Page 16 - medorledor08
P. 16
"להכין סלט ירקות ,לחתוך עגבנייה ולדעת
שכשאני חותכת את העגבנייה ,אני מ ד ה י מ ה"
יהודית ספטרנק מלווה אנשים במסע אישי שלהם
לגילוי עצמי .מאמנת מסוג אחר
מאת :יונתן פרנקל צילום עדי יחידי
והאמונות שלי לגבי מה זאת למידה ומה זה חיים ". היא מקבלת את פני בביתה החמים בראשון לציון .על השולחן
בגיל 22היא חינכה 2כיתות ז' ,ובהמשך הדריכה מורים כיבוד וכשאני מבקש צלחת קטנה ,היא מספרת לי על המתכון
ומנהלים במרכז הפדגוגי בבת ים. שלה לדיאטה.
"היה לי מה לתת .וזה מה שאני אומרת לאנשים .כשאתם "אתה יודע ,בגיל 36הורדתי במשך שלושה חדשים 18
קילוגרם .כשרציתי לאכול לחם ,לקחתי פרוסה ,וחתכתי אותה
בתנועה שלכם לא יעצרו אתכם ,כי אתם מחלקים אור". לארבע .על כל רבע פרוסה שמתי את הדברים הכי טעימים,
אז למה אנשים לא מצליחים ? את הגבינות הכי יקרות".
נראה כי יצירתיות וחשיבה שונה במתכון הדיאטה ,עוברים
"הם לא נותנים לעצמם ,הם מהר מאוד מקשיבים לדיכוי", כחוט השני בדברים שהובילו אותה להיות מאמנת מסוג אחר.
היא מרימה את קולה בהתלהבות" .יש לך אנרגיה ,ואיך שאתה פסטרנק ( )67גדלה בחיפה .בגיל 17ומשהו התחילה ללמוד
מנקז אותה – זה מה שאתה מייצר .כל אדם הוא מנטור ,אנחנו במכללת גורדון ("בבית התנגדו שאתגייס לצבא ,אף על פי
נבראנו כאלה .ומי שיש לו ספק שיבוא אליי – אני אזכיר לו". שאחי היה אז קצין") ,ובגיל 23היא הייתה מחנכת של שתי
כשהיא אומרת "אני אזכיר לו" ,היא מתכוונת לעבודת האימון
שהיא מקיימת עם כל מי שמחפש לגעת ברבדים המדויקים כיתות .בהמשך עסקה ,בניהול ובהדרכת מורים ומנהלים.
שלו ,ולהתבונן בדפוסי חשיבה והתקשורת הבין-אישית ממקום "תבין" ,היא אומרת" ,אני מכינה שיעור בסמינר על האדם
הקדמון ,עבוד ילדים בכיתה ה' ,כשעוד 40תלמידי סמינר
חדש. צופים בי .הלכתי למורה ולמדריכה הפדגוגית שלי ,זה היה
אם אני עוברת בתוך כאב ,אני צריכה להגיד תודה יום לפני השיעור .תאמין לי ,אם הייתי מושפעת מהתגובות של
שתיהן ,הייתי צריכה להישאר בבית .הן אמרו' :טוב ,נו .נראה
מה המחיר שמשלמים על העניין הזה ? כבר' .היו לי קצת חששות אבל היה שם משהו קפיצי תשוקתי
"מה שאתה קורא לו מחיר ,הוא האקסטרה ערך מוסף של כזה ,התנסותי".
ההתנסות האמיתית שלנו בחוויה שלנו ,שאם אני עוברת בתוך "הייתי בת ,17שנתתי שיעור פעם הראשונה בחיי ,עשיתי עם
כאב ,אני צריכה להגיד תודה .אני שם לומדת את עצמי כפי עצמי משהו חושפני" .פסטרנק הניחה אבנים מסוגים שונים
שלא הייתי יכולה ללמוד את עצמי לולא הכאב .מה זה ללמוד על השולחנות" .הבנתי שאני הולכת להעביר אותם התנסות,
את עצמי? זה לראות כמה שאני מ ד ה י מ ה .אני לוקחת את שהם הולכים לחקור את הנושא .אני מסבירה לך מה זה לנוע
האנשים לשורש העניין ,וזה באמת דורש התמסרות .אז אם ולדעת שאתה בהתנסות ,וחי את החיים ומה שיהיה יהיה שם".
"הילדים שיתפו פעולה בזמן השיעור ובסיומו ,אף אחד לא
זה המחיר ? אז כן". רצה לצאת .ידעתי בוודאות שהייתה שם למידה משמעותית ".
בהמשך היא פיתחה תכניות שאחר כך קראו להן 'אלטרנטיביות'. "בשיחת הסיכום המחנכת הייתה בשוק ,ואז המדריכה
הפדגוגית התחילה לדבר" ,היא אומרת תוך עיוות קולה ל'קול
עושה רושם שגם כאן היא הקדימה את זמנה.
"חינכתי כיתות ז'-ח' והייתה אלימות בבית הספר ,בניתי סדנא המדריכה ' :אני מוכרחה להודות שהתאכזבתי לטובה'.
על עידון התנהגויות של מורים .אני אתאר לך את הסדנא". "יהודית שאתה רואה היום ,הייתה שם ,בילדה בת ה."17 -
היא אומרת לי " ,אתה הולך להתנסות בה" .ואני כבר מתחיל היא אומרת ורוכנת לעברי כממתיקת סוד " .אני ידעתי
להרגיש תופעות כמו לפני התקפת לב :דופק מואץ ,הזעה
שהשיעור היה טוב".
בידיים ,יובש בפה .בקיצור התקפת לב. "היו במפגש הזה ההבזקים של החיבור המדויק של האדם עם
"אנחנו במשך חמש הדקות הקרובות הולכים לנהל שיחה עצמו והמפגש שלו עם האנשים .אני לא ידעתי להגיד ולאבחן
את זה -איך לחיות ולגעת בחיים ולא להיות מחוץ להם
בינינו בתנאים שאני מכתיבה". ולהסתכל עליהם מהצד .ברור שהתגלמו שם כל התפיסות
"טוב" ,עניתי.
"אתה לא רשאי לענות לי בלי רשות" ,היא הוסיפה" .אם אתה
רוצה להגיד משהו ,אתה מתבקש להצביע ,וכשאתן לך רשות
דיבור ,אתה תקום ותדבר ,בסדר ?" .
16