Page 21 - medorledor08
P. 21

‫דו‪-‬שיח ללא מילים‬

                                                                                                       ‫מאת‪ :‬שרה יעקב ‪,‬פסיכולוגית‬
                                                                                ‫"מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה ‪050-5587684 -‬‬

    ‫שפה זו נעשית קריטית הרבה יותר כאשר מדובר במערכת‬               ‫מי מאתנו זוכר את הסרטים האילמים? כמה יכולנו להבין את‬
                                            ‫יחסים בין הורה לילד‪.‬‬                                ‫המתרחש בלי לשמוע אף מילה‪.‬‬

    ‫כמה מאתנו זוכרים חיבוק של הורה? מי ששפר עליו גורלו‬            ‫המבט‪ ,‬תנועות הגוף‪ ,‬האינטראקציה בין הדמויות היו לנו‬
    ‫יזכור חיבוקים‪ ,‬נשיקות וחיוכים‪ .‬מי שלא שפר עליו גורלו‬                                             ‫ברורים בלי ששמענו מילה‪.‬‬
    ‫יזכור היעדר מגע ובמקרים קיצוניים יזכור טלטולים‪ ,‬מכות‬
    ‫וצעקות‪ .‬מי מאתנו "שזכה" בחיבוקים‪-‬באופן לא מודע‪-‬ילמד‬           ‫הסרטים האילמים הנם דוגמא לעד כמה שפת הגוף היא בעלת‬
    ‫לסמוך על העולם סביבו‪ ,‬ירגיש אהוב ורצוי וידע שהוא יכול‬                                           ‫עוצמה ומדברת בעד עצמה‪.‬‬

                                         ‫לעורר חיבה אצל האחר‪.‬‬     ‫אם נוסיף לכך רובד של מגע וטון קולי הרי שהשפה הגופנית‬
    ‫מי שלא "זכה" למגע יחווה את העולם כמנוכר‪ ,‬קר ואף ירגיש‬                                   ‫הופכת לעשירה יותר ותלת‪-‬ממדית‪.‬‬
    ‫בודד‪ .‬ההתקרבות לסביבה תהיה קשה יותר עבורו והוא אף‬
                                                                  ‫השפה הגופנית היא תשקיף של תחושות ואמיתות רגשיות‪,‬‬
                                            ‫יתקשה בהבעת חיבה‪.‬‬     ‫יותר מכל מילה‪ .‬היא יכולה לאפשר לנו להבין מצבים‪ ,‬תחושות‬
    ‫לעומת זאת‪ ,‬מי שחווה מגע של טלטול ודחיפה קרוב לוודאי‬
    ‫שיפתח אף הוא זעם ועוינות כלפי הסביבה או רתיעה ממנה‪.‬‬                                 ‫אמיתיות שלנו ושל האחרים בזמן הווה‪.‬‬
                                                                  ‫אך היא מאפשרת גם להבין תהליכים לאורך זמן וכשמדובר‬
      ‫הוא עלול לפתח דימוי עצמי שלילי והערכה עצמית נמוכה‪.‬‬          ‫ביחסים בין ילד להוריו‪ ,‬יש לה השפעה ארוכת טווח‪ ,‬כזו שלא‬
    ‫כמובן שאין אנו מדברים על מקרה חד‪-‬פעמי‪ .‬אנו מדברים על‬
                                                                                  ‫נמחקת ולא נשכחת אפילו בטווח של ‪ 50‬שנה‪.‬‬
                                     ‫שכיחות יחסית של התופעה‪.‬‬      ‫בזמן ההווה‪ ,‬אם תשימו לב‪ ,‬אנו יכולים לזהות אנשים‬
    ‫כל אדם שעבר טראומה‪ ,‬גם אם "נשכחה בתודעה"‪ ,‬גופו יגיב‬
                                                                                                  ‫המעוררים בנו רתיעה גופנית‪.‬‬
                ‫בהקצנה לכל סיטואציה המזכירה את הטראומה‪.‬‬           ‫ישנם אנשים שקשה לנו לשבת לידם‪ ,‬יש אנשים שלידם אנו‬
    ‫לא לחינם שפת הגוף‪ ,‬הטון הקולי והמבט משמשים עבור אנשי‬          ‫מרגישים דריכות פיזית‪ ,‬אחרים שקל לנו לחבק וישנם אנשים‬
    ‫מקצוע גם ככלים לאבחון‪ ,‬הן את האדם עצמו והן מערכות‬             ‫שמבטם אומר לנו להיזהר‪ .‬כל אלו תלויים בטון הקולי‪ ,‬בהבעה‬
    ‫יחסים‪ .‬לא לחינם אנשי מקצוע מעודדים את המטופלים‬
                                                                           ‫הגופנית‪ ,‬בהבעת הפנים‪ ,‬תנוחות הגוף‪ ,‬המגע והמבט‪.‬‬
                      ‫שלהם להיות מודעים לשפה הלא‪-‬מילולית‪.‬‬         ‫למעשה אנו יכולים לזהות מי אדם כן‪ ,‬חם וקרוב מהתחושות‬
    ‫היא פותחת פתח לתובנות ולשינויים הן בחוויה האישית של‬           ‫שמועברת בעת לחיצת יד ומעצם ההתאמה או חוסר ההתאמה‬
                                                                  ‫בין תוכן השיחה לבין לחיצת היד‪ .‬כלומר‪ ,‬אם אנו נעשים‬
              ‫האדם עם עצמו והן בקשר לתהליכים בין‪-‬אישיים‪.‬‬          ‫מודעים לשפת הגוף אנו יכולים להבין דיאלוג בינינו לבין האחר‬
    ‫לא כל אחד יודע לפענח שפה זו‪ ,‬אחרים חשים אותה אך לא‬            ‫ובינינו לבין עצמנו ואפילו להשתמש בו לצורך קבלת החלטות‪.‬‬
    ‫תמיד ביכולתם להשתמש בה במערכות היחסים שלהם‪ ,‬אך‬                ‫שימוש בשפה הזאת מאפשר לנו להבין את הרובד הכי עמוק‬
    ‫כל אלו ניתנים ללמידה ומאפשרים רובד עמוק של התייחסות‬
                                                                               ‫בהתרחשות הרגשית היות והגוף לא יודע לשקר‪.‬‬
                                                    ‫לתוכן הרגשי‪.‬‬  ‫מודעות לשפה הזו תאפשר לנו להתמקם ולזהות מצבים בין‪-‬‬
           ‫אכן‪ ,‬כשמדובר באנשים הגוף אומר יותר מאלף מילים‪.‬‬         ‫אישיים‪ ,‬הרבה מעבר לנאמר‪ .‬זאת כאשר אנו מדברים על‬

                                                                                                            ‫סיטואציה עכשווית‪.‬‬
                                                                  ‫זו שפה שגם מאפשרת לנו להבין תהליכים‪ .‬למשל‪ ,‬אם היה‬
                                                                  ‫אדם‪-‬אפילו ילד שלנו‪-‬שיכולנו לחבקו בקלות ופתאום אנו‬
                                                                  ‫לא יכולים לבטא אותה קירבה פיזית‪ ,‬מעיד הדבר על שינוי‬

                                                                                                           ‫שהתרחש לאורך זמן‪.‬‬
                                                                  ‫הדבר גם נכון אם בעבר לא חיבקנו והיום הקרבה הפיזית קלה‬
                                                                  ‫לנו‪ .‬זה אומר שהתקרבנו ומשמעות הקשר נעשתה חיובי יותר‬

                                                                                                  ‫או שהאדם עצמו נפתח יותר‪.‬‬
                                                                  ‫שפה פיזית זו מוכרת לנו גם מהתקשורת הזוגית‪ .‬דוגמא‬
                                                                  ‫מובהקת לכך יכולה לבוא לידי ביטוי אפילו על‪-‬ידי הקלות‬
                                                                  ‫או הקושי בהם אנו יכולים להיישיר מבט לעבר בן‪/‬בת הזוג‬

                                                                                                                   ‫בשעת מפגש‪.‬‬

‫‪21‬‬
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26