Page 11 - medorledor11
P. 11
‫זמן עבר‬ ‫יום השואה ויום העצמאות ‪ -‬הסמיכות ביניהם‪.‬‬
‫מאת‪ :‬דבוריק הר‪-‬פז‬

‫לאחר חג הפסח מציינים אנו שני אירועים‪ :‬האחד הוא היו לוחמים בגיטאות‪ ,‬במחנות או כפרטיזנים ביערות ובין אם‬
‫יום השואה והגבורה‪ ,‬האירוע השני הוא יום הזיכרון ויום הסתתרו במחילות ובמרתפים או מצאו דרך כלשהי להישאר‬
‫בחיים ולשמור על צלם האנוש שבהם בתנאים בלתי אפשריים‬ ‫העצמאות שבאים בצמידות אחד לשני‪.‬‬
‫הוריי היו ניצולי שואה במובן שלא היו שם כלל‪ .‬הם עלו לארץ ולאחר המלחמה אזרו תעצומות נפש ובנו לעצמם חיים חדשים‪.‬‬
‫בשנת ‪ 1935‬כחלוצים‪ ,‬בוגרי תנועות נוער ציוניות שעברו תקופת עד למשפט אייכמן קיימו במוסדות החינוך את טקסי יום השואה‬
‫הכשרה לפני עלייתם‪ .‬משפחתה של אמי נספתה כולה‪ -‬הורים אך לא דיברו אתנו ולא הסבירו דבר‪ .‬היום זה מובן לי‪ -‬חלק גדול‬
‫ואחים‪ ,‬במשפחתו של אבי נספו אמו ‪ ,‬שלושה אחים ואחות מההורים והמורים שאמורים היו לעשות זאת היו ניצולי שואה‬
‫על בני זוגם וטפם‪ ,‬מתוך משפחה של שמונה אחים ואחיות‪ .‬וכל הכאב והסבל היו טריים בזיכרונם ועל פי תפישתם הם הגיעו‬
‫גם שתי האחיות שנשארו בחיים היו "בוגרות" אושוויץ על לחיים חדשים ואין צורך להעמיס את כל הכובד הזה על ילדים‬
‫כל המשתמע מכך‪ .‬אחת מהן שתקה כל השנים ולא דיברה צעירים‪ .‬מה ש"עזר" בכך היה המיתוס שהתפתח בדבר דמותו של‬
‫ולו מילה אחת על מה שעברה באותן השנים ואילו השנייה הצבר הארצישראלי‪ ,‬הלוחם עז הנפש שלא פוחד מדבר ומצמית‬
‫לא הפסיקה לדבר וכל שיחה עמה‪ ,‬ולו הטריוויאלית ביותר את אויביו‪ .‬המיתוס הזה היה הגורם לכך שקולם של ניצולי‬
‫השואה לא נשמע וכשרצו לספר את סיפוריהם נתקלו בתגובות‬ ‫הגיעה‪ ,‬בסופו של דבר‪ ,‬לשיחה על אושוויץ‪.‬‬
‫הייתי בת ‪ 12‬בערך כשנתפס אדולף אייכמן והובא לישראל‪ .‬של חוסר אמון‪ ,‬של השתקה ולעתים אף נאמר להם במפורש‬
‫הערב שבו פורסמה הידיעה על כך היה תחילת ההתבגרות שלא מאמינים לסיפורים הללו וכי "אשמתם" היא ש "הלכו‬
‫שלי‪ .‬ישבנו לארוחת הערב עם ההורים כשנשמעה הידיעה‪ .‬כצאן לטבח" דבר שלא מתיישב עם הערצת הגבורה של הנוער‬
‫הוריי ז"ל "התחרו" ביניהם על מציאת עונש אכזרי ואלים הארצישראלי { הצבר הלוחם}‪ .‬תגובות אלו גרמו לשתיקתם‬
‫לצורר‪ .‬זו הייתה הפעם הראשונה ששמעתי אותם מדברים הארוכה שנפרצה רק בעת משפט אייכמן ולאחריו שאז ביקשו‬
‫סרה במישהו‪ .‬למותר לציין שלא שמעתי את שמעו מעולם מהם לספר והפעם הקשיבו בעניין‪ .‬עד אז הניצולים היחידים‬
‫והיחידים ששמעתי עליהם היו היטלר וה‪" -‬נאצים יימח שמם" שנהנו מהערצה מהקשבה אמתית לסיפוריהם‪ ,‬היו לוחמי‬
‫שבדרך כלל איזכורם לווה בתנועה המדמה יריקה ‪ .‬המומה הגטאות והפרטיזנים ומנהיגיהם שעלו לארץ‪ .‬יום השואה נקרא‬
‫ונדהמת מדברי הוריי ‪ ,‬קמתי בהתרסה וצעקתי " איך אתם "יום השואה והגבורה" והייתה זו הפרדה ברורה בין "הגבורה"‪-‬‬
‫מדברים?! הוא הרי בן אדם" ושיעזור לי היושב במרומים‪ ,‬שהתייחסה לפרטיזנים ביערות וללוחמי הגטאות ובין "השואה"‪-‬‬
‫לא ידעתי על מה אני מתריסה ועל מה אני מדברת‪ .‬הוריי שהתייחסה לכל שאר הניצולים‪ .‬משפט אייכמן היה הגורם ששינה‬
‫השתתקו ואז פתח אבי וסיפר מי היה אייכמן ומה היה את המצב הזה וזו הייתה אחת מתרומותיו‪ .‬בהתאם לכל הנאמר‪,‬‬
‫חלקו בהשמדת סביי ‪ ,‬דודיי ודודותיי ובני דודיי שמעולם לא "התייחס מיתוס הגבורה של מלחמת העצמאות רק למי שנחשבו‬
‫הכרתי‪ .‬במבט לאחור נדמה שאת כל הצער והכאב שנשאו 'דור תש"ח'‪ -‬הנוער הארצישראלי שלתוכו השתלבו הניצולים‬
‫במשך שנים עם היוודע להם דבר מותם של הוריהם ואחיהם העולים‪ .‬מיתוס זה התעלם כמעט לחלוטין ממקומם של העולים‬
‫ומעולם לא פתחו בפנינו עד אז‪ ,‬שאת כל זה תיעלו למציאת ומתרומתם למלחמה זו‪ ,‬אף כי ידוע שמבחינה מספרית שני‬
‫עונשים קשים וחריפים למי שהיה אחראי על ביצוע ה "פתרון שלישים מהלוחמים במלחמת השחרור‪ ,‬היו לוחמים עולים { מתוך‬
‫הסופי"‪ .‬משפטו של הצורר החל כמה שבועות לאחר מכן ואני "ניצולי השואה במלחמת העצמאות" מאת פרופ' חנה יבלונקה‬
‫‪ ,‬האזנתי לעדויות שעלו במשפטו‪ ,‬בכל יום לאחר שעות בית }"‪ .‬רוב הלוחמים העולים גויסו עוד באירופה‪ .‬ניצולים אחרים‬
‫הספר ‪ .‬הייתי מרותקת אבל הכול נשמע לי הזוי לחלוטין ובלתי גויסו במחנות העקורים {מחנות שהוקמו ברחבי אירופה על ידי‬
‫נתפס‪ .‬במהלך המשפט נפטרה אמי ונותרתי כואבת והמומה‪ ,‬שליחים מארץ ישראל }‪ .‬חלקם גויסו גם במחנה המעצר בקפריסין‬
‫כועסת נורא ולא ידעתי לתעל את הכעס כמו שלא ידעתי נגד וחלקם‪ -‬עם עלייתם לארץ‪ ,‬לעתים מיד ברדתם מהאנייה‪ .‬היו‬
‫מי לכוון אותו‪ .‬יום אחד‪ ,‬כשבאה אחת מדודותיי ‪ ,‬שתבדל"א‪ ,‬שהספיקו לעבור אימון קצר וללמוד מעט עברית והיו כאלו שלא‬
‫כדי לעזור למשפחה שזה עתה נחרב עליה עולמה‪ ,‬תוך כדי הספיקו וקיבלו את הפקודות וההנחיות בשפת האידיש‪ ,‬אך כולם‬
‫הקשבה משותפת למשפט המשודר אמרה דודתי משהו שהיה "הביאו אתם את רוח גבורת הייאוש של מלחמת הגטאות ואת‬
‫קשור ל"חווייה" שלה כנערה צעירה במחנה ואני התפרצתי‪ :‬אווירת הלחימה הפרטיזנית והצטיינו כלוחמים אמיצים" {מתוך‬
‫"זה לא נכון‪ ,‬זה לא יכול להיות אמתי‪ .‬אם הייתם מתנגדים ספר "ההגנה"}‪ .‬זו הוכחה נוספת שרק הלוחמים שבין הניצולים‬
‫כל זה לא יכול היה לקרות‪ .‬איך צבא ההגנה לישראל‪ ,‬הקטן נחשבו בעיני הממסד של אותה תקופה‪ .‬בין אם לחמו בשורות‬
‫הצליח לנצח את כל צבאות ערב הגדולים והחמושים וששה הפרטיזנים‪ ,‬או בגטאות או שניהלו מאבק עיקש במקומות‬
‫מליונים לא יכלו לקום ולהתנגד"? כמובן שדבריי נאמרו מתוך מסתור‪ ,‬ברחובות‪ ,‬במרתפים ובמחילות או במחנות ההשמדה ‪ ,‬הם‬
‫בורות מלאה‪ ,‬חוסר הבנה נוראי וכעס עז שנבע מנסיבות חיי כולם הביאו עמם נחישות‪ ,‬עוז הנפש ורצון להיות חלק מהחיים‬
‫באותו הזמן‪ .‬דודתי שתקה לרגע ואז הגיבה בשקט ‪ " :‬מי שלא החדשים במדינת היהודים הנבנית ותרומתם הייתה רבה מאוד‪.‬‬
‫היה שם לא יכול להבין"‪ .‬דווקא השקט שבו נאמרו הדברים במשך עשרות שנים נפקד מקומם במיתוס הגבורה הארצישראלי‬
‫וחוסר הרצון שלה להתווכח ולהעמידני על טעותי החצופה‪ ,‬אך בשנים האחרונות הולך עוול זה ומתוקן‪.‬‬
‫הם שגרמו לי להרגיש אשמה מידית ולהבין שאמרתי משהו סמיכותו של יום השואה ליום הזיכרון וליום העצמאות‪ ,‬לא בכדי‬
‫שאין לאומרו‪ .‬נדמה לי שהרצון העז שלי לכפר על דבריי הוא‪ .‬מוטב לנו להרהר בדברים אלו וללמוד‪ ,‬בין היתר שגבורה‬
‫ולהעלים אותם‪ ,‬היו הגורם לכך שמאותו רגע ובמשך שנים אמתית באה בכל מיני צורות ובכל מיני דרכים ותמיד יש להעריך‬
‫ארוכות מאוד קראתי כל מה שיכולתי להניח עליו יד וצפיתי ולהוקיר אותה‪.‬‬
‫בכל סרט שנעשה בנושא השואה‪ .‬מהיותי מורה להיסטוריה אם נחזור לתחילתם של הדברים הרי שסמיכותם של יום השואה‬
‫במשך כמה עשורים‪ ,‬השתדלתי תמיד בשיעורים על השואה‪ ,‬ויום הזיכרון ויום העצמאות‪ ,‬לא בכדי היא‪ .‬מוטב לנו להרהר‬
‫לגרום לתלמידים להכיר בכך שהתקופה ההיא הייתה בלתי בדברים אלו וללמוד‪ ,‬בין היתר‪ ,‬שגבורה אמתית באה בכל מיני‬
‫נתפסת בהיגיון אנושי נורמלי וכי יש לכבד את זכר הנספים צורות ובכל מיני דרכים ותמיד יש להעריך ולהוקיר אותה‪.‬‬
‫ולכבד את הניצולים ששרדו וכי כולם היו גיבורים בין אם‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16