Page 36 - medorledor124
P. 36

‫סיפור אהבה ישראלי‬

‫צילום‪ :‬דודו יוגב‬                                              ‫סיפור אהבה‬
                                                                   ‫ישראלי‬
                                                              ‫ההיסטוריון ד"ר עמי גלוסקא שהיה בעברו ולאורך‬

                                                              ‫שנים כותב הנאומים של ראשי המדינה ‪ -‬נשיאים‪,‬‬

                                                              ‫ראשי ממשלות ושרי ביטחון מספר על הטרילוגיה‬

                                                              ‫שכתב "הנערה מרחוב הגרמנים" ‪ -‬עלילה מרתקת‬

‫שלוש שנים הוא הסתגר בחדר העבודה בביתו ובמרץ רב כתב‬            ‫ררבת תהפוכות שמתפרשת על שלושה דורות‪ ,‬ספ�ו‬
‫הרבה‪ ,‬מחק לא מעט וברא עולמות של הדמויות מרתקות משכונת‬
‫התימנים ומרחוב הגרמנים‪ 1038 .‬עמודים שפרוסים על שלושה‬          ‫גה ביצרים עזים‪ ,‬רצופה בתפניות דרמטיות ומשיקה‬
‫ספרים הפכו לטרילוגיה סוחפת "הנערה מרחוב הגרמנים" שלוכדת‬
‫רגעים משמעותיים בחייהן של דמויות ישראליות מהתקופה שהציונות‬    ‫מאת‪ :‬זהר נוי‬  ‫להיסטוריה של המדינה‪.‬‬
‫לא הייתה מילה גסה‪ .‬היא מאפשרת לקורא לחדור ולהשתלב‬
‫בעולמות אחרים בתוך כדי התבוננות חדשה‪/‬ישנה על תקופות‬           ‫כול התחיל בצהרי יום קיץ חם ולוהט בשכונת עוליםה‬
‫משמעותית בחיי הדמויות בארץ ישראל שמשקפת במידה רבה את‬
‫חיי החברה והתרבות המתפתחת בארץ ישראל של המאה הקודמת‪.‬‬          ‫במרכז הארץ‪ .‬השנה הייתה שנת התשי"ט ‪,1959 -‬‬
‫לתוך הסצנה המורבידית בה פתח את הספר מגיחה נערה‬                ‫השמש יקדה והאוויר עמד ללא רוח‪ .‬שלושה נערים בני‬
‫צעירה רכובה על אופניים‪ .‬היא נבהלת ממראה הכלב התלוי‬
‫ובסערת הרגע היא חשה נסערת להציל את הכלב מידי הנערים‬           ‫שש עשרה שזופים ועירומים למחצה שכבו שרועים בצילו הנדיב‬
‫המתעללים‪ .‬באותו רגע מכונן לא ידעו הנערים ולא ידעה הנערה‬       ‫של עץ האקליפטוס רב הזרועות‪ .‬כלב רחוב צעיר מרופט ומזיע‬

                       ‫שגורלם נקשר לאורך שנים לטוב ולרע‪.‬‬                                             ‫התנגב לאט אל הצל‪.‬‬
‫הסיפור נכתב מעיניו של רון נהרי‪ ,‬בחור צעיר מוכשר בשנות‬         ‫הכלב השתטח ברפיון ליד הנערים כשהוא מייבב קלות ועוצם את‬
‫העשרים לחייו שהתייתם בילדותו המוקדמת מאביו‪ .‬רון נושא‬          ‫עיניו בנחת‪ .‬סצנת שלוות הצהריים הופרה באחת כששניים‬
‫עימו זיכרון צורב ורגשי אשם על מה שאירע ביומו האחרון עם אבא‬    ‫מהנערים רמזו זה לזה ברביצתם‪ ,‬זינקו בבת אחת ולפתו את‬
‫יוסי שמת ספק מתאונה ספק מהתאבדות‪ .‬לאחר שרון שומע וידוי‬        ‫הכלב בזרועותיהם‪ .‬בעוד אחד מהם אוחז בכלב בכוח‪ ,‬חברו‬
‫מאימו דינה שכולל פרטים מסעירים שלא ידע על אביו‪ ,‬הוא יוצא‬      ‫שהחזיק בחבל ליפף לולאה סביב צוואר הכלב‪ ,‬משך‪ ,‬הידק‬
‫למסע לא יומרני כדי להתחקות אחר האב במטרה לכתוב את ספר‬
‫זיכרון משפחתי צנוע‪ .‬עד מהרה מגלה רון שהוא שרוי במבוך‬                       ‫וטיפס על העץ כשהוא קושר אותו לענף גבוה‪.‬‬
‫מפותל ורב מחילות והספר הצנוע הוא למעשה סיפור אהבה‬             ‫בתמונה שהכלב תלוי מפרפר בין שמים לארץ פותח ד"ר‬
                                                              ‫עמי גלוסקא את ספרו "הנערה מרחוב הגרמנים"‪( .‬אל דאגה‬
          ‫ישראלי שכולל פרקי נעורים סוערים והתבגרות קשה‪.‬‬
                                                                                                            ‫הכלב שרד)‪.‬‬
                                    ‫בין הפרטי ללאומי‬          ‫כשאני אומר לעמי שזה קצת קשוח להתחיל ככה ספר הוא מחייך‬
                                                              ‫מרוצה ואומר שסימן שהוא כיוון נכון‪ .‬ניסיון חייו לימד אותו שמה‬
‫העלילה הדרמטית רבת התפניות המפתיעות מתפרשת על‬                 ‫שחשוב זה פתיח מעניין שמצליח ללכוד את תשומת לב הקורא‬
‫שלושה דורות‪ ,‬ספוגה ביצרים עזים‪ ,‬משיקה להיסטוריה של‬            ‫אל המילים שנארגות לסיפור קוהרנטי שלם‪ .‬את מלאכת הפתיח‬
‫המדינה‪ ,‬שואבת ממנה ונשאבת אליה‪ ,‬אבל מצליחה להישאר‬             ‫הממגנט הוא למד לדייק בתוך כדי עבודה ככותב נאומים לגדולי‬

                   ‫בתחום האנושי ‪ -‬ברשות היחיד של גיבוריה‪.‬‬                            ‫האומה‪ ,‬אלא שהפעם הוא כתב בשבילו‪.‬‬
‫כוחה של הטרילוגיה טמון בין היתר ביכולת השזירה הדקה של עמי‬     ‫כל חייו חלם עמי לכתוב פרוזה‪ ,‬אבל איכשהו החיים משכו אותו‬
‫גלוסקא בין הפרטי ללאומי ככוח שמזין ושתלוי זה בזה ככוח החיים‪.‬‬  ‫לכיוונים אחרים ואת הגיגיו‪ ,‬מחשבותיו וידיעותיו כתב בצללים‬
                                                              ‫לפוליטיקאים ולמדינאים מהשורה הראשונה ולהרצאות בפורומים‬
                                                              ‫שונים‪ .‬הקורונה אילצה אותו להסתגר בארבע קירות ואת האנרגיה‬

                                                                  ‫הבלתי נדלית שלו ליצור ניתב פנימה למקום אחר ‪ -‬למקלדת‪.‬‬

                                                                                               ‫‪36‬‬
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40