Page 16 - medorledor08
P. 16

‫"להכין סלט ירקות‪ ,‬לחתוך עגבנייה ולדעת‬
‫שכשאני חותכת את העגבנייה‪ ,‬אני מ ד ה י מ ה"‬

‫יהודית ספטרנק מלווה אנשים במסע אישי שלהם‬
         ‫לגילוי עצמי‪ .‬מאמנת מסוג אחר‬

                                                                ‫מאת‪ :‬יונתן פרנקל צילום עדי יחידי‬

          ‫והאמונות שלי לגבי מה זאת למידה ומה זה חיים ‪".‬‬         ‫היא מקבלת את פני בביתה החמים בראשון לציון‪ .‬על השולחן‬
‫בגיל ‪ 22‬היא חינכה ‪ 2‬כיתות ז'‪ ,‬ובהמשך הדריכה מורים‬               ‫כיבוד וכשאני מבקש צלחת קטנה‪ ,‬היא מספרת לי על המתכון‬

                             ‫ומנהלים במרכז הפדגוגי בבת ים‪.‬‬                                                      ‫שלה לדיאטה‪.‬‬
‫"היה לי מה לתת‪ .‬וזה מה שאני אומרת לאנשים‪ .‬כשאתם‬                 ‫"אתה יודע‪ ,‬בגיל ‪ 36‬הורדתי במשך שלושה חדשים ‪18‬‬
                                                                ‫קילוגרם‪ .‬כשרציתי לאכול לחם‪ ,‬לקחתי פרוסה‪ ,‬וחתכתי אותה‬
     ‫בתנועה שלכם לא יעצרו אתכם‪ ,‬כי אתם מחלקים אור"‪.‬‬             ‫לארבע ‪ .‬על כל רבע פרוסה שמתי את הדברים הכי טעימים‪,‬‬

                ‫אז למה אנשים לא מצליחים ?‬                                                            ‫את הגבינות הכי יקרות"‪.‬‬
                                                                ‫נראה כי יצירתיות וחשיבה שונה במתכון הדיאטה‪ ,‬עוברים‬
‫"הם לא נותנים לעצמם‪ ,‬הם מהר מאוד מקשיבים לדיכוי"‪,‬‬               ‫כחוט השני בדברים שהובילו אותה להיות מאמנת מסוג אחר‪.‬‬
‫היא מרימה את קולה בהתלהבות‪" .‬יש לך אנרגיה ‪ ,‬ואיך שאתה‬           ‫פסטרנק (‪ )67‬גדלה בחיפה‪ .‬בגיל ‪ 17‬ומשהו התחילה ללמוד‬
‫מנקז אותה – זה מה שאתה מייצר‪ .‬כל אדם הוא מנטור‪ ,‬אנחנו‬           ‫במכללת גורדון ("בבית התנגדו שאתגייס לצבא‪ ,‬אף על פי‬
‫נבראנו כאלה‪ .‬ומי שיש לו ספק שיבוא אליי – אני אזכיר לו"‪.‬‬         ‫שאחי היה אז קצין")‪ ,‬ובגיל ‪ 23‬היא הייתה מחנכת של שתי‬
‫כשהיא אומרת "אני אזכיר לו"‪ ,‬היא מתכוונת לעבודת האימון‬
‫שהיא מקיימת עם כל מי שמחפש לגעת ברבדים המדויקים‬                     ‫כיתות‪ .‬בהמשך עסקה‪ ,‬בניהול ובהדרכת מורים ומנהלים‪.‬‬
‫שלו‪ ,‬ולהתבונן בדפוסי חשיבה והתקשורת הבין‪-‬אישית ממקום‬            ‫"תבין"‪ ,‬היא אומרת‪" ,‬אני מכינה שיעור בסמינר על האדם‬
                                                                ‫הקדמון‪ ,‬עבוד ילדים בכיתה ה'‪ ,‬כשעוד ‪ 40‬תלמידי סמינר‬
                                                         ‫חדש‪.‬‬   ‫צופים בי‪ .‬הלכתי למורה ולמדריכה הפדגוגית שלי‪ ,‬זה היה‬
           ‫אם אני עוברת בתוך כאב‪ ,‬אני צריכה להגיד תודה‬          ‫יום לפני השיעור‪ .‬תאמין לי‪ ,‬אם הייתי מושפעת מהתגובות של‬
                                                                ‫שתיהן‪ ,‬הייתי צריכה להישאר בבית‪ .‬הן אמרו‪' :‬טוב‪ ,‬נו‪ .‬נראה‬
          ‫מה המחיר שמשלמים על העניין הזה ?‬                      ‫כבר'‪ .‬היו לי קצת חששות אבל היה שם משהו קפיצי תשוקתי‬

‫"מה שאתה קורא לו מחיר‪ ,‬הוא האקסטרה ערך מוסף של‬                                                                 ‫כזה‪ ,‬התנסותי"‪.‬‬
‫ההתנסות האמיתית שלנו בחוויה שלנו‪ ,‬שאם אני עוברת בתוך‬            ‫"הייתי בת ‪ ,17‬שנתתי שיעור פעם הראשונה בחיי‪ ,‬עשיתי עם‬
‫כאב‪ ,‬אני צריכה להגיד תודה‪ .‬אני שם לומדת את עצמי כפי‬             ‫עצמי משהו חושפני"‪ .‬פסטרנק הניחה אבנים מסוגים שונים‬
‫שלא הייתי יכולה ללמוד את עצמי לולא הכאב‪ .‬מה זה ללמוד‬            ‫על השולחנות‪" .‬הבנתי שאני הולכת להעביר אותם התנסות‪,‬‬
‫את עצמי? זה לראות כמה שאני מ ד ה י מ ה‪ .‬אני לוקחת את‬            ‫שהם הולכים לחקור את הנושא‪ .‬אני מסבירה לך מה זה לנוע‬
‫האנשים לשורש העניין ‪ ,‬וזה באמת דורש התמסרות‪ .‬אז אם‬              ‫ולדעת שאתה בהתנסות‪ ,‬וחי את החיים ומה שיהיה יהיה שם"‪.‬‬
                                                                ‫"הילדים שיתפו פעולה בזמן השיעור ובסיומו‪ ,‬אף אחד לא‬
                                          ‫זה המחיר ? אז כן"‪.‬‬    ‫רצה לצאת‪ .‬ידעתי בוודאות שהייתה שם למידה משמעותית "‪.‬‬
‫בהמשך היא פיתחה תכניות שאחר כך קראו להן 'אלטרנטיביות'‪.‬‬          ‫"בשיחת הסיכום המחנכת הייתה בשוק‪ ,‬ואז המדריכה‬
                                                                ‫הפדגוגית התחילה לדבר"‪ ,‬היא אומרת תוך עיוות קולה ל'קול‬
                ‫עושה רושם שגם כאן היא הקדימה את זמנה‪.‬‬
‫"חינכתי כיתות ז'‪-‬ח' והייתה אלימות בבית הספר‪ ,‬בניתי סדנא‬                ‫המדריכה ‪' :‬אני מוכרחה להודות שהתאכזבתי לטובה'‪.‬‬
‫על עידון התנהגויות של מורים‪ .‬אני אתאר לך את הסדנא"‪.‬‬             ‫"יהודית שאתה רואה היום‪ ,‬הייתה שם‪ ,‬בילדה בת ה‪."17 -‬‬
‫היא אומרת לי ‪" ,‬אתה הולך להתנסות בה"‪ .‬ואני כבר מתחיל‬            ‫היא אומרת ורוכנת לעברי כממתיקת סוד‪ " .‬אני ידעתי‬
‫להרגיש תופעות כמו לפני התקפת לב‪ :‬דופק מואץ‪ ,‬הזעה‬
                                                                                                          ‫שהשיעור היה טוב"‪.‬‬
                      ‫בידיים‪ ,‬יובש בפה‪ .‬בקיצור התקפת לב‪.‬‬        ‫"היו במפגש הזה ההבזקים של החיבור המדויק של האדם עם‬
‫"אנחנו במשך חמש הדקות הקרובות הולכים לנהל שיחה‬                  ‫עצמו והמפגש שלו עם האנשים‪ .‬אני לא ידעתי להגיד ולאבחן‬
                                                                ‫את זה ‪ -‬איך לחיות ולגעת בחיים ולא להיות מחוץ להם‬
                               ‫בינינו בתנאים שאני מכתיבה"‪.‬‬      ‫ולהסתכל עליהם מהצד‪ .‬ברור שהתגלמו שם כל התפיסות‬
                                                 ‫"טוב"‪ ,‬עניתי‪.‬‬

‫"אתה לא רשאי לענות לי בלי רשות"‪ ,‬היא הוסיפה‪" .‬אם אתה‬
‫רוצה להגיד משהו‪ ,‬אתה מתבקש להצביע‪ ,‬וכשאתן לך רשות‬

                         ‫דיבור‪ ,‬אתה תקום ותדבר‪ ,‬בסדר ?" ‪.‬‬

                                                                                                                               ‫‪16‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21