Page 37 - medorledor107
P. 37

‫מגזין מדור לדור‬                                              ‫קיבלו אותי יפה מאוד ובצורה טבעית‪ .‬מכיוון שכולם התגוררו‬
                                                             ‫בקרבת הבית הגיעו אליי הרבה חברות הביתה‪ .‬היינו הולכות‬
                   ‫את הכיתה ומאז לא קילפו יותר בננה בשיעור‪.‬‬
                   ‫אני לא אומרת שאין בעיות‪ ,‬אבל כשמדברים‬                                   ‫לים‪ ,‬למסיבות‪ .‬היה כיף חיים"‪.‬‬
                   ‫להיגיון של הילדים‪ ,‬עם הרבה יצירתיות‪ ,‬זה‬   ‫היא השלימה תואר ראשון בתלמוד ובחינוך ועשתה תעודת הוראה‬
                                                             ‫מאוניברסיטת תל אביב‪ ,‬מורה מוסמכת להוראת תושב"ע‪ ‬בבתי‬
                                                    ‫עובד"‪.‬‬   ‫ספר על יסודיים‪ .‬בין השאר לימדה תלמידים רואים בבתי ספר‬
                   ‫בעקבות התאונה בה נהרג אחיה החליטה‬
                   ‫לחזור עם בעלה לארץ כדי להיות קרובה‬                                        ‫רגילים בארץ ובלוס אנג'לס‪.‬‬
                                                             ‫לדבריה היא בחרה לא להביא ילדים לעולם כי העיוורון שלה‬
                                        ‫לבנותיו שהתייתמו‪.‬‬    ‫הוא גנטי‪" .‬אני מציאותית מאוד והמסר שלי הוא לחיות עם‬
‫כשטליה פרשה לפנסיה מוקדמת היא החלה ללמד בהתנדבות‬             ‫העובדות ולמצות את הטוב ביותר עם הנתונים שלך"‪ .‬מה‬
‫בכמה מסגרות‪ .‬בין היתר עבדה כמדריכה ב"דיאלוג בחשיכה"‬          ‫שאפיין את דרכה היא הנחישות‪ ,‬החריצות והאופטימיות‪.‬‬
‫במוזאון הילדים בחולון מאז פתיחת המקום לאורך ‪ 13‬שנים‪.‬‬         ‫"בכל תקופת הלימודים עבדתי במשרה מלאה במשרד הרישוי‬
                                                             ‫בחולון‪ .‬אלה היו שנים עמוסות עד כדי ייאוש‪ ,‬אבל לרגע אחד לא‬
             ‫כיום היא פעילה במסגרות חברתיות ומקצועיות‪ .‬‬      ‫נכנעתי"‪ ,‬היא אומרת ומסבירה‪" .‬לא קל למורה עיוורת להתקבל‬
                                                             ‫לעבודה במערכת החינוך‪ ,‬אך לא ויתרתי‪ ,‬עקפתי כל חומה‬
‫עשית פעילות חינוכית מבורכת במשך עשרות שנים‪ .‬איך‬              ‫שחסמה את דרכי ופרצתי כל דלת שנטרקה בפניי עד‬
‫הגעת מעבודת הוראה לכתוב לא ספר אחד‪ ,‬אלא שני‬
                                                                                          ‫שהוכחתי את כישורי ויכולתי"‪.‬‬
                                            ‫ספרים?‬
                                                             ‫ספרי לי על מקרה בו נתקלת בהתנגדות מצד המערכת‬
‫"כתבתי הרבה שנים‪ ,‬אבל לא היה לי אומץ להוציא את‬                                             ‫ואיך התמודדת עם זה?‬
‫הסיפורים לאור‪ .‬מי שעודד אותי מאוד היה מנהל 'דיאלוג‬
‫בחשכה'‪ .‬הוא קידם אותי‪ ,‬תמך בי וזה כנראה מה שהיה חסר‬          ‫"כשהייתי בארצות הברית היה מנהל בית ספר אחד שאמר לי‬
                                                             ‫שהעובדה שאני לא רואה יכולה לגרום לי לבעיות בכיתה כי איך‬
                                        ‫לי כדי לצאת לאור"‬    ‫אוכל להתמודד עם בעיות משמעת‪ .‬חשבתי על כך והבנתי שיש‬
‫ספרה השני "אגדה או מציאות" כולל קובץ סיפורים שנכתבו‬          ‫צדק בדבריו‪ .‬מנהל אחר אמר לי‪' :‬את לא נוהגת‪ ,‬נכון?' אמרתי‬
‫בהשראה של נושאים שהעסיקו את טליה לאורך השנים‪ .‬בספר‬           ‫'ברור‪ ,‬אני לא רואה'‪ .‬הוא אמר‪' :‬נו‪ ,‬אז איך אני יודע שלא תאחרי‬
‫כמה סיפורים‪ ,‬חלקם מרגשים‪ ,‬חלקם משעשעים‪ ,‬כולם מקוריים‬         ‫לעבודה?' חשבתי מעט ועניתי לו‪' :‬אתה נוהג‪ ,‬נכון? ונכון שיש‬
‫ומרתקים‪ .‬הסיפור "אגדה או מציאות" הוא סיפור אהבה בלתי‬         ‫לפעמים פקקים שגורמים לך לאחר לעבודה?' זה עדיין לא‬
‫אפשרי; הסיפור "הפתעה" הוא סיפור קצר ומשעשע; הסיפור‬           ‫שכנע אותו‪ .‬בבית הספר הבא שהגעתי אליו שאלתי את המנהל‪:‬‬
‫"התיק" הוא סיפור על בחורה מאומצת שלא יכולה לסלוח‬             ‫'אתה מוכן לקבל אותי לעבודה בהתנדבות?'‪ ,‬הוא היה המום‬
‫לאימא שלה; הסיפור "המשאלה" עוסק בהתמודדות עם בעיות‬           ‫ושאל‪' :‬מה‪ ,‬את מוכנה לעבוד בהתנדבות?' אמרתי 'כן'‪ .‬אם זה‬
‫פוריות; הסיפור "המגילה" הוא סיפור על אדם שצריך להגיע‬         ‫בהתנדבות אז אין בעיות של משמעת‪ ,‬איחורים‪ ,‬הכול בסדר‪.‬‬
‫לאיראן ולהביא משם מגילה בדרך לא דרך; הסיפור "שבועת‬           ‫בהתחלה עבדתי בהתנדבות‪ .‬היו מאוד מרוצים ממני‪ .‬אחר כך‬
‫היפוקרטס" הוא סיפור על אדם שהולך ללמוד רפואה; הסיפור‬
                                                                                              ‫עבדתי כעובדת מן המניין"‪.‬‬
 ‫"שיחה באוטובוס" עוסק ברכילות בהתערבותם של כל הנוסעים‪.‬‬
                                                                       ‫אז איך התמודדת באמת עם בעיות משמעת?‬
                                ‫איך נולד הספר הזה?‬
                                                             ‫"שאלה טובה‪ .‬באחד הימים הייתה ילדה שבאמצע השיעור‬
‫"אחרי כל הפרגון שקיבלתי על הספר הראשון הייתי בקבוצה‬          ‫הוציאה בננה והתחילה לאכול‪ .‬אמרתי לה להכניס את הבננה‬
‫של שמונה נשים שכל אחת כתבה סיפור קצר‪ .‬בסופו של דבר‬           ‫לתיק‪ .‬היא שאלה אותי‪' :‬תגידי את האמת‪ ,‬את באמת לא רואה‬
‫הסיפורים האלה לא ראו אור‪ ,‬מסיבות שונות‪ ,‬אז אני החלטתי‬        ‫או שאת עושה את עצמך?' עניתי לה‪' :‬לא צריך לראות בשביל‬
‫להוציא את הסיפור לאור בעצמי ולצרף לו סיפורים נוספים‬          ‫לדעת מאיזה כיוון יכולה להגיע הבננה'‪ .‬התשובה הזאת הצחיקה‬

                                                ‫שכתבתי"‪.‬‬                                                       ‫גיליון ‪107‬‬

‫הספר "אגדה או מציאות" זמין בחנויות הספרים המקוונות‪.‬‬

‫‪37‬‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40