Page 37 - medorledor107
P. 37
מגזין מדור לדור קיבלו אותי יפה מאוד ובצורה טבעית .מכיוון שכולם התגוררו
בקרבת הבית הגיעו אליי הרבה חברות הביתה .היינו הולכות
את הכיתה ומאז לא קילפו יותר בננה בשיעור.
אני לא אומרת שאין בעיות ,אבל כשמדברים לים ,למסיבות .היה כיף חיים".
להיגיון של הילדים ,עם הרבה יצירתיות ,זה היא השלימה תואר ראשון בתלמוד ובחינוך ועשתה תעודת הוראה
מאוניברסיטת תל אביב ,מורה מוסמכת להוראת תושב"ע בבתי
עובד". ספר על יסודיים .בין השאר לימדה תלמידים רואים בבתי ספר
בעקבות התאונה בה נהרג אחיה החליטה
לחזור עם בעלה לארץ כדי להיות קרובה רגילים בארץ ובלוס אנג'לס.
לדבריה היא בחרה לא להביא ילדים לעולם כי העיוורון שלה
לבנותיו שהתייתמו. הוא גנטי" .אני מציאותית מאוד והמסר שלי הוא לחיות עם
כשטליה פרשה לפנסיה מוקדמת היא החלה ללמד בהתנדבות העובדות ולמצות את הטוב ביותר עם הנתונים שלך" .מה
בכמה מסגרות .בין היתר עבדה כמדריכה ב"דיאלוג בחשיכה" שאפיין את דרכה היא הנחישות ,החריצות והאופטימיות.
במוזאון הילדים בחולון מאז פתיחת המקום לאורך 13שנים. "בכל תקופת הלימודים עבדתי במשרה מלאה במשרד הרישוי
בחולון .אלה היו שנים עמוסות עד כדי ייאוש ,אבל לרגע אחד לא
כיום היא פעילה במסגרות חברתיות ומקצועיות . נכנעתי" ,היא אומרת ומסבירה" .לא קל למורה עיוורת להתקבל
לעבודה במערכת החינוך ,אך לא ויתרתי ,עקפתי כל חומה
עשית פעילות חינוכית מבורכת במשך עשרות שנים .איך שחסמה את דרכי ופרצתי כל דלת שנטרקה בפניי עד
הגעת מעבודת הוראה לכתוב לא ספר אחד ,אלא שני
שהוכחתי את כישורי ויכולתי".
ספרים?
ספרי לי על מקרה בו נתקלת בהתנגדות מצד המערכת
"כתבתי הרבה שנים ,אבל לא היה לי אומץ להוציא את ואיך התמודדת עם זה?
הסיפורים לאור .מי שעודד אותי מאוד היה מנהל 'דיאלוג
בחשכה' .הוא קידם אותי ,תמך בי וזה כנראה מה שהיה חסר "כשהייתי בארצות הברית היה מנהל בית ספר אחד שאמר לי
שהעובדה שאני לא רואה יכולה לגרום לי לבעיות בכיתה כי איך
לי כדי לצאת לאור" אוכל להתמודד עם בעיות משמעת .חשבתי על כך והבנתי שיש
ספרה השני "אגדה או מציאות" כולל קובץ סיפורים שנכתבו צדק בדבריו .מנהל אחר אמר לי' :את לא נוהגת ,נכון?' אמרתי
בהשראה של נושאים שהעסיקו את טליה לאורך השנים .בספר 'ברור ,אני לא רואה' .הוא אמר' :נו ,אז איך אני יודע שלא תאחרי
כמה סיפורים ,חלקם מרגשים ,חלקם משעשעים ,כולם מקוריים לעבודה?' חשבתי מעט ועניתי לו' :אתה נוהג ,נכון? ונכון שיש
ומרתקים .הסיפור "אגדה או מציאות" הוא סיפור אהבה בלתי לפעמים פקקים שגורמים לך לאחר לעבודה?' זה עדיין לא
אפשרי; הסיפור "הפתעה" הוא סיפור קצר ומשעשע; הסיפור שכנע אותו .בבית הספר הבא שהגעתי אליו שאלתי את המנהל:
"התיק" הוא סיפור על בחורה מאומצת שלא יכולה לסלוח 'אתה מוכן לקבל אותי לעבודה בהתנדבות?' ,הוא היה המום
לאימא שלה; הסיפור "המשאלה" עוסק בהתמודדות עם בעיות ושאל' :מה ,את מוכנה לעבוד בהתנדבות?' אמרתי 'כן' .אם זה
פוריות; הסיפור "המגילה" הוא סיפור על אדם שצריך להגיע בהתנדבות אז אין בעיות של משמעת ,איחורים ,הכול בסדר.
לאיראן ולהביא משם מגילה בדרך לא דרך; הסיפור "שבועת בהתחלה עבדתי בהתנדבות .היו מאוד מרוצים ממני .אחר כך
היפוקרטס" הוא סיפור על אדם שהולך ללמוד רפואה; הסיפור
עבדתי כעובדת מן המניין".
"שיחה באוטובוס" עוסק ברכילות בהתערבותם של כל הנוסעים.
אז איך התמודדת באמת עם בעיות משמעת?
איך נולד הספר הזה?
"שאלה טובה .באחד הימים הייתה ילדה שבאמצע השיעור
"אחרי כל הפרגון שקיבלתי על הספר הראשון הייתי בקבוצה הוציאה בננה והתחילה לאכול .אמרתי לה להכניס את הבננה
של שמונה נשים שכל אחת כתבה סיפור קצר .בסופו של דבר לתיק .היא שאלה אותי' :תגידי את האמת ,את באמת לא רואה
הסיפורים האלה לא ראו אור ,מסיבות שונות ,אז אני החלטתי או שאת עושה את עצמך?' עניתי לה' :לא צריך לראות בשביל
להוציא את הסיפור לאור בעצמי ולצרף לו סיפורים נוספים לדעת מאיזה כיוון יכולה להגיע הבננה' .התשובה הזאת הצחיקה
שכתבתי". גיליון 107
הספר "אגדה או מציאות" זמין בחנויות הספרים המקוונות.
37