Page 32 - medorledor134
P. 32

‫משפחה‬

                       ‫הבחירה החופשית והכאב שבה‬              ‫נפתולי הנפש של‬
                                                               ‫האדם המודרני‬
‫אחת המשימות המרכזיות של האדם המודרני היא היכולת לבחור‬
‫את גורלו‪ .‬השפע והחופש שנלווים לבחירה מציבים אותו מול‬                                             ‫מאת‪ :‬פרופ׳ ירון זיו‬
‫התלבטויות רבות ומורכבות‪ .‬הבחירה החופשית‪ ,‬שהייתה נחשבת‬
‫בעבר לחירות המוחלטת‪ ,‬הפכה למשקל כבד על כתפיו של האדם‪,‬‬          ‫פע מידע ותחרותיותש‬
‫שחש שלכל החלטה ישנן השלכות רבות שעלולות להוביל‬
‫לתחושת החמצה‪ .‬חוסר הוודאות והחרדה הנלווית לבחירה‬            ‫העידן המודרני מציף את האדם בשפע של מידע‬
                                                            ‫בלתי פוסק‪ .‬התפתחות הטכנולוגיה והנגישות למקורות מידע מכל‬
                      ‫האינסופית יוצרים תחושת בלבול וניכור‪.‬‬  ‫העולם‪ ,‬יחד עם קיומן של רשתות חברתיות‪ ,‬מציבות את האדם‬
                                                            ‫בפני לחץ תמידי להיות מעודכן‪ ,‬להגיב ולהשוות את עצמו לאחרים‪.‬‬
                       ‫סיכום‪ :‬איזון והתחברות פנימית‬         ‫תחושת ההשוואה המתמדת והמרדף אחרי הישגים חומריים‬
                                                            ‫יוצרים עומס מנטלי‪ ,‬שמוביל לעיתים קרובות לחרדה‪ ,‬דיכאון‬
‫נפתולי הנפש של האדם המודרני מבטאים את המאבק הפנימי‬          ‫ותחושת חוסר משמעות‪ .‬האדם המודרני מוצא עצמו נאבק לשמור‬
‫המתמשך בינו לבין עולמו החיצוני‪ .‬התמודדות עם עומס המידע‪,‬‬     ‫על מקומו בעולם תובעני‪ ,‬כשההישגיות הופכת לערך עליון‪,‬‬
‫תחושת הבדידות והחיפוש אחר משמעות‪ ,‬יחד עם הבחירה‬
                                                                            ‫ולעיתים רחוקות מושגת שביעות רצון אמיתית‪.‬‬
     ‫החופשית‪ ,‬דורשים מהאדם לחפש דרכים ליצור איזון פנימי‪.‬‬
                                                                                          ‫הבדידות בעידן המחובר‬
  ‫החזרה לערכים אישיים‪ ,‬פיתוח מודעות עצמית‬
  ‫והבנת הצרכים הרגשיים יכולים לעזור לאדם‬                    ‫למרות החיבור המתמיד שהרשתות החברתיות מעניקות‪ ,‬רבים‬
  ‫לשגשג בעולם המודרני‪ ,‬תוך שמירה על חיבור‬                   ‫חווים תחושת בדידות עמוקה‪ .‬הקשרים החברתיים הפכו לשטחיים‬
                                                            ‫ולעיתים וירטואליים בלבד‪ ,‬ומתקיימת התרחקות מהקשרים‬
                        ‫לאמת הפנימית שלו‪.‬‬                   ‫האנושיים האמיתיים המבוססים על קרבה ותקשורת ישירה‪.‬‬
                                                            ‫האדם המודרני מוצא עצמו במצב פרדוקסלי שבו הוא מוקף‬
          ‫פרופ׳ ירון זיו ‪ -‬עו"ס קליני‪ ,‬ומטפל בשיטת גשטאלט‬   ‫באנשים באינטרנט‪ ,‬אך מרגיש ניכור ובדידות בחייו האמיתיים‪.‬‬
                                                            ‫לצד זאת‪ ,‬ישנה תחושת ניכור עצמי‪ ,‬שכן האדם מציג תדמית‬
          ‫על המומחה‬  ‫‪ [email protected]‬‏‪m‬‬                 ‫שמותאמת לציפיות החברתיות הדיגיטליות‪ ,‬ובכך מאבד קשר‬

‫סרוק אות‬             ‫‪052-488-8840‬‬                                                                  ‫למהות הפנימית שלו‪.‬‬

                                                                                         ‫הצורך במציאת משמעות‬

                                                            ‫בעולם שבו ערכים מסורתיים הולכים ומתפוגגים‪ ,‬האדם המודרני‬
                                                            ‫מוצא עצמו בחיפוש תמידי אחר משמעות‪ .‬בעבר‪ ,‬מוסדות דתיים‬
                                                            ‫או מסגרות חברתיות סיפקו עוגן נפשי ותחושת ייעוד‪ ,‬אך היום‬
                                                            ‫נדרש מהאדם ליצור את המשמעות באופן אישי‪ .‬רבים פונים‬
                                                            ‫לתחומים רוחניים‪ ,‬אומנות או עזרה לזולת בניסיון למצוא הגשמה‬
                                                            ‫פנימית‪ .‬עם זאת‪ ,‬המציאות המודרנית המהירה והתובענית אינה‬
                                                            ‫מאפשרת תמיד עצירה והתבוננות פנימית‪ ,‬דבר שמחזק את‬

                                                                                           ‫תחושת הריקנות וחוסר הכיוון‪.‬‬

                                                                   ‫‪32‬‬
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37