
P. 41

‫סרוק אותי‬‫מגזין מדור לדור‬                                                     ‫מה הייתה המטרה שלך בהוצאת הספר לאור?‬

              ‫את הידע שלו על המקום הוא ייכנס לוויקיפדיה‬         ‫"המטרה שלי בכתיבת הספר הייתה להכיר לקוראים נושאים‬
              ‫ויקרא את הערך הרלוונטי‪ ,‬למשל על 'הסעודה‬           ‫שעיצבו את המארג האנושי לאורך ההיסטוריה‪ .‬היסטוריה עולמית‬
              ‫האחרונה'‪ .‬רציתי לתת למטייל משהו קליל‪ ,‬ספר‬         ‫וכל מה שקשור בה בקליפת אגוז"‪ .‬לדבריו‪ ,‬בסוף המסע לא רק תוכלו‬
              ‫קטן שאתה יכול לשים בתיק ולקרוא ‪ -‬למשל קצת‬         ‫להרשים אחרים בידיעותיכם החדשות‪ ,‬אלא אולי תאספו תובנה או‬
              ‫בודהיזם כדי להיות בעניינים‪ .‬לא כדי להיבחן על זה‪,‬‬
              ‫אלא רק כדי לדעת איפה נמצאים‪ .‬אתה לא בא‬                      ‫שתיים ביחס לטבעה החמקמק והמורכב של האנושות‪.‬‬
‫לטייל עכשיו בתאילנד כדי לעשות תואר ראשון‪ ,‬אלא כדי ליהנות‬
‫מהמקום‪ .‬כתבתי על מסגדים מיוחדים ועל כנסיות מעניינות כדי‬                                             ‫למי מיועד הספר?‬
       ‫שאנשים ירחיבו את האופקים שלהם לגבי מנהגי המקום"‪.‬‬
‫"לחצות את הגבול‪ :‬מסע ברחבי העולם בעקבות היסטוריה‪ ,‬תרבות‬         ‫"לגילאי ‪ 16‬ומעלה שחובבים ספרים ומתעניינים במה שקורה מעבר‬
‫ואמונה" הוא ספרו השני של אברהם הכהן קומפני‪ .‬קדם לו הספר‬         ‫לגבול הידע האישי של הסביבה הקרובה שלהם‪ .‬כמובן שחובבי‬
‫"משתיקה למלים"‪ ,‬שעוסק בשואה ‪ -‬נושא שקרוב מאוד לליבו כבן‬         ‫טיולים ייהנו מהספר הזה‪ ,‬בין אם הם מטיילים לבד או עם המשפחה‪,‬‬
‫של ניצולי שואה שמנחה ערבי זיכרון בסלון ומרצה בנושא הנחלת‬        ‫אבל גם מדריכי טיולים יקבלו ממנו ערך משמעותי‪ ,‬כתבתי למשל‬
                                                                ‫פרק ביהדות על חופה כי הרבה אנשים לא יודעים מה הם רואים‬
                                                   ‫השואה‪.‬‬       ‫כשהם מגיעים לחתונה‪ ,‬הם לא יודעים למה טבעת‪ ,‬למה היא עגולה‪,‬‬
‫"בתים של ניצולי שואה נחלקים בדרך כלל לשני סוגים‪ :‬אלה‬            ‫למה כתובה? בניגוד לקתולים שמתייחסים בקדושה לנישואים‬
‫שמדברים בהם על הכול ואלה שלא נאמרת מילה על 'שם'‪ .‬אני‬            ‫ולגירושים ‪ -‬אצלנו היהודים מתייחסים לנישואין כאל שותפות‪ ,‬כלומר‬
‫גדלתי בבית מהסוג השני"‪ ,‬הוא מעיד על עצמו‪" .‬ילדותי עברה עליי‬     ‫כל עוד מניבה השותפות רווחים לשני הצדדים היא מתקיימת וברגע‬
‫בלי שידעתי מה קרה להוריי ולשאר בני משפחותיהם וקהילותיהם‬         ‫שלא ‪ -‬היא מתפרקת‪ ,‬דבר שמעיד על חיבור רופף לשורשים שלנו‪.‬‬
‫באירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה ‪ -‬בשואה‪ .‬הוריי הצליחו‬         ‫זאת גם הסיבה שאנחנו כותבים את התאריך הלועזי ולא את העברי‪.‬‬
‫להתחמק ממענה לשאלותיי ‪ -‬אפילו משאלות ישירות ששאלתי"‪.‬‬            ‫את הדברים האלה אני מנסה לבאר בספר שלי‪ .‬אני כותב על איך‬
‫בצר לו החליט לפנות אברהם לדודתו ‪ -‬אוד מוצל אחרון למשפחה ‪-‬‬       ‫מתאימים את הלוח לעונות השנה‪ ,‬איך בדתות השונות מונים את‬
‫וללקט את מלוא המידע שברשותה ככל שיותיר להם הזמן‪ .‬פיסות‬          ‫ימות השנה ואת החגים השונים כי המידע הזה חשוב‪ ,‬לכן אני כותב‬
‫הסיפורים החלו לצייר תמונה יותר רחבה‪ ,‬יותר ברורה ולאט לאט‬        ‫גם על בתי כנסת מיוחדים שרוב האנשים לא מכירים ולא מודעים‬
                                                                ‫להיסטוריה המיוחדת שלהם‪ .‬אני טוען שאם בחרת לעלות על‬
                               ‫הפך הסיפור משתיקה למילים‪.‬‬        ‫אוטובוס של טיול מאורגן אתה צריך להיות בעל ידע‪ .‬כשאני מדריך‬
                                                                ‫טיול אני לא קורא מנייר‪ ,‬אלא מתוך ידע של שנים‪ .‬יש לי ידע לא רק‬
          ‫הוצאת שני ספרים לאור‪ .‬מה דחף אותך לכתיבה?‬             ‫לגבי המקומות אליהם אני לוקח את המטיילים שלי‪ ,‬אלא גם ידע‬
                                                                ‫לגבי מה עשוי לעניין אותם ‪ -‬על מה לדבר וכמה לדבר‪ .‬אתה לא יכול‬
‫"נושא הכתיבה אצלי ‪ -‬כמו שאני מניח שאצל כל מי שמושך בעט ‪-‬‬        ‫לדבר שעתיים באוטובוס כי מניסיון רוב האנשים נרדמים אחרי‬
‫זה משהו מולד‪ .‬בהשכלתי אני מורה לספרות‪ ,‬תנ"ך ולשון‪ .‬הצד‬          ‫עשרים דקות‪ ,‬לא כי אתה לא מעניין‪ ,‬אלא בגלל שהנסיעות הארוכות‬
‫ההומני חזק מאוד אצלי‪ .‬תמיד כתבתי ‪ -‬ברכות לימי הולדת עליהן‬       ‫ממקום למקום מעייפות‪ .‬אז צריך להיות עם יד על הדופק‪ ,‬להעביר‬
‫קיבלתי תמיד מחמאות ואפילו בספרי זיכרונות של כיתה ח ציינו‬        ‫ידע קצר‪ ,‬מדויק‪ .‬אם אתה מדריך מתוך רצון להעניק ידע וערכים רוב‬
‫זאת לטובה‪ .‬בהמשך כתבתי בכל מיני טקסים של חברים‪ ,‬הספדים‬          ‫הסיכויים שהמטיילים שלך ייהנו מהטיול ויחזרו שוב ושוב‪ .‬אגב‪ ,‬עצה‬
                                                                ‫קטנה לחבריי המדריכים‪ :‬מניסיון של הרבה שנים אני יכול לומר‬
                   ‫לא עלינו‪ ,‬ובעצם בכל רגע משמעותי בחיים"‪.‬‬      ‫שמדריך שמקשיב לרצון של הקבוצה ויודע לתת לה בדיוק את מה‬

                                  ‫מה נאחל לך לסיום?‬                ‫שהיא צריכה ורוצה ‪ -‬הטיול מסתיים בשביעות רצון מקיר לקיר"‪.‬‬

                           ‫"בריאות ושנהיה מדינה יותר טובה"‪.‬‬                   ‫הספר כתוב בצורה קלילה מאוד‪ ,‬זה בכוונה?‬
‫הספר "לחצות את הגבול‪ :‬מסע ברחבי העולם בעקבות היסטוריה‪,‬‬
                                                                ‫"זאת שאלה טובה‪ .‬בוודאי שהתכוונתי לכתוב בקלילות וגם בהומור‪,‬‬
              ‫תרבות ואמונה" זמין גם בחנויות הספרים המקוונות‪.‬‬    ‫למשל בפרק על האסלאם יש סיפור אישי שלי‪ .‬בספר יש כל מיני‬
                                                                ‫אנקדוטות מעניינות שאנשים נהנים לקרוא וגם משכילים מהן‪.‬‬
     ‫ראיון אישי‬                                                 ‫מהניסיון שלי אני יודע שאם מישהו יגיע למקום מסוים וירצה להרחיב‬

‫‪41‬‬                                                                                                                ‫גיליון ‪134‬‬
   36   37   38   39   40   41   42   43   44