Page 36 - medorledor101
P. 36
צילום :ליאת לרנר סקס סמים ושואה
אשכח אותו ,ובסוף לא יהיה עוד מי שיספר". סקס סמים ושואה
סיפורי השואה ששמע מאביו הציתו את דמיונו של
הולנדר ,מוזיקאי ומורה לתיאטרון בבית ספר במודיעין, דערן הולנדר ,דור שלישי לשואה ,בחר לספר את
סיפור משפחתו וסבו מנדל כחלק מסיפור מתח
וגרמו לו לפתוח במסע אל שורשי המשפחה. שכולל גםלאמעטסקסוסמים.תחזיקוחזקכי"מנדל
"הבטחתי לאבא שלי לתעד את עלילות המשפחה" ,הוא של חצות" (הוצאת כרמל) ייקח אתכם למסע שורשים
מספר" .אבל מהר מאוד הבנתי שהמשימה שלקחתי על
עצמי אפרורית למדי .רציתי להפוך את הכתיבה ליותר שהוארכבתהריםמסחררת .מאת :זהר נוי
יצירתית ומשחררת ,הרגשתי שיש לי ויכוח עם העדויות
האלה ולא עניין אותי לצלול לתוכן בלי להתווכח איתן, שמונים השנה האחרונות נכתבו מאות ספרים עלב
לכן החלטתי להמציא עלילה בדיונית ולחטט בסיפורים
השואה .אצלנו ,הניסיון לספר את סיפור השואה
המשפחתיים בקונטקסט שמאפשר לבדוק גבולות". באופן אחר ,בלי לשחוט יותר מדי פרות קדושות
הבחירה הלא שגרתית שלו לשתול את סיפורי השואה
בתוך מותחן בוטה לא נובעת רק מהרצון שלו לקרב את ובלי לפגוע בזכר הנספים ,ממשיך להניב גם יצירות ישראליות
הדור הצעיר ,אלא מההבנה שהסיפור המשפחתי חייב בעלות פרשנויות וזוויות התבוננות מקוריות.
לעבור דרך כמה וכמה פילטרים כדי להיות רלוונטי להיום.
"אני פריק של התקופה וניסיתי לכתוב ספר מהסוג שאני אחד הניסיונות המסקרנים שמעורר עניין רב ,שייך לערן
הייתי רוצה לקרוא ,אז כתבתי בסגנון שמושפע מהדור הולנדר ( ,)46שספרו "מנדל של חצות" (הוצאת כרמל)
הנוכחי ,שיש לו סף גירוי גבוה ,שלא נוטה להתרגש ,שיום מתאר את התקופה החשוכה בתולדות האנושות בשילוב
השואה לא תמיד מזיז לו וזה כולל גם אותי" ,הוא אומר
בגילוי לב" .חיפשתי זווית חריפה שתגרה קוראים ותקרב של סיפור מתח בן זמננו.
אותם לנושא ממקום אחר ושגם תעזור לי להרחיק את גיבור הספר יוצא למסע חיפוש אחרי אחותו
עצמי מהסיפור שכתוב כולו בגוף ראשון .הסמים והמין הקטנה אביגיל ,שיצאה עם משלחת בית הספר
הם משקל מאזן לשואה וזה הקוקטייל ,אבל זאת לפולין ולא חזרה .היא נעלמה בלי להשאיר שום עקבות.
מתיחות שגם צריך להצדיק כי ברגע שאתה שם את שמו של הגיבור הוא הולנדר – כמו שם המחבר – והוא נושא
את הסיפור המשפחתי של המחבר אל תוך מסע בילוש
הדברים האלה יחד זה לצד זה ,אתה כבר בבעיה".
תזזיתי באירופה של .2010
האם הסגנון הייחודי הזה הוא סוג של פרובוקציה? המסע עובר דרך ברלין ,לודז' ,קרקוב ,לובלין ,ורשה ותל
אביב והוא מסע כאוטי שנע בין הוללות ,מפגשים עם
לדברי הולנדר התשובה היא -לא ,אבל אולי קצת כן. זונות מקומיות ומעקב אחרי המשחקים של פדרר בטורנירי
"תראה ,לכל אורך הכתיבה שנמשכה כמה שנים ,הלכתי על הטניס .דרך המסע הזה ברחבי פולין וברלין בין מחנות ההשמדה
הגבול הדק בין יצירה ספרותית לדוקו ,כשכל הזמן עומדים והנשיםהמזדמנות,משחזרהאחאתתולדותמשפחתו ותלאותיהם
מול עיניי הקווים האדומים בנושא של השואה .בפועל ,אני ומנסה לטוות חוט אחר חוט כדי להבין מה עלה בגורל
חושב שדרכתי על הקווים האלה לא מעט" ,הוא מודה. אחותו אביגיל .כך אנחנו נעים בין זיכרון השואה לבין
"אבל על זה גדלתי – מסיינפלד שהתמזמז ברשימת שינדלר אירופה כפי שהיא כיום ,בסיפור בלשי שכתוב כולו בגוף ראשון.
הספר מתמקד בעיקר בחיפוש של הגיבור אחר תשובות
ובניסיון שלו למצוא מפלט מעצמו .לאורך הסיפור מעורבים
משטרה וארגוני פשע מקומיים ,כשהסיפור הולך ומסתבך.
להתלכלך עם השואה
"רוב בני המשפחה שלי נספו בשואה" ,מספר ערן מנחם
הולנדר ,שנקרא על שם סבו שנפטר בטרם נולד" .הבנתי
שאם לא אכתוב את הסיפור שלהם הוא יישכח .גם אני
36