Page 36 - medorledor107
P. 36

‫צילום‪ :‬אמנון פרי‬                                                              ‫העיוורון שמחדד את הדמיון‬

‫מעבר לרגיל‪ .‬קיבלתי עונש כשעשיתי משהו רע ופרס כשעשיתי‬           ‫העיוורון שמחדד‬
‫משהו טוב‪ .‬הבסיס שלי לחיים היה הרבה חום ואהבה‪ .‬הייתי ממש‬              ‫את הדמיון‬

                                     ‫הכוכב של המשפחה"‪.‬‬      ‫טליה חכמי אלעזר שהוציאה את ספרה "אגדה‬
‫היא גדלה עם אח בוגר ממנה בשנתיים‪ ,‬אותו היא מגדירה‬           ‫או מציאות" (הוצאת חותם)‪ ,‬מספרת על העיוורון‬
‫"החבר הכי טוב שלי"‪ .‬ברבות השנים נהרג האח בתאונת‬             ‫שליווה אותה כל חייה ועל הזיכרונות מילדותה‬
‫דרכים והשאיר אחריו שלוש בנות‪" ,‬שהן כמו הבנות שלי‬
‫והן גם מתייחסות אליי ככה"‪ ,‬מספרת טליה‪" .‬אחי היה אומר לי‬            ‫באיראן שמעשירים את עולם היצירה שלה‪.‬‬
‫תמיד‪' :‬את יודעת‪ ,‬אם יקרה לי משהו את תהיי כמו אמא של‬         ‫כך הופכים לימון איראני ללימונדה ישראלית משובחת‬
‫הבנות שלי'‪ .‬אני הייתי אומרת לו 'תפסיק לדבר שטויות'‪ ,‬אבל‬
                                                                                                        ‫מאת‪ :‬זהר נוי‬
         ‫מסתבר שזאת הייתה נבואה שהגשימה את עצמה"‪.‬‬
‫בשנת ‪ 1959‬עלתה לישראל עם אימא שלה מעיר מולדתה טהרן‬          ‫מלחמה בין ישראל לאיראן שפותחת לאחרונה אתה‬
‫כשהיא הייתה בת ‪ 11‬וחצי‪ .‬היא למדה בבית חינוך עיוורים‬
‫בירושלים בתנאי פנימייה‪" .‬זאת הייתה תקופה קשה ביותר‪,‬‬         ‫כל מהדורות החדשות‪ ,‬תופסת את טליה חכמי אלעזר‬
‫רחוק מהבית החם והמחבק למקום זר בלי לדעת עברית"‪ ,‬היא‬         ‫ילידתאיראן ברגשות מעורבים‪ .‬מצד אחד כציונית מבטן‬
‫נזכרת‪" .‬לצד כל הקושי אני חייבת לומר שקיבלתי עזרה גדולה‬
‫וחיבוק מבית החינוך‪ .‬הייתה שם מורה לכתב ברייל שעזרה לי‬       ‫ומלידה היא בצד של ישראל כמובן‪ ,‬אך מצד שני כמו לכל אדם‬
‫מאוד‪ .‬המחנכת של כיתה ה׳ נתנה לי שיעורים פרטיים על‬           ‫שעוזב את מולדתו יש לה סנטימנטים עזים לתרבות‪ ,‬לאוכל‬

                      ‫חשבונה‪ ,‬שזה ממש לא מובן מאליו"‪.‬‬                                 ‫ולבתי הכנסת שהשאירה מאחור‪.‬‬
‫לדבריה‪" :‬כל צעד היה קשה מכל הבחינות‪ ,‬אבל אני למדתי‬          ‫על כל אלה סיפרה בהרחבה בספרה האוטוביוגרפי ומעורר‬
‫מאימא שלי להיות מעשית‪ .‬אימא שלי שהייתה באותה תקופה‬          ‫ההשראה "מבוך חיי" שיצא לאור לפני שש שנים וזכה לחשיפה‬
‫בהליכי גירושין מאבי‪ ,‬הבינה שהיא צריכה לפרנס לבד‬             ‫מרשימה בתקשורת האלקטרונית והכתובה‪ .‬כיום היא חובקת‬
‫שני ילדים‪ ,‬ולכן למדה ספרות באיראן כדי שתוכל להשת־‬           ‫ספר שני "אגדה או מציאות" (הוצאת חותם) בו שבעה סיפורים‬
‫לב במהירות בעבודה בישראל‪ .‬זה לא היה פשוט‪ .‬הרימו גבה‪,‬‬        ‫קצרים מעניינים ששואבים השראה מחייה ומחיי אנשים‬
‫פקפקו ביכולת שלה‪ ,‬אבל בסופו של דבר היא נקלטה בעבודה‬
                                                                                                      ‫שפגשה בדרכה‪.‬‬
                                           ‫ופרנסה בכבוד"‪.‬‬   ‫כל אחד מהסיפורים מתרחש בעולם שונה בתכלית מזה של‬
‫את לימודי התיכון עשתה בתיכון חדש‪/‬אילון בחולון ללא אמצעי‬     ‫האחרים‪ ,‬אבל השתלשלות האירועים בחייהם של הגיבורים‪,‬‬
‫עזר כמו חומרי לימוד בכתב ברייל או מוקלטים‪" .‬התיכון היה ממש‬  ‫בין אם נולדו באירן‪ ,‬בישראל או בארצות הברית מוכיחה פעם‬
‫מול הבית שלי וזה עודד אותי מאוד כי עם כל החיבוק שקיבלתי‬     ‫נוספת שרגשותיהם ורחשי ליבם של בני האדם אינם מכירים‬
‫מבית חינוך לעיוורים היה קשה להיות רחוק מהבית"‪ ,‬היא‬
‫נזכרת‪" .‬ברור שחששתי מאיך יקבלו אותי‪ ,‬אבל לשמחתי‬                      ‫בגבולות ובחוקים ושיש בכוחם להפוך דמיון למציאות‪.‬‬
                                                            ‫אהבה‪ ,‬קנאה‪ ,‬נאמנות ובגידה מתערבלות בסיפוריה של טליה‬
                                                            ‫אלעזר ופורשות את היריעה הצבעונית הרחבה שעליה נרקמים‬

                                                                                                   ‫החיים בפני הקוראים‪.‬‬
                                                            ‫טליה אלעזר תושבת חולון‪ ,‬היא עיוורת מלידה ונשואה לגבר‬
                                                            ‫רואה שמרבה להרצות בנושא בהתנדבות‪" .‬יש הרבה מה‬
                                                            ‫לעשות ביחס החברה לעיוורים‪ ,‬אבל אין ספק שהאנושות‬
                                                            ‫עברה כברת דרך ביחס לנושא"‪ ,‬היא אומרת‪" .‬כשאני נולדתי‬
                                                            ‫באיראן לא ידעו איך להתמודד עם עיוורים ובכלל לא התייחסו‬
                                                            ‫אליהם כאל נפש חיה‪" .‬למזלי‪ ,‬חשבה המשפחה שלי אחרת‬
                                                            ‫וגידלה אותי כמו ילדה רגילה‪ .‬לא הזניחו‪ ,‬לא פינקו ולא גוננו‬

                                                                                                                      ‫‪36‬‬
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40