Page 37 - medorledor101
P. 37

‫מגזין מדור לדור‬                                           ‫ועד חנוך לוין‪ .‬פחד ותיעוב באושוויץ ‪ -‬לשם כיוונתי‪ ,‬דבר‬
                                                          ‫שבוודאי לא מתאים לכל אחד‪ .‬אני חושב שבדור שלנו‬
                   ‫שיותר‪ .‬הוא אנטי‪-‬גיבור מובהק‪ ,‬לכן‬       ‫שראה כמעט הכול‪ ,‬הקיצוניות היא שמנערת אותנו‬
                   ‫היה מעניין ולפעמים גם קשה ללכת‬
                   ‫בנעליו כי זאת היתה השאלה בסופו‬          ‫לפעמים‪ .‬ברור שרציתי ליצור פרספקטיבה מרעננת"‪.‬‬
                   ‫של דבר‪ :‬איך משימה הרת גורל כמו‬
                   ‫איתור אחות שנעלמה בנסיבות מסתוריות‪,‬‬             ‫מה עשית במסגרת התחקיר על הספר?‬
                   ‫תשפיע על אח הולל שלא דופק חשבון וחי‬
                   ‫את החיים עד הקצה‪ .‬האם יתיישר?‬          ‫"המחקר עצמו התחיל בראיונות ובתמלולים‪ ,‬בהצלבות‬
‫האם יתבגר? יש קווי דמיון אחרים בינינו ‪ -‬מתנות‬             ‫של גרסאות‪ ,‬בדיקת עובדות‪ ,‬פיצול לפי ערים ומקומות‪,‬‬
‫שנתתי לו‪ :‬שנינו אוהבים טניס ושנינו איבדנו אימא‬            ‫ואז עריכות – מתוך הייאוש של העריכות האלה נולד‬
‫למחלת הסרטן‪ .‬בלי לחשוף את העלילה אספר רק‬                  ‫הסיפור על האחות שנעלמת‪ .‬ספגתי כמה שיותר ספרות‬
‫שהספר עוסק גם בהתמודדות עם מוות של הורה‬                   ‫שואה והיסטוריה כללית‪ ,‬אבל לב העניין הוא שבשנת‬
        ‫ובנושאים של אשמה‪ ,‬הכחשה והתמכרות"‪.‬‬                ‫‪ – 2010‬השנה בה מתרחשת העלילה בספר – ביקרתי‬
‫מנדל של חצות מפרק את זיכרון השואה לגורמים ומאלץ‬           ‫לראשונה בפולין במסע שורשים אישי עם אבא שלי‪.‬‬
‫את הגיבור שלו לבחון מחדש את זהותו כיהודי נרדף‬             ‫בהמשך יצאתי למסע נוסף בפולין כמורה מלווה‬
‫במילניום השלישי‪ .‬הוא חושף דור אופורטוניסט‪ ,‬מפונק‬          ‫במשלחת תלמידי תיכון ואפשר לומר שהחוויות‬
‫ותלוש‪ ,‬שהיה רוצה לזכור‪ ,‬אבל מבקש בעיקר לשכוח‪.‬‬             ‫האלה ‪ -‬השפיעו עליי מאוד‪ .‬כבסיס לכתיבה‪ ,‬הן עזרו לי‬
‫בתחבולה דוקומנטרית‪ ,‬הגיבור עטוף ברקע המשפחתי‬
‫של המחבר שהוא אותנטי לכאורה‪ .‬כך‪ ,‬על התפר בין אמת‬                     ‫להמציא אירועים שמערבבים דמיון ומציאות"‪.‬‬
‫ובדיה‪ ,‬אביגיל שנעדרת והשואה מתלכדות לכדי‬
                                                                      ‫מה היה בעל עוצמה מיוחדת בשבילך‬
                                         ‫תעלומה אחת‪.‬‬                                    ‫במסע עם אביך?‬

                                ‫זהות ישראלית‬              ‫"במסע עם אבא עברנו בכל התחנות שבני משפחתי עברו‬
                                                          ‫בזמן מלחמת העולם השנייה‪ ,‬ואני הייתי בעצם על תקן‬
‫"הספר עוסק בין היתר בזהות הישראלית‪ .‬מנדל גיבור‬            ‫התלמיד"‪ ,‬הוא נזכר‪" .‬במסגרת המסע ביקרנו במחנות‬
‫הספר‪ ,‬מסמל את הדור שהזהות שלו מחוברת יותר‬                 ‫ובגטאות‪ ,‬בבתי הקברות בהם קבורים בני משפחה‬
‫לתרבות ולמשפחה הקרובה‪ ,‬ופחות לדגל‪ ,‬להמנון או‬
‫ליהדות‪ .‬אני כדור שלישי לשואה יכולתי להחזיק בדעות‬                  ‫ובבתים בהם התגוררה המשפחה לפני השואה"‪.‬‬
‫מאוד נחרצות על המדינה‪ ,‬על פולנים או על ערבים‪ ,‬אבל‬
‫בו זמנית הייתי גם נורא תלוש מהפוליטיקה‪ ,‬מהלאום‬                                  ‫המסע הזה קירב ביניכם?‬
‫ומהדת‪ ,‬או מהעבר של המשפחה שלי‪ .‬בכתיבה‪ ,‬עניין‬
‫אותי להעמיד את התלישות הזאת ואת החלום על דרכון‬            ‫"מאוד‪ .‬טיילנו בפולין שבועיים כמעט כמו שני תרמילאים‪.‬‬
‫זר ועל חיים שקטים במדינה זולה‪ ,‬אל מול כל הלקחים‬           ‫בחיים לא ביליתי עם אבא שלי כל כך הרבה זמן רצוף‪,‬‬
                                                          ‫אבל במקרה הזה על אדמת פולין‪ ,‬הדבר קיבל משמעות‬
          ‫והסיסמאות של שואה ותקומה עליהם גדלנו‪.‬‬           ‫הרבה יותר גדולה כי הכול היה אישי‪ .‬לחוות את זה יחד‬
‫מהבחינה הזאת‪ ,‬יוצא מנדל לדרך כשהוא בור מוחלט‬
‫והוא האדם הכי לא ייצוגי למשימה אליה שלחתי אותו‪.‬‬                                          ‫איתו זה היה בעל עוצמה"‪.‬‬
‫בנסיבות האלה‪ ,‬המפגש הפתאומי עם העבר לא משאיר‬
                                                          ‫אז מיהו הגיבור‪ ,‬מנדל של חצות? האם יש קווי דמיון‬
                                              ‫אותו אדיש‪.‬‬                                        ‫ביניכם?‬
‫"לאורך הכתיבה למדתי להעריץ את הסבים והסבתות‬
‫שלי‪ ,‬שעברו תלאות וטרגדיה אנושית כל כך גדולה בגיל‬          ‫"כן‪ ,‬אפשר להניח‪ .‬הטשטוש בין היסטוריה לספרות ובין‬
‫בו אני קיפצתי בין מועדונים והתבכיינתי על זה שיש תור‬       ‫מחבר לדמות הוא אפקט שאני מאוד אוהב‪ .‬מנדל הוא‬
‫בכניסה‪ .‬לא יודע איך אני הייתי עובר את מה שהם עברו‪.‬‬        ‫כינוי שגיבור הספר נותן לעצמו באחד הלילות בפולין‪ .‬גם‬
                                                          ‫הוא מכונה על שם סבא שלי‪ ,‬מנחם‪-‬מנדל‪ ,‬אבל באופי‬
               ‫מעורר השראה‪ ,‬וגם מכניס לפרופורציות"‪.‬‬       ‫הוא מזכיר אותי יותר משהוא מזכיר את סבא‪ ,‬זה בטוח‪.‬‬
                                                          ‫גם הוא רווק בעל נטיות אמנותיות וחי חיים פרועים כמו‬
‫‪37‬‬                                                        ‫שאני חייתי בעברי‪ ,‬אבל אני לא הגעתי לקיצוניות שלו‬
                                                          ‫וגם השתדלתי לדחוק אותו לפינה ולהקצין אותו כמה‬

                                                                                                            ‫גיליון ‪101‬‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40