Page 41 - medorledor123
P. 41
מגזין מדור לדור
עד שהתגייסתי לצבא הקיבוץ היה קיבוץ לכל והוא אלי והמוות שלו היה בהחלט אירוע מטלטל".
דבר ,בגיל 16עברתי לבית הנעורים ,היה תקציב
לכל משפחה ,כל ההוויה הייתה קיבוצית ,חוזרים איך זה קרה?
מבית הספר הולכים לארוחת צהרים וערב בחדר
אוכל ,כולל ביום שישי -החוויה הייתה קולקטיבית, "זה היה בערב ראש השנה כשהיינו בכיתה י"א קצת לפני שיצאנו
המקום השקט היה המעברים בשבילים ,שם לארוחת ערב בקיבוץ .רותלי אימא של שגיא ז"ל התקשרה לשאול
אם ראיתי את שגיא כי הוא לא חזר הביתה והם לא מצאו אותו בשום
התחרשו הסיפורים האמיתיים". מקום .אני זוכר שאמרתי לעצמי שזאת הפעם הראשונה ששמעתי
את הספר התחיל לכתוב דורון כמתנת יום הולדת לגיל ארבעים את קולה בטלפון ,בדרך כלל היינו נפגשים אצלם בבית או בשבילים
ולמרות שסיים אותו יחסית מהר ,יציאתו לאור התעכבה בשל של משמר השרון .באותו יום לא נפגשנו ולא ראיתי אותו ,הצעתי לה
לחפש אצל חברה נוספת במושב עולש והייתי בטוח שתמצא אותו
מחלתם ומותם של שני הוריו בהפרש של כמה חודשים. מייד .מה שקרה הוא שבקיבוץ כמו בקיבוץ היינו נוסעים על גבי
הטרקטורים ולא ממש ייחסנו חשיבות לסכנות -היינו נערים.
אתה נחשף בספר ברגעים אינטימיים מאוד ,עד כמה עצרת במהלך נסיעה בבריכות הדגים של הקיבוץ שגיא התהפך עם
את עצמך שלא יזהו שזה אתה או שהדמויות יזהו את עצמן? הטרקטור למים ונמצא ללא רוח חיים .לקח זמן עד שמצאו אותו.
בתשע וחצי בערב שוב צלצל הטלפון ,חשבתי שזאת רותלי שרוצה
"ההרחקה של הדמויות מהדמויות המקוריות נותנת חירות לשחק להגיד שמצאו את שגיא וכי הכול בסדר ,אבל על הקו היה חבר אחר
עם המציאות ולשלב בה דמיון כך שמי שקורא ומכיר אותי שביקש ממני לצאת החוצה לשביל כדי לספר לי משהו .לא ידעתי
יודע לעשות את ההפרדה .אני יכול להעיד שאני חשוף מה מחכה לי וכשיצאתי החוצה ראיתי אותו כשפניו המומות והוא
בספר ,רציתי ללכת עד הסוף ולא לצנזר אירועים ולשמחתי אני
אמר לי" :שגיא בן אוריה נהרג בתאונת דרכים".
זוכה על כך להרבה פירגון".
מה קלטת באותו הרגע?
יש קטע שאהוב עלייך במיוחד?
"זה בום ,הלם ,כמו לקבל מכת חשמל .כל הגוף חטף זבנג ועד
"יש לי לא מעט קטעים אהובים ,אבל לא אעשה ספוילרים ,קטע היום חיה התחושה הזאת לי בגוף .קשה לתאר את הרגע הזה,
אהוב במיוחד הוא זה שמספר על חתונת הוריי בקיץ 1975בעין הוא מטלטל מאוד ,בייחוד כשאתה כל כך צעיר ובלי שום הכנה
החורש .באותה תקופה לא היה נהוג להכניס רב לקיבוצי השומר
הצעיר ,ולכן התחתנו ההורים ברבנות בחדרה ואת החופה בקיבוץ מוקדמת".
ערך "הרב" המקומי אבא קובנר ז"ל .התמונה נמצאת אצלי עד היום מהמקום הזה קיבל הספר "אם השבילים בקיבוץ יכלו לדבר"
על שולחן העבודה .התמונה מסמלת מבחינתי את רוח התקופה ואת
כנפיים וטס לעולמות נעורים בשבילי הקיבוץ.
השינוי שעברנו עם השנים".
יש לא מעט ספרי פרוזה שמתארים חווית נעורים בקיבוץ,
מה אתה הכי מבקש לעצמך שהקוראים יקבלו מהספר? במה שונה הספר שלך מכל ספר זיכרון אחר על הקיבוץ?
"שיתחברו לעצמם דרך חוויות הנעורים של גיבורי הספר כי בסוף "אני לא שייך לתקופה בה ישנו בבית הילדים ,אבל כן שייך לדור
זה לא משנה על איזה שביל אנחנו צועדים נעורים הם נעורים הסנונית האחרונה בחוויית בית הנעורים .למעשה הייתה השכבה
וקונפליקטים יש לכולם .הייתי רוצה שאנשים יפתחו לזוויות שונות שלי המחזור הלפני אחרון ללינה בבית הנעורים ,כך שהספר מייצג
בתקופת החיים ויצללו בהנאה לעולמו של תומר .יש בספר הומור את קו תקופת התפר לפני המעבר להפרטה בקיבוץ .יחסית
ונוסטלגיה שכל אחד ,ולא רק מי שהתבגר בשנות התשעים יכול לספרות על אודות הקיבוץ נכתב מעט מאוד על התקופה
להתחבר אליה". הזאת".
הספר "אם השבילים בקיבוץ יכלו לדבר" זמין בחנויות אז מה קרה שם בשבילים?
ראיון אישי הספרים המקוונות. "חיי הקיבוץ מתרחשים בחוץ ,בייחוד בתקופה בה אני גדלתי כשלא
הייתה בבית פרטיות ולמעשה גם לא בחוץ .קיבוץ זה מקום קטן -
סרוק אותי כולם אוכלים בחדר אוכל ,ישנים בחדר נעורים ,הולכים לאותו בית
ספר ,המקום הפרטי הוא הרגעים האלה על השבילים .גם בספר
41 השיחות היותר רציניות מתרחשות על ספסל בפינה שקטה .בעצם
גיליון 123