Page 34 - medorledor108
P. 34

‫תרבות ואומנות‬

                                                            ‫אהבות מאושרות‬
                                                              ‫יש רק באגדות‬

‫המיועדת למבוגרים בנושא האהבה והנישואין הוא בכך‬                                                       ‫מאת‪ :‬קטי פישר‬
‫שהראשונות הם לרוב סיפורי חניכה המציגות התמודדות מוצלחת‬
‫של הגיבורים עם המכשולים‪ ,‬כאשר המסר הוא‪" :‬אם תתמודד‬          ‫רבה סיפורי אהבה באגדות ובמעשיותה‬
‫בהצלחה עם המכשולים‪ ,‬תגיע למימוש האולטימטיבי ולאיזון בין‬
‫החלקים השונים שלך‪ ,‬כמו איזון בין המוח‪ ,‬רגש והמימד הרוחני‪,‬‬   ‫הקלאסיות המיועדות לילדים‪ ,‬מסתיימים בדרך‬
‫כמו גם בין החלק הנשי והחלק הגברי שבך"‪ .‬שיא המימוש של‬        ‫כלל בנישואין ובמימוש אהבתם של הגבר‬
‫האיזון הזה הוא נישואין‪ ,‬כמובן שספרות ילדים בין היתר מעודדת‬  ‫והאישה שהם הרבה פעמים נסיך ונסיכה‪ ,‬וזאת לאחר‬
                                                            ‫שאלה מתמודדים עם המכשולים הרבים שעומדים בדרכם‬
                     ‫נישואין כחלק מהמסרים החינוכיים שלה‪.‬‬
                                                                                                   ‫בהצלחה רבה‪.‬‬
‫לעומת זאת‪ ,‬הספרות למבוגרים מציגה מצבים משבריים ואת‬
‫ההתמודדות הלא פשוטה ִאתם כחלק משיקוף המציאות והרבה‬          ‫כולנו מכירים את הסיומת בהרבה מסיפורים אלה‪ ..." :‬והם חיים‬
‫פעמים בחיים בפועל לאחר הנישואין‪ ,‬בזמן שספרות ילדים על פי‬    ‫באושר ובעושר עד עצם היום הזה"‪ .‬לא אכנס במאמר קצר זה‬
‫רוב לא נוגעת בזה‪ .‬וכול זאת‪ ,‬ראשית כיוון שמצבים אלה יוצרים‬   ‫לניתוח מעמיק של סיפורים אלה‪ ,‬אך יש לכך דוגמאות רבות‪ ,‬כמו‪:‬‬
‫עניין רב יותר אצל הקורא הבוגר‪ ,‬הוא יכול להזדהות אתם‪ ,‬ודרך‬   ‫לכלוכית‪ ,‬היפיפייה הנרדמת‪ ,‬שלגייה‪ ,‬החתול במגפיים‪ ,‬היפה והחיה‪,‬‬
‫מצבים אלה להתבונן בעצמו ואולי אף לחפש פתרונות משלו‪ .‬אם‬
‫בספרות לילדים חשוב להגיע לסוף טוב כחלק ממסר חינוכי‪ ,‬הרי‬                           ‫סיפור המסגרת של אלף לילה ולילה ועוד‪.‬‬
‫שספרות למבוגרים יוצאת מתוך הנחה שהאדם הבוגר‪ ,‬יכול‬
‫להתמודד עם סיום שבו המציאות מכריעה את הגיבור‪ ,‬כדי שישאל‬     ‫לעומת זאת‪ ,‬בספרות המיועדת למבוגרים‪ ,‬גם בספרות הקלאסית‬
                                                            ‫וגם במודרנית על כל הסוגים השונים‪ ,‬לרוב סיפורי האהבה לא‬
            ‫את עצמו שאלות‪ ,‬יחקור ואף ימצא פתרונות בעצמו‪.‬‬    ‫ממומשים‪ ,‬או לא מאושרים‪ ,‬לדוגמה‪ :‬אנה קארנינה‪ ,‬רומיאו ויוליה‪,‬‬

  ‫אם כך‪ ,‬יש אהבות מאושרות גם במציאות‪ ,‬לא‬                        ‫מאדם בוברי‪ ,‬סיפורי עגנון למיניהם‪ ,‬מאחורי הגדר ביאליק ועוד‪.‬‬
  ‫רק באגדות‪ .‬בספרות למבוגרים נמצא אותם‬                      ‫אם בסיפורי הילדים מבטיחים לנו שההתגברות על המכשולים‬
                                                            ‫תביא אותנו בסוף אל האהבה המושלמת‪ ,‬הרי שבספרות למבוגרים‬
                                ‫הרבה פחות‪.‬‬                  ‫מראים לנו שלא פשוט כלל וכלל להתמודד עם הקשיים שהחברה‬

‫קטי פישר – פיית הסיפורים ‪ -‬סופרת‪ ,‬מנחת סדנאות לכתיבה‬                  ‫מערימה עלינו והרבה פעמים המציאות מכריעה אותנו‪.‬‬
                                   ‫יוצרת‪ ,‬עורכת ספרותית‬
                                                            ‫במאמרים קודמים ציינתי שהספרות משקפת מציאות‪ ,‬וכפי‬
                        ‫‪[email protected] 052-3836231‬‬         ‫שהאהבה משתקפת במרבית הספרות למבוגרים‪ ,‬נראה שאין‬

                                                                                              ‫אהבות שמחות ומאושרות‪.‬‬

                                                            ‫מכאן עולה השאלה המתבקשת‪ :‬האם אין במציאות אהבות‬
                                                                                    ‫שמתממשות ואהבות שמחות?‬

                                                            ‫בוודאי שיש לא מעט כאלה‪ .‬אם כך‪ ,‬מדוע בספרות למבוגרים אנו‬
                                                                           ‫פוגשים כמעט אך ורק את אלה שנכשלות בכך?‬

                                                            ‫ההבדל בין האגדות והמעשיות המיועדות לילדים‪ ,‬לבין הספרות‬

                                                                                                                     ‫‪34‬‬
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39