Page 37 - medorledor124
P. 37

‫מגזין מדור לדור‬

               ‫מאד כמזכיר אישי‪ ,‬דובר ושליש צבאי של שניים‬       ‫הסיפור נכתב בשפה גבוהה ובמשחקי מילים שהעידן הדיגיטלי‬
               ‫מבין נשיאי המדינה ‪ -‬חיים הרצוג ושמעון פרס‪.‬‬      ‫הרחיק קצת מאיתנו‪ .‬העלילה הראשית מורכבת ודרמטית ומכילה‬
               ‫עמי היה גם מזכיר אישי‪ ,‬השליש הצבאי ודוברו‬       ‫סיפור של עלומים והתבגרות‪ ,‬רגשות עזים‪ ,‬אהבה‪ ,‬קנאה‪ ,‬חטא‬
               ‫של הנשיא יצחק נבון שלא נזקק לכותב נאומים‪.‬‬
               ‫כן כתב עמי נאומים לראשי הממשלה אריאל‬                                      ‫וחרטה‪ ,‬פשע ומכאוב‪ ,‬גמול והצלה‪.‬‬
               ‫שרון‪ ,‬אהוד ברק ואהוד אולמרט‪ ,‬ומעט גם‬            ‫"זה התחיל מרצון לכתוב סיפור קצר על השכונה בה נולדתי ומשם‬
                                                               ‫זה כבש אותי ונמשך ונמתח ולא יכולתי להפסיק להיפך‪ ,‬כהיסטוריון‬
                                           ‫לבנימין נתניהו‪.‬‬     ‫רציתי עוד ועוד‪ .‬אולי בגלל שאני שייך לדור של פעם ומאמין בכוחן‬
‫נוסף לכך התגלה במהרה כישרון הכתיבה ועמי הפך לסוג של‬            ‫של מילים לברוא מציאות ואולי אני גם שואף להחזיר עטרה ליושנה‬
‫"כותב הנאומים הלאומי אינקוזניטו"‪ .‬את הדוקטורט שלו הוא עשה‬      ‫במובן הטוב של המילה ‪ -‬להרבות במילים שמייצרות מציאות‬
‫באוניברסיטה העברית בירושלים בתחום היסטוריה צבאית‬               ‫במקום לראות אותה מוגשת על מגש של זהב ברשת‪ .‬הסיפור‬
                                                               ‫יצא מתוכי כאילו חיכה שם שנים‪ .‬פשוט ישבתי וכתבתי ובאיזשהו‬
           ‫ומדינית של ישראל‪ ,‬תחום בו הרצה שנים רבות‪.‬‬           ‫שלב כששמתי לב שכמות המילים עולה ועולה הבנתי שעליי לחלק‬
‫את אחת המוטיבציות הגדולות לכתיבת ספר זה זוקף עמי לזכות‬         ‫את הסיפור לשלושה חלקים כדי שלא יהיה קשה לקריאה כי להחזיק‬
‫ספרו הראשון "אשכול תן פקודה!" על צה"ל וממשלת ישראל‬
‫בדרך למלחמת ששת הימים‪ .‬הספר יצא לאור בשנת ‪ 1997‬וזכה‬              ‫ספר שהוא מעל אלף עמודים זאת משימה שאפתנית ומאתגרת"‪.‬‬
‫לשבחים רבים ואף ציינו היסטוריוניים בארץ ובחו"ל שזהו‬
‫המחקר החשוב ביותר על מלחמת ששת הימים‪ ,‬דבר שזיכה‬                ‫בחרת להיכנס לנעליים של בחורה צעירה ניצולת שואה ‪ -‬דבר‬
                                                               ‫שהוא רחוק מאוד ממך‪ .‬נדרשו ממך אומץ‪ ,‬ידע והרבה דמיון‬
                  ‫את עמי ב'פרס יצחק שדה' לספרות צבאית‪.‬‬
                                                                                                ‫לשם כך‪ ,‬מה הרגשת?‬
‫יש הבדל בין כתיבת נאומים לבין כתיבה לפרוזה ‪ -‬האם חשת‬
                                ‫זאת במהלך הכתיבה?‬              ‫"בשבילי זה היה מרתק להיכנס לנעליים שלה וגם של דמויות‬
                                                               ‫אחרות‪ .‬זה היה אתגר בשבילי לחשוב אחרת‪ ,‬להגדיל את המנעד‬
‫"בוודאי‪ ,‬כשאתה כותב נאומים למישהו אחר אתה מתאים את‬
‫השפה‪ ,‬את המנעד ואת התוכן לאותו אדם כי הרי בסופו של דבר‬               ‫ולהיות סוג של מחזאי במחזה החיים שנרקם על גבי המסך‪.‬‬
‫הוא זה שצריך לקרוא‪ .‬לתוך הנאומים שזרתי את הגיגי ואת‬            ‫הדמויות הלכו איתי‪ ,‬ישנו איתי וחיו איתי שלוש שנים ברציפות‪ .‬הם‬
‫מחשבותיי‪ ,‬אבל הם נאמרו בשם אומרם ולא בשמי וחייתי עם‬
‫זה רוב הזמן בשלום‪ .‬למדתי שאפשר להגיש את החומר הכתוב‬                ‫הפכו להיות החברים הכי טובים שלי ונקשרתי אליהם מאוד"‪.‬‬
‫ולהיות שלם עם התוכן‪ ,‬אבל על הדרך בה יבחר הנואם להגיש אין‬       ‫בחלוף שלוש שנים בקבע בעת שעמד עמי להשתחרר הוא התחיל‬
                                                               ‫לכתוב שירי זמר ואף חשב על קריירה בתחום ‪ -‬הוא אפילו למד‬
                                                ‫לי שליטה"‪.‬‬
‫"כאדם שכתב כל חייו החל מיומן אישי ועד נאומים למנהיגים‪,‬‬           ‫פיתוח קול אצל חנה הכהן שהיא שם דבר בקרב הזמרים בארץ‪.‬‬
‫הוציא לאור ספר היסטוריה חשוב שזכה בפרסים ובהערכה רבה‬
‫קיימת בתוכי תמיד האמונה שהמילים הנכונות יגיעו לעין וללב‬                                             ‫ומה קרה עם זה?‬
‫הנכונים‪ .‬כן יש עדיין אנשים שהמילה הכתובה חשובה להם‪,‬‬
‫אבל יותר מכל הספר נכתב בשבילי כצורך לשחרר את הסיפור‬            ‫"חנה מצאה בי כשרון מבטיח מאד ונתנה לי שיר חדש שכתבה‬
                                                               ‫חברתה נעמי שמר 'שירת העשבים'‪' .‬השיר הזה יעשה אותך כוכב'‪,‬‬
                                          ‫ואת הסופר שבי"‪.‬‬      ‫הבטיחה לי‪ ,‬אבל אני בסכלותי דחיתי את השיר שנשמע לי מוזר‪.‬‬
                                                               ‫האמת היא שאז כבר היו לי מחשבות אחרות‪ .‬זומנתי שוב למנהל‬
                                ‫אתה עובד כבר על הספר הבא?‬      ‫הסגל שהציע לי לחתום ל'קבע ארוך'‪ .‬פירושו של דבר היה שלוש‬
                                                               ‫שנים של חופשת לימודים אקדמיים בתשלום מלא תמורת‬
                       ‫"רגע‪ ,‬עכשיו נושם ומתבשם מהתינוק החדש"‪.‬‬
                                                                    ‫חתימה על שלוש שנות קבע בצה"ל על כל שנת חופשה‪.‬‬
‫הטרילוגיה "הנערה מרחוב הגרמנים" זמינה בחנויות הספרים‬           ‫בינתיים כבר הגעתי לפרקי‪ ,‬כל חבריי היו כבר נשואים‪ .‬מצאתי את‬
                                                               ‫הנערה המתאימה שחיבבתי מאד שהיא עד היום אשת חיי ולנו‬
           ‫ראיון אישי‬  ‫המקוונות‪.‬‬
                                                                                              ‫שלושה ילדים וארבעה נכדים"‪.‬‬
‫סרוק אותי‬                                                      ‫ההחלטה לזנוח את השירים ולחזור לספסל הלימודים מבחינתו‬
                                                               ‫של עמי הייתה מבורכת‪ .‬היא סללה את דרכו לביטחון כלכלי‬
‫‪37‬‬                                                             ‫ולתפקידים מעשירים ומרתקים וביניהם תפקיד הנספח הצבאי‬
                                                               ‫בלונדון‪ ,‬דובר צה"ל בירושלים ושתי קדנציות מופלאות ומוצלחות‬

                                                                                                                 ‫גיליון ‪124‬‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40