Page 33 - medorledor103
P. 33
מגזין מדור לדור
חשוב לציין שבני אדם תמיד מספרים סיפורים ווידויי אמת"
בכל פעם שהם מתארים אירועים וחוויות ביצירה הספרותית
בחייהם ,גם אם הם לא מודעים לכך .לכן הגבול
בין "אמת" או "בדיה" לא ברור גם בחיי היום יום. מאת :קטי פישר
ואם נחזור ליצירות הספרותיות ,הרי ששם הגבול עוד פחות ברור, יצירה הספרותית על כל סוגיה מוגדרת בראשה
כיוון שהכותב מצהיר מראש כיוצר שהוא בודה סיפור ומשתמש
בצורה מודעת ב"מניפולציות" ספרותיות לשינוי האירועים ובראשונה כְּב ָד ָיה ,יחד עם זאת לא מעט
והחוויות שנלקחו מהמציאות לטובת היצירה עצמה ,גם אם מהיצירות מבוססות על אירועים אמיתיים שקרו
הוא כותב "אוטוביוגרפיה" הכוללת "ווידויי אמת" מחייו האישיים.
במציאות לכותב או לאנשים שהוא מכיר וחקר.
אם כך ,גם ב"אוטוביוגרפיה" לא ניתן להתייחס ל"ווידויי
האמת" כאמת לאמיתה והגבול בין הסוג הזה כיצירה במילים אחרות ,ניתן למצוא מעין "ווידויי אמת" ביצירות רבות כמו
ספרותית לבין יצירות ספרותיות מהסוגים האחרים "הרומן"" ,הנובלה"" ,הסיפור הקצר" ועוד ,למרות שאנו מתייחסים
המוגדרים כבדיה ,לא ברור. אליהם כבדיה ,שאומנם משקפת מציאות ,אך לא כתיעוד אמיתי.
אם כך ,נשאלת השאלה היכן עובר הגבול בין "ווידויי האמת" האלה
קטי פישר – פיית הסיפורים -סופרת ,מנחת סדנאות לכתיבה כאירועים וחוויות שאכן התרחשו ,לבין הבדיה שלה יש כללים
יוצרת ,עורכת ספרותית משלה על פי סוג היצירה ,והיכן עובר הגבול הזה במיוחד ביצירות
הנקראות "אוטוביוגרפיה" ,שהרי שם מתבקש ש"ווידויי האמת"
[email protected] 052-3836231
אכן יהיו אמיתיים כיוון שהכותב מספר על חייו.
33
למעשה ,גם בחיי היום יום "ווידויי האמת" לא קיימים כאמת
אובייקטיבית .כלומר ,בכל פעם שאדם מסוים מתאר אירוע כל
שהוא ,או חוויה כל שהיא ,אלה עוברים איזה שהוא עיבוד ,אם בגלל
מגבלות הזיכרון האנושי ,אם בגלל הצורך להעצים או להקטין את
מה שקרה מסיבות אישיות ,או מכול סיבה אחרת .אם כך ,תמיד
נקבל תיאור או דיווח מנקודת מבט סובייקטיבית ,גם אם נתאמץ
להיות אובייקטיבים .אי לכך ,גם דיווח עיתונאי וכתיבה היסטורית,
הם לא אובייקטיבים לגמרי ויש להצליב מידע מכמה מקורות אם
רוצים לקבל תמונה כמה שיותר קרובה לאמת וגם אז יהיו פערי
מידע.
גיליון 103