Page 34 - medorledor106
P. 34
אותו עבורו ,כי ללא המסגרת הזאת הטקסט יהיה רשימה יבשה של תרבות ואומנות
אירועים ועובדות.
היצירה הספרותית
אי לכך ,ניתן לומר שביצירה הספרותית הבדיה ,גם אם היא כְּב ָדָיה וכאמת
" ִש ְקרית" במסווה אמנותי ,נחוצה כדי לומר לקורא את האמת – לאמיתה
כמובן מנקודת מבטו של הסופר. מאת :קטי פישר
קטי פישר – פיית הסיפורים -סופרת ,מנחת סדנאות לכתיבה יצירה הספרותית במהותה היא ְּב ָדָיה ,ובכול זאתה
יוצרת ,עורכת ספרותית
האם ניתן להתייחס לעולם שנחשף באותה
[email protected] 052-3836231 הבדיה כאמת לאמיתה?
לכאורה נראה שיש כאן סתירה .למרות הסתירה הזאת ,אפשר
לומר שהסיפורים דוברי אמת הם ,כמובן בדרך האמנותית הבדויה
והמיוחדת שלהם.
אם כך ,מה הקשר בין הסיפור כבדיה לבין אמירת אמת
לאמיתה באמצעות אותה הבדיה?
ְּב ָדָיה בהגדרתה היא ְּבדּותָּ ,כ ָזבָּ ,ד ָבר ֶׁשֹּלא ָהָיה ְוֹלא ִנ ְבָרא ֲ " -א ָבל ָּכל
ֶזה ְּב ָדָיה ְו ָד ָבר ֶׁש ֵאין ּבֹו ֱא ֶמת".
או בהקשר הספרותי ,סיפור מומצא ,סיפור דמיוני; ַאָּג ָדהִ ,סּפּור ָּבדּוי
ִמן ַהֵּלבַ :מ ֲעִׂשּיֹות ּו ְב ָדיֹות ְל ִתינֹוקֹות.
הבדיה בסיפורים היא רק המסגרת .בדרך כלל הדמויות בדויות,
האירועים והתפתחות העלילה בדויים ונבנים על פי כללים שיוצרים
מתח ועניין אצל הקורא ,אך יחד עם זאת הם נאמנים להתנהגות
האופיינית לנו כבני אדם ,גם בסיפורי פנטזיה דמיוניים לחלוטין ,גם
בסיפורי מדע בדיוני וגם באגדות .בהרבה מהסיפורים ,האירועים,
לפחות חלקם ,לקוחים מהמציאות של הסופר או של המקורבים
אליו ,גם אם הם תחת מעטה בדוי .בנוסף ,מרבית הסופרים עושים
עבודת מחקר רצינית הקשורה לרקע ולאירועים המוצגים ביצירה
כדי שאלה ישקפו מציאות אותנטית ואמיתית.
במילים אחרות ,היצירה הספרותית על כל סוגיה
(מבלי להיכנס כאן לפירוט) ,היא למעשה "חיקוי
מציאות" (מימזיס) כהגדרתו של אריסטו והיא
משקפת נאמנה את המציאות האנושית.
במובן הזה היא האמת לאמיתה והשתקפות שלנו כבני אדם .זו
הסיבה שהקורא מזדהה עם הסיפור .יתרה מכך ,הבדיה והמסגרת
האמנותית נדרשות כדי שהקורא יחווה את הסיפור ויוכל להחיות
34