Page 24 - medorledor111
P. 24

‫תרבות ואומנות‬

                                                                  ‫מה בין "ַּכ ְפּתור‬
                                                             ‫ָו ֶפַרח" לבין "ְּב ֶפה ַרְך"‬

                                                             ‫מאת‪ :‬קטי פישר‬

                                                             ‫נוכח כותרת זו‪ ,‬ודאי עולה השאלה מה הקשר ביןל‬

                                                             ‫שני הביטויים האלה? מדוע להביאם זה לצד זה‪,‬‬
                                                                      ‫מלבד העובדה שהם יוצרים חרוז יפה?‬

                                                                                             ‫ראשית אביא את משמעותם‪.‬‬
                                                             ‫על‪-‬פי ההגדרה של האקדמיה ללשון העברית‪ ,‬הביטוי‪ַּ ‬כ ְפּתֹור‬
                                                             ‫ָו ֶפַרח‪ ‬משמש בימינו בעיקר בספרות כקריאת התפעלות למראה‬

                                                                                  ‫דברים נאים או דברים המתאימים זה לזה‪.‬‬

                                                             ‫המקור של ביטוי זה‪ ,‬הוא בצירוף של שתי המילים 'כפתור' ו'פרח'‬
                                                             ‫המופיע כמה פעמים בספר שמות בתיאור מנורת שבעת הקנים‪,‬‬

                                                                   ‫מּכלי המשכן שעשו בני ישראל במדבר‪ .‬וכך נפתח התיאור‪:‬‬

‫אותם דווקא כדוגמה לביטויים הקיימים בספרות העברית מאז‬           ‫"ְו ָעִׂשי ָת ְמנֹוַרת ָז ָהב ָטהֹור‪ִ ,‬מ ְקָׁשה ֵּת ָעֶׂשה‬
‫ראשיתה של השפה העברית עוד בתקופת המקרא‪ ,‬אך לעניות‬              ‫ַהְּמנֹוָרה ְיֵר ָכּה ְו ָק ָנּה‪ְּ ,‬ג ִבי ֶעי ָה‪ַּ ‬כ ְפּתֶֹרי ָה‬
‫דעתי‪ ,‬כמעט שלא נמצאים בשימוש בספרות העברית שנכתבת‬              ‫ּו ְפָר ֶחי ָה‪ִ  ‬מֶּמָּנה ִי ְהיּו‪ְׁ ...‬שֹלָׁשה ְג ִב ִעים ְַ ּמ ָּק ֶנה‬
                                                               ‫ָה ֶא ָחד‪ַּ ‬כ ְפּתֹר ָו ֶפַרח‪ּ ,‬וְׁשֹלָׁשה ְג ִב ִעים ַּב ָּק ֶנה‬
                                                    ‫בימינו‪.‬‬    ‫ָה ֶא ָחד‪ַּ ‬כ ְפּתֹר ָו ָפַרח"‪( ...‬שמות כה'‪ ,‬לא'–לג';‬

‫נכון‪ ,‬אוצר המילים והביטויים בשפה שלנו מתחדש‪ ,‬בהתאם‬                               ‫בפרק לז'‪ ,‬פסוק יז' ואילך)‪.‬‬
‫לחידושים של התקופה‪ .‬אך האם אין מקום להשתמש גם בביטויים‬
‫מהמקורות העתיקים יותר של השפה? להערכתי שילוב של‬              ‫לכפתור כאן יש צורה עגולה כמו התפוח‪ ,‬והכוונה להתאמה‬
‫ביטויים אלה רק יעשיר את הספרות הנכתבת היום ויתרום רבות‬       ‫מוחלטת בין הכפתור העגול לבין הגביע של הפרח‪ .‬הביטוי הזה‬
‫להעשרת השפה של הקוראים‪ ,‬גם אם מידי פעם ביטויים אלה‬           ‫הופיע בהמשך גם אצל פרשני המקרא למיניהם וגם בספרות‬

                                ‫יאלצו אותם לגשת למילונים‪.‬‬                                     ‫העברית‪ ,‬כמו‪ :‬ביאליק ועגנון‪.‬‬
                                                             ‫הביטוי " ְ ּב ֶפה ַרְך"‪ ,‬על‪-‬פי ההגדרה המילונית הלקוחה מתוך הספר‬
‫קטי פישר – פיית הסיפורים ‪ -‬סופרת‪ ,‬מנחת סדנאות לכתיבה‬         ‫"פרשת סוטה" של רמב"ם‪ ,‬פרק יא'‪ :‬ושם כמדרש מילים למילה‬
                                   ‫יוצרת‪ ,‬עורכת ספרותית‬
                                                                  ‫“ְּב ֶפֶרְך”)‪ ,‬פירושו‪ִּ :‬ב ְד ָבִרים ַרִּכים ְונֹו ִחים‪ְּ ,‬ב ִד ְבֵרי ִׁשיּדּול ּו ְב ִפּיּוס‪.‬‬
                        ‫‪[email protected] 052-3836231‬‬
                                                             ‫אם כך‪ ,‬בחזרה לשאלה ‪ -‬מה המשותף לשני הביטויים האלה?‬

                                                             ‫במאמר זה לא אתמקד ְ ּב ַמה שמשותף מבחינת המשמעות של‬
                                                             ‫ביטויים אלה‪ ,‬אם כי ניתן למצוא גם שם משהו משותף‪ ,‬אלא אציג‬

                                                                                                                      ‫‪24‬‬
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29