Page 9 - medorledor11
P. 9
‫כששמעוני אומרת "לעשות"‪ ,‬היא מתכוונת גם לקשיים‬ ‫איל‪ -‬בנה הצעיר שהדריך אז בקורס קצינים‪ ,‬הגיע אחרי‬
‫הרבים שליוו את תחילת הפרוייקט‪ .‬לפני ‪ 15‬שנה כשנכתבה‬ ‫שבועיים וראה את תחילת העבודות במקום‪ .‬ביום השלושים‪,‬‬
‫הפרוגרמה להקמת המקום‪ ,‬הדבר היה חדשני ומאוד לא מוכר‪.‬‬ ‫האתר היה מוכן‪ .‬לבן‪ ,‬שנפל בלבנון כחצי שנה אח"כ‪ ,‬היה קשר‬
‫"לגבי התפיסה‪ ,‬היה בראשית הדרך ויכוח גדול עם המוסדות‬
‫מיוחד למקום‪.‬‬
‫המקצועיים‪ ,‬הם לא קיבלו את רעיון ה'שילוב'‪".‬‬
‫גם בעמותה הציבורית‪ ,‬המנהלת את המקום‪ ,‬היו חילוקי דעות‬ ‫"איל העביר בקורס קצינים את הנושא 'האם יש סיכוי להסכם‬
‫כיצד ירגישו אנשים 'רגילים' כשהם יפגשו במועדון ספורט‬ ‫שלום עם רוצחי ילדות קטנות‪ ,‬וסגר את העניין כשסיפר להם‬
‫אנשים עם מוגבלויות‪ .‬כדי לבדוק את העניין הוחלט לבצע‬ ‫על חקלאי אחד שבנה שם את אתר ההנצחה‪ ,‬הוא לא ידע אז‬
‫שזאת אימו‪ .‬בתום הקורס הוא אמר לחבריו שאם הם עולים‬
‫'פיילוט'‪.‬‬ ‫לצפון שיכנסו לאתר‪' .‬זה לא חקלאי עשה‪ ,‬זאת אימא שלי'‪,‬‬
‫"לקחנו את מכון הכושר"‪ ,‬היא נזכרת‪" ,‬ופתחנו אותו לחודש‪.‬‬
‫הוא התפוצץ מעודף אוכלוסייה‪ ,‬כי אנשים הסכימו לערך‬ ‫אמר להם‪ .‬את הסיפור הזה היא שמעה מהחברים בשבעה‪".‬‬
‫המוסף הזה‪ ,‬ויתרו לפעמים על מכון כושר בקצרין‪ ,‬כי אמרו‬ ‫"הם אמרו לי 'אנחנו רוצים לראות את האנדרטה'‪ ,‬וכשאמרתי‬
‫'אנחנו רוצים לבוא למקום שיש בו גם השתלבות של חינוך‪,‬‬ ‫להם שאני לא יודעת על מה הם מדברים‪ ,‬הם נתנו את התיאור‪:‬‬
‫תרבות‪ ,‬בריאות וספורט‪ ,‬אבל גם בגלל שיצדיק את היעוד‬ ‫עץ עם גזע אדום‪ ,‬ענפים שרופים ובראש הגבעות שמות הבנות‬
‫שלו'‪ .‬היום לאחר ‪ 15‬שנות פעילות‪ ,‬השילוב זה דגל של כולם‪".‬‬
‫בפרחים‪ ,‬ואז הבנתי‪ .‬שלחתי אותם לשם לראות‪".‬‬
‫הבריכה הטיפולית‪ -‬היהלום שבכתר‬ ‫סגן איל שמעוני נהרג במוצב ריחן‪ ,‬במשך שנה באו חבריו‬
‫לבקר‪" .‬הם לא הספיקו להציק לי‪ ,‬היא נזכרת‪" ,‬ולהגיד 'את‬
‫עשית דבר כזה לזכרן של משפחות שאת לא מכירה‪ ,‬תעשי‬
‫משהו לזכרו של איל ב'אני מאמין של איל'‪ ,‬זה היה הביטוי‪ .‬אז‬
‫התגבש הרעיון שאם כבר ללכת על הנצחה‪ ,‬אז ללכת על משהו‬
‫מאוד מוסרי שנותן ביטוי ל'אני מאמין'‪ ,‬אולי לא רק של איל‪,‬‬

‫אולי של רבים כמוהו שאנחנו לא יודעים‪".‬‬

‫בניית המתקנים החלה בשנת ‪ ,2000‬שנתיים לאחר נפתח‬ ‫הכניסה לבית איל‬
‫מכון הכושר‪ ,‬ובהמשך נחנכו בריכות שחיה‪ ,‬הבריכה טיפולית‪,‬‬
‫ובריכה פעוטות‪ .‬שמעוני‪" :‬רק הודות לבריכת הפעוטות‬ ‫ואכן מבחינה חיצונית "בית איל" אולי נראה כעוד מרכז‬
‫משפחות יכולות לבוא עם ילדים קטנים נכים‪ ,‬ולא להפריד את‬ ‫לתרבות וספורט המשרת את תושבי עמק הירדן והאזור‪,‬‬
‫המשפחה עם הילד הרגיל במקום אחד והילד הנכה במקום‬ ‫ואולם ייעודו של המקום הוא שילוב בעלי צרכים מיוחדים‬
‫אחר‪ ,‬אלה בריכה ליד בריכה‪ .‬המשפחה נשארת ביחד וזה דבר‬
‫מכל הגילים ומכל גוני הקהילה‪.‬‬
‫אדיר‪ ,".‬היא אומרת בגאווה‪.‬‬ ‫"הרצון שילד או כל אדם שהופך להיות בעל צרכים מיוחדים‪,‬‬
‫שלא יהיה מנותק מביתו‪ ,‬משפחתו ומחייו החברתיים אלא יוכל‬
‫בית איל לא קיבל עזרה מאף גורם ממשלתי או ציבורי בשנתיים‬ ‫להמשיך את חייו"‪ ,‬מסבירה שמעוני‪" ,‬לפחות בתחומי תרבות‪,‬‬
‫הראשונות‪ ,‬רק מאותם תורמים ששמעוני גייסה‪" ,‬שגם אותם‬ ‫חינוך‪ ,‬בריאות וספורט‪ -‬אלו ארבעת האלמנטים שממלאים‬
‫היה קשה לשכנע שזה לא סתם הולך להיות עוד מתקן ספורט‬
‫ש 'מה פתאום אנחנו נתרום למתקן ספורט'‪ ,‬לכן לקח לי‬ ‫את 'בית איל'‪".‬‬
‫‪ 15‬שנה לבנות את כל הפרוגרמה שנכתבה בשנה הראשונה‪.‬‬ ‫אורנה שמעוני תרגמה את ה'אני מאמין של איל' לתפיסת‬
‫כך נבנו בריכת השחייה‪ ,‬אולם ההתכנסות לפעילות חוגית‪,‬‬ ‫עולם המשמשת כיום דגל לשילוב אנשים עם צרכים מיוחדים‬
‫והבריכה הטיפולית שהיא היהלום שבכתר‪ .‬היא נותנת טיפול‬ ‫בקהילה‪ .‬או כפי שהיא אומרת‪" :‬ה'רגילים' ילמדו להכיר שלא‬
‫ממש אישי לכל בעל צרכים מיוחדים ומגיע גם לשילוב בשעות‬ ‫כל בני האדם נולדו ונמצאים באותו מצב כמוהם‪ ,‬אלה יש גם‬
‫מסויימות‪ ,‬אודיטוריום שנותן את החלק החינוכי והתרבותי‪,‬‬ ‫שונים שיותר קשה להם ואסור לנתק אותם מהחברה שלהם‪.‬‬
‫יש גם קורסים שמתנהלים שם והיום אחרי ‪ 15‬שנה אנחנו‬ ‫זה עיקרו של הבית‪ ,‬זה המסר‪ .‬בלי קיום המצוות האלה‪ ,‬אין‬
‫עומדים לסיים את לב המפעל הזה‪ -‬הוא החלק בעל הצרכים‬ ‫לו ערך‪ .‬לא הייתי רצה לעשות דבר שהוא רק הנצחה של איל‪.‬‬

‫המיוחדים הכי גדול וזה המשפחות השכולות‪.‬‬ ‫הרצון היה לעשות משהו מאוד מוסרי‪".‬‬

‫‪9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14